Druhá generácia Mazdy 3 bola priemerným autom. Tretia generácia spôsobila rozruch. Emocionálny dizajn podporený veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami. Štvrtá generácia to vôbec nemala ľahké. Dizajnéri museli zo seba dostať maximum.
Štvrtá generácia existuje v podobe hatchbacku a sedanu. Najnovšia generácia bola predstavená koncom novembra minulého roku na autosalóne v Los Angeles. Dizajnérom zodpovedným za vzhľad novinky je Yasutake Tsuchida. Dizajnový jazyk Kodo ostáva prítomný, no dostal sa na novú úroveň.
Automobil dostal pod kapotu aj revolučný motor. Pohonná jednotka spaľujúca benzín pracuje ako naftový motor. Testovaný automobil však tento motor pod kapotou nemal. Vyskúšali sme 2,0 litrový benzínový štvorvalec s výkonom 122 koní.
Dizajn neproporčný, ale s emóciou
Nová Mazda 3 chcela nadviazať na dizajn svojej predchodkyne. Ťažkú úlohu zvládla na “jedna mínus”. Takmer okamžite po odhalení auta sa spustili diskusie na tému C-stĺpika. Je veľmi hrubý? Je. Auto vďaka nemu pôsobí mierne neproporčne, keďže predná časť je štíhla. Rovnako masívna zadná časť čiastočne uberá vodičovi výhľad vzad.
To však vôbec neznamená, že dizajn je zlý. Ide z neho emócia, akú máme radi. Auto vyzerá, akoby patrilo miestnemu superhrdinovi, ktorý išiel práve na nákup. Bežný hatchback vedľa tejto Mazdy pôsobí ako crossover.
Niet sa čomu čudovať. Automobil je dlhý 4 460 mm. Širku dosahuje takmer 1,8 metra, no výška je len 1 435 mm. Ak máte radi vyššie autá, tak Mazda 3 nie je pre vás. Výrobca výborne zvládol aj svetlá. Predné aj zadné svetlá pôsobia veľmi dramaticky. Denné LED svietenie je nie výnimkou. Pozor na verzie bez paketu Style, kde denné svetlá majú len halogénové žiarovky a budia omnoho menej hodnotný dojem.
Interiér je veľmi sviežim miestom na pobyt. Mazda použila jednoduché línie tiahnuce sa celým vnútrom. Displej informačno-zábavného systému vyzerá, akoby bol na palubnej doske len položený. Jeho dizajn je pomerne strohý, no distingvovaný, prehľadný a elegantný.
Displej navyše nie je dotykový. Mazda ostala pri štandardných ovládačoch umiestnených pri páke prevodovky. Toto riešenie považujeme za správne. Interiér vodiča aj posádku obklopuje a pohlcuje. Mazda 3 sa nemôže pochváliť interiérom, ktorý vzbudzuje dojem priestoru.
Neznamená to, že do Mazdy sa nezmestia piati cestujúci a batožina. Priestor pred zadnými sedadlami patrí k priemeru. Do batožinového priestoru sa zmestí od 330 do 1 019 litrov batožiny.
Automat a benzínový motor? Prečo nie?
Pod kapotou testovanej Mazdy 3 pracuje 2-litrový benzínový štvorvalec bez turba s označením Skyactive-G. Výkon na prednú nápravu prenáša 6-stupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom. Na prvý pohľad sa môže zdať, že táto koncepcia pôsobí včerajšie. Dnešnému svetu automobilov vládnu preplňované motory a dvojspojkové prevodovky.
S tým si Mazda nerobí starosti a túto kombináciu zladila prekvapivo dobre. Z 0 na 100 km/h Mazda 3 zrýchľuje 10,8 sekundy. Maximálna rýchlosť je 197 km/h. Pre väčšinu vodičov ide o dostatočné údaje.
Motor je po naštartovaní tichý. Tichší ako v minulej generácii. Automat radí rýchlo a bez zaváhaní. Ani náročného vodiča svojou činnosťou neobťažuje. V prípade potreby výkonu však prevodovka musí otáčky vyhnať vysoko. Ide o daň za absenciu turba. V takom prípade sa do interiéru dostane akustický diskomfort. Niekomu by sa mohlo zdať, že motor sa takto trápi, ale nie je to tak.
