Tretia generácia prišla na trh v roku 2012. Automobil dostal lákavý španielsky dizajn. Veľmi podobný vzhľad neskôr dostala aj posledná generácia menšieho modelu Ibiza. Automobil stojí na platforme MQB. Rovnaký základ majú napríklad aj Škoda Scala alebo VW Golf siedmej generácie.
Verejnosť mala Leon možnosť po prvýkrát spoznať na autosalóne v Paríži, ktorý sa konal v roku 2012. Nárazové testy EuroNCAP automobil absolvoval v rovnakom roku s plným ziskom piatich hviezdičiek.
Doplnený temperament
Verzia Black Limited dodáva Leonu dizajnové prvky, ktoré mu chýbajú. Vďaka nej stojí testované auto na tmavých 18-palcových zliatinových diskoch. Spätné zrkadlá majú čierne kryty a taktiež čierne je orámovanie masky chladiča. Spolu s červenou metalízou Leon vyzerá skutočne dobre. Špeciálna edícia mu dodáva temperament, ktorý už v porovnaní s novšou konkurenciou začal strácať.
Interiér je vďaka tejto edícii čierny. Rovnako čierny je aj strop. A čierne sedadlá sú potiahnuté Alcantarou. Kvôli výdatnému použitiu čiernej farby je interiér tmavý. Chýba mu výrazný prvok. V noci mu ho dodáva červené podsvietenie prístrojov, no cez deň absentuje.
V oblasti priestoru patrí Leon k priemeru. Prístrojová doska je orientovaná na vodiča. V interiéri nachádzame dobre známe ovládače, ktoré sa objavujú naprieč mnohými modelmi produkovanými koncernom VW.
Centrom interiéru je 8-palcový dotykový displej informačno-zábavného systému. Po jeho stranách chýbajú tlačidlá, vďaka ktorým by sa dalo prepínať medzi základnými funkciami. Takmer celé ovládanie prebieha prostredníctvom dotykovej obrazovky. Dané riešenie nepatrí k najpraktickejším.
Pred vodičom rovnako chýba digitálny prístrojový štít. Verzia Black Limited má klasické ukazovatele, medzi ktorými sa nachádza informačný displej. Volant je potiahnutý perforovanou kožou a na spodnej časti má znak “FR”. Ovládanie tempomatu ostáva na samostatnej páčke za volantom.
Cestujúci na zadných sedadlách majú dostatok miesta. Rovnako majú k dispozícii aj výduchy ventilácie. Zadné sedadlá sa dajú sklápať do roviny v pomere 2/3. V strede sa nachádza otvor pre lyže. Pod dnom batožinového priestoru sa nachádza dojazdová rezerva. Do auta naložíte 587 litrov. Po sklopení sedadiel priestor narastá na 1 470 litrov.
Slabšia verzia motora 1,5 TSI
Testovaný Leon je vybavený 1,5 litrovým štvorvalcom TSI, ktorý považujeme za jeden z najlepších benzínových štvorvalcov na trhu. Pohonná jednotka dokáže vypínať dva valce. Vo výkonnejšej verzii so 150 konskými silami sa vyznačuje prijateľnou spotrebou a dobrou odozvou na plynový pedál.
Motor v testovanom aute je naladený len na 130 koní. Krútiaci moment dosahuje hodnotu 200 Nm. Výkon na predné kolesá prenáša 6-stupňová manuálna prevodovka. Z 0 na 100 km/h automobil zrýchli za 9,4 sekundy.
Chýbajúcich 20 koní je však rozhodne cítiť. V mnohých situáciách sme mali pocit, že presne tých 20 koní by nám pomohlo. Ide najmä o chvíle počas predbiehania alebo potreby prudšieho zrýchlenia.
Tým nechceme povedať, že 130 koňová verzia testovaného motora je nedostatočná. Len to nie je ono. Vodič musí častejšie podradiť. Výraznejší ťah prichádza až pri 3-tisíc otáčkach.
