Test: BMW 120d xDrive – odvážna zmena charakteru

To, čo je na novej generácii BMW radu 1 skutočne nové, je jeho koncepcia. Opustilo vzácnu konfiguráciu s pozdĺžne uloženými motormi a prepriahlo na konvenčný predný náhon. Vraj až 95 % zákazníkov doteraz netušilo, ktorá náprava poháňa ich BMW 1, ale tých zvyšných päť bude asi z mníchovskej novinky sklamaných. My sme to však celkom riešiť nemuseli. Do rúk sa nám totiž dostala verzia 120d xDrive, ktorá „hrabe“ všetkými štyrmi.

15.02.2020 07:00
3
Nová jednotka dostala podľa vzoru najnovšej... Foto: Ľuboš Pilc
BMW 120d xDrive Sport Line - test 2020 Nová jednotka dostala podľa vzoru najnovšej mníchovskej módy veľké prepojené ľadvinky a diódové reflektory so 6-uholníkovou grafikou. Fungujú perfektne. Línia Sport Line pridáva lesklé čierne akcenty.

V Mníchove dali v prípade novej jednotky prednosť nižším výrobným nákladom a unifikácii. Jednoducho, pôvodný hatchback so zadokolkou a prémiovým pozdĺžnym uložením motora vpredu si požičal platformu UKL z modelov Mini Clubman a Countryman, ktorú si už BMW vyskúšalo na atypických minivanoch 2 Active Tourer a 2 Gran Tourer. V podstate to prekážať nemusí. Predný náhon je prirodzeným štandardom nižšej strednej triedy – od Golfu až po Mercedes-Benz triedy A či Audi A3. Takže žiadna dráma sa na prvý pohľad nedeje.

Navyše prieskum automobilky ukázal, že drvivá väčšina majiteľov BMW 1 vôbec netušila, že ich auto poháňajú zadné kolesá. Držať pri živote špecifickú drahú platformu, využiteľnú len pre jeden jediný model, sa jednoducho zdalo totálnym plytvaním. V tom s BMW súhlasíme. No na druhej strane niet pochýb o tom, že jednotka tým prišla o svoju výnimočnosť a po stránke koncepcie sa zaradila do davu desiatok konkurentov. Nám sa však dostala do rúk verzia 120d xDrive, teda štvorkolka, ktorá túto dilemu v podstate ruší. No nie celkom. To, že nové BMW 1 má motor vpredu naprieč, na ňom totiž vidieť.

Menej šmrncu, viacej miesta

Predná náprava musela byť posunutá viac ku dverám, čo zmenilo proporcie. Minulosťou je kratučký predný previs, „sexi“ dlhá predná kapota aj kabína posunutá čo najviac vzad. Nezmenia na tom nič ani obrie ľadvinky, ktoré doslova dráždia, ani „milióny“ dizajnérskych „fičuriek“ v podobe prelisov, lesklých čiernych rebier v maske, „vymakanej“ grafike diódových svetiel, športových nárazníkov a parádnych 17-palcových diskov, ktoré sú súčasťou balíka Sport Line. Jednotka proste prišla o svoje atletické línie. Neprospelo jej v tom ani skrátenie rázvoru o 20 mm, jemná redukcia celkovej dĺžky a 13 plusových mm na výšku.

Prechod na predný náhon znamená aj zmenu... Foto: Ľuboš Pilc
BMW 120d xDrive Sport Line - test 2020 Prechod na predný náhon znamená aj zmenu proporcií. Predná kapota je kratšia a kabína, naopak, dlhšia. Na celkovej dĺžke ubudlo len päť milimetrov a na rázvore 20. Jednotka už nepôsobí tak atleticky ako v minulosti.

Opticky pôsobí prekvapujúco robustne, ako by riadne „pribrala“, hoci pravdou je presný opak. Zmena usporiadania pohonu, nasadenie vysokopevnostnej ocele a množstva hliníka, napríklad na zadných dverách, prinieslo medzigeneračnú úsporu tridsiatich kilogramov. Má ale tento zásadný prerod aj nejaký bonus pre zákazníkov? Má. Technika totiž ustúpila priestoru pre cestujúcich a batožinu. Takže nové BMW 1 má priestrannejší interiér. Niežeby bolo extra veľkorysé, no zmenu zaregistrujete najmä vzadu, kde je evidentný nárast rezervy na nohy. Pribudlo tu až 33 mm. Nad hlavou to ale opäť nie je žiadna sláva. A veľkú pochvalu si nezaslúžia ani krátke sedadlá a pomerne nekomfortné nastupovanie cez vysoký prah.