Vysoké otáčky prevodovka dopustí jedine v prípade potreby prudkého zrýchlenia alebo v stúpaniach. V iných prípadoch je motor príkladne tichý. Spotrebu japonský výrobca udržal na veľmi dobrej úrovni. V kombinovanom režime je možné s autom jazdiť so spotrebou 6 litrov na 100 km. V meste a na diaľnici treba počítať s odberom 7 litrov.
Atmosférický motor bez turba nie je citlivý na jazdný štýl. Teda ak auto začnete “preháňať”, spotreba sa neznásobí. Každopádne v ponuke sú už len úspornejšie motory. Naftový 1,8 litrový štvorvalec ukrytý za označením Skyactive-D má kombinovanú spotrebu nafty približne o liter nižšiu. Revolučný motor Skyactive-X má na 100 km spotrebovať menej ako testovaný benzínový motor.
Testovaná pohonná jednotka využíva systém deaktivácie valcov pri nízkom zaťažení. O jeho činnosti vodič nemá žiadnu informáciu. Systém pracuje na pozadí a neprejavuje sa ani vibráciami, ani zvukom. Benzínový motor je na rozdiel od naftového vybavený aj mild-hybridným systémom, rekuperuje energiu a následne ju používa na spúšťanie motoru v rámci systému štart-stop.
Vyvážené jazdné vlastnosti
Mazda 3 sa radí k hatchbackom nižšej strednej triedy s najlepšími jazdnými vlastnosťami. Vodič spoza volantu cíti, že auto je veľmi dobre vyvážené. Aj vo vysokých rýchlostiach je pokojné.
Podvozok v porovnaní s nemeckou konkurenciou je menej tuhý. Automobil aj na 18-palcových pneumatikách dobre filtruje nerovnosti. Na diskoch s menším priemerom bude komfort jazdy ešte lepší.
Automobil má aj športový režim, ktorý však pôsobí skôr kozmeticky. Po jeho aktivácii podradí automatická prevodovka, inak sa nezmení nič. Riadenie je presné a na bežné používanie príjemne tuhé. Pri jazde vodičovi pomáha head-up displej, ktorý sme poznali z väčšej Mazdy 6.
Niekoľkokrát nás pri jazde zbytočne vyrušil predkolízny systém, ktorý nás vystríhal pred blížiacou sa nehodou a nabádal nás, aby sme brzdili. Problém bol v tom, že nebolo pred čím brzdiť a k žiadnej nehode sa neschyľovalo. Systém udržiavania vozidla v jazdných pruhoch patrí k priemeru, rovnako aj správanie adaptívnych LED svetiel. Adaptívna funkcia svetiel však vo vozidlách nižšej strednej triedy ešte nie je úplnou samozrejmosťou.
Záver
Mazda tvrdí, že len minimum jej zákazníkov si model 3 kupovalo v základnej výbave. Preto po novom základnú výbavu výrazne zdvihla. Základná cena novej generácie Mazdy 3 je 19 990 eur. Ide o vyššiu cenu ako v prípade konkurencie. Napríklad VW Golf v základe stojí 15 190 eur.
Vyššia základná cena v prípade Mazdy znamená, že bez výbavy ju nekúpite. V štandardnej výbave sú 16-palcové zliatinové kolesá, head-up displej, LED svetlá, klimatizácia, adaptívny tempomat, zadné senzory a ďalšie.
Štandardné stupne výbavy sú preč. Zvýšiť základnú výbavu je možné prostredníctvom paketov. Dostupné pakety sú Sound, Style, Luxury, Safety a ich kombinácie. K základnej cene testovaného auta vo výške 23 690 eur sa pripočítava suma 4 100 eur za všetky štyri pakety.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 460 |
Šírka (mm) | 1 795 |
Výška (mm) | 1 435 |
Rázvor (mm) | 2 725 |
Rozmery pneumatík | 213/45 R18 |
Objem batožinového priestoru (l) | 330/1 019 |
Objem palivovej nádrže (l) | 51 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 389 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 998 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 90/122 pri 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 213 pri 4 000 |
Prevodovka | automatická 6-stupňová |
Poháňaná náprava | predná |
Max. rýchlosť (km/h) | 197 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,8 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 5,6 |
Spotreba (test) (l/100km) | 6,2 |
Ceny a záruka | |
---|---|
Základná cena modelu 3 | 19 990 eur |
Základná cena testovaného auta | 28 425 eur |
Záruka | 3 roky/100 000 km |