Svetový trh velí automobilkám ponúkať SUV a crossovery. To však nemusí platiť večne a najväčší japonský výrobca Toyota to vie. Preto v jeho ponuke nájdete aj typický model nižšej strednej triedy. Toyota Corolla je pritom v ponuke ako hatchback, sedan aj kombi. Naftový motor už pod kapotou nenájdete, no medzi čisto benzínovým a dvomi hybridnými si vyberie hádam každý.
Kombi vyzerá elegantne
Výhodou kombi modelov je, že vďaka proporciám vyzerajú väčšie a tým aj luxusnejšie. Toyota Corolla Touring Sports je 4 650 mm dlhá, 1 790 mm široká a 1 435 mm vysoká. Rázvor náprav má dĺžku 2 700 mm. Vďaka väčšej zadnej časti auto pripomína o triedu vyšší model. Prednej časti dominuje obrovská maska chladiča a úzke prepojené svetlá. Zboku zaujmú príplatkové osemnásťpalcové disky kolies a spojler nad piatymi dverami. Eleganciu autu dodávajú aj zadné svetlá zasahujúce až do bokov karosérie. O dynamickom potenciáli vozidla informuje dvojitá koncovka výfukového potrubia.
Silný hybrid budí rešpekt
Keď sa povie „hybridná Toyota“, v motoristoch to môže vyvolať dojem, že ide o ťažkopádny a komplikovaný Prius. Lenže tento predsudok už nejaký čas neplatí. Toyota postupne elektrifikuje svoje modely a Corolla je vybavená novou generáciou hybridného systému. V ponuke je slabšia a silnejšia verzia. My sme testovali silnejšiu, ktorá kombinuje dvojlitrový zážihový agregát pracujúci v Atkinsonovom cykle a elektromotor.
Systémový výkon má hodnotu 132 kW (180 k). Spaľovací motor poskytuje 112 kW (153 k) a 190 Nm a elektromotor 80 kW (107 k) a 202 Nm. Výkon prenáša na prednú nápravu planétová prevodovka Multidrive S. Ide o špeciálne upravenú prevodovku typu CVT s názvom Shiftmatic so softvérovo prednastavenými šiestimi prevodovými stupňami.
Pri rozbiehaní asistuje elektromotor, ktorý autu dodá potrebný krútiaci moment, pričom vďaka využitiu elektrickej energie šetrí benzín. Podobne elektromotor podporuje spaľovací agregát aj pri prudšom stlačení plynového pedálu. Keď vodič chce, môže podradiť páčkami pod volantom, čím dostane benzínový motor do vyšších otáčok a vozidlo je pripravené okamžite zrýchliť. Všetko to možno ešte regulovať voľbou jedného z jazdných režimov Eco, Normal a Sport.
Toyota Corolla Touring Sports so silnejším hybridným systémom zrýchli z 0 na 100 km/h za 8,1 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 180 km/h. V premávke bude rozhodne patriť k rýchlejším vozidlám. Podvozok je dostatočne tuhý a zvláda aj rýchle prejazdy zákrut. Pohodlie jazdy čiastočne znižovali osemnásťpalcové disky kolies, ktoré pri prejdení nerovností dávali o sebe vedieť zbytočne nahlas. Odhlučnenie je celkovo slabšou stránkou auta, lebo pri jazde po diaľnici prenikal do kabíny výrazný aerodynamický hluk.
Napriek hojnému počtu koní pod kapotou, má kombi výbornú spotrebu. Mimo mesta sa dá jazdiť za štyri litre benzínu na sto kilometrov. V mestskej premávke je spotreba o niečo vyššia, no my sme jazdili za 4,5 l/100 km. Pri diaľničnej rýchlosti pracuje spaľovací motor často sám, a to pri 2 400 ot./min. Vtedy spotreba stúpne na sedem litrov na sto kilometrov. Za týždeň jazdenia rôznymi tempami sme dosiahli kombinovanú spotrebu 5,5 l/100 km.
