BMW odštartovalo v roku 2008 „experimentom“ X6 módu SUV-kupé. Dráždivý mix auta do prašných ciest a športiaku síce vyvolal kontroverzné reakcie, ale predaje prevalcovali všetky pochybnosti. Konkurencia len lapala dych. Mníchovský mastodont doslova okúzlil, a to tak, že jeho stopy nasledovalo aj menšie BMW X3 verziou X4. Tá sa však vyrábala len necelé štyri roky, keďže prišla na svet podstatne neskôr, krátko predtým, ako klepala na dvere aktuálna X-trojka. Tá už s konverziou na kupé dlho neotáľala. A tak tu máme druhú generáciu X4. Nám sa dostala do rúk hneď jedna z najdrahších a pochopiteľne aj najvýkonnejších verzií M40d. Tá síce príliš nereprezentuje DNA X4, ale za volantom vie vyčarovať úsmev na tvári. Lenže výlučne na kvalitnom asfalte. Rozpor medzi SUV a kupé je tu dovedený do extrému.
Recept ostal, agresivity pribudlo Nová generácia prevzala recept tej staršej, no v Mníchove ju vyzbrojili väčšími rozmermi, takmer na úrovni prvej generácie X6, ozdobili megalomanskými ľadvinkami súčasných bavorských SUV či skôr SAV, ako im hovoria, pridali trochu agresivity, ale aj úplne nové prvky, napríklad úzke zadné svetlá, ktoré majú oporu snáď len v novučičkom BMW 8 Gran Coupé. Tento mix však nepôsobí tak presvedčivo a spontánne, ako to bolo v časoch príchodu legendárnej X6. Jednoducho, nie je to láska na prvý pohľad. Robustnosť zbytočne zabíja atletickosť kupé. Strecha sa síce zvažuje v tomto duchu, ale menej ako v minulosti. BMW totiž potrebovalo vytvoriť viac miesta nad zadnými sedadlami, a to sa bez kompromisov neobišlo. Našťastie, na rozdiel od nových modelov X1 či X2, má X4 stále klasický „lejaut“ s pozdĺžne uloženými motormi.
To znamená krátky predný previs, dlhú zadnú kapotu, kabínu posunutú vzad a dlhý zadný previs – proporcie, ktoré k prémiovej značke patria. M40d sa navyše snaží „vyžmýkať“ z génov kupé maximum. Saténové ľadvinky dopĺňa športový nárazník so zväčšenými sacími otvormi, lesklé čierne dekorácie okolo okien, saténové spätné zrkadlá, podbehy lakované vo farbe karosérie, zväčšený strešný spojler, plastový difúzor či lesklé koncovky výfukov. A to nehovoríme o gigantických 21-palcových diskoch kolies. Tie sú však už za príplatok, v sérii sú „len“ dvadsiatky. Obúvajú zmiešaný profil pneumatík, čo nie je pri bežnom SUV naozaj zvykom. Lenže toto bežné SUV rozhodne nie je. Vpredu nájdete plášte 245/40 R21 a vzadu ešte širšie 275/30 R21. Nie sú tu len na parádu, ale o tom neskôr.
Vnútri jasné BMW
Vyššia stavba karosérie zabezpečuje perfektný prístup do kabíny. A tu vládne nezameniteľný „bavorácky“ duch aj s typickou technokratickou chladnosťou. Kráľom je tu vodič. Ergonomické chyby sa hľadajú márne. Športové M sedadlá s nastaviteľnou kolennou podperou poskytnú skvelú oporu pri dynamickej jazde, ale sú pomerne tuhé. Volant s robustným penovým vencom si zamilujete okamžite. Digitálny prístrojový panel má skvelú grafiku s klasickým zobrazením veľkých analógových stupníc, čo je veľká výhoda v porovnaní napríklad s novým BMW 3. Veľký príplatkový head-up displej si zaslúži zvláštnu pochvalu. Pri aktivovanej navigácii premieta na okno nielen piktogramy, ale celú mapu. Infotainment iDrive s voľne stojacou obrazovkou ponúka viacero možností ovládania, okrem dotyku aj gestami, hlasom či otočným ovládačom „controller.“
Zo všetkých možností si nakoniec obľúbite práve starý známy otočný ovládač. Je najintuitívnejší. Škoda len, že po vypnutí a naštartovaní si systém nepamätá posledné zobrazenie. Napríklad, ak máte navolené informácie palubného počítača, musíte sa k nim opäť preklikať. Trošku retro pôsobí aj vyvolanie údajov toho istého systému na prístrojovom paneli pomocou tlačidla na ľavej páčke stĺpika riadenia. Listovať pritom môžete len jedným smerom. Na volante dostali prednosť ovládače audia a adaptívneho tempomatu. Na miesto sa ale sťažovať určite nebudete. Dosť je ho nad hlavou aj v šírke ramien, len mohutný tunel prevodovky vytvára trochu stiesnené pomery v oblasti akceleračného pedálu. Oceníte tiež veľké odkladacie schránky, napríklad aj delenú vo dverách, ktorá zvládne 1,5-litrovú fľašu a ďalšie predmety. Korunu tomu nasadzujú kvalitné materiály ako koža, klavírne dekorácie, kovové ovládače, ale aj ambientné osvetlenie. A v prípade M40d aj hliníkové pedále či čierny strop.
