Mercedes GLS si mnohí možno pamätajú pod označením GL. V roku 2016 však automobilka pristúpila k zmene označenia a zrodilo sa pomenovanie GLS. Podľa označenia má ísť o triedu S medzi modelmi SUV.
Aktuálne je na trhu tretia generácia najväčšieho SUV, aké Mercedes vyrába. Automobilka ho predstavila na autosalóne v New Yorku v roku 2019. Do predaja v Európe sa model dostal na konci minulého roka.
Automobil je v porovnaní so svojim predchodcom dlhší o 7,7 centimetra. Do šírky vozidlo narástlo o 2,2 centimetra. Výrobca predĺžil rázvor o 6 centimetrov, čím výrazne prispel k nárastu priestoru na palube. S veľkými rozmermi prichádza aj vysoká hmotnosť. GLS váži 2,5 tony.
V čase písania testu nie sú zverejnené výsledky nárazového testu EuroNCAP. Technicky najpríbuznejším modelom je menšie SUV GLE, ktoré v roku 2019 získalo plný počet piatich hviezdičiek.
Mohutné rozmery
Rozmery automobilu sú pôsobivé. GLS meria na dĺžku 5 207 mm. Automobil je široký 1 956 až 2 030 mm. Výška dosahuje 1 850 mm a rázvor má hodnotu 3 135 mm. Naživo automobil pôsobí obrovským dojmom. Výška jeho kapoty je vo výške očí vodičov v iných autách.
Nejde však len o kapotu. Vozidlo je na pohľad dlhé a vysoké. Ak vodič a spolujazdec z auta vystúpia, nedohovoria sa, kým jeden z nich auto neobíde. Jednoducho sa nebudú počuť. Také niečo poznajú ľudia, ktorí šoférujú napríklad dodávky alebo vozidlá kategórie MPV.
Mercedes GLS zvonku síce pôsobí mohutne, no z vnútri je o to priestrannejší. Na palubu sa zmestí 7 pasažierov. Ak cestujúci v druhom rade sedadiel urobia kompromis a sedadlo si posunú mierne dopredu, do tretieho radu sa zmestia aj dospelí ľudia. A to je v kategórii 7-miestnych SUV rarita.
Priestor pre vodiča a spolujazdca pripomínajú napríklad triedu S alebo GLE. Výnimkou je, že sa na svet pozerajú z väčšej výšky. Centrom prednej časti interiéru je dvojica veľkých displejov, prostredníctvom ktorých dochádza k ovládaniu jednotlivých systémov auta. Na stredovom tuneli sú dve mohutné madlá, ktoré sa zídu neskôr v zákrutách.
Všetkých 7 sedadiel je v aute elektricky nastaviteľných. Platí to aj pre druhý rad, ktorý sa môže pýšiť veľmi dobrým priestorom pre nohy. Posádka má nadbytok priestoru aj nad hlavou. V aute sa sedí trochu vzpriamene.
Prístup do tretieho radu sedadiel zabezpečuje elektrické vyklápanie sedadiel v rade pred ním. Privítali by sme, ak by tento proces prebiehal rýchlejšie. V testovanom aute nám však chýbali napríklad obrazovky pred druhým radom sedadiel.
Dobrou správou je, že sedadlá v druhom a treťom rade je možné sklopiť do roviny stlačením jedného tlačidla. Sklápanie je samo o sebe predstavenie, ktoré uspokojí nejedného perfekcionistu. Po sklopení vzniká priestor s objemom 2 400 litrov. Verím, že GLS je schopné odviezť aj chladničku. Ak je všetkých 7 sedadiel vzpriamených, do kufra sa zmestí 355 litrov. To je napríklad štandardný objem batožinového priestoru Seatu Ibiza.
Šesťvalcový diesel je najlepšou voľbou
Pod kapotou modelu GLS bijú len pohonné jednotky, ktoré majú minimálne šesť valcov. Základnú ponuku tvorí naftový radový šesťvalec s objemom 3 litre. Testovaný automobil je vybavený jeho najvýkonnejšou biturbo verziou, ktorá dosahuje výkon 330 koní spolu s maximálnym krútiacim momentom 700 Nm.
Výkon prenáša na obe nápravy 9-stupňový automat. Takto vybavené GLS zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy. Maximálna rýchlosť je 238 km/h. Šesťvalec nemá najmenší problém rozhýbať veľké SUV. Prísun výkonu je po stlačení plynu citeľný vo všetkých jazdných podmienkach. Vďaka agregátu tento kolos ochotne zrýchľuje aj pri diaľničných rýchlostiach.
Šesťvalec je v rámci naftových motorov mimoriadne kultivovaný. Do interiéru preniká len minimum vibrácií či už pri chode na voľnobeh, alebo pri jazde. Na druhej strane, s benzínovým osemvalcom sa tento motor v kultúre chodu porovnávať nemôže. Osemvalec s prehľadom víťazí.
A práve osemvalcový motor je jedinou benzínovou možnosťou v ponuke. Táto pohonná jednotka dosahuje 489 koní. Ak prešla kúrou dielne AMG, tak jej výkon stúpa na 612 koní. V takom prípade je už