Aj vzadu sa BMW vyhralo s grafikou svetiel.... Foto: Ľuboš Pilc
BMW 120d xDrive Sport Line - test 2020 Aj vzadu sa BMW vyhralo s grafikou svetiel. Výfuky nie sú v tomto prípade falošné. Zadné veko sa otvára elektricky.

Vychytávkou je možnosť nastaviť sklon zadných operadiel vo dvoch polohách, pomocou zvláštnej konzoly, ktorá sa skrýva v oblasti poistky. Po odistení operadla ju môžte prestaviť do iného uhla. S takýmto riešením sme sa ešte nestretli. Vpredu sa ale sťažovať nebudete. Privíta vás síce útulný, ale dostatočne vzdušný kokpit. Sedadlá verzie Sport Line sú ukážkovo kontúrované a majú skvelú výsuvnú stehennú podperu. Trojramenný volant s bohato tvarovaným vencom len podporí splynutie s autom. Na druhej strane prekvapí pevná lakťová opierka. Pri vyšších modelových radoch to neprekáža, pretože majú vyšší stredový tunel, ale jednotke by sa aspoň pozdĺžne nastavenie hodilo.

Namiesto ručičiek digitálna šou

Spolu s novou generáciou BMW1 prichádza aj úplne prepracovaný infotainment. V našom prípade spolu s digitálnym prístrojovým panelom Live Cockpit Professional. V realite to znamená 10,25-palcovú obrazovku priamo pred vodičom a rovnako veľký displej multimediálneho rozhrania iDrive. Na klasické „budíky“ teda zabudnite a dokonca aj na možnosť zobraziť ich aspoň virtuálne. BMW stavilo na odvážnu grafiku, ktorá má vyvolať asociáciu s dizajnom predných ľadviniek. Otáčkomer a rýchlomer tak tvoria zakrivené stupnice na okrajoch prístrojového panela s protismernými ručičkami. S prepnutím režimov sa mení len farebná schéma, nie usporiadanie údajov.

Infotainment pripomína BMW radu 3. Napríklad... Foto: Ľuboš Pilc
BMW 120d xDrive Sport Line - test 2020 Infotainment pripomína BMW radu 3. Napríklad 10,25-palcovým virtuálnym kokpitom a rovnako veľkým displejom multimediálneho rozhrania iDrive, ktoré možno ovládať hlasom, dotykom a gestami.

Stred displeja môže patriť rôznym informáciám, napríklad navigácii či údajom palubného počítača. Prehľadnosť však sťažuje príliš výrazná grafika pozadia. Dizajn tu ide proti funkcii. BMW ale tomuto konceptu verí, pretože ho masívne nasadzuje do nových modelov vrátane novej trojky. Rozpačitý dojem sme mali aj zo systému iDrive, teda systému, ktorým BMW na prelome tisícročí urobilo doslova revolúciu v komunikácii medzi autom a vodičom a nad konkurenciou získalo obrovský náskok. Najnovšia generácia, ktorá umožňuje ovládanie otočným „controllerom“, dotykom, hlasom aj gestami, nám ale prišla pomerne málo intuitívna.

Kabína je podstatne priestrannejšia, najmä... Foto: Ľuboš Pilc
BMW 120d xDrive Sport Line - test 2020 Kabína je podstatne priestrannejšia, najmä vzadu. Cestujúci tu majú na kolená o 33 mm väčšiu priestorovú rezervu. Nad hlavou ich pribudlo 19 a v šírke 13.

Tak napríklad tlačidlá v oblasti voliča prevodovky už nie sú tak profilované, takže ak sa ich rozhodnete použiť počas jazdy, musíte sklopiť zrak. Navyše je ich tu priveľa a na niektoré ani nevidieť. Zmizol dokonca kolískový ovládač jazdných režimov, nahradili ho opäť ploché tlačidlá mimo zorného poľa vodiča. Je ale možné, že to chce čas a že majitelia nakoniec nájdu správnu cestu k zložitému menu funkcií. V každom prípade nám konkurenčný systém MBUX od Mercedesu-Benz pripadal užívateľsky praktickejší a univerzálnejší. Nepotešia ani niektoré ďalšie ergonomické novinky.

V kufri o 20 litrov viac

Napríklad panel ovládania svetiel s tlačidlami namiesto otočného ovládača, tlačidlo vyhrievania volantu na spodnom ramene, ale najmä tlačidlo parkovacieho režimu prevodovky "P“ na voliacej páke, ktoré sa ocitlo na zadnej strane voliča, úplne mimo prirodzeného dosahu prstov či palca. Vývoj ako keby išiel občas proti logike. Zvlášť to zamrzí pri BMW, ktoré doteraz vždy fascinovalo bezchybnou ergonómiou a aj jeho elektronické ovládacie systémy patrili na špičku. Samozrejme, spracovanie interiéru a výber materiálov nenechá nikoho na pochybách, že aj najmenší predstaviteľ z Mníchova patrí do veľkej prémiovej rodiny BMW.

