Nie je to tak dávno, čo bolo rodinným ideálom kombi strednej triedy alebo MPV. Dnes to však zákazníkov ťahá viac k SUV a crossoverom. Lenže je tu ešte jedna možnosť – malá „dodávka“. A stojí za to. Berlingo, ktoré v roku 1996 stvorilo svoj vlastný segment, oslovilo spolu so sesterským Peugeotom Partner milióny zákazníkov. Tí rýchlo zistili, že univerzálny model pre civilný život aj podnikanie, môže byť veľkým prínosom. Zvlášť to platí o novom Berlingu, ktoré síce nedokáže celkom utajiť svoj pracovný korienok, ale k svetu osobných áut má ešte bližšie ako v minulosti – komfortom, bezpečnosťou aj technológiami. Veľa kompromisov podstúpiť netreba. My sme si vyskúšali priam „dovolenkovú“ verziu Shine s úsporným dieselom 1,5 BlueHDi a 8-stupňovým automatom, ktorý je ďalším dôkazom pokroku tretej generácie.
Hravé a nápadné
Základom Berlinga je nová platforma EMP 2. A tá veru nemá ďaleko od civilných áut. Nájdete ju vo vlajkovej lodi C5 Aircross, crossoveroch Peugeot 3008/5008, v Peugeote 308 a ďalších modeloch, ktoré rozhodne nemieria do podnikateľskej sféry. Samozrejme, došlo na množstvo úprav, ale kultivovanosť ostala. Ale o tom bude reč neskôr. A k svojim civilným súrodencom inklinuje Berlingo aj dizajnom. Ešte nikdy nebolo také hravé. Úžitkové proporcie okorenilo prvkami známymi z C4 Cactusu alebo C5 Aircross. Máme tu delené predné svetlá, úzku masku, kontrastné ochranné „vankúše“ Airbump aj zatmavené predné stĺpiky. Tie v našom prípade ale príliš nevynikli, keďže exemplár, ktorý sa nám dostal do rúk, bol lakovaný „odvážnou“ čiernou farbou. To nemení nič na tom, že Citroënu sa podarilo vytvoriť nápaditý a pritom praktický model.
Podobne je to v kabíne, ktorá je kráľovstvom priestoru, no za volantom sa rozhodne nemusíte cítiť ako „kuriér“. Predné sedadlá sú prekvapivo pohodlné. Rozsahom nastavenia nijako nezaostávajú za osobnými Citroënmi. Ergonómia je príkladná aj vďaka rovnako veľkorysému nastaveniu volantu, mimochodom z C5 Aircross, a tiež radiacej páke, v našom prípade kruhového ovládača automatickej prevodovky na vysokej stredovej konzole. Komfort dopĺňajú sklopné lakťové opierky, i keď úzke. Dobrý je aj výhľad na veľký prístrojový panel s klasickými a dobre čitateľnými analógovými stupnicami. Za virtuálnym kokpitom vám ľúto iste nebude. Vysoká pozícia za volantom prináša prehľad o premávke takmer ako v SUV. Len široké stĺpiky uberajú zo zorného poľa viac, než by sa patrilo. Samozrejme, limuzína či kombi to nie je. Zvyknúť si musíte na tvrdé plasty a palubnú dosku, ktorá je doslova hradbou, či nie príliš citlivo spracovanú stredovú konzolu. Tomuto typu auta to však vyčítať nebudeme.
Komfort osobáku, variabilita MPV
Zato má Berlingo plne porovnateľnú konektivitu so svojimi civilnými druhmi. Infotainment používa až 8-palcový dotykový displej. Zvlášť oceňujeme, že na rozdiel od C4 Cactusu či niektorých Peugeotov je systém vybavený šiestimi kapacitnými tlačidlami pre vstup do hlavných vetiev menu a dokonca analógovým ovládačom hlasitosti. A ešte viac bodov dostáva Berlingo za samostatný panel dvojzónovej klimatizácie. Žiadne rébusy tak počas jazdy riešiť nemusíte. Ovládanie navyše uľahčuje „staromódny“, ale praktický tempomat na samostatnej páčke. Čo platí aj o ovládaní audia. Malý head-up displej je už len príjemným bonusom, ktorý by ste asi v tomto prípade neočakávali. Vďaka posuvným zadným dverám je vynikajúci prístup aj k zadným sedadlám. Posádka dostáva navyše prvýkrát sťahovacie okná. Minulé generácie si museli vystačiť s výklopnými. Bonusom je opäť enormný priestor, no chybička sa tu predsa len nájde.