Veľkorysé iba vpredu
S výhľadom je to trochu problém. Nehovoríme pritom o „ponuke“ vnútorného spätného zrkadla, kde pri SUV-kupé zázraky očakávať naozaj nemožno, najmä ak tu nenájdete ani zadný stierač. Slabé miesto je inde. Na mohutných predných stĺpikoch je síce vidieť, že konštruktéri sa ich snažili tvarovať tak, aby neuberali veľa stupňov zo zorného uhla, ale výsledok je i tak rozpačitý. Ďalšie mŕtve uhly dopĺňajú výškové reproduktory v rohoch okien. Ľahko sa vám potom za pevné časti karosérie schová chodec či cyklista. Vzadu už X4 v priestore také štedré nie je. Rezerva nad hlavou sa síce medzigeneračne zlepšila, ale priestor na nohy je priemerný. Ani s troma cestujúcimi príliš nepočítajte. V šírke X4 vzadu neexceluje a navyše je tu vysoký podlahový tunel kardanu.
Pocit stiesnenosti navyše umocní malá plocha okien. Škoda, že BMW neinvestovalo aspoň do dlhších sedadiel. Lavica je krátka, čo s prémiovým modelom príliš neladí. Aspoň, že vysoké operadlá majú dvojpolohovú reguláciu sklonu, čo môže prísť na dlhých cestách vhod. Podobne ako prekvapivo rozmerné schránky vo dverách. Sympatické je, že športové gény neobrali X4 o miesto v kufri. Ustúpila aj „rezerva“, ktorú nahradili run-flaty. Naložíte sem minimálne 525 litrov. Pomôže veľké výklopné veko. Len nakladacia hrana je enormne vysoko, keďže v Mníchove mysleli skôr na tuhosť karosérie. Pod podlahou je ešte malá schránka za operadlami zadných sedadiel. Tie sú inak delené v pomere 40 : 20 : 40. Sklápajú sa ľahučko, keďže ich odistíte priamo z kufra, a to tiahlami hneď pri veku. Takže je k nim prístup aj vtedy, ak by ste mali kufor naložený až po „strechu“. Po sklopení vzniká dokonale rovná plocha bez špár. Celkový objem sa tým zväčší na veľmi slušných 1 430 litrov.
Naftová nirvána si veľa nepýta
Zlatom tohto auta je jeho motor. Radový dieselový trojliter, dopovaný dvojicou turbodúchadiel je raritou, dáva k dispozícii úctyhodných 240 kW a krútiaci moment 680 Nm. To je len o 20 kW menej ako ponúka najvýkonnejšia benzínová verzia X4 M40i. V krútiacom momente ju však poráža o celých 180 Nm. X4 40d nie je síce žiadna ľahká váha, v pohotovostnom stave má 1 970 kg, ale buďte si istí, že tieto parametre rozprúdia športovému SUV krv, len čo pošteklíte plynový pedál. Záťah motora je abslotútne presvedčivý a takmer neutíchajúci. Do operadla vás pritlačí, len čo sa jeho otáčky priblížia k číslici 1 500. A toto divadlo predvádza až takmer piatim tisícom. Stovku máte na tachometri za úžasných 4,9 sekundy! X4 M40d je vždy ochotné akcelerovať a je mu jedno, či vyrážate z miesta, alebo chcete zábavu vysoko nad diaľničným limitom.
Pomáha mu 8-stupňová automatická prevodovka Steptronic s príkladne pohotovým a priam zamatovým radením. Ešte viac emócií sa dostaví v móde Sport, kedy sa softvérová mapa nastaví do „adrenalínového“ režimu a z reproduktorov sa začne rinúť modulovaná zvuková kulisa, akoby ste mali pod rukami veľký benzínový 8-valec. Ale ani to nie je treba. Už základný režim Comfort vám ponúkne dostatok vzrušenia aj krásny zvuk. Čarovné však na tomto aute je, že dokáže byť úsporné. Samozrejme, ak chcete využívať jeho potenciál, rátajte s priemernou spotrebou okolo osem až deväť litrov. Lenže po zvolení módu Eco Pro, ktorý vás zmenou stupníc na „prístrojovke“ priam nabáda k ekologickému správaniu, dokáže tento naftový divoch podliezť hlboko hranicu siedmich litrov. X4 M40d vtedy využíva „plachtenie“, do práce zapája aktívnejšie štart-stop systém a otáčky drží na uzde. Pri rýchlosti 100 km/h ich točí motor na ôsmom prevodovom stupni len 1 250 za minútu. Nám sa podarilo v zmiešanej premávke „padnúť“ až na 6,3 litra na 100 km.
