
Kým v nedávnej minulosti bolo na trhu ešte niekoľko modelov, ktoré dávali šancu nepreplňovaným benzínovým motorom, dnes už s takými pohonnými jednotkami dostupné nie sú. Naposledy sa s 1,6 litrovým benzínovým štvorvalcom rozlúčila Dacia Duster. Suzuki Vitara už taktiež motor s rovnakým objemom neponúka.
1,6 litrový nepreplňovaný benzínový motor ešte má v ponuke napríklad Hyundai Tucson. V takom prípade však nemôže mať pohon všetkých kolies, automatickú prevodovku a nezmestí sa do neho 7 osôb. To všetko Outlander zvláda bez problémov.

Netypický motor a netradičná prevodovka
Mitsubishi Outlander aktuálne ponúka len jeden motor. Záujemcovia majú k dispozícii len testovaný 2,0 litrový štvorvalec MIVEC s výkonom 150 koní. Pohonná jednotka dosahuje maximálny krútiaci moment 195 Nm. V automobile, ktorý vidíte na obrázkoch, výkon na obe nápravy prenášala automatická bezstupňová CVT prevodovka.
Outlander, ktorého prevádzková hmotnosť presahuje 1,5 tony, má s touto výbavou len podpriemernú dynamiku. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 12,1 – 13,3 sekundy (podľa stupňa výbavy). Automobil je preto vhodný pre vodičov, ktorí si nepotrpia na výkon.

Výrobca veľmi dobre odhlučnil motorový priestor, takže posádka o činnosti agregátu takmer nevie. Uši netrhajú ani vysoké otáčky motora, do ktorých ho CVT prevodovka bez problémov posiela.
Automatická CVT prevodovka, tzv. variátor, dostal od japonskej automobilky softvérovú úpravu. V prípade potreby dokáže podržať zaradený „virtuálny“ stupeň, takže otáčky sa po stlačení plného plynu nedostanú k obmedzovaču. Vodič má možnosť ovplyvniť správanie prevodovky aj pádlami pod volantom.

V prípade absencie virtuálnych stupňov CVT prevodovky plynulo menia otáčky podľa úrovne stlačenia plynového pedálu. Tieto prevodovky sa hodia pre pokojnú jazdu, keďže pri nižšom zaťažení automaticky znižujú otáčky na čo najnižšie číslo.
Spojenie testovaného motora a prevodovky teda bude vyhovovať pokojným vodičom, ktorí sa nezvyknú ponáhľať. Musia však počítať s priemernou spotrebou na úrovni 9 litrov benzínu na 100 km. V meste odber prekračuje hranicu 10 litrov.

Po facelifte
Mitsubishi pre modelový rok 2019 pripravilo facelift. Na vonkajšej strane došlo k zmene dizajnu prednej masky, mriežky chladiča a zadného spojlera. Automobil stojí na 18-palcových zliatinových diskoch s novým dizajnom. V noci Outlander na cestu svieti LED svetlami.
Vo vnútri majú nový tvar sedadlá, lakťová opierka a výduchy ventilácie pre cestujúcich na druhom rade sedadiel. Testovaný kus bol vybavený béžovým interiérom. Väčšinu všímavých cestujúcich počas testu prekvapovala radiaca páka automatickej prevodovky, ktorá má viditeľnú dráhu chodu. Na takéto riešenie si spomíname z rokov dávno minulých.

Centrom interiéru je dotykový displej informačno-zábavného systému vozidla. 7-palcový displej poskytuje priemernú odozvu na dotyk. Jeho grafika je miestami málo prehľadná. V najvyššej výbave je na palube prítomný prémiový audiosystém Rockford Fosgate so subwooverom (710 W) uloženým v batožinovom priestore.
Vodič po nasadnutí sedí vyššie, ako je zvykom. Outlander ho úplne nepohltí svojim interiérom, ako to robia iné, športovejšie SUV. Vďaka tomu má však človek sediaci za volantom lepší výhľad. V batožinovom priestore je v podlahe sklopený tretí rad sedadiel. Dve sedadlá po vyklopení slúžia ako núdzové miesto pre dospelú posádku. Svoje miesto na nich nájdu kvôli obmedzenému priestoru napríklad deti. Druhý rad sedadiel je posuvný v pomere 2/3.

Podvozok na zlé cesty
Outlander nemá problém s nekvalitnými cestami a nespevneným povrchom. Podvozok je naladený komfortne a taktiež je dobre odhlučnený. V rámci faceliftu mu výrobca doprial nové tlmiče a vďaka lepeným spojom zvýšil tuhosť karosérie.
Pohon všetkých kolies zabezpečuje použiteľnosť aj v teréne. Systém pohonu všetkých kolies od Mitsubishi sa spolieha na údaje z 9 senzorov. Jeho súčasťou je aj elektromagneticky ovládaná viskózna spojka.
Účinok posilňovača riadenia je vysoký. Vodič dokáže bez problémov manévrovať s autom aj v meste. Parkovaniu pomáha zadná parkovacia kamera. V najvyššej výbave je dostupný aj 360-stupňový kamerový pohľad okolo auta.
Pri jazde mimo mesta posádka ocení „Systém monitorovania a podpory udržovania jazdného pruhu“, ktorý však nemá aktívny režim. Vodiča tak na neohlásené opustenie jazdného pruhu upozorní len zvukom. Aktívne do riadenia nezasiahne.
Záver
Mitsubishi Outlander prišlo o svoju motorovú ponuku. Bez naftovej pohonnej jednotky to má ťažké. Dostupný dvojlitrový štvorvalec je cesta kompromisov. Zároveň ide o unikátnu ponuku, ktorá má potenciál osloviť vodičov, ktorým nejde o čo najväčší výkon, ale dávajú prednosť jednoduchosti a trvácnosti.

Základná cena Mitsubishi Outlander je 22 990 eur. S automatom je drahší o 2-tisíc eur. S pohonom všetkých kolies stojí minimálne 27 790 eur. V najvyššej výbave Instyle+ si Mitsubishi za model Outlander účtuje 34 490 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 695 |
Šírka (mm) | 1 810 |
Výška (mm) | 1 710 |
Rázvor (mm) | 2 670 |
Objem batožinového priestoru (l) | od 128 do 1 608 |
Objem palivovej nádrže (l) | 60 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 520 – 1 615 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ Motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 998 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 110/150 pri 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 195 pri 4 200 |
Prevodovka | automatická CVT |
Poháňaná náprava | obe |
Max. rýchlosť (km/h) | 190 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 12,1 – 13,3 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 8,7 |
Spotreba (test) (l/100km) | 9,4 |
Ceny a záruka | |
---|---|
Základná cena modelu Outlander | 22 990 eur |
Cena testovaného auta | 35 930 eur |
Záruka | 5 rokov |