Test: DS 7 Crossback 1,6 PureTech – stačí štýl na prémiu?

14.03.2020 07:00

Po nie príliš úspešnej kariére Citroënov DS sa koncern PSA rozhodol vytvoriť z DS samostatnú značku. Jej reštart symbolizuje najmä nové SUV DS 7, ktoré je zároveň vlajkovou loďou. Známu koncernovú techniku okorenili v Paríži noblesným dizajnom, pár vychytávkami a materiálmi, ktoré len tak ľahko nenájdete. Stačí to však na útok proti nemeckej prémii?

DS 7 sa v ničom nepodobá na svojich...
DS 7 sa v ničom nepodobá na svojich koncernových súrodencov. Snaží sa kopať vyššiu ligu. Napríklad nápadnou maskou DS Wings s diamantovým výpletom a očarujúcimi reflektormi Active LED Vision. Po odomknutí sa ich tri modely otočia o 180 stupňov a predvedú efektnú svetelnú šou. Autor: Ľuboš Pilc

Francúzske prémiové SUV DS 7 Crossback je postavené na modulárnej platforme EMP2, presne tej, ktorú používa Peugeot 3008, 5008 či nový Citroën C5 Aircross. V koncernovej hierarchii má však pozíciu vlajkovej lode. Francúzi ním chcú útočiť na pozície, kde dnes kraľujú modely ako BMW X3, Mercedes-Benz GLC, či Audi Q5. A ani to netaja. Komunikácia je jasná. Toto nie je Peugeot ani Citroën! DS 7 sa jednoducho snaží odstrihnúť rodinné väzby a nájsť si novú, náročnejšiu klientelu. A celkom sa mu to darí. Aspoň z pohľadu dizajnu. Ten síce nie je nijako zvlášť omračujúci, ale v podstate mu ani niet čo vyčítať.

Krása ukrytá v detailoch

Bezkonfliktnosť kombinuje DS 7 Crossback s dávkou elegancie a výrazovými prvkami, ktoré sú typické pre DS. Napríklad prednou chrómovou maskou DS Wings, zvláštnou grafikou denných diód, množstvom chrómu v oblasti okien a zadných svetiel. Naopak, dva veľké a v dnešných časoch vzácne funkčné výfuky, vytvárajú jemne športový akcent. Pre DS 7 namiešali dizajnéri aj špecifické odtiene laku a dodali exkluzívne disky kolies, v našom prípade 19-palcové. S koncernovými súrodencami si teda DS rozhodne nepomýlite, ale priznať DS 7 vyslovene prémiového ducha by bolo asi trúfalé.

DS 7 Crossback má na dĺžku 4 570, na šírku 1...
DS 7 Crossback má na dĺžku 4 570, na šírku 1 890 a na výšku 1 620 mm. Spadá tak presne do strednej triedy módnych SUV a crossoverov. Do vyššej spoločnosti sa DS hlási množstvom chrómu či zaujímavými 19-palcovými diskami kolies. Autor: Ľuboš Pilc

Napriek tomu tu je niečo, čo vás rozhodne dostane. A tým sú predné adaptívne svetlá. Po odomknutí vozidla predvedú nevídanú šou. Každý reflektor obsahuje tri diódové segmenty, ktoré sa jeden po druhom otočia o 180 stupňov. V tme je táto vychytávka sprevádzaná efektným svetelným divadlom. Nemá to síce žiaden význam, ale zákazníci, najmä tí čínski, pôjdu asi „do kolien“. Vycibrená je aj grafika zadných reflektorov s diamantovým podkladom. Škoda, že chrómová lišta, ktorá ich spája, nie je jednoliata. A potom je tu ešte jedna zvláštnosť. Zadné veko sa otvára spolu s reflektormi, podobne ako pri Audi Q5 či staršom Q7.

Zaujímavým prvkom zadnej časti je diamantová...
Zaujímavým prvkom zadnej časti je diamantová štruktúra svetiel, chrómová lišta spájajúca svetlá aj dva funkčné výfuky. Autor: Ľuboš Pilc

Akcent na dizajn je jasný aj pri pohľade do interiéru. Napokon, na ňom si dali záležať aj staršie modely DS, ešte s logom Citroënu. DS 7 sa snaží vytvoriť luxusnú atmosféru, najmä vďaka špecifickým materiálom. Už základná línia Bastile obsahuje špecifické sfarbenie palubnej dosky s kovovo-bronzovým odtieňom. Tá prerastá plynulo do výplní dverí a mimoriadne vysokého stredového tunela. Novinka sa nebráni ani klavírnej černi či saténovému chrómu na kľučkách dverí. Lenže v kontraste s tým sú tu lacno pôsobiace prieduchy ventilácie s trápnymi reflexnými plôškami, hrubo spracované kryty výškových reproduktorov, lacné plasty niektorých ovládačov či nekryté držiaky na nápoje, ktorým chýba roletka.