1,5 litrové TSI dokáže aj s menším výkonom vypínať dva valce. Deje sa tak najmä počas jazdných situácií, kedy na motor nie sú kladené vysoké výkonnostné nároky. Teda napríklad pri stabilnej jazde v meste alebo aj mimo neho. Vodič je o zmene počtu aktívnych valcov informovaný ikonou, prípadne nápisom, ak má zobrazenú aktuálnu a priemernú spotrebu. Inak táto zmena nie je sprevádzaná ani zmenou zvuku, či nástupom vibrácií.
Priemerná spotreba testovaného Leonu ST sa pohybuje na úrovni 6,7 litrov benzínu na 100 km. V meste stúpa približne na 7,5 litra. Mimo mesta klesá na 5,4 l/100 km. Ide o veľmi podobné údaje, aké dosahuje aj výkonnejšia verzia. Preto si myslíme, že priplatiť za 20 koní navyše má zmysel.
Priemerné jazdné vlastnosti
Seat Leon aj svojimi jazdnými vlastnosťami patrí k priemeru. Vo vodičovi nevzbudzuje výrazné emócie. Podvozok je nastavený tuhšie, rovnako ako v prípade zvyšku jeho koncernových súrodencov.
Na limite je automobil vďaka vpredu uloženému motoru nedotáčavý. Vodič má na výber 4 jazdné režimy. Ich výber aktivuje stlačením tlačidla na prístrojovej doske. Následne musí potvrdiť režim dotykom na dotykovej obrazovke. Ak už vchádzate do ostrej zákruty a predsa ešte chcete aktivovať športový režim, je to nepraktická zdĺhavá metóda výberu.
Leon nemá adaptívny podvozok. Jazdný režim upraví len účinok posilňovača riadenia a odozvu pohonnej jednotky na stlačenie plynového pedálu. Manuálna prevodovka má typický prejav manuálnych prevodoviek koncernu VW. Jednotlivé stupne zapadajú presne, radiace dráhy sú príjemne krátke, no vodičovi z nej chýba akýsi pocit prítomnosti mechaniky.
Aj napriek tomu, že testovaný automobil má len manuálnu prevodovku, je vybavený systémom autohold. Vďaka nemu vodič nemusí po zastavení držať brzdu ani v prípade, keď stojí na kopci.
Záver
Seat Leon ST je staré známe rodinné kombi, ktoré má čiastočne temperamentný južanský dizajn. Verzia Black Limited jeho črty ešte zvýrazňuje. Na druhej strane dizajnový temperament sa nepremieta ani do interiéru, ani do jazdných vlastností. Tam Seat skôr stavil na praktickosť.
Benzínový štvorvalec 1,5 TSI má veľmi dobrý prejav, no len vo výkonnejšej 150 koňovej verzii. Slabší nám príde zbytočne utlmený. Navyše prináša len benefit nižšej nadobúdacej ceny, nie výrazne nižšej spotreby.
Základná cena Leonu ST Limited je 15 550 eur. Na palube je len 1,0 litrový trojvalec TSI. Testovaný Leon je najlacnejšou ponukou v rámci verzie Black Limited. Stojí 18 400 eur. Verzia s výkonom 150 koní je drahšia o 1 290 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 549 |
Šírka (mm) | 1 816 |
Výška (mm) | 1 454 |
Rázvor (mm) | 2 636 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 196 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 498 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 96/130 pri 5 000 – 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 200 pri 1 400 – 4 000 |
Prevodovka | 6-stupňový manuál |
Poháňaná náprava | predná |
Max. rýchlosť (km/h) | 203 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,4 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 5,1 – 6,2 |
Spotreba (test) (l/100km) | 6,7 |
Ceny a záruka | |
---|---|
Základná cena Seatu Leon ST | 15 550 eur s DPH |
Základná cena verzie Black Limited | 18 400 eur s DPH |
Cena testovaného auta | 18 762 eur s DPH |
Záruka | 6 rokov/150 000 km |