Japonskú značku Suzuki môžeme v dobrom slova zmysle zaradiť k nízkonákladovým automobilkám. Jej ponuka nie je široká, no zahŕňa segmenty, ktoré v súčasnosti dominujú trhu. Okrem SUV Vitara a crossoveru SX4 S-Cross nájdeme v portfóliu aj tri vozidlá vhodné do mestskej premávky. Reč je o konzervatívnom Balene, odvážnom Ignise a športovo ladenom Swifte. A práve posledný menovaný vytŕča z radu verziou Sport.
Dva výfuky hovoria za všetko
Zvonku sa Swift Sport od bežného Swiftu odlišuje niekoľkými funkčnými aj dizajnovými prvkami. Výplet prednej masky je väčší a má odlišný vzor. Spodnú časť predného nárazníka zdobí plastová lišta imitujúca splitter z uhlíkových vláken. Rovnakú dekoráciu nájdeme aj na bokoch karosérie a najvýraznejšia je vzadu, kde napodobňuje difúzor.
Agresívnejšiu podobu autu prepožičiavajú aj sedemnásťpalcové disky kolies s efektným vzorom. Najvýraznejším rozdielom sú však jednoznačne dve skutočné koncovky výfukového potrubia. V segmente výkonnejších malých áut nájdeme bežne jednu priznanú koncovku a často sa automobilky uchyľujú k plastovým otvorom vytvárajúcim dojem, že výfuky ústia po oboch stranách, no Suzuki v tomto prípade kompromisy neurobilo.
Výkonu je na rozdávanie vďaka hmotnosti
Schopnosti auta väčšinou predurčuje výkon motora. Čím je auto väčšie, tým sa očakáva, že bude výkonnejšie. Dáva to zmysel, veď čím je auto väčšie, tým je ťažšie, a preto potrebuje viac výkonu. Čo však v prípade, že auto je ľahké a má jazdiť športovo? Výkonu mu stačí tak akurát. A presne to je definícia Swiftu Sport. Preplňovaný zážihový štvorvalec s objemom 1,4 litra má výkon 103 kW (140 k) a krútiaci moment 230 Nm. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 8,1 sekundy a maximálna rýchlosť je 210 km/h. To na papieri nevyzerá príliš vábivo.
Lenže pohotovostná hmotnosť športového Swiftu je 975 kilogramov! V praxi to znamená, že agregát poskytuje množstvo výkonovej rezervy. Efekt tzv. turbodiery je minimálny a pružné zrýchlenie je najintenzívnejšie na druhom a treťom prevodovom stupni šesťstupňovej manuálnej prevodovky, ktorá prenáša výkon na kolesá prednej nápravy. Na šestke sa dá jazdiť aj 90 km/h, čo je naopak dobré pre efektívnu jazdu.
Pochvalu si zaslúži aj riadenie. Vzhľadom na to, že Swift Sport nemá jazdné režimy, je riadenie prekvapivo vyvážené. Je príjemne tuhé, čo umožňuje lepšie ovládať auto pri dynamickej jazde, no zároveň vodiča neobťažuje, keď potrebuje manévrovať na preplnených parkoviskách. Radiaca páka má presné dráhy a pri preraďovaní sa ozýva jemné mechanické cvaknutie, čo je takisto črta športových automobilov.
O podvozku možno povedať to isté, čo o riadení. Napriek absencii jazdných režimov je podvozok nastavený dostatočne tvrdo na dynamický prejazd zákrut, no zároveň dokáže odfiltrovať malé a stredné nerovnosti. Pri prejazde veľkých hrboľov a hlbokých jám sa už posádka zatrasie. Podobne je to s odhlučnením. Nízka hmotnosť sa prejavila na menšom množstve izolačných materiálov, takže obzvlášť na diaľnici aerodynamický hluk výrazne preniká do vnútra. Pri nižších rýchlostiach je na danú triedu akceptovateľný.
Zaujímavým parametrom Swiftu Sport je spotreba paliva. Mohlo by sa zdať, že pri športovejšom variante sa treba zmieriť s vyššou spotrebou. V tomto prípade to neplatí vždy. Na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h motor pracuje pri 3 000 ot./min a spotreba benzínu sa šplhá k siedmim litrom na sto kilometrov. V meste sa dá jazdiť za 6,4 l/100 km. Na okresných cestách možno atakovať spotrebu 5 l/100 km. Kombinovaná spotreba paliva je na úrovni šiestich litrov na sto kilometrov.
