
BMW 4 Gran Cupé nie je až takou novinkou. Na svet prišlo roku 2014 po tom, čo v Mníchove rozdelili modelový rad 3 na dva. V novej nomenklatúre sa jednoducho kupé a kabriolet ocitli pod samostatným označením 4. A k tomu pribalilo BMW aj novinku s prívlastkom Gran Coupé. Tá reagovala na módu viacdverových kupé, s ktorou vyrukoval konkurenčný Mercedes-Benz a neskôr Audi. Mníchovský zástupca ňou však zamieril do strednej triedy. A urobil dobre. Konverzia sedanu radu 3 na kupé prebehla úspešne. Hoci súčasné BMW 4 Gran Coupé nevychádza z nedávno predstavenej novej trojky, na atraktivite rozhodne nestráca. Navyše tu máme vlaňajší facelift.

Dizajnéri urobili skvelú prácu. Nižšia kabína, splývavá silueta strechy a bezrámové okná dverí padnú štvorke ako uliate. Bočný profil zvýrazňuje chrómový lem okien. V pološere by ste si možno Gran Coupé pomýlili s klasickým „kupátkom“. A to sa nestáva často. Proporcie sú jednoducho perfektné. Klasický „lejaut“ s pozdĺžne uloženým motorom nepripravil BMW 4 o dlhú prednú kapotu ani o krátky predný previs. A navyše Gran Coupé tak trochu klame telom. Asi by ste dali ruku do ohňa za to, že vzadu je len krátka kapota, lenže omyl. V skutočnosti je Gran Coupé liftbackom či skôr v tomto prípade fastbackom, s veľkým výklopným vekom.
Neprehliadnuteľné, ale praktické
V našom prípade priťahovala štvorka okolie ako magnet aj vďaka neprehliadnuteľnej tyrkysovej metalíze Rocks Blue či M paketu. Ten obsahuje agresívnejšie nárazníky, čierne lesklé ľadvinky, aerodynamické prvky, čierny difúzor a, samozrejme, parádne 19-palcové M disky so zmiešaným profilom pneumatík – vpredu 225/40 a vzadu až 255/35. To nebýva zvykom. V Mníchove jednoducho nezabudli na športové DNA. Po facelifte sa BMW 4 Gran Coupé môže pochváliť aj vynovenou grafikou svetiel. Navyše zamenilo xenónové výbojky za adaptívne diódy. Dostanete ich v sérii. A retušami prešla aj grafika zadných svetiel. Dvojitá koncovka výfuku sa tvári, akoby ste mali pod kapotou 6-valec.

Kabína kupé vás privíta zvláštnym spôsobom. Bezrámové okná sa totiž hneď po tom, čo sa dotknete kľučky dverí, posunú o čosi nižšie. Takto je zabezpečená ich tesnosť a izolácia. Vnútri je to už typický „bavorák“. Kráľom je v ňom vodič. Skvelý volant s hrubým penovým vencom vás rýchlo vtiahne do deja. Športové, nízko situované sedadlá vám zas zabezpečia komfort aj stabilitu, ak si to šiniete po kľukatých cestičkách. Skvelou pomôckou je výsuvná stehenná podpora. Útulnosť dotvára vysoký stredový tunel. Jednoducho, toto auto vás svojou ergonómiou okamžite pohltí. Čerešničkou na torte je klasická ručná brzda. Oceňuje aj slušný výhľad. Ten dozadu zachraňuje cúvacia kamera a tretie bočné okná.

Limity len vzadu
Kým vpredu sa na priestor sťažovať nebudete, vzadu sa to bez kompromisov neobišlo. Limity zistíte už pri nastupovaní. Nižšia strecha a masívny prah chce trochu akrobacie. Sedadlá majú síce krátke „sedáky“, ale s priestorom na nohy pomáha možnosť zasunúť si chodidlá pod predné sedadlá. Operadlá sú oveľa štedrejšie. Nad hlavou ostáva relatívne malá rezerva. Vyčítať to však kupé by bolo nespravodlivé. Ak chcete viac miesta, BMW má pre vás pripravenú klasickú trojku alebo dokonca zvýšený liftback 3 GT. Skôr je zázrakom, ako sa BMW popasovalo s takouto náročnou úlohou. A to na rovnakom rázvore, ako má Coupé. Ďalšie milé prekvapenie na vás čaká v kufri.


