Test: Škoda Scala 1,6 TDI - veľa miesta, nízka spotreba. Stačí to?

Škoda Rapid patrí histórii, v predajniach je Scala. Novinka vďaka svojim rozmerom chce dokonca zaútočiť na Golf. Má Scala na to, aby pokorila nepísaného kráľa hatchbackov nižšej strednej triedy? Podarí sa jej presadiť medzi SUV ofenzívou, ktorú odštartovala česká automobilka?

25.08.2019 07:00
debata (8)
Video

Výrobca nepristúpil k pokračovaniu označenia Rapid. Novinka dostala označenie, ktoré reflektuje na latinské slovo “schody”. Scala má byť medzistupňom medzi Fabiou a Octaviou. Presne ako v minulosti Rapid.

Podvozok novinky však vychádza zo základu VW Polo. Vďaka tejto informácii sa môže zdať, že má bližšie práve k Fabii ako ku Octavii. Fabia je v rámci koncernu Polu sesterským modelom.

Svojimi rozmermi však Scala pripomína Golf. Automobil je dlhý 4 362 mm, široký 1 793 mm a vysoký 1 471 mm. Rázvor kolies dosahuje 2 650 mm. Golf je teda o čosi kratší a má menší rázvor. Scala má v porovnaní so svojim koncernovým bratrancom aj väčší batožinový priestor. Naraz odvezie 467, po sklopení zadných sedadiel až 1 410 litrov.

Škoda Scala má 2 650 mm dlhý rázvor. Foto: Pravda, Robert Hüttner
Škoda Scala Škoda Scala má 2 650 mm dlhý rázvor.

V porovnaní s Rapidom je Scala priestrannejšia

Scala dostala tvar podobný tomu, aký mal Rapid Spaceback. Dvere batožinového priestoru testovaného auta majú čiernu farbu vďaka pokračujúcemu sklu, čo oživuje vzhľad auta zo zadnej strany. Vpredu sú najvýraznejším dizajnovým prvkom svetlá.

Za dizajn Škody Scala je zodpovedný Olives Stefani. Výrobca sa však nepúšťal do žiadnych dizajnových experimentov. Bez príplatku je na výber len modrý lak. Za ostatné farby a metalízy sa pripláca.

Stretávacie svetlá majú technológiu LED aj v... Foto: Pravda, Robert Hüttner
Škoda Scala Stretávacie svetlá majú technológiu LED aj v základnej výbave.

V porovnaní s Rapidom sa najväčší posun odohral vo vnútri v oblasti priestoru. Najmä v oblasti šírky je Scala na tom výrazne lepšie ako jej predchodca. Testovaný automobil je vybavený dvojzónovou klimatizáciou, bezkľúčovým štartovaním a dotykovým displejom.

V príplatkovej výbave figuruje aj digitálny prístrojový štít. V aute, ktoré sa nám dostalo do rúk, boli klasické ukazovatele. Škoda stále nedostala ovládanie tempomatu na volant. Scala ho dokonca nemá ani na samostatnej páčke pod volantom, ako je to v prípade iných modelov. Ovládanie tempomatu sa delí o páčku, ktorá štandardne slúži pre smerovky a diaľkové svetlá.

Interiér nenadchne ani neurazí. Digitálny... Foto: Pravda, Robert Hüttner
Škoda Scala Interiér nenadchne ani neurazí. Digitálny prístrojový štít (kokpit) je za príplatok.

Spracovanie interiéru je dobré. V rámci použitých materiálov prevládajú tvrdé plasty. Volant je napríklad potiahnutý kožou. Športové sedadlá s integrovanou hlavovou opierkou pôsobia v aute s 1,6 litrovým naftovým motorom smiešne. Omnoho viac by sme prijali možnosť nastaviť si hlavovú opierku.

Na druhej strane hlavovú opierku sme si mohli nastaviť na zadných sedadlách. Nastavenie bolo možné nielen kvôli jej fyzickej prítomnosti, ale aj kvôli dostatku priestoru. 185 centimetrov vysoký človek sa dozadu zmestí bez problémov a ešte mu ostane aj priestor nad hlavou.

Športové sedadlá sa do tohto auta nehodia. Foto: Pravda, Robert Hüttner
Škoda Scala Športové sedadlá sa do tohto auta nehodia.

Renesancia naftových motorov

Testovaná Scala je vybavená 1,6 litrovým naftovým štvorvalcom. Ide o motor s najväčším objemom v ponuke. Jeho výkon je 115 koní. Maximálny krútiaci moment dosahuje 250 Nm. Z 0 na 100 km/h sa takto vybavená Scala dostane za 10,1 sekundy.

Pohonná jednotka v rámci plnenia sprísňujúcich sa emisných noriem využíva systém selektívnej katalytickej redukcie (SRC). Do výfukového potrubia je vstrekovaná močovina, ktorá redukuje emisie oxidov dusíka. V nedávnej minulosti tento systém využívali len väčšie motory v prémiových automobiloch.

1,6 litrový naftový motor sa vyznačuje veľmi... Foto: Pravda, Robert Hüttner
Škoda Scala 1,6 litrový naftový motor sa vyznačuje veľmi nízkou spotrebou.