To je veľmi priaznivá hodnota, keďže s takouto spotrebou jazdia konkurenčné modely s trojvalcami s menším výkonom a pritom ponúkajú oveľa menej šoférskeho potešenia. Jedna chybička tu však je, a to veľkosť nádrže. Snaha znížiť hmotnosť na minimum spôsobila, že nádrž má objem len 37 litrov. Reálny dojazd na jednu nádrž je tak približne päťsto kilometrov. Náklady sú síce prijateľné, no častejšie návštevy čerpacích staníc nevyhnutné.
Výbavou zarmúti konkurenciu
Interiér Swiftu Sport sa nevzďaľuje od nízkonákladovej schémy a japonskej tradície. Prakticky celý je plastový, akurát druhy a farby plastu sa líšia. Okrem tradičného sivého na palubnej doske nájdeme čierny lesklý na volante a okolo dotykovej obrazovky infotainmentu a červený ozdobný na dverách, na palubnej doske a na stredovej konzole. Športový duch vyžaruje zo sedadiel s integrovanými hlavovými opierkami a červeným prešívaním. Tie majú výrazné bočné vedenie, ktoré môže objemnejším ľuďom prekážať. Prístrojový panel tvoria klasické ukazovatele rýchlosti a otáčok a farebný displej palubného počítača.
Vzadu je miesta primerane na danú triedu. Vysoké a široké postavy sa budú cítiť stiesnene, no stredne veľkí pasažieri zvládnu aj dlhšiu cestu, no len v prípade, že budú dvaja. Batožinový priestor poskytuje objem 265 litrov a po sklopení druhého radu sedadiel prepravná kapacita stúpne na 947 litrov.
Silnou stránkou Swiftu Sport je výbava. Niekoho by mohlo vydesiť, že je k dispozícii len jedna možnosť. Lenže tá v sebe obsahuje prvky, za ktoré sa u konkurencie pripláca, a to nie málo. Tak napríklad Suzuki Swift Sport má v základnej výbave automatickú klimatizáciu, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, adaptívny tempomat, vyhrievanie predných sedadiel, 4,2-palcový farebný LCD displej palubného počítača, športové sedadlá, sedemnásťpalcové disky kolies, LED svetlá, automatické prepínanie diaľkových svetiel, upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu, aktívny asistent udržovania v jazdnom pruhu, zadnú parkovaciu kameru a informačno-zábavný systém vrátane navigácie.
Záver
Suzuki Swift Sport stojí 18 600 eur. Cena je konečná a nepripláca sa dokonca ani za lak karosérie, ktorých je na výber sedem. Vylepšiť auto tak možno len z ponuky príslušenstva. Nevýhodou však je, že niektoré prvky k dispozícii nie sú, ako napríklad dažďový senzor, parkovacie senzory, či sledovanie mŕtveho uhla spätných zrkadiel. Napriek tomu však z hľadiska výbavy toto auto ponúka za rozumnú cenu veľa. A navyše jazdnými vlastnosťami a hospodárnosťou prevádzky v podstate nemá konkurenta. Výrobca poskytuje záruku na tri roky alebo do prejdenia stotisíc kilometrov.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 3 890 |
Šírka (mm) | 1 735 – 1 750 |
Výška (mm) | 1 480 |
Rázvor (mm) | 2 450 |
Objem batožinového priestoru (l) | 265/947 |
Objem palivovej nádrže (l) | 37 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 975 |
Celková hmotnosť (kg) | 1 445 |
Rozmery pneumatík | 195/45 R17 |
Technické údaje
Typ motora | zážihový s preplňovaním |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 373 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 103/140 pri 5 500 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 230 pri 2 500 – 3 500 |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Poháňaná náprava | predná |
Max rýchlosť (km/h) | 210 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,1 |
Spotreba podľa NEDC (mesto/mimo/kombi) (l/100km) | 6,8/4,8/5,6 |
Kombinovaná spotreba podľa WLTP (l/100km) | 6,0 |
Emisie CO2 podľa NEDC (g/km) | 125 |
Emisie CO2 podľa WLTP (g/km) | 135 |
Počet miest na sedenie | 5 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 18 600 EUR |
Cena testovaného vozidla | 18 600 EUR |
Záruka | 3 roky alebo 100 000 km |