Nielen vďaka fantastickému prístupu cez obrovské výklopné veko, v sérii vybavené elektrickým ovládaním. Asi by ste to neočakávali, ale v porovnaní s predchádzajúcou generáciou trojkového sedanu tu neubudol v základnom usporiadaní ani liter. Je ich tu spolu 480, dokonca o 35 viac ako v BMW 4 Coupé. A po sklopení operadiel delených v typicky „bavorskom“ pomere 40 : 20 : 40 vzrastie celkový objem na 1 300 litrov. Sú skvelo využiteľné, pretože sklopené operadlá takmer dokonale lícujú s podlahou. Pod ňou sa ešte nachádza veľký box na predmety, ktoré chcete skryť pred zrakom zvedavcov. Časť plató sa nachádza priamo na veku, takže nezavadzia. Jedinou nevýhodou je vyššia nakladacia hrana. Ale kto by čosi také vyčítal kupé, kde má prednosť tuhosť karosérie.
Výkon dieselu stačí, ušiam nie
Krásnym krivkám 4 Gran Coupé by nepochybne svedčal benzínový 6-valec verzie 440i s výkonom 240 kW, nám sa však dostal do rúk diesel 20d, ktorý mieri ku klientele, oceňujúcej nízku spotrebu paliva. Ale o výkon sa zas až tak báť nemusíte. Preplňovaný 4-valec 2,0 TwinPower Turbo ponúka po modernizácii 140 kW a rovných 400 Nm krútiaceho momentu. To nie je rozhodne málo. Zvlášť v spojení s 8-stupňovým „zamatovým“ automatom, ktorý z neho vyžmýka maximum potenciálu. To najlepšie ponúka už okolo 1 700 otáčok za minútu a neochabuje až do 4 500. Takže predbiehacie manévre ani dlhodobé vysoké tempo nie sú naozaj problém. Čím si vás však tento diesel rozhodne nezíska, je jeho akustika. Niežeby bol hlučný, to nie, ale dunivé tóny Gran Coupé jednoducho nesvedčia. BMW mohlo viac popracovať na jeho prejave, hoci aj pomocou audiosústavy.

Zato vie šokovať svojou úspornosťou. Zvlášť v režime EcoPro, ktorý prispieva k šetreniu „plachtením“, ale aj aktívnejším štart-stop systémom. Mimochodom, na osmičke točí agregát pri stovke len ukrutne nízkych 1 500 otáčok za minútu. Aj s permanentným pohonom štyroch kolies xDrive sa dá jazdiť pod šesť litrov paliva. Dokonca v meste. A mimo neho „padnete“ ešte hlbšie. No ani za dynamickejší jazdný štýl si toto auto veľa nepýta. Za sedem litrov vám dieselová štvorka poskytne celý svoj potenciál. A užívať si to sa oplatí. Provokovať k športovým výkonom vás toto auto síce nedokáže, 140 kW jednoducho nestačí, ale jeho jazdný prejav je fantastický. Podvozok s obrovskou rezervou prekonáva schopnosti motora.
Harmónia stability a komfortu
V našom prípade sme mali adaptívne tlmiče a tiež spomínané 19-palcové disky so širokými plášťami run-flat. Ak si však myslíte, že toto kupé z vás vytrasie dušu, ste na omyle, veľkom omyle. Ani v športovom móde sa nemení na nekompromisné športové náradie. Priam šokuje poddajnosťou svojich tlmičov a pružín, vďaka ktorým krásne kopíruje povrch bez negatívnych následkov na stabilitu. Takto má jazdiť pravé BMW. Nízke ťažisko, perfektné rozloženie hmotnosti v pomere 50 : 50 a navyše štvorkolka, ktorá prenáša výrazne väčšiu časť hnacieho momentu k zadným kolesám, stojí za schopnosťou „vymetať“ serpentíny s ľahkosťou a neutralitou. To je to, čo nedokážu nové SUV ani nové kompakty BMW s priečne uloženými motormi a prioritným predným náhonom.

