Test: BMW X1 20d - dobrý priestor a spotreba. Stačí to?

20.10.2019 07:00

Najmenšie Bavorské SUV ponúka viac miesta, ako sa na prvý pohľad zdá. S naftovým motorom je predurčené na dlhé cesty s prijateľnou spotrebou. Je však dosť sexy? Bavorská automobilka sa druhú generáciu X1 snaží udržať v kondičke. Stačí dvojitá koncovka výfukov v zadnom nárazníku a sivá metalíza na to, aby oslovila aj mladšiu klientelu?

Showroom: Je naftový motor zlý? Ako sa správa v BMW X1. Pozrite si redakčný test.

BMW X1 patrí do rodiny SUV bavorskej automobilky. V súčasnosti je na trhu druhá generácia modelu. Automobil je na trhu od roku 2015. Predstavený bol na autosalóne v Pekingu. Druhá generácia má náročnú úlohu, presadiť sa popri dynamických a robustných SUV modeloch X3 a X5.

Nemecká automobilka v Európe predala v roku 2018 viac ako 111-tisíc kusov tohto modelu. Automobil schádza z výrobných liniek v Nemecku, Číne, Indii, Egypte, Indonézii, Malajzii, Holandsku a Thajsku. X1 prešla nárazovými testami EuroNCAP v roku 2015 so ziskom piatich hviezdičiek.

Sivá príplatková metalíza rozdeľuje. Kým...
Sivá príplatková metalíza rozdeľuje. Kým niekomu sa páči, nám nie. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Automobil stojí na platforme UKL2, ktorú používajú aj modely značky Mini. S tým súvisí pohon, ktorý prechádza primárne na prednú nápravu. Dostupný je aj pohon oboch náprav. Prvá generácia modelu X1 stála na základe radu 3, pričom jej primárne poháňaná náprava bola zadná.

Prekvapivo veľký

BMW X1 v interiéri ponúka až prekvapivo veľa miesta. Automobil je dlhý 4 439 mm, široký 1 821 mm a vysoký 1 612 mm. Rázvor kolies dosahuje 2 670 mm. Svojim zjavom však po rade 2 Active Tourer patrí X1 k najmenej zaujímavým BMW. Rovnako nie je ani tak reprezentatívny ako napríklad rad 3.

Denné svetlá majú novú grafiku.
Denné svetlá majú novú grafiku. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Dizajnovo sa model jasne hlási do rodiny, no chýba mu x-faktor. Prednej časti dominujú LED svetlá a mriežka chladiča. Vzadu zaujímavo pôsobí dvojitá koncovka výfukov, ktoré dávajú pocit, že pod kapotou je omnoho výkonnejší motor. Automobil má sivú metalízu. Veľmi podobnú, akú začínajú používať automobilky naprieč celým trhom.

Najväčšie prekvapenie však nastáva po nastúpení dovnútra. Automobil ponúka vo všetkých smeroch prekvapivo veľa miesta pre posádku. Priestorová porcia je viditeľná najmä v druhom rade sedadiel, kde sa pohodlne odvezú aj vyššie postavy. Do batožinového priestoru sa zmestí 505 až 1 550 litrov.

V interiéri je viac miesta, ako sme čakali.
V interiéri je viac miesta, ako sme čakali. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Kvalita vypracovania a rozmiestnenie samotného interiéru majú typický podpis značky BMW. Ergonómia je na vysokej úrovni, použité materiály sú kvalitné a vypracovanie je dobré. Vodiča privíta hrubý veniec volantu, ktorý patrí k najhrubším na trhu.

Problematické je sklápanie zadných sedadiel, ktoré nie je možné urobiť z batožinového priestoru jedným alebo dvoma tlačidlami. Zadné sedadlá sú delené a teda každé operadlo je potrebné sklopiť samostatne. Sklápanie je možné prostredníctvom tiahla umiestneného na každom sedadle. Tiahla sú dostupné len z interiéru auta.

Sklápanie zadných sedadiel je mimoriadne...
Sklápanie zadných sedadiel je mimoriadne komplikované. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Naftový “dvojliter” mu svedčí

BMW X1 nie je model bavorskej automobilky, ktorý má primárne slúžiť na zábavu. Naopak. Malo by ísť o praktickú ponuku. Vyplýva to najmä zo samotného pohonu, ktorý sa v minulosti presunul zozadu do prednej časti.

Pod kapotou testovaného auta pracuje dvojlitrový naftový agregát s výkonom 190 koní. Maximálny krútiaci moment je 400 Nm. V spolupráci s 8-stupňovou automatickou prevodovkou sa výkon prenáša na obe nápravy prostredníctvom systému xDrive.

