Pre našinca sú stelesnením prémiových značiek zväčša Audi, BMW a Mercedes-Benz. Občas mu príde na um aj britský Jaguar, či švédske Volvo. Netreba však zabúdať ani na japonský Lexus. Automobilka patriaca koncernu Toyota prináša neošúchaný pohľad na prvotriedne spracovanie interiéru, agresívny vzhľad a pohonné ústrojenstvo.
Ostré línie formujú zovňajšok
Lexus UX je tretím SUV v ponuke značky. Od väčších súrodencov RX a NX preberá prednú masku chladiča. Tá je typická hlbokým vykrojením v hornej časti a širokou základňou. Auto opticky rozširuje a spolu s úzkymi prednými svetlometmi mu dodáva prísny výraz. Výzor crossoveru podčiarkuje nápadná plastová ochrana prahov a blatníkov. Za najelegantnejší dizajnový prvok považujeme zadné do priestoru vystúpené prepojené svetlá. Okrem toho zadný nárazník zdobí chrómová lišta.
Prvotriedny interiér
Hneď po nasadnutí si vodič aj posádka uvedomia, že nesedia len v bežnom japonskom aute. Kým interiéry ostatných značiek bývajú aj vo vyšších výbavách strohé a skôr účelové, v Lexuse je badať prémiového ducha na prvý pohľad. Do očí okamžite udrie červené kožené čalúnenie sedadiel. V najvyššej výbave F Sport Top, ktorú sme testovali, sú predné sedadlá elektricky nastaviteľné. Jemnou kožou je čalúnená aj palubná doska, výplne dverí a lakťové opierky.
Palubná doska je orientovaná na vodiča. Tvorí ju 10,3-palcový displej infotainmentu aj analógové tlačidlá ovládania klimatizácie a kúrenia. Prácu s informačno-zábavným systémom umožňuje dotyková plocha vedľa radiacej páky. Nevýhodou je, že okrem toho možno systém ovládať len hlasovými povelmi. Chýba možnosť ovládať displej cez volant alebo priamo dotykom. Navyše dotykový ovládač je veľmi citlivý a treba si naň dlhšie zvykať.
Vodič získava informácie o jazde z virtuálneho prístrojového panelu. Ten poskytuje aj informácie z palubného počítača. Vzhľad a zobrazené údaje sa prispôsobujú zvolenému jazdnému režimu. Vodič môže vyberať medzi ekologickým, normálnym, dvomi športovými a individuálnym režimom. Mení ich otočným ovládačom umiestneným za volantom navrchu palubnej dosky.
Lexus UX je päťmiestne vozidlo, no na zadných miestach nie je priestoru na rozdávanie. Pohodlne sa tam odvezú maximálne dvaja dospelí. Vyššie postavy sa aj tak budú cítiť stiesnene. Batožinový priestor ponúka len podpriemerný úložný priestor. Môže za to umiestnenie akumulátorov blízko zadnej nápravy. Kufor nemá dvojité dno a zmestí sa doň len 283 litrov nákladu. Objem batožinového priestoru po sklopení zadných sedadiel výrobca neudáva.
Na ceste agilný
Slabou stránkou crossoverov bývajú jazdné vlastnosti. Neistý pocit za volantom vodičovi spôsobuje zväčša vyššie ťažisko vozidla, čo sa prejavuje náklonmi karosérie. Lexus dokázal v prípade modelu UX tento neduh eliminovať. Svetlá výška auta je len 160 milimetrov, čo pomáha stabilite. Zároveň sú na palube aj adaptívne tlmiče, ktoré v športových režimoch stuhnú a prejazdy zákrut sú zvládnuteľné aj vo vyšších rýchlostiach. V normálnom nastavení podvozka auto nemá problém pohlcovať aj väčšie nerovnosti. Výhrady máme len k odhlučneniu, ktoré by vzhľadom na prémiový pôvod mohlo byť lepšie.
O pohon Lexusu UX sa stará hybridný systém s celkovým výkonom 130 kW (178 k). Zážihový agregát s objemom dva litre pracuje v Atkinsonovom cykle, čo priaznivo vplýva na spotrebu paliva. Prenos výkonu na obe nápravy má na starosti bezstupňová automatická prevodovka CVT s virtuálnymi prevodovými stupňami. Vďaka nej má vodič pocit, že šoféruje auto s klasickým automatom.