Tri samostatné sedadlá sú úzke, majú krátke sedáky aj operadlá. Je to typická daň za variabilitu, v ktorej Berlingo doslova exceluje. V tomto smere naň žiadne tradičné kombi jednoducho nemá. Všetko sa to začína obrovským kufrom, ktorý má už v základe 597 litrov. Po strop je to až 983. Prístup uľahčuje obrovské výklopné veko a nízka nakladacia hrana. To je síce praktické, ale nie v stiesnených priestoroch, napríklad na parkoviskách. Preto je veko vybavené samostatne výklopným oknom. Pritom však netreba predmety vkladať až na dno, kde by ste vlastne ani nedočiahli. Berlingo ponúka hneď dve možnosti. Plató môžete premiestniť približne do polovice výšky kufra, takže potom sú veci na dosah. A tou druhou je možnosť uložiť predmety do geniálneho výklopného strešného boxu Modutop, ktorý zhodnocuje bežne nevyužiteľný priestor. Je tu až 92 litrov! Perfektné.
Tam však Berlingo len začína. Jednoduchým sklopením druhého radu sedadiel, a to priamo z kufra, sa z Berlinga stane doslova dodávka. Spolu s operadlami putujú k podlahe aj sedacie časti, takže doslova zmiznú a vytvoria vodorovnú ložnú plochu. Využiteľný objem narastie až na 2 126 litrov. Zabudnúť môžete na nosiče športového náradia či bicyklov. To všetko Berlingo absorbuje do svojej kabíny. A to môžete ešte sklopiť operadlo predného sedadla, takže tu umiestnite predmety dlhé až 2,7 metra. Okrem toho je Berlingo vybavené ďalšími 186 litrami odkladacích priestorov! Pred spolujazdcom sú vďaka premiestneniu airbagu do strechy hneď dve veľké schránky, ďalšie litre nájdete v obrovskom boxe medzi sedadlami a vo dverách. Kávu si odložíte do držiakov na krajoch palubnej dosky alebo zadných výklopných stolčekov. A potom je tu ďalšia súčasť systému Modutop, čo je polička nad čelným oknom a ďalšia, ktorá sa tiahne pod panoramatickým oknom po celej dĺžke stropu. A nebráni ani svetlu, keďže je vyrobená z efektného „mliečneho“ plastu.
Automat mu svedčí a veľa si nepýta
Výber motorov pre Berlingo nie je príliš široký. Benzín tankujú preplňované 3-valce 1,2 PureTech (81, 96 kW) a naftu výlučne 4-valce 1,5 BlueHDi (56, 75, 96 kW). V našom prípade sme mali najvýkonnejšiu dieselovú verziu, ktorá sa ako jediná kombinuje so spomínaným 8-stupňovým automatom. Je to drahá, ale skvelá kombinácia, ktorá robí jazdu veľmi komfortnou. Na dynamiku však zabudnite. Aj napriek tomu, že hladko radiaci automat vie využiť potenciál 96 kilowattov a 300 Nm na maximum, Berlingu to trvá na stovku jedenásť sekúnd a jeho maximálka končí pri 184 km/h. V meste je to v poriadku, no na diaľnici už cítiť, že Berlingu s rastúcou rýchlosťou ubúda síl. O to viac, ak bude viezť celú rodinu a množstvo batožiny. Vhod preto prídu krídelká na volante, ktorými môžete ovládať rýchlostné stupne manuálne. Ale na pohodové rodinné presuny schopnosti Berlinga určite stačia. Nehovoriac o tom, že sa vám odvďačí nízkym apetítom.
Dlhodobý priemer na palubnom počítači bol 6,2 litra na 100 km, my sme však nepotrebovali viac ako 5,3 až 5,8. Kým na „okreskách“ padá spotreba na päť litrov, na diaľnici sa môže vyšplhať aj na sedem, aerodynamika jednoducho nepustí. A možno by Berlingo vedelo ušetriť ešte viac, ak by bol jeho automat vybavený funkciou plachtenia. Tá tu nie je ani v prípade, že zvolíte režim Eco. Ak dáte dole nohu z plynu, Berlingo dáva prednosť rekuperácii brzdnej energie, ktorú využíva pre pohotový štart-stop systém, jeden z najrýchlejších. Motor prekvapí aj slušným odhlučnením, nevyrušuje vás viac ako v osobných modeloch. Len pri vysokých otáčkach preniká do kabíny nie príliš vábivá zvuková kulisa. A keď sme už pri akustickom komforte spomeňme, že v tejto oblasti urobilo Berlingo veľký krok vpred. Nielen izoláciou pohonnej jednotky, ale aj elimináciou aerodynamického hluku a izolácie podvozka. S minulou generáciou je to neporovnateľné. Ak sme v tomto smere kritizovali C4 Cactus, tak v tomto prípade urobil Citroën veľký kus užitočnej práce.