Kufor má slušných 380 litrov a súmerný tvar. To... Foto: Ľuboš Pilc
BMW 120d xDrive Sport Line - test 2020 Kufor má slušných 380 litrov a súmerný tvar. To je jeden z bonusov zmeny koncepcie BMW 1.

Pozrime sa ešte do kufra. Nie je to ťažké, pretože jednotka dostala ako jeden z mála predstaviteľov nižšej triedy elektrické ovládanie piatych dverí. Čaká tu na vás 380 litrov na batožiny, čo je o 20 viac v porovnaní s minulosťou. Poteší mimoriadne pevná dvojitá podlaha, pod ktorou je ešte množstvo miesta, pevné plató aj „prémiové“ delenie zadných operadiel v pomere 40 : 20 : 40. Po ich sklopení vzniká takmer vodoroná ložná plocha. Daňou za tuhosť karosérie je vyššia nakladacia hrana. To ale mníchovskému hatchbacku nepochybne odpustíte. A je tu ešte jedna chybička. Malé zadné okno vo výklopnom veku príliš nepomáha výhľadu vzad.

Dve turbá nafte svedčia

BMW vyzbrojilo jednotku úplne novou generáciou dieselových motorov s kódovým označením B47. V našom prípade sa pod označením 20d skrýval dvojlitrový 4-valec s dvojstupňovým preplňovaním. Takže až teraz nadobúda označenie TwinPower Turbo skutočný význam. Dvojicu turbodúchadiel používajú teraz všetky mníchovské diesle vrátane najmenšieho naftového 3-valca. Táto technická finesa tu ale nie je pre zvýšenie výkonu. Potvrdzuje to aj náš motor, kde sa 140 kW rovná výkonu predošlej generácie. Preplňovanie s jedným malým turbom s variabilnou geometriou pri nízkych otáčkach a následne väčším turbodúchadlom však prináša výhody, ktoré na pedále jednoznačne cítiť.

Pohľad pod kapotu prezradí najväčšie tajomstvo... Foto: Ľuboš Pilc
BMW 120d xDrive Sport Line - test 2020 Pohľad pod kapotu prezradí najväčšie tajomstvo nového BMW 1 – motor uložený naprieč. V našom prípade sa jednalo o húževnatý 4-valcový diesel 20d (140 kW, 400 Nm) s dvojicou turbodúchadiel. Tá je mimochodom štandardom pre všetky nové naftové motory BMW, vrátane 3-valca.

V prvom rade je to rýchlejší nástup krútiaceho momentu, keďže malá turbínka reaguje pružnejšie, a po druhé veľmi široké pásmo „záťahu“. Razantnú akceleráciu cítiť už od 1 500 otáčok až takmer do 5 000 za minútu A vďaka 8-stupňovej automatickej prevodovke, ktorá nie je v tejto triede zďaleka štandard, vie jednotka potenciál motora využiť naplno. Manuál k verzii 120d ani nedostanete. V režime Eco Pro vie držať otáčky neustále na uzde, pri stovke ich motor točí len 1 500, a v režime Sport zas urobiť všetko pre skvelú dynamiku. BMW 120d akceleruje na stovku za sedem sekúnd. Vo verzii xDrive skutočne bez zaváhania, keďže štvorkolka vie preniesť všetok výkon aj na mokrý či prašný asfalt.

Osemstupňový automat sa vie postarať o skvelú... Foto: Ľuboš Pilc
BMW 120d xDrive Sport Line - test 2020 Osemstupňový automat sa vie postarať o skvelú akceleráciu aj ekonomickú prevádzku.

Pochvalu si zaslúži aj kultivovaný prejav motora. Viac decibelov sa ozve, až keď ho vytočíte, lenže na to naozaj nie je dôvod, keďže maximum krútiaceho momentu 400 Nm máte k dispozícii už od 1 750 otáčok. Pritom vie byť naftová jednotka ukážkovo úsporná. My sme aj pri dynamickejšom jazdnom štýle odčítali z palubného počítača údaj 6,7 litra a jazdili sme väčšinou v meste a za mrazivého počasia. Veríme, že s ľahšou nohou na plyne sa v zmiešanej premávke dostanete pod šesť litrov a na okreskách aj k piatim. To je skvelý výsledok na auto s výkonom 140 kW a štvorkolkou. Nech žijú diesely!

