Následne sa môj pohľad zatúla na parkovisko. Pozerám sa na modrú Škodu Kodiaq RS s bratislavským evidenčným číslom. So svojou výškou 1 882 mm prečnieva ponad vedľa zaparkované autá. Skrýva sa v nej 240 koní, 500 Nm, 2 turbodúchadlá, 7 prevodových stupňov automatickej prevodovky a pohon oboch náprav. Je to správne auto na prechod cesty, ktorú mnohí označujú za najlepšiu a najkrajšiu na svete? Veď váži takmer 2 tony.
Transfagarasanský priesmyk je 90 kilometrov dlhá cesta hodená do drsných prírodných podmienok rumunskej Transylvánie. Cestu dal v rokoch 1970 až 1974 postaviť bývalý prezident Rumunskej socialistickej republiky Nicolae Ceaușescu. Cesta sa nachádza medzi mestami Sibiu, Pitești a Brašov. Kraj legendárneho grófa Drakulu má rozvoj turistického ruchu ešte len pred sebou. Táto cesta je veľkým lákadlom už dnes.
Vyrážame. Sme na severnej strane priesmyku. Cesta začína stúpať zľahka. Úvodné kilometre Kodiaq RS zvláda bez problémov. Presne tak ako zvládol približne 900 kilometrový diaľničný presun zo Slovenska, cez Maďarsko až do Transylvánie. V komfortnom režime ako pohodlný diaľničný dostavník.
Stúpanie naberá na intenzite. Začína mi byť jasné, že bez úprav nastavenia to nepôjde. V štandardnom nastavení automatická prevodovka radí príliš vysoké stupne. Dvojlitrový naftový motor ženie takmer do voľnobežných otáčok. Ten vibruje a duní, no akcelerácia neprichádza. Automat neochotne podradí až po dlhom stláčaní plynu.
Prvou pomocou je jednoduché potiahnutie páky prevodovky smerom dozadu, kedy sa aktivuje športový mód prevodovky a automat okamžite podradí. Motor teda podrží v prijateľnejšom otáčkovom spektre. Prichádzajú prvé zákruty. Kodiaq sa ponára do tlmičov. Periférne vidím, že spolujazdkyňa je chvíľu vyššie ako ja, chvíľu nižšie.
Aktivujem športový jazdný režim, utlmujem stabilizačný systém. Postoj Kodiaqu sa okamžite spevní. Začína kopírovať nerovnosti cesty, no hlavne v zákrutách odrazu drží omnoho istejšie. Riadenie je tuhšie. Mám pocit, že mám viac informácií o tom, čo sa deje pod 20-palcovými kolesami. Akoby auto schudlo 200 kíl. Je to veľký rozdiel.
Stúpame veľkou rýchlosťou. 20-palcové kolesá nestrácajú priľnavosť ani v najostrejších zákrutách. Dvojspojková automatická prevodovka DSG radí smerom nahor prevodové stupne rýchlo ako samopal. Ešteže má Kodiaq RS digitálny prístrojový štít, inak by tradičná ručička otáčkomera snáď ani nestíhala sledovať rýchle zmeny otáčok. Podraďovanie jej už tak rýchlo nejde.
Predbieham jedno auto za druhým. Na Transfagarasane sa stretáva celá Európa. Na krátkej rovinke púšťam českých motorkárov, s ktorými nedokážem držať tempo. Hravo prekračujem nadmorskú výšku 1000 metrov. Ak by táto cesta ležala v Rakúsku, už dávno by bol vstup na ňu spoplatnený. Rumuni sa na to zatiaľ neodhodlali, no myslím si, že je to len otázka času.
Po niekoľkých minútach sa predomnou otvárajú dychberúce výhľady. Z lesov sa objavuje vodopád. Hustý les ustupuje, dostávame sa do pásma kosodreviny. Navigácia hlási nadmorskú výšku vyššiu ako 1 500 metrov. Premávka však hustne. Tempo jazdy klesá. Predbiehať nemá zmysel.
Stále častejšie stojím a s otvorenými ústami sledujem okolie. Kodiaq pri prvom zastavení bez váhania vypne motor aj napriek tomu, že jeho teplota presahuje 100 stupňov. Pri ďalších mu to už deaktivovaný systém štart-stop nedovolí. Cez horský priesmyk sa valia oblaky. Teplota klesá.
Vrchol bol ťažko prejazdný. Nie pre nekvalitný asfalt či sneh. Dôvodom bol vysoký počet odstavených áut a chodcov. Zastaviť nie je kde. Navigácia ukazuje takmer 2 050 metrov nad morom. S autom som bol vyššie len raz. S BMW M4 na ceste vedúcej popod rakúsky Grossglockner.
Na vrchole Transfagarasanu je tunel, po prejazde ktorého nasleduje prudké klesanie. Automatická prevodovka pochopila zmenu podmienok takmer okamžite a motor drží vo vyšších otáčkach tak, aby v prudkom klesaní pomáhal brzdám.
Na južnej strane pohoria sekvencie zákrut nekončia. V najstrmších klesaniach, kde by aj pešia turistika bola veľmi obtiažna, pokračujú prudké 180-stupňové zákruty. Po zídení do údolia počet zákrut narastá, ich polomery sú však menšie.