Naftový dvojlitrový motor má výkon 190 koní.
Naftový dvojlitrový motor má výkon 190 koní. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Z 0 na 100 km/h zrýchľuje takto vybavená X1 za 7,8 sekundy, pričom maximálna rýchlosť je 219 km/h. Automobil rozhodne nie je brzdou premávky. Naftový motor plní najprísnejšie emisné limity. Zároveň je kultivovaný a s automatickou prevodovkou si dokonale rozumie. Automat pritom nie je dvojspojkový, no jeho reakcie sú bezproblémové a rýchle.

Z nášho pohľadu ide o ideálnu voľbu pre toto auto. Testovaná verzia je najvýkonnejšia naftová verzia v ponuke. Výrazne výkonnejšia je len benzínová verzia X1 25i, ktorú vpred poháňa benzínový dvojlitrový štvorvalec s výkonom 231 koní. Naftový agregát dosahuje priemernú spotrebu na úrovni 6,3 litrov nafty na 100 km. Podľa oficiálnych údajov by z nádrže mala nafta ubúdať tempom 5,9 až 6,2 l/100 km.

Priemerná spotreba sa pohybuje okolo hranice...
Priemerná spotreba sa pohybuje okolo hranice 6,3 l/100 km. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Tuhé riadenie

BMW chce, aby aj X1 bola vnímaná ako dynamický a športový automobil, no možno až príliš. Ako prvé nás pri odjazde z parkoviska zarazilo tuhé riadenie, za ktoré môže posilňovač riadenia. Volant, ktorý dáva pri otáčaní väčší odpor, je príjemné v rukách držať pri rýchlej jazde po kľukatých cestách. Na parkovisku nie. Ak sa chcete s X1 otočiť, rozhodne sa rukami budete namáhať viac, ako keby ste sedeli v konkurenčnom modeli.

Podvozok, ktorý pre X1 BMW pripravilo, patrí k vynikajúcim. Automobil filtruje nerovnosti spoľahlivo bez toho, aby o tom informoval posádku. Do interiéru preniká minimum hluku a vibrácií. X1 je navyše správne vyvážená.

BMW svojím prejavom vodiča nenúti ani k defenzívnej, ani k dynamickej jazde. Polomer otáčania vozidla nepatrí k najmenším a teda auto na parkovisku nie je najobratnejšie. Pri jazde však dobre maskuje svoju pohotovostnú hmotnosť 1 615 kg.

Vodič nemá možnosť rozhodnúť, na ktorú nápravu pošle výkon. Na výber má jazdné režimy Eco, Comfort, Sport a Sport+. Automatická prevodovka má aj manuálny režim, no jeho používanie vo väčšine prípadov nie je potrebné.

Záver

BMW X1 zaujme najmä konzervatívnejšie orientovanú klientelu mníchovskej automobilky, ktorá predsa len chce SUV a MPV radu 2 Active Tourer ju nezaujíma. Naftový motor nie je strašiakom, no šesťvalcové motory čakať nemožno. Základ benzínovej aj naftovej ponuky tvoria trojvalcové agregáty.

Veniec volantu je až príliš hrubý.
Veniec volantu je až príliš hrubý. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

190 koňový štvorvalec je najvýkonnejšou naftovou ponukou, pričom jeho cena štartuje na 38 550 eur. V takom prípade výkon prechádza len na prednú nápravu. XDrive cenu dvíha o 2 050 eur.

Sivá metalíza Storm Bay, ktorou je vybavené testované auto má príplatkovú cenu 1 240 eur. Balík M Sport Line stojí ďalších 6 400 eur. Spolu s ďalšou príplatkovou výbavou stojí X1, ktorú vidíte na videu a obrázkoch 59 479 eur vrátane DPH.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 447
Šírka (mm) 1 821
Výška (mm) 1 598
Rázvor (mm) 2 670
Objem palivovej nádrže (l) 51
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 615
Technické údaje  
Typ motora vznetový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 995
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 140/190 pri 4 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 400 pri 1 750 – 2 500
Prevodovka 8-stupňový automat
Poháňaná náprava obe
Max. rýchlosť (km/h) 219
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 7,8
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) 5,9 – 6,2
Spotreba (test) (l/100km) 6,3
Ceny a záruka  
Základná cena BMW X1 30 600 eur s DPH
Základná cena testovanej verzie 40 750 eur s DPH
Cena testovaného auta 58 479 eur s DPH
Záruka 2 roky bez obmedzenia počtu najazdených km
BMW X1
		20d
BMW X1
		20d
+26BMW X1
		20d

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#tvpravda #test #showroom #BMW X1 #BMW
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
21. 10. 20191.242 €zdraženie1.316 €
14. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
23. 9. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.334 €
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR