Hyundai Kona má viacero podôb. Okrem verzií s tradičnými benzínovými a naftovými motormi je v ponuke aj elektrická verzia, ktorá má vo verzii so 64 kWh batériami jeden z najdlhších dojazdov na trhu. Medzi nimi stojí hybrid. Kórejský crossover verejnosť spoznala v roku 2017. Elektrická verzia prišla o rok neskôr. Hybrid k zákazníkom zamieril v roku 2019. Výrobca vozidlo produkuje v továrni v Južnej Kórei a v Číne.
Hyundai na niektorých trhoch musel pristúpiť k zmene mena. V Portugalsku sa automobil volá Hyundai Kauai, pretože slovo Kona pripomína portugalský slangový výraz pre ženské genitálie. Kauai je miesto na Havaji. V Španielsku má Kona svoje originálne meno. V Číne sa automobil predáva pod označením Encino.
Nárazovými testami EuroNCAP vozidlo prešlo v roku 2017, keď získalo plný počet piatich hviezdičiek.
Výzor je štandardný
Vzhľad hybridnej Kony je takmer rovnaký, aký majú spaľovacie verzie. Jediný, kto vystupuje z radu, je elektrická verzia. O tom, že v útrobách hybridnej verzie sa nachádza dvojica pohonov, informujú len nápisy. Jeden z nich sa nachádza na dverách batožinového priestoru, ďalšie sú po bokoch vozidla.
Štandardom sú plastové blatníky a „naopak“ umiestnené svetlá. Denné LED svietenie je nad hlavnými svetlometmi. Testovaný automobil je vybavený aj dvojfarebnou karosériou.
V interiéri sa nachádzajú rovnaké materiály, aké používajú spaľovacie verzie. Tu vidíme ostrý kontrast s interiérom elektrickej verzie, ktorý pripomínal laboratórium s menej kvalitnými materiálmi.
Kona aj napriek tomu, že ide o pomerne nový model, nemá digitálny prístrojový štít. Vodič si musí vystačiť s tradičnými ukazovateľmi, medzi ktorými sa nachádza malý farebný displej. Centrom interiéru je dotykový displej vystupujúci nad palubnú dosku, ktorý má priemer 10,25 palca. Pred vodičom je aj výsuvný head-up displej. Kona je prvým modelom značky Hyundai, ktorý dostal tento typ displeja.
Premium Pack, za ktorý sa v najvyššej výbave pripláca 1 500 eur, na palubu prináša kožené sedadlá. Tie majú okrem vyhrievania aj ventiláciu. Vyhrievanie volantu po celom jeho obvode je súčasťou štandardnej výbavy.
Interiér Kony nepatrí k najväčším. Pri pohľade z vonkajšej strany by sme vo vnútri tipovali viac miesta. Cestujúci na zadných sedadlách sa musia pripraviť na obmedzené miesto pre nohy. Dve 186 cm vysoké postavy si za seba sadnú, no neostane im žiadne zvyšné miesto.
Do batožinového priestoru sa zmestí 361 litrov. Po sklopení zadných sedadiel priestor narastá na 1 143 litrov. Batožinový priestor je teda v porovnaní napríklad s hatchbackom i30 menší. Do neho sa zmestí 395/1 301 litrov.
Pohon predurčený do mesta
Ak denne stojíte v dopravných kolónach v Prešove alebo na ceste medzi Bratislavou a Dunajskou Lužnou, možno by ste sa nemali spoliehať len na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. Práve do dopravných kolón sa hodí pohon hybridnej Kony, ktorý pozostáva z dvoch motorov.
Hlavné slovo má 1,6-litrový benzínový štvorvalec GDI s výkonom 105 koní a maximálnym krútiacim momentom 147 Nm. Druhým z dvojice je elektromotor s výkonom 43,5 konskej sily. Jeho krútiaci moment je 170 Nm. Systémový výkon dosahuje 141 koní a 265 Nm.
Elektromotor čerpá energiu z malej batérie, ktorá má kapacitu 1,56 kWh. Pre vodiča zvyknutého na jazdu so spaľovacím autom sa v tom aute nič nemení. Batériu nie je možné dobíjať. O úroveň jej nabitia sa stará riadiaca jednotka. Energiu získava zo spaľovacieho motora a z rekuperácie brzdovej energie.
Automobil dokáže ísť aj na elektrickú energiu, musí o tom rozhodnúť riadiaca jednotka, nie vodič. Stáva sa tak najmä pri jazde ustálenou rýchlosťou v meste, pri parkovaní alebo pri rozbehu auta, keď prvé metre prejde Kona na elektrickú energiu. Pri posúvaní v kolóne často ostáva benzínový motor vypnutý a na pohyb stačí elektromotor. Po meste Kona Hybrid dosahuje spotrebu približne 5 l/100 km.