Dizajn nie je všetko

Dojem kazí aj jednoduché srdce inak výborne tvarovaného volantu. Spojitosť s koncernovými súrodencami zasa prezrádzajú páčky pod volantom. Priestoru je napriek masívnym obkladom dosť, ale ergonómia nie je bez chýb. Daňou za dizajn sú napríklad neprakticky umiestnené tlačidlá otvárania okien na stredovom tuneli, v štýle Lamborghini. Toto riešenie sa ale bežne používa skôr na zníženie nákladov, keďže vyžaduje menší počet ovládačov. Pochváliť nemôžeme ani dizajnovo „vyparádené“ štartovacie tlačidlo, ktoré po chvíli hľadania objavíte medzi stredovými prieduchmi ventilácie. Z hľadiska ergonómie to neprekáža, ale zaberá miesto, kde by sa mal nachádzať oveľa dôležitý spínač výstražných svetiel.

Interiér má príjemnú atmosféru. Aj vďaka...
Interiér má príjemnú atmosféru. Aj vďaka masívnej palubnej doske, vysokému stredovému tunelu a zaujímavému bronzovému sfarbeniu plastov. Autor: Ľuboš Pilc

Ten sa potom krčí pod stredovou obrazovkou na strane spolujazdca. Navyše je malý. V núdzovej situácii, napríklad na diaľnici, to veru nepoteší. Podobne ako to, že DS 7 nemá samostatný panel klimatizácie, ovláda sa len cez displej. A keď sme už pri infotainmente, ani ten nevyniká extra intuitívnosťou. Začnime digitálnym prístrojovým panelom s pomerne nízkym rozlíšením. Peugeotu 3008 či Citroënu C5 Aircross to nevadí, ale DS je prémiovou značkou, ktorá by si zaslúžila vyšší kontrast a brilantnejšiu grafiku. Nastaviť síce možno niekoľko zobrazení, ale to najdôležitejšie, teda zobrazenie rýchlomeru a otáčkomeru, má kosoštvorcové stupnice s malým rozsahom a zlým odčítaním. Dizajn tu opäť zvíťazil nad zdravým rozumom.

Infotainment obsahuje digitálny prístrojový...
Infotainment obsahuje digitálny prístrojový panel aj 12-palcovú obrazovku multimediálneho rozhrania. Virtuálny kokpit s kosoštvorcovou grafikou však už dnes neobstojí. Autor: Ľuboš Pilc

Oveľa lepšie je na tom 12-palcová obrazovka v strede palubnej dosky. Pôsobí modernejšie a solídnejšie. Reaguje vcelku pohotovo, lenže ovládanie menu nie je práve jednoduché. Malé kapacitné tlačidlá pre vstup do hlavnej ponuky sú totiž zoradené v tenkej lište pod displejom. Hľadať to správne počas jazdy nie je jednoduché. Škoda, že DS nepoužilo radšej systém klávesov z tritisícosmičky, pri ktorom máte lepšiu spätnú väzbu. Toto riešenie má bližšie k C5 Aircross a je na míle vzdialené úrovni, ktorú používajú najnovšie prémiové nemecké modely. A to nehovoríme o malých valčekových ovládačoch na ramenách volantu, ktoré sa napriek kosoštvorcovému vzoru kĺžu. Veľkú logiku nemá ani umiestnenie ovládača jazdných režimov bližšie k spolujazdcovi ako vodičovi.

Veľa vecí za príplatok

Sedadlá sú pohodlné, no nijako nevybočujú zo štandardu, známeho z Peugeotov a Citroënov. V našom prípade neboli elektricky ovládané, ventilované ani masážne. Všetky tieto funkcie sú za príplatok, čo je škoda, keďže DS 7 Crossback by potrebovalo v súťaži s nemeckou prémiou jasne triumfovať v luxuse. Líšia sa opäť len zvláštnym čalúnením v bronzovom tóne. Priestor pre zadných cestujúcich nie je nijako extra rozšafný, ale dlhšia cesta sa dá zvládnuť bez problémov. Prekvapia len pomerne krátke sedáky a nemožnosť nastavovať sklon operadla. To sa síce dá, ale opäť len za príplatok.