Lietajúci koberec
Podobne vás Berlingo nadchne komfortom odpruženia. Napriek tomu, že je pripravené na prevoz pol tony nákladu, nemá ani pri obsadení dvoma členmi posádky problémy žehliť nerovnosti v štýle osobných áut. Búchanie typické pri prejazde malých priečnych nerovností je minulosťou. Ak spomína automobilka efekt „lietajúceho koberca pri C4 Cactuse či C5 Aircross, tak potom je jej najlepším lietajúcim kobercom práve Berlingo. Množstvo rázov absorbujú už samotné pneumatiky s vysokým profilom 205/60 R16. Jazdný prejav je naozaj veľmi kultivovaný. No plavná charakteristika má aj svoju odvrátenú stránku. Pripravte sa na náklony v zákrutách. Mäkkú povahu Berlinga treba jednoducho rešpektovať. To ale nie je výčitka. Pri rodinných autách oceníte viac komfort ako schopnosť športovej agility. Potom asi neprekvapí, že komfortné riadenie s výkonným posilňovačom má staromódne tri otáčky volantom.
O bezpečnosť sa báť netreba. Berlingo je vyzbrojené rovnakými prvkami aktívnej bezpečnosti ako C5 Aircross. Asi by ste to v tomto type vozidla neočakávali, ale s jazdou vám pomáha adaptívny tempomat, výstraha pred kolíziou a opustením jazdného prúdu, udržiavanie v jazdnom prúde, automatické prepínanie diaľkového režimu svetiel či cúvacia kamera. Jednoducho ani pri voľbe rodinnej „dodávky“ nemusíte robiť žiadne kompromisy. Navyše môžete v porovnaní s bežným kombi rátať s väčšou svetlou výškou, ktorou Berlingo konkuruje SUV a ak si priplatíte za systém Grip Control, aj s lepšou trakciou na klzkých či mäkkých povrchoch. Citroën si za toto praktické rodinné auto pýta v najvyššej úrovni vybavenia Shine spolu s najvýkonnejším dieselom a automatickou prevodovkou 21 790 eur. To nie je vzhľadom na to, čo ponúka nijako premrštená cena. Za MPV či SUV by ste platili nepochybne viac.
Zvlášť, ak si uvedomíme, že verzia Shine má na palube už také komfortné prvky ako dvojzónovú klimatizáciu, 8-palcový dotykový displej, systém Modutop, samostatne otvárateľné zadné okno, head-up displej či dokonca elektrochromatické spätné zrkadlo. Príliš investovať netreba, azda práve do bezpečnosti. Balík asistenčných systémov však nie je nedostupný. Za adaptívny tempomat, čítačku dopravných značiek alebo automatické LED svetlá zaplatíte 400 eur. Berlingo rozhodne stojí za uváženie, ak rozmýšľate nad rodinným autom. Sympatické je, že tentoraz sa už nemusíte v jeho prípade rozhodovať medzi praktickou stránkou veci a nižšou úrovňou komfortu či bezpečnosti.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 403 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 848 |
Výška (mm) | 1 844 |
Rázvor náprav (mm) | 2 785 |
Objem batožinového priestoru (l) | 597 – 2 126 l |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 620 |
Technické údaje
Model | Citroën Berlingo 1,5 Blue HDi Shine |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 499 cm3 |
Max. výkon (kW/ot.) | 96 kW /3 750 |
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) | 300/1 750 |
Prevodovka | 8-automatická |
Max rýchlosť (km/h) | 184 |
0 – 100 km/h (s) | 11,0 s |
Spotreba podľa výrobcu | 4,4 l/100 km |
Spotreba (test) | 5,3 – 5,8 l/100 km |
Ceny
Základná cena | 14 990 € |
---|---|
Cena verzie | od 21 790 € |