Výhody hybridného ústrojenstva sa strácajú pri jazde mimo mesta, po diaľnici a vo chvíľach, keď vodič od pohonnej jednotky dlhodobo vyžaduje vysoký výkon. Pri jazde po diaľnici motor bojuje, no aj napriek tomu sa úroveň nabitia batérie pohybuje v poslednej štvrtine.
Elektromotor v týchto chvíľach dodáva atmosférickému motoru potrebný krútiaci moment. Napriek tomu na diaľnici pohonná sústava dosahuje spotrebu 7,5 l/100 km. V dlhších prudkých stúpaniach môže nastať situácia, že batéria sa úplne vybije a spaľovací motor o tento doping príde.
Spotreba teda výrazne závisí od jazdných podmienok. Čím pomalšie pôjdete, tým nižšia bude. V lete, keď auto nepotrebuje kúriť (ale ani klimatizovať) a má obuté letné pneumatiky, odber môže v meste klesnúť aj pod 5 litrov.
Výkon na predné kolesá prenáša 6-stupňová automatická prevodovka s dvoma spojkami. Hyundai sa ako jeden z mála ázijských výrobcov v prípade hybridu vyhol použitiu bezstupňovej CVT prevodovky.
Batéria nepridáva kilá navyše
Hybridná Kona nie je enormne ťažká. To sa prejavuje aj na jazde s týmto crossoverom. Pohotovostná hmotnosť auta je 1 376 kg. Spoza volantu má vodič pocit, že šoféruje auto s tradičným pohonom.
Kona sa vyznačuje tuhšie naladeným podvozkom, ktorý nepripúšťa veľké náklony ani v zákrutách. Pri zhoršených jazdných podmienkach však môže dôjsť k nepríjemnostiam pri prechode z jedného pohonu na druhý.
Vodič v „eco“ jazdnom režime nevie ovplyvniť, kedy bude a kedy nebude naštartovaný spaľovací motor. Ak v zákrute, ktorú vodič prechádza pod plynom, dôjde k naštartovaniu spaľovacieho motora a jeho pripojeniu k pohonu, môže to neskúseného vodiča prekvapiť.
Riešením je prepnutie vozidla do športového režimu posunutím prevodovky do oblasti manuálneho radenia. V takom prípade je motor naštartovaný stále. Stále dobíja batériu a poháňa kolesá.
Zhodnotenie a ceny
Výhodou hybridnej Kony je fakt, že ju vodič nemusí dobíjať. Okrem tankovania sa nemusí starať o nič iné, ako v prípade spaľovacej verzie. Na druhej strane, dotáciu na nákup tohto auta nepoužijete práve preto, že ho nie je možné nabíjať.
Automobil sa uplatní najmä v meste. Tam vyniknú jeho hybridné vlastnosti. Na dlhších cestách nie je o nič úspornejší, ako bežná verzia. Základná cena vozidla vo výbave Family je 23 490 eur. Vyššia výbava Style má cenovku 25 990 eur.
Vyššia výbava má v cene navyše Bi-LED svetlomety, automatické prepínanie svetiel, Safety Pack, systém na udržanie vozidla v jazdnom pruhu, vyhrievanie zadných sedadiel, head-up displej, bezdrôtové nabíjanie, adaptívny tempomat, Smart Pack, navigáciu s väčším displejom a prémiový audiosystém.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 165 |
Šírka (mm) | 1 800 |
Výška (mm) | 1 565 |
Rázvor (mm) | 2 600 |
Rozmery pneumatík | 225/45 R18 |
Objem batožinového priestoru (l) | 361/1 143 |
Objem palivovej nádrže (l) | 38 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 376 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 580 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 77/105 pri 5 700 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 147 pri 4 000 |
Typ motora | elektrický |
Výkon (kW/k) | 32/43,5 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 170 |
Kapacita batérie (kWh) | 1,56 |
Systémový výkon (kW/k) | 104/141 |
Systémový max. krútiaci moment (Nm) | 265 |
Prevodovka | 6-stupňový dvojspojkový automat |
Poháňaná náprava | predná |
Max. rýchlosť (km/h) | 160 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,2–11,6 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 3,9–4,3 |
Spotreba (test) (l/100km) | 6,0 |
Ceny a záruka | |
---|---|
Základná cena modelu Kona Hybrid | 23 490 eur |
Cena testovaného auta | 29 180 eur |
Záruka | 5 rokov bez obmedzenia počtu najazdených km |
Záruka na batériu | 8 rokov/200 000 km |