
Aktuálne ja na trhu štvrtá generácia veľkého SUV. Označenie Santa Fe Hyundai po prvý raz použil v roku 2000. Najnovšie vydanie vozidla prišlo na trh v roku 2018. Produkcia modelu prebieha v továrni v americkej Alabame a v Južnej Kórei. Hyundai Santa Fe prešiel nárazovými testami EuroNCAP v roku 2018, keď získal plný počet – päť – hviezdičiek.
Tieto veci nie sú „smart“
Hyundai Santa Fe má na palube aj prvky, ktoré rozhodne nie sú smart. Buď nám na aute prekážali, konkurencia ich má, alebo sa k vozidlu tejto kategórie nehodia.
- Chýbalo nám elektrické otváranie batožinového priestoru. Pri aute tejto kategórie už očakávame, že dvere batožinového priestoru sa otvoria na elektrický pohon. V tomto prípade to tak nie je. Posádka sa musí spoľahnúť na plynové vzpery. Piate dvere Hyundaiu Santa Fe sú pritom poriadne veľké a ťažké.

- Santa Fe nemá digitálny prístrojový štít. Vlajková loď automobilky by si ho určite zaslúžila. Najmä keď koncernový brat značky Hyundai ho má. Stretli sme sa s ním napríklad v Kii XCeed, ktorá je podstatne menšia a lacnejšia. Vodič si musí vystačiť so štandardnými ukazovateľmi, medzi ktorými je displej.

- Automobil nemá navigáciu. Na vrchole palubnej dosky je 7-palcový displej, no zabudovanú navigáciu by ste v Smart edícii modelu Santa Fe hľadali márne. V ponuke nie je ani za príplatok. Na druhej strane, automobil ponúka Apple CarPlay a Android Auto. Navigáciu teda môžete na displeji zobraziť prostredníctvom svojho smartfónu. Musíte ho mať však pripojený k autu prostredníctvom káblu. Cez Bluetooth nie je možné zobraziť navigáciu na displeji auta.
- Dvojzónová klimatizácia v aute tejto kategórie nestačí. Cestujúci na zadných sedadlách pred sebou síce majú výduchy, no nemajú možnosť nastaviť si požadovanú teplotu.
- Štartovanie prebieha prostredníctvom kľúča, ktorý zasuniete do zapaľovania. Bezkľúčové štartovanie na palube nie je a nie je ani v príplatkovej výbave.

- Santa Fe v edícii Smart má v štandardnej výbave full LED svetlomety. Chýbala nám však ich adaptívna funkcia.
- Verzia Smart nemá žiadnu príplatkovú výbavu. Výnimkou je metalický lak okrem farieb Horizon Red a Magma Red. Rovnako je v ponuke len jeden motor, ktorým je 2,0-litrový naftový štvorvalec CRDI. Záujemcovia tak nemôžu špekulovať.
Tieto veci sú „smart“
Na druhej strane Santa Fe v edícii Smart má niekoľko prvkov, ktoré sú veľmi „smart“. Teda buď šikovné, príjemné, praktické, alebo všetko dohromady.
- Zliatinové disky s priemerom 17 palcov, ktoré majú obuté pneumatiky s rozmermi 235/65. Pneumatiky teda nie sú nízkoprofilové. Vodič sa tak nemusí obávať, že na svojom SUV presekne pneumatiku a poškodí disk na prvom výtlku, ktorý trafí.
- Dvere zakrývajú aj nástupné prahy. Pri modeloch SUV je to mimoriadne praktické riešenie. Kvôli tomu, že automobil má vyššiu svetlú výšku, posádka sa pri nastupovaní často dotkne nohou prahov. Ak sú špinavé, pri nastupovaní si ľahko znečistíte oblečenie. V tomto prípade to nehrozí.