Kvalita ciest
Rumunsko má vzhľadom na svoju rozlohu málo diaľnic. Existujúce úseky sa nachádzajú najmä v nížinách a v okolí väčších miest. Miestami kritická situácia je v horách, kde si výstavba diaľničných úsekov vyžiada vybudovanie mnohých tunelov.
Pred cestou som sa dočítal, že rumunské cesty sú v zlom stave. Nie je úplne pravda. Mnohé rumunské cesty sú preťažené a zničené. Bez problémov narazíte na úseky s úplne novým asfaltom. A rovnako tak natrafíte aj na úseky v rekonštrukcii, často so slabým označením.
V klesaní smerom k priehrade Vidraru sa pred nami odrazu objavujú vyfrézované časti vozovky. Buď je odstránená celá vrchná vrstva vozovky, alebo cestári vyfrézovali len pásy v konkrétnom jazdnom pruhu. Miestami cesta pripomína šachovnicu. Prudké brzdenie a zvírený prach sú v tomto úseku bežným javom.
Hĺbka odstráneného asfaltu však nie je veľká. Hrozba preseknutia nízkoprofilových pneumatík je pomerne malá. Kodiaq RS má na 20-palcových diskoch obuté pneumatiky s rozmermi 235/45.
Oblasť vyfrézovaného asfaltu končí. Na miestach, kde cesta tesne obchádza priehradu Vidraru sa tesne za zákrutou pred nami objaví stádo približne 100 oviec. Miestny bača ich ženie priamo po ceste oproti nám, do neprehľadnej pravotočivej zákruty. Medzi ovcami sú ukryté autá, ktoré sa cez stádo pokúšajú predrať a predbehnúť ho.
O niekoľko kilometrov ďalej pri ceste stretávame tri medvede. Medvedica s troma malými medvieďatami sedí priamo pri zvodidlách a pozoruje modrého Kodiaqa. Približne 400 metrov od nich je funkčná reštaurácia plná ľudí.
Transfagarasan nie je jediné miesto v Rumunsko, ktoré by fanúšikovia šoférovania mali navštíviť. Cesty v Karpatoch pripomínajú naše horské priechody. Sú však často omnoho dlhšie a plné nákladných áut a túlavých psov.
Najmä túlavých psov sa v porovnaní so Slovenskom v okolí ciest pohybuje neporovnateľne viac. Celé generácie, ktoré prežili pri rušných cestách sa naučili, ako sa v súvislosti s premávkou správať. Často sa pohybujú po krajnici a prechádzajúcim autám neprekážajú.
Dve turbá sa zídu
Napriek výkonu 240 koní a krútiacemu momentu 500 Nm Kodiaq RS na posádku neudiera drvivou silou zrýchlenia. Nástup sily je postupný. V normálnom a komfortnom režime mám skôr pocit, že zdržanlivý. Agregát si stráži emisie. Z reťaze sa odviaže až v športovom režime.
Z 0 na 100 km/h Kodiaq RS zrýchľuje 7 sekúnd. Maximálna rýchlosť je 221 km/h. Napriek dvom turbám je maximálny krútiaci moment dostupný až od 1 750 otáčok. Z toho dôvodu vodič po prudkom stlačení plynu často chvíľu načaká na podradenie. Automat mimo športového režimu vždy radí vysoké prevodové stupne.
Je to ako snaha vyhnať medveďa Kodiaq z brlohu. Plyn treba zatlačiť výdatne. Chvíľu počkať na správny stupeň a potom nastúpi medvedia sila. Najväčšie SUV od Škodyzačne naberať rýchlosť prekvapivo dravo.
Pri dlhších cestách si pohodlie užijú najmä cestujúci na zadných sedadlách. Tie majú totiž nastaviteľné hlavové opierky, ktoré poskytujú aj postrannú poporu hlavám cestujúcich. Vpredu sú športové sedadlá s integrovanými hlavovými opierkami. Do batožinového priestoru sa zmestí 725 litrov, čo je dostatok miesta pre štvor alebo päťčlennú posádku.
Kodiaq RS nie je „nástrojom“ pre jazdu na okruhu. Ide o pohodlné auto, ktoré v bežné dni bez problémov zvládne nástrahy ciest. Uchytí sa aj ako rodinné auto. V športovom režime však priostrí a začne sa správať ako omnoho menšie a ľahšie auto.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 699 |
Šírka (mm) | 1 882 |
Výška (mm) | 1 686 |
Rázvor (mm) | 2 790 |
Objem batožinového priestoru (l) | 725/1 960 |
Objem palivovej nádrže (l) | 60 + 20 SCR |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 895 – 2 015 |
Rozmery kolies | 235/45 R20 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 968 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 176/240 pri 4 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 500 pri 1 750 – 2 500 |
Prevodovka | automatická 7-stupňová |
Poháňaná náprava | obe |
Max. rýchlosť (km/h) | 221 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,9 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 7,6 – 8,3 |
Spotreba (test) (l/100km) | 7,7 |
Ceny a záruka | |
---|---|
Základná cena modelu Škoda Kodiaq RS | 49 990 eur |
Cena testovaného auta | 52 266 eur |
Záruka | 5 rokov/100 000 km (prvé 2 roky bez obmedzenia počtu najazdených km) |