K pocitu nadvlády prispieva vynikajúce riadenie, v našom prípade variabilné, s dostatočnou spätnou väzbou a ostrým prevodom. Reaguje presne a okamžite. Ostatné za vás dokončí aktívna štvorkolka a trakčné systémy. A to tak, že o tom nemáte ani potuchy. Ak chcete viac, obmedzte alebo deaktivujte ESC a potom je brána k pretáčavým výjazdom zo zákrut otvorená. Problémom verzie xDrive je len slabý „rajd“. Väčší polomer zatáčania trošku komplikuje parkovacie manévre v stiesnených priestoroch, napríklad v podzemí nákupných centier. Ale to Gran Coupé radu 4 radi odpustíme. Toto auto je najmä o jazde a tú zvláda ukážkovo.

Jediné, čo nám prekážalo, je nastavenie systému na udržiavanie v jazdnom prúde Lane Assist. Je totiž naladený tak, aby vám príliš „nekafral“ do riadenia. Ak sa však predsa len priblížite ku kraju vozovky na vzdialenosť, ktorú systém vyhodnotí ako kritickú, je jeho reakcia priam panická. A to aj v prípade, že máte manéver plne pod kontrolou. Doslova vám vezme volant z rúk. Ospalých vodičov to nepochybne prebudí aj s bezprostredným adrenalínovým efektom, ale príjemné to nie je. Chcelo by to viac jemnosti. Inak pracovali asistenčné systémy vrátane adaptívneho tempomatu či adaptívnych svetiel perfektne.
Záver
BMW 4 Gran Coupé na nás urobilo výborný dojem. Je dôkazom, že napriek obrovskému rozšíreniu výrobného programu o SUV, kompaktné predokolky či dokonca MPV v Mníchove ešte nezabudli stavať poriadne „šoférske“ autá. V tomto prípade je obrovskou výhodou aj druhý pár dverí, ktorý robí z Gran Coupé auto bez zásadných kompromisov. Vodičovi pritom neuberá na emóciách. Chcelo by to však iný motor. Toto auto je príliš krásne, príliš zvodné a príliš sebavedomé v zákrutách, aby pod jeho kapotou pracoval naftový 4-valec. Ak diesel, tak potom 6-valec 430d alebo 435d, a ak štvorvalec, tak potom radšej ten benzínový vo verziách 420i alebo 430i.
Naftovej verzii 420d sa síce nedá vyčítať nedostatok výkonu ani agility, ale to pravé orechové to nie je. Vaše uši si na zvuk dieselu nezvyknú. O to ťažšie, že podvozok je vynikajúco odfiltrovaný a aerodynamický šum tohto plavného kupé takmer nepočuť. Cena prémiového 5-dverového fastbacku neprekvapí. Verzia 420d Gran Coupé štartuje na 48 950 eurách. Samozrejme, v našom prípade načreli konfigurátori hlboko do zoznamu príplatkov. Len za balík Business Class zaplatíte 1 747 eur, za paket Inovation 2 030 eur, za „emkové“ kolesá 982 eur a tak by sme mohli pokračovať ďalej, takže výsledná cena za náš tyrkysový exemplár sa vyšplhala na 69 536 eur. V prémiových vodách to však zas až taký extrém nie je.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 638 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 825 |
Výška (mm) | 1 389 |
Rázvor náprav (mm) | 2 810 |
Objem batožinového priestoru (l) | 480 – 1 300 |
Objem palivovej nádrže (l) | 57 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 615 |
Technické údaje
Model | BMW 420d xDrive Gran Coupé |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 995 |
Max. výkon (kW/ot.) | 140/4 000 |
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) | 400/1 750 – |
Prevodovka | 8A |
Max rýchlosť (km/h) | 231 |
0 – 100 km/h (s) | 7,3 |
Spotreba podľa výrobcu (l/100 km) | 4,3 |
Spotreba počas testu (l/100 km) | 5,8 |
Ceny
Základná cena | 40 800 € |
---|---|
Cena verzie | 48 600 € |
Cena testovaného modelu | 69 176 € |