Vo vnútri prekvapivý luxus
Najsilnejšia verzia v ponuke je na výber v troch stupňoch výbavy. My sme mali možnosť jazdiť v najvyššom stupni Executive. Ten bol navyše vylepšený balíkom VIP určenom výlučne pre najsilnejšiu pohonnú sústavu v ponuke. Za 2 100 eur v ňom zákazník dostane osemnásťpalcové disky kolies, maticové Bi-LED svetlomety s automatickým prepínaním diaľkových svetiel, automatické nastavenie sklonu svetlometov, kožené perforované čalúnenie sedadiel a otváranie dvier batožinového priestoru pohybom nohy.
Vďaka týmto vylepšeniam sa auto premenilo na reprezentatívne vozidlo, ktoré môže konkurovať aj o triedu vyšším modelom. Limitom je však priestor. Vpredu má vodič aj spolujazdec dostatok miesta, no vzadu sa vyššie postavy musia zmieriť s kompromismi nad hlavou aj pred kolenami. Naopak batožinový priestor má objem 581 litrov a po sklopení operadiel zadných sedadiel až 1 591 litrov. Operadlá pritom možno sklopiť aj páčkami v kufri a vďaka dvojitému dnu môže po sklopení vzniknúť rovná plocha.
Palubná doska je príkladne spracovaná z hľadiska použiteľnosti aj estetiky. Dotykový displej infotainmentu si zachoval fyzické tlačidlá a analógovo sa ovláda aj klimatizácia a kúrenie. Sklamal nás nedostatok odkladacích priestorov. Okrem plochy pre bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu a dvoch držiakov nápojov má vodič a spolujazdec k dispozícii len skromný odkladací priestor v lakťovej opierke.
Prístrojová doska kombinuje stredový displej s ručičkovými ukazovateľmi otáčok motora, množstva paliva a teploty motora. Displej zobrazuje údaje z palubného počítača prehľadne. Veľkú pochvalu udeľujeme volantu, ktorý je elegantný, s dobre umiestnenými tlačidlami a má akurátnu hrúbku venca.
Záver
Základná cena Toyoty Corolly Touring Sports je 19 800 eur. V tom prípade je pod kapotou čisto benzínový motor spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Silnejší hybridný variant stojí minimálne 26 400 eur. V najvyššej výbave stojí 29 600 eur. Súčasťou všetkých výbav sú bezpečnostné asistenty vrátane predkolízneho bezpečnostného systému, sledovania mŕtveho uhla, udržovania v jazdnom pruhu, upozornenia na dopravu za vozidlom a adaptívneho tempomatu.
Aj najvyššiu výbavu ešte možno vylepšiť. Okrem spomínaného balíka VIP, je k dispozícii aj audiosústava JBL s ôsmimi reproduktormi za 900 eur, systém Toyota Touch® 2 s navigáciou za 770 eur alebo elektrické panoramatické strešné okno za 1 300 eur. Výrobca poskytuje záruku na tri roky alebo do prejdenia 100 000 kilometrov.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 650 |
Šírka (mm) | 1 790 |
Výška (mm) | 1 435 |
Rázvor (mm) | 2 700 |
Svetlá výška (mm) | 135 |
Objem batožinového priestoru (l) | 581/1 591 |
Objem palivovej nádrže (l) | 43 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 370–1 560 |
Celková hmotnosť (kg) | 1 955 |
Technické údaje
Typ spaľovacieho motora | radový zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 987 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Kompresný pomer | 14:01 |
Max. výkon (kW/k pri ot./min) | 112/153 pri 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 190 pri 4 400–5 200 |
Typ elektromotora | synchrónny motor s trvalým magnetom |
Max. výkon elektromotora (kW/k) | 80/107 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 202 |
Max. výkon hybridného systému (kW/k) | 132/180 |
Prevodovka | kontinuálna s planétovým súkolesím |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,1 |
Spotreba paliva podľa NEDC (mesto/mimo/kombi) (l/100 km) | 3,4/3,8/3,7 |
Emisie CO2 podľa NEDC (g/km) | 84 |
Emisie CO2 podľa WLTP (g/km) | 106 |
Typ akumulátora | nikel-metal-hybridový |
Počet miest na sedenie | 5 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 19 800 EUR |
Základná cena testovanej verzie | 29 600 EUR |
Cena testovaného vozidla | 33 890 EUR |
Záruka | 3 roky alebo 100 000 km |