Tretia generácia japonského SUV je na trhu od roku 2013. Hybrid s označením PHEV v európskej špecifikácii bol verejnosti predstavený na autosalóne v Ženeve v roku 2013. K prvým zákazníkom sa dostal v októbri 2013. Do USA sa hybridný Outlander dostal až v roku 2015.
Automobil absolvoval nárazové testy spoločnosti EuroNCAP v roku 2013, kedy získal plný počet piatich hviezdičiek. V rámci technologickej obnovy výrobca Outlanderu PHEV implantoval väčšie batérie a väčší spaľovací motor.
Komplikovaný pohon s väčšou batériou
Mitsubishi Outlander PHEV sa primárne spolieha na dvojicu elektromotorov, z ktorých jeden poháňa prednú a druhý zadnú nápravu. Elektromotory dosahujú výkon 82 a 95 koní. Elektrickú energiu čerpajú z akumulátorov uložených pod batožinovým priestorom. Kapacita 13,8 kWh nám počas testu vystačila na reálnych 35 km jazdy s klimatizáciou. Po novom je maximálna rýchlosť jazdy v elektrickom režime 135 km/h. Pred zväčšením kapacity Outlander zvládol na elektrickú energiu 125 km/h.
V prípade, že dôjde k vybitiu batérie, prípadne vodič potrebuje výrazne zrýchľovať, k slovu sa dostáva 2,4 litrový benzínový atmosférický štvorvalec, ktorý má výkon 135 koní. Benzínový motor pracuje ako generátor, prípadne priamo poháňa prednú nápravu. Celkový výkon sústavy je 224 koní.
Výrobca sľubuje kombinovanú spotrebu 2 l/100 km. Spotreba benzínu môže byť aj nulová. V takom prípade však vodič musí batérie stále dobíjať z externých zdrojov. Nám sa to v meste relatívne darilo. Outlander má dostupné aj rýchlonabíjanie prostredníctvom konektora CHAdeMO. Z 0 na 80 % Outlander prostredníctvom rýchlonabíjačky dobijete za 25 minút. Z domácej zásuvky vám plné nabitie bude trvať 5,5 hodiny.
Jazdiť s hybridným Outlanderom je možné aj bez dobíjania batérií, no vtedy sa strácajú jeho hybridné prednosti. Najmä spotreba letí nahor. V meste sa Outlander nebude hanbiť spotrebúvať aj 9 l/100 km. Keď sa vám batériu nechce nabíjať, na palube je dostupný režim, vďaka ktorému akumulátor dobije spaľovací motor.
V bežnom režime vodič o voľbe pohonu nerozhoduje. Spaľovací motor sa naštartuje, keď je potrebné dodať batériám energiu, prípadne priamo roztáčať prednú nápravu. Jeho nádrž má objem 45 litrov. Ak teda vodič nebude batérie nabíjať z externých zdrojov, na pumpe bude zastavovať pomerne často.
Zlepšené jazdné vlastnosti
Pohonný systém rozbehne SUV na 100 km/h za 10,5 sekundy. Maximálna rýchlosť je 170 km/h. Vďaka komplikovanému pohonu pozostávajúceho z trojice motorov je Outlander ťažký. Prevádzková hmotnosť je 1 955 kg. Po obsadení posádkou a batožinou tak bez problémov presiahne dve tony.
Výrobca prepracoval zavesenie náprav a zvýšil tuhosť karosérie. Vďaka tomu je jazda v hybride príjemnejšia. Rovnako sa znížila aj hlučnosť motora. Výkon prenáša na kolesá 1-stupňová prevodovka. Výrazný zvuk spod kapoty do interiéru dolieha len v prípade, keď prevodovka vyženie benzínový motor do vyšších otáčok.
Na palube po novom pribudol aj športový režim, ktorý zostruje správanie motorov a odozvu na stlačenie akcelerátora. Máme dojem, že jazdné vlastnosti hybridného Outlandera dospeli. V minulosti sa nám zdal viac neohrabaný a ťažkopádny.
Len 5 miest na sedenie
Kým Outlander so spaľovacím motorom môže mať aj 7-miestny interiér, hybrid si musí vystačiť s piatimi miestami na sedenie. V interiéri zaujme najmä zvláštny ovládač na mieste páky prevodovky. Vodič ním volí smer jazdy. Zaradenie parkovacieho režimu sa deje prostredníctvom tlačidla, ktoré sa nachádza pred ovládačom a samotný ovládač ho zakrýva. Po prvýkrát sme ho chvíľu hľadali.
Vodičovi pred očami chýba klasický otáčkomer. Na jeho mieste je prítomný ukazovateľ využívania energie. Malý otáčkomer je umiestnený vedľa neho, no keďže motor aj prevodovka nie sú tradičné, informácie o otáčkach motora sú dostupné skôr pre zaujímavosť. Sedadlá sú pohodlné a poskytnú dostatok priestoru aj rozmernejším postavám.
Problém s priestorom nie je ani na zadných sedadlách. Elektrické otváranie batožinového priestoru patrí k jedným z najpomalších na trhu. Dá sa však deaktivovať. Pred zadnými sedadlami aj v batožinovom priestore sa nachádza elektrická 230 V zásuvka.
Záver
Aby ste plne využili potenciál hybridného Outlandera, potrebujete pravidelný prístup k elektrickej sieti. Ak nemáte garáž, bude to problém. Ak bude majiteľ auto pravidelne dobíjať, môže dosiahnuť aj nulovú spotrebu benzínu. Nevyužívaný spaľovací motor sa pre svoje vlastné dobro naštartuje raz za 89 dní.
Ak Outlander PHEV nebude pravidelne dopovaný z elektrickej siete, stratí svoju nízku spotrebu. Ide o jeden z najprepracovanejších hybridných pohonov v rámci SUV. Pohon všetkých kolies je vďaka rozmiestneniu elektromotorov prítomný aj bez príplatkov. Základná cena modelu je 42 990 eur. Vo vyššej výbave Instyle stojí 45 990 eur. Japonský výrobca neponúka širokú príplatkovú výbavu. Do SUV si je možné dokúpiť len metalický alebo perleťový lak.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 695 |
Šírka (mm) | 1 800 |
Výška (mm) | 1 710 |
Rázvor (mm) | 2 670 |
Rozmery pneumatík | 225/55 R18 |
Objem batožinového priestoru (l) | 463/1 602 |
Objem palivovej nádrže (l) | 45 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 955 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ spaľovacieho motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 2 360 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 99/135 pri 4 500 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 211 pri 4 500 |
Prevodovka | 1-stupňová s fixným prevodom |
Výkon (kW/k) predný a zadný elektromotor | 60/82 a 70/95 |
Max. krútiaci moment (Nm) predný a zadný elektromotor | 137 a 195 |
Poháňaná náprava | obe |
Max. rýchlosť (km/h) | 170 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,5 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 2 |
Spotreba (test) (l/100km) | od 0 do 10 |
Kapacita batérii (kWh) | 13,8 |
Doba nabíjania (bežná zásuvka) | 5,5 hodiny na 100 % |
Doba nabíjania (CHAdeMO) | 25 minút na 80 % |
Ceny a záruka | |
---|---|
Základná cena modelu Outlander PHEV | 42 990 eur |
Základná cena testovaného auta | 46 590 eur |
Záruka | 5 rokov |