Vďaka použitým technológiám máme pocit, že naftový motor sa mohol slobodne “nadýchnuť”. Mimo mesta s ním nie je problém jazdiť so spotrebou 3,5 litra nafty na 100 km. V meste si vypýta len o málo viac ako 5 litrov. Päťlitrovú hranicu spotreba neprelezie ani na diaľnici. Celkovo sa nám počas týždňa darilo jazdiť so spotrebou 4,5 litra nafty na 100 km. Ide o jeden z najúspornejších motorov na trhu.

Pohonná jednotka vyhovie skôr pokojne jazdiacim a šetrným vodičom. Nástup sily prichádza s hranicou 1 500 otáčok. Dovtedy sa toho mnoho nedeje. Prejav tohto štvorvalca je však mimoriadne kultivovaný. Do interiéru preniká minimum vibrácii a hluku.

6-stupňová manuálna prevodovka má dlhšie... Foto: Pravda, Robert Hüttner
Škoda Scala 6-stupňová manuálna prevodovka má dlhšie radiace dráhy.

Prenos výkonu na prednú nápravu zabezpečuje 6-stupňová manuálna prevodovka. V ponuke je aj 7-stupňový automat s dvoma spojkami. Radiace dráhy manuálnej prevodovky patria k tým dlhším. Vodičova pravá ruka si pocestuje viac, ako by bolo milé.

Jazdný priemer

Nová Scala chce svoju klientelu osloviť najmä priestorom a praktickosťou. V tomto je skutočne dobrá. Objem batožinového priestoru poráža konkurenciu, v interiéri je miesta na rozdávanie a vo dverách nájdete ukrytý dáždnik.

Jazdnými vlastnosťami patrí Scala k priemeru. Ničím nenadchne ani neurazí. Podvozok je, ako vo väčšine “koncernových” áut, tuhší. Jeho prejav však väčšine vodičov bude vyhovovať. Navyše sa veľmi dobre hodí k 1,6 litrovému naftovému motoru.

Zadná náprava je kľuková s vlečnými ramenami. Vpredu slúži zavesenie typu McPherson. Adaptívne tlmiče majú len dva režimy. Športový a normálny. Zmena pruženia pri ich prepnutí je len minimálna. Ich zmena je tak malá, že spočiatku sme si mysleli, že buď systém nefunguje, alebo na palube nie je a tlačidlá sú v interiéri paušálne bez ohľadu na to, či systém na palube je, alebo nie je. Zadná parkovacia kamera je len za príplatok aj v prípade najvyššej výbavy Style, rovnako ako virtuálny kokpit.

Ak ste zvyknutí v aute nabíjať si mobil prostredníctvom najrozšírenejšieho typu USB portu, tak v Scale budete potrebovať adaptér. Vpredu aj vzadu sa nachádza dvojica USB portov. Sú však typu “C”. Systém SmartLink je dostupný už od strednej výbavy Ambition. Systém Lane Assist na udržanie vozidla v jazdných pruhoch je dostupný od najnižšej výbavy.

Najväčší problém sme počas testu mali s LED svetlami. Scala svieti na cestu LED svetlami aj v základnej výbave Active. V našom prípade ich výkon bol veľmi podpriemerný. Až po teste sme sa dozvedeli, že svetlomety potrebovali kalibráciu. Diaľkové svetlá využívali halogénové žiarovky. Full LED svetlomety (teda aj LED diaľkové) Škoda dodáva v najvyššej výbave Style.

Záver

Škoda Scala je viac ako dôstojný nástupca modelu Rapid. Vo vnútri je omnoho väčšia, má modernejšie technológie. Cez prsty sa netreba pozerať ani na nový 1,6 litrový naftový motor, ktorý je živým dôkazom toho, že tento druh agregátov ešte nepovedal posledné slovo. Scala prekonáva Golf siedmej generácie najmä v rozmeroch.

Základná cena modelu Scala je 13 490 eur. Foto: Pravda, Robert Hüttner
Škoda Scala Základná cena modelu Scala je 13 490 eur.

Základná cena Scaly je 13 490 eur. V najvyššej výbave s naftovým motorom a 7-stupňovým dvojspojkovým automatom sa jej cena môže vyšplhať na viac ako 22-tisíc eur. Testovaný automobil v strednej výbave Ambition stojí v základe 18 930 eur. Konečná cena testovaného auta je 20 471 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 362
Šírka (mm) 1 793
Výška (mm) 1 471
Rázvor (mm) 2 649
Objem batožinového priestoru (l) 467/1 410
Objem palivovej nádrže (l) 50
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 324 – 1 471
Technické údaje  
Typ motora vznetový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 598
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 85/116 pri 3 250 – 4 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 250 pri 1 500 – 3 250
Prevodovka manuál 6-stupňová
Poháňaná náprava predná
Max. rýchlosť (km/h) 201
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10,1
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) 4,5 – 5,3
Spotreba (test) (l/100km) 4,7
Ceny a záruka  
Základná cena modelu Škoda Scala 13 490 eur
Cena testovaného auta 20 471 eur
Záruka 5 rokov/100 000 km (prvé 2 roky bez obmedzenia počtu najazdených km)
Škoda Scala
Škoda Scala
+30Škoda Scala

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #test #hatchback #Škoda #video #Škoda Scala #1.6 TDI
Články podľa značiek