Provokatér v zákrutách
Nie je to však ľahké, pretože sila motora vás doslova provokuje k športovým výkonom. Najmä ak nemá najsilnejšie naftové X4 žiaden problém s trakciou. Na asfalt vie pohon xDrive preniesť cez s rezervou to, čo práve žiadate. A bez reptania. Široké „valce“ sa doslova zahryznú do asfaltu. Launch Control pre šprint z miesta tu síce je, ale potrebovať ho nebudete. Ešte viac prekvapí, ako vie X4 M40d utajiť svoje vyššie ťažisko a nadváhu. Viac výkonu posiela k zadným kolesám, takže sa pri výjazdoch zo zákrut cítite tak trochu ako v klasickom kupé. Spolu s vektorovaním krútiaceho momentu a rozložením hmotnosti 50 : 50 na obe nápravy krotí akékoľvek náznaky nedotáčavosti. Je jasné, že na vyladení podvozka má veľký podiel divízia M GmbH. Jej experti však neváhajú zľaviť z komfortu v prospech jazdných vlastností. A to je aj prípad X4 M40d.
Dvojtonové SUV sa síce s ľahkosťou prepletá serpentínami, no daňou je práve tuhé odpruženie. Veľa na tom nezmení ani adaptívny M podvozok, za ktorý si priplatíte 724 eur. Aj v režime Comfort zbierajú nízke, široké a nepružné „run-flaty“ informácie o aktuálnom stave asfaltua posialajú ich do kabíny. Jednoducho, vždy viete, čo je pod autom. Podobnú spätnú väzbu dostávate aj z variabilného riadenia, ktoré nie je nikdy extra ľahké, ani v režime Comfort. Zásadne odlišný jazdný prejav je teda daňou za výber športovej konfigurácie X4. To, čím však stále pripomína prémiový pôvod, je vynikajúci akustický komfort, dokonca aj hluk širokých „valcov“ dokáže X4 M40d odfiltrovať tak, že hlas netreba zvýšiť ani pri vysokých rýchlostiach.
BMW X4 M40d je nepochybne vzrušujúcim autom. Je dynamické a svižné takmer ako kupé. A vďaka slušnému kufru aj praktické. Lenže práve táto verzia nereprezentuje výhody, ktoré sa s triedou SUV spájajú. S jeho obutím neradno zavítať do prírody. A ostražitosť príde vhod aj v meste. Výtlky či obrubníky budú vašimi veľkými nepriateľmi. Zato je skvelým spoločníkom na kvalitnom asfalte. Tvrdšie naladenie na diaľničných úsekoch, kde hlce kilometre jedna radosť, až tak neprekáža. Rozmaznávať vás však nikde celkom nebude. Ak chcete čosi univerzálnejšie, zamierte radšej k štandardným verziám. A ešte aj ušetríte. X4 M40d začína totiž až na 70 550 eurách, o 20 000 vyššie ako X4 sDrive20d (140 kW). Má síce ohromný výkon a bohatú výbavu, vrátane bezpečnostných asistentov, ale konečná to byť nemusí. Náš exemplár s adaptívnym M podvozkom, adaptívnymi svetlami, 21-palcovými diskami, navigáciou Professional či audiom Harman/Kardon sa vyšplhal k 89 785 eurám.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) 4 752 | |
---|---|
Šírka (mm) | 1 918 |
Výška (mm) | 1 621 |
Rázvor náprav (mm) | 2 864 |
Objem batožinového priestoru (l) | 525 – 1 430 |
Objem palivovej nádrže (l) | 68 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1970 |
Technické údaje
Model | BMW X4 M40d |
---|---|
Počet valcov/ventilov | R6/24 TwinTurbo |
Zdvihový objem (ccm) | 2 993 |
Max. výkon (kW/ot.) | 240/4 400 |
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) | 680/1 750 – 2 750 |
Prevodovka | 8A |
Max rýchlosť (km/h) | 250 |
0 – 100 km/h (s) | 4,9 |
Spotreba podľa výrobcu (l/100 km) | 7,6 – 8,1 |
Spotreba počas testu (l/100 km) | 6,4 – 8,2 |
Ceny
Základná cena | 49 450 € |
---|---|
Cena verzie | 70 050 € |
Cena testovaného modelu | 89 785 € |