Parametre pohonného systému naznačujú slušnú dynamiku. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebehne za 8,7 sekundy a maximálna rýchlosť je 177 km/h. Vďaka podpore elektromotora pri zrýchľovaní je Lexus UX veľmi svižný v križovatkách aj pri predbiehaní. V režimoch Sport a Sport S+ drží zážihový motor vyššie otáčky a do kabíny sa prenáša zvuk z reproduktora imitujúci športovo ladený výfuk. To je síce len imitácia, no je to lepšie, ako keď v kabíne počuť aerodynamický hluk od spätných zrkadiel.
Výhodou hybridného systému je, že vyšší výkon neprináša vysokú spotrebu. V meste aj mimo mesta sa spotreba benzínu pohybovala okolo úrovne piatich litrov na sto kilometrov. Na diaľnici, keď sa o pohon stará prevažne spaľovací motor, sme jazdili so spotrebou 6,6 l/100 km. Pri rýchlosti 130 km/h zážihový agregát pracuje pri 2 200 ot./min. Kombinovaná spotreba sa ustálila na hodnote 5,5 l/100 km.
Záver
Základná cena Lexusu UX je 36 400 eur. V tom prípade je pod kapotou len benzínový dvojliter a šesťstupňová automatická prevodovka, pričom výkon putuje iba k prednej náprave. Hybridná verzia s pohonom oboch náprav začína na cene 39 900 eur. V tejto konfigurácii je na výber sedem stupňov výbavy. My sme testovali najvyššiu F Sport Top s cenovkou 55 900 eur.
Jej súčasťou sú asistenčné systémy ako protinárazový systém, adaptívny tempomat, udržovanie v jazdnom pruhu, systém rozpoznávania dopravných značiek, sledovanie mŕtveho uhla, systém sledovania dopravy za vozidlom s funkciou brzdenia pri cúvaní, zadná parkovacia kamera, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, automatické prepínanie diaľkových svetiel a panoramatické zobrazenie okolia vozidla. Nechýbajú ani LED svetlá a osemnásťpalcové disky kolies s pneumatikami schopnými jazdy aj s defektom (RunFlat).
Pohodlie v interiéri zabezpečia elektricky nastaviteľné, vyhrievané a ventilované predné sedadlá čalúnené kožou, elektricky nastaviteľný volant, 10,3-palcová obrazovka systému Lexus Media Display s navigáciou, prémiový audiosystém Mark Levinson s 13 reproduktormi a bezdrôtová nabíjačka mobilných telefónov. Priplatiť si možno len za panoramatické strešné okno a metalický lak. Obe položky stoja po tisíc eur. Výrobca poskytuje záruku na 3 roky alebo do prejdenia 100 000 kilometrov.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 495 |
Šírka (mm) | 1 840 |
Výška (mm) | 1 540 |
Rázvor (mm) | 2 640 |
Svetlá výška (mm) | 160 |
Objem batožinového priestoru (l) | 283 |
Objem palivovej nádrže (l) | 43 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 600–1 680 |
Celková hmotnosť (kg) | 2 110 |
Technické údaje
Typ spaľovacieho motora | zážihový radový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 987 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Kompresný pomer | 14:1 |
Max. výkon (kW/k pri ot./min) | 112/153 pri 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 180 pri 4 400 |
Typ elektromotora | motor s trvalým magnetom |
Max. výkon elektromotora (kW/k) | 80/107 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 202 |
Max. výkon hybridného systému (kW/k) | 130/178 |
Prevodovka | automatická bezstupňová CVT |
Poháňaná náprava | obe |
Max rýchlosť (km/h) | 177 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,7 |
Kombinovaná spotreba paliva podľa NEDC (l/100 km) | 4,8 |
Emisie CO2 podľa NEDC (g/km) | 114 |
Typ akumulátora | nikel-metal-hybridový |
Počet miest na sedenie | 5 |
Cena a záruka
Základná cena modelu | 36 400 EUR |
Základná cena testovanej verzie | 39 900 EUR |
Cena testovaného vozidla | 56 900 EUR |
Záruka | 3 roky alebo 100 000 km |