Jazdí dobre, ale nie zábavne

Najväčšou výzvou pre BMW bolo zachovať špičkové jazdné vlastnosti aj po prechode na novú koncepciu. Urobilo pre to maximum. Napríklad rad 1 je vybavený najrýchlejšou elektronickou trakčnou kontrolou na svete, ktorú si požičalo z elektromobilu i3. Princíp spočíva v presune systému kontroly preklzu z riadiacej jednotky stabilizácie DSC priamo do riadiacej jednotky motora. Elimináciou dlhých signálnych trás sa potrebné informácie dostanú do cieľa rýchlejšie, takže rekcia na hroziaci preklz kolies je až desaťkrát rýchlejšia. Prečo na tom BMW záležalo? Preklz predných kolies sa totiž v zákrutách podpisuje pod nedotáčavosť. A tú v Mníchove nechceli. Zaujímavé je, že systémom ARB sú vybavené aj štvorkolky.

Počas testu sme dosiahli priemernú spotrebu 6,7... Foto: Ľuboš Pilc
BMW 120d xDrive Sport Line - test 2020 Počas testu sme dosiahli priemernú spotrebu 6,7 litra nafty na 100 km. Jazdili sme ale väčšinou v meste a samozrejme, aj v mínusových teplotách.

A ako to funguje? Jednotka s ťažkým predkom bojuje s nedotáčavosťou pomerne úspešne. Ešte ľahšie to mala s pohonom xDrive, keďže predné kolesá majú pri prudkých zmenách smeru pod plynom predsa len menej práce. Na druhej strane nie je už BMW 1 také zábavné ako v minulosti. Jednoducho, jazdí ako veľmi precízne navrhnutý hatchback nižšej triedy s presným riadením a rýchlymi reakciami, ale emócie, ktoré máte za volantom napríklad BMW 2 Coupé, ktoré je derivátom predchádzajúcej jednotky s klasickým usporiadaním, sa už akosi nedostavujú. O nič horšie dnes nejazdia ani mainstreamoví predstavitelia tejto triedy. Navyše nás prekvapil hluk pneumatík, ktorý preniká do kabíny na menej kvalitných povrchoch.

Otázka teda je, a to nielen na BMW, ale aj Mercedes-Benz a Audi, čo sa dnes vlastne skrýva pod slovíčkom „prémiový“, ktoré umožňuje týmto značkám pýtať si od zákazníkov viac peňazí ako ostatné. Rozdiely akoby sa v poslednom čase strácali. V digitalizácii, vo výkone či v asistenčných systémoch bežné autá nižšej strednej triedy dobiehajú tie prémiové. A tie prémiové, ako napríklad BMW 1, zas prichádzajú o technologickú výnimočnosť či 6-valcové motory. Stačia kvalitnejšie materiály, viac diód náladového osvetlenia v kabíne, prepracovanejší dizajn a zopár elektronických vychytávok na to, aby presvedčili zákazníkov o svojej výnimočnosti?

Uvidíme, ako si s tým poradí BMW 1, ktoré v novej generácii tak trochu zradilo svoju DNA. Nie je zmena koncepcie len výhodou na strane výrobcu? Zatiaľ totiž nič nezaznačuje, že by sa s ušetrenými prostriedkami mienilo podeliť so zákazníkmi. BMW 120d xDrive štartuje na cene 34 900 eur. Prítomný je už však digitálny kokpit, automatická klimatizácia, automatická prevodovka či fantastické diódové svetlá. Za balík Sport Line si priplatíte 3 450 eur. To však nemusí byť koniec. Náš testovaný exemplár, ktorý mal predviesť maximum personalizačných možností, bol len vďaka doplnkovej výbave ešte o 15 450 eur drahší. Napríklad pre najvyššiu úroveň infotainmentu ConecctedDrive Plus, aparatúru Harma/Kardon, adaptívny tempomat alebo vyhrievaný volant. Celková suma sa tak vyšplhala na 50 350 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 319
Šírka (mm) 1 799
Výška (mm) 1 434
Rázvor náprav (mm) 2 670
Objem kufra (l) 380 – 1 200
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 590

Technické údaje

Model BMW 120d xDrive Sport Line
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem motora (ccm) 1 995
Max. výkon (kW/ot.) 140/4 000
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) 400/1 750 – 2 500
Prevodovka 8A
0 – 100 km/h (s) 7,0
Maximálna rýchlosť (km/h) 230
Normovaná spotreba na 100 km (l) 4,7
Spotreba počas testu (l) 6,7

Ceny

Cena verzie 120d xDrive 8A 34 900 €
Cena verzie s balíkom Sport Line 38 350 €
Cena testovaného modelu s príplatkami 50 350 €
BMW 120d xDrive Sport Line - test 2020
BMW 120d xDrive Sport Line - test 2020
+25BMW 120d xDrive Sport Line - test 2020

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
3 debata chyba
Viac na túto tému: #test #BMW 120d xDrive #BMW 1 #BMW
Články podľa značiek