BMW X1 patrí do rodiny SUV bavorskej automobilky. V súčasnosti je na trhu druhá generácia modelu. Automobil je na trhu od roku 2015. Predstavený bol na autosalóne v Pekingu. Druhá generácia má náročnú úlohu, presadiť sa popri dynamických a robustných SUV modeloch X3 a X5.
Nemecká automobilka v Európe predala v roku 2018 viac ako 111-tisíc kusov tohto modelu. Automobil schádza z výrobných liniek v Nemecku, Číne, Indii, Egypte, Indonézii, Malajzii, Holandsku a Thajsku. X1 prešla nárazovými testami EuroNCAP v roku 2015 so ziskom piatich hviezdičiek.
Automobil stojí na platforme UKL2, ktorú používajú aj modely značky Mini. S tým súvisí pohon, ktorý prechádza primárne na prednú nápravu. Dostupný je aj pohon oboch náprav. Prvá generácia modelu X1 stála na základe radu 3, pričom jej primárne poháňaná náprava bola zadná.
Prekvapivo veľký
BMW X1 v interiéri ponúka až prekvapivo veľa miesta. Automobil je dlhý 4 439 mm, široký 1 821 mm a vysoký 1 612 mm. Rázvor kolies dosahuje 2 670 mm. Svojim zjavom však po rade 2 Active Tourer patrí X1 k najmenej zaujímavým BMW. Rovnako nie je ani tak reprezentatívny ako napríklad rad 3.
Dizajnovo sa model jasne hlási do rodiny, no chýba mu x-faktor. Prednej časti dominujú LED svetlá a mriežka chladiča. Vzadu zaujímavo pôsobí dvojitá koncovka výfukov, ktoré dávajú pocit, že pod kapotou je omnoho výkonnejší motor. Automobil má sivú metalízu. Veľmi podobnú, akú začínajú používať automobilky naprieč celým trhom.
Najväčšie prekvapenie však nastáva po nastúpení dovnútra. Automobil ponúka vo všetkých smeroch prekvapivo veľa miesta pre posádku. Priestorová porcia je viditeľná najmä v druhom rade sedadiel, kde sa pohodlne odvezú aj vyššie postavy. Do batožinového priestoru sa zmestí 505 až 1 550 litrov.
Kvalita vypracovania a rozmiestnenie samotného interiéru majú typický podpis značky BMW. Ergonómia je na vysokej úrovni, použité materiály sú kvalitné a vypracovanie je dobré. Vodiča privíta hrubý veniec volantu, ktorý patrí k najhrubším na trhu.
Problematické je sklápanie zadných sedadiel, ktoré nie je možné urobiť z batožinového priestoru jedným alebo dvoma tlačidlami. Zadné sedadlá sú delené a teda každé operadlo je potrebné sklopiť samostatne. Sklápanie je možné prostredníctvom tiahla umiestneného na každom sedadle. Tiahla sú dostupné len z interiéru auta.
Naftový “dvojliter” mu svedčí
BMW X1 nie je model bavorskej automobilky, ktorý má primárne slúžiť na zábavu. Naopak. Malo by ísť o praktickú ponuku. Vyplýva to najmä zo samotného pohonu, ktorý sa v minulosti presunul zozadu do prednej časti.
Pod kapotou testovaného auta pracuje dvojlitrový naftový agregát s výkonom 190 koní. Maximálny krútiaci moment je 400 Nm. V spolupráci s 8-stupňovou automatickou prevodovkou sa výkon prenáša na obe nápravy prostredníctvom systému xDrive.
Z 0 na 100 km/h zrýchľuje takto vybavená X1 za 7,8 sekundy, pričom maximálna rýchlosť je 219 km/h. Automobil rozhodne nie je brzdou premávky. Naftový motor plní najprísnejšie emisné limity. Zároveň je kultivovaný a s automatickou prevodovkou si dokonale rozumie. Automat pritom nie je dvojspojkový, no jeho reakcie sú bezproblémové a rýchle.
Z nášho pohľadu ide o ideálnu voľbu pre toto auto. Testovaná verzia je najvýkonnejšia naftová verzia v ponuke. Výrazne výkonnejšia je len benzínová verzia X1 25i, ktorú vpred poháňa benzínový dvojlitrový štvorvalec s výkonom 231 koní. Naftový agregát dosahuje priemernú spotrebu na úrovni 6,3 litrov nafty na 100 km. Podľa oficiálnych údajov by z nádrže mala nafta ubúdať tempom 5,9 až 6,2 l/100 km.
Tuhé riadenie
BMW chce, aby aj X1 bola vnímaná ako dynamický a športový automobil, no možno až príliš. Ako prvé nás pri odjazde z parkoviska zarazilo tuhé riadenie, za ktoré môže posilňovač riadenia. Volant, ktorý dáva pri otáčaní väčší odpor, je príjemné v rukách držať pri rýchlej jazde po kľukatých cestách. Na parkovisku nie. Ak sa chcete s X1 otočiť, rozhodne sa rukami budete namáhať viac, ako keby ste sedeli v konkurenčnom modeli.
Podvozok, ktorý pre X1 BMW pripravilo, patrí k vynikajúcim. Automobil filtruje nerovnosti spoľahlivo bez toho, aby o tom informoval posádku. Do interiéru preniká minimum hluku a vibrácií. X1 je navyše správne vyvážená.
BMW svojím prejavom vodiča nenúti ani k defenzívnej, ani k dynamickej jazde. Polomer otáčania vozidla nepatrí k najmenším a teda auto na parkovisku nie je najobratnejšie. Pri jazde však dobre maskuje svoju pohotovostnú hmotnosť 1 615 kg.
Vodič nemá možnosť rozhodnúť, na ktorú nápravu pošle výkon. Na výber má jazdné režimy Eco, Comfort, Sport a Sport+. Automatická prevodovka má aj manuálny režim, no jeho používanie vo väčšine prípadov nie je potrebné.
Záver
BMW X1 zaujme najmä konzervatívnejšie orientovanú klientelu mníchovskej automobilky, ktorá predsa len chce SUV a MPV radu 2 Active Tourer ju nezaujíma. Naftový motor nie je strašiakom, no šesťvalcové motory čakať nemožno. Základ benzínovej aj naftovej ponuky tvoria trojvalcové agregáty.
190 koňový štvorvalec je najvýkonnejšou naftovou ponukou, pričom jeho cena štartuje na 38 550 eur. V takom prípade výkon prechádza len na prednú nápravu. XDrive cenu dvíha o 2 050 eur.
Sivá metalíza Storm Bay, ktorou je vybavené testované auto má príplatkovú cenu 1 240 eur. Balík M Sport Line stojí ďalších 6 400 eur. Spolu s ďalšou príplatkovou výbavou stojí X1, ktorú vidíte na videu a obrázkoch 59 479 eur vrátane DPH.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 447 |
Šírka (mm) | 1 821 |
Výška (mm) | 1 598 |
Rázvor (mm) | 2 670 |
Objem palivovej nádrže (l) | 51 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 615 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 995 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 140/190 pri 4 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 400 pri 1 750 – 2 500 |
Prevodovka | 8-stupňový automat |
Poháňaná náprava | obe |
Max. rýchlosť (km/h) | 219 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,8 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 5,9 – 6,2 |
Spotreba (test) (l/100km) | 6,3 |
Ceny a záruka | |
---|---|
Základná cena BMW X1 | 30 600 eur s DPH |
Základná cena testovanej verzie | 40 750 eur s DPH |
Cena testovaného auta | 58 479 eur s DPH |
Záruka | 2 roky bez obmedzenia počtu najazdených km |