Pod zadným vekom je  555 litrov na batožiny....
Pod zadným vekom je 555 litrov na batožiny. Kufor je pritom súmerný a po sklopení operadiel poskytne objem 1 752 litrov. Autor: Ľuboš Pilc

Kufor má slušných 550 litrov, súmerné proporcie aj dôkladné čalúnenie. Ale ako to pri SUV býva, aj pomerne vysokú nakladaciu hranu. Chválime, že operadlá zadných sedadiel sa uvoľňujú tiahlami priamo z kufra. Pod podlahou ešte nájdete dojazdovú rezervu. Prekvapí len, že ani v druhej úrovni vybavenia So Chic nie je elektricky ovládané veko. To sa otvára manuálne, opäť premrhaná príležitosť presvedčiť zákazníkov, že už v základe dostávajú viac než inde.

Jednašestka prekvapí

Pod kapotou luxusného stredne veľkého SUV by ste asi očakávali dvojlitrový agregát. Veď mať ho môže napríklad aj o triedu nižšie situovaná Škoda Karoq. Lenže PSA v súčasnosti žiaden benzínový dvojliter nemá. Trend downsizingu vzali Francúzi pred rokmi naozaj vážne a neobišiel ani DS 7 Crossoback. Pod kapotou je tak najvýkonnejšou motorizáciou preplňovaný 4-valec 1,6 PureTech. To neznie práve vábne, lenže z tohto objemu vyžmýkali technici veľmi solídnych 165 kW a príjemných 300 Nm krútiaceho momentu. A urobili to prekvapivo dobre. Menší zdvihový objem vlastne necítiť. Motor ťahá pekne odspodu bez výraznej turbodiery a so zvyšujúcimi otáčkami chytá druhý dych. Predbiehacie manévre aj vysoké diaľničné tempo sú pre DS 7 hračkou.

Relatívne malý 4-valec 1,6 PureTech nás...
Relatívne malý 4-valec 1,6 PureTech nás nadchol. Napriek skromnému objemu je dostatočne výkonný, veď ponúka 165 kW, aj pružný. A dobre si rozumie s 8-stupňovým automatom. Autor: Ľuboš Pilc

Motor je pružný a mimoriadne kultivovaný. Práve vďaka harmonickému záťahu a dobrej izolácii nemáte dojem, že by sa trápil. Na stovku dostane toto SUV v spojení so zamatovo radiacim 8-stupňovým automatom za 8,2 sekundy a to bez kvílivých prejavov. Naopak, jeho zvuk si obľúbite a ak je vám to málo, v športovom režime doladí akustickú kulisu audiosústava. Čo je ešte prekvapivejšie, tento motor vie byť úsporný. Ak si uvedomíme, že pod plynom je 225 koní, nie je priemer 7,9 litra na 100 km, zachytený palubným počítačom po 1 281 kilometroch jázd, naozaj veľa. A to si počas testov DS 7 asi užilo svoje. Pri citlivejšej manipulácii sa môžete dostať aj k siedmim.

Spotreba nie je vysoká. Priemer za takmer 1 300...
Spotreba nie je vysoká. Priemer za takmer 1 300 km predstavoval 7,9 litra na 100 km. S ľahšou nohou na plyne sa dá dosiahnuť aj lepší výsledok. Autor: Ľuboš Pilc

Jediným limitom dynamických schopností najvýkonnejšej verzie je trakcia. S výnimkou plug-in hybridnej verzie, má totiž tento Francúz výlučne predný náhon. A ten občas nestíha vašim nárokom. Stačí prudšia akcelerácia v zákrute a odľahčené vnútorné koleso hneď preklzuje. Chcelo by to efektívnejšiu trakčnú kontrolu, lenže balík Advanced Traction Control je opäť za príplatok. Čo však poteší, je nepochybne komfortný podvozok. Hydro-pneumatické pruženie je síce už dávno minulosťou, keďže ho v Citroënoch nahradili hydraulické dorazy, lenže DS 7 ide ďalej. Pridáva adaptívne tlmiče, ktoré nastavujú charakter odpruženia na základe údajov kamier, skenujúcich povrch vozovky.