- Dvojlitrový naftový motor CRDI s výkonom 185 koní sa k Santa Fe mimoriadne hodí. Krútiaci moment má hodnotu 400 Nm. Z 0 na 100 km/h zrýchľuje vozidlo 10,3 sekundy. Je to priemer, no dostatočný. Santa Fe v žiadnej verzii nie je pripravené trhať rýchlostné rekordy. Vodič má pri jazde pocit, že v pohonnej jednotke je stále dostatok sily aj pre prípadné predbiehanie. 2,2-litrový naftový motor, ktorý vo verzii Smart dostupný nie je, je síce silnejší, no nie o veľa. Navyše má citeľne vyššiu spotrebu. Pri jeho kúpe musíte siahnuť na štandardné ponuky. Testovaný motor dosahuje priemernú spotrebu približne 7,8 litra. V spojení s automatickou prevodovkou drží na diaľnici cca 2 100 otáčok.

- Pohon oboch náprav nie je za príplatok. Rovnako za príplatok nie je ani 8-stupňová automatická prevodovka, ktorá si s motorom rozumie veľmi dobre.
- Jazdný režim s názvom „Smart“ prispôsobuje nastavenia vozidla podľa jazdy vodiča. Ostatné jazdné režimy tak v 90-percentách prípadov strácajú zmysel.
- Plynové vzpery na prednej kapote sú pri každom dolievaní vody do ostrekovača vítaným prvkom. Vodič tak nemusí nastaviť pevnú podperu a špiniť si pri tom ruky.

- Sklopiť zadné sedadlá je možné prostredníctvom tlačidla v batožinovom priestore. Praktické riešenie, ktoré šetrí čas. Do pôvodnej polohy ich však treba dať už manuálne.

- Pozitívne hodnotíme aj textilné čalúnenie sedadiel. Sme veľmi radi, že sa Hyundai v tomto prípade vyhol koži. Textilné sedadlá sú pohodlné a v zime nie sú nepríjemne studené. Účinok ich vyhrievania posádka cíti skôr, ako keby boli kožené.
- Na palube je dojazdové rezervné koleso. Hyundai ho nenahradil súpravou na opravu defektu. Za dojazdové koleso sa navyše nepripláca.
- Bez príplatku je tiež adaptívny tempomat a aktívny systém na udržanie vozidla v jazdnom pruhu. Jazda po diaľnici sa vďaka tomu stáva bezpečnejšou. Adaptívna funkcia tempomatu má prijateľný ohlas. Vodič teda nemusí neúmerne dlho čakať na zrýchlenie a rovnako systém zbytočne prudko nebrzdí.
- Hyundai nastavil pre túto verziu priaznivú cenu. Model Santa Fe v edícii Smart kúpite za 34 490 eur.
Zhodnotenie
Hyundai Santa Fe Smart je voľba rozumu. Výrobca túto verziu svojej vlajkovej lode nevybavil úplne všetkou technikou, akú našiel vo svojich skladoch. Namiesto toho automobil dostal rozumnú dávku výbavy, tak aby si udržal priaznivú cenu. Navyše ide o veľké SUV, ktoré má vnútri kvalitné materiály a dobré spracovanie.
Kto na palube čaká najmodernejšiu techniku, ten bude verziou Smart sklamaný. Zároveň mu Hyundai ponúka riešenie v štandardnej ponuke. Hyundai na Slovensku predáva Santa Fe aj vo verziách Style, Elegance a Premium. V ponuke je rovnako aj väčší 2,2-litrový naftový motor. Vo všetkých prípadoch je Santa Fe veľké a pohodlné SUV, ktoré bez najmenších problémov zvláda aj dlhé diaľničné presuny.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 770 |
Šírka (mm) | 1 890 |
Výška bez strešných lyžín (mm) | 1 680 |
Rázvor (mm) | 2 765 |
Rozmery pneumatík | 235/65 R17 |
Objem batožinového priestoru (l) | 625/1 695 |
Objem palivovej nádrže (l) | 71 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 850 – 1 975 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 995 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 136/185 pri 4 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 400 pri 1 750 – 2 500 |
Prevodovka | automatická s 8 stupňami |
Poháňaná náprava | obe |
Max. rýchlosť (km/h) | 197 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,3 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 6,7 – 7,4 |
Spotreba (test) (l/100km) | 7,8 |
Ceny a záruka | |
---|---|
Základná cena modelu Santa Fe | 34 490eur |
Základná cena testovaného auta vo výbave Smart | 34 490 eur |
Záruka | 5 rokov bez obmedzenia počtu km |