Aktívne tlmiče rozmaznávajú

Konečne tu máme sľubovaný „lietajúci koberec“, ktorý žehlí nerovnosti vo veľkom štýle a hluk z vozovky filtruje masívnou izoláciou. Ak však nie ste majiteľom dvoch najvyšších úrovní vybavenia So Chic alebo Grand Chic, priplatíte si za systém DS Active Suspension rovných 1000 eur, pritom práve táto technologická finesa by mohla byť jedným z najsilnejších argumentov, prečo voliť DS7 a nie jeho koncernových súrodencov. Systém zároveň dáva na výber režimy Sport a Comfort s citeľne rozdielnou charakteristikou pruženia. No aj v športovom móde je DS 7 stále dostatočne komfortné. Daňou za jeho plavnú charakteristiku sú potom mierne náklony v zákrutách. Komfortne naladené je aj riadenie s výkonným elektrickým posilňovačom a s pomerne staromódnymi troma otáčkami volantu. To však DS 7, ktoré je v prvom rade o komfortnom cestovaní, nevadí.

Spotreba nie je vysoká. Priemer za takmer 1 300...
Spotreba nie je vysoká. Priemer za takmer 1 300 km predstavoval 7,9 litra na 100 km. S ľahšou nohou na plyne sa dá dosiahnuť aj lepší výsledok. Autor: Ľuboš Pilc

DS 7 na nás zanechalo trochu rozpačitý dojem. Konvenčná technika PSA, snáď s výnimkou aktívnych tlmičov, zabalená do štýlovejšieho francúzskeho kabáta, asi neosloví tradičných zákazníkov BMW, Audi, Mercedesu-Benz či Volva alebo Jaguaru. Na to mu jednoducho chýba rokmi budovaný prémiový punc. Neponúka tiež pohon oboch náprav. Komunikovať toto auto ako prémiový produkt, vrátane predaja cez exkluzívnu dílerskú siete, môže byť nakoniec kontraproduktívne. Zvlášť v Európe. To ale neznamená, že DS 7 nedáva logiku. Je to proste produkt, ktorý sa nachádza v priestore medzi mainstreamom a luxusnými značkami. A tu sa môže cítiť ako ryba vo vode.

Našťastie, s cenami to DS neprehnalo. Aj sedmička sa v podstate pohybuje v priestore, typickom pre stredne veľké SUV. Úplný základ štartuje na 30 990 eurách. Naša verzia s najvýkonnejším benzínovým motorom 1,6 PureTech 225 s automatom a v tretej najvyššej úrovni vybavenia má cenovku 39 190 eur. Má dvojzónovú klimatizáciu, adaptívny tempomat, kompletný balík asistenčných systémov s udržiavaním v jazdnom prúde či monitoringom slepých uhlov zrkadiel, bezkľúčové štartovanie, 12-palcový infotainment aj 18-palcové disky. Parádne aktívne svetlá Active LED Vision sú ale za mastný príplatok 1 750 eur.

A priplácate si aj za elektricky ovládané veko či spomínané masážne sedadlá alebo špičkové audio Focal Electra. To je síce štandardný postup aj pri prémiových značkách, ale DS by mohlo presvedčiť zákazníkov práve tým, že by už v základe dodávalo vysokonadštandardnú výbavu aby bolo jasné, že za svoje peniaze dostávajú viac, než pri prémiových značkách. Trochu štýlu na viac je proste málo.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 573
Šírka (mm) 1 906
Výška (mm) 1 625
Rázvor náprav (mm) 2 738
Objem kufra (l) 555 – 1 752
Pohotovostná hmotnosť (kg)  

Technické údaje

Model DS 7 Crossback 1,6 PureTech 225 So Chic
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem motora (ccm) 1 598
Max. výkon (kW/ot.) 165/5 500
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) 300/1 900
Prevodovka 8A
0 – 100 km/h (s) 8,2
Maximálna rýchlosť (km/h) 234
Normovaná spotreba na 100 km (l) 5,6 (NEDC)
Spotreba počas testu (l) 7,9

Ceny

Základná cena modelu 30 990 €
Základná cena testovanej verzie 39 190 €
DS 7
		Crossback 1,6 PureTech 225 - test
		2020
DS 7
		Crossback 1,6 PureTech 225 - test
		2020
+28DS 7 Crossback 1,6
		PureTech 225 - test
		2020

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#test #PSA #DS 7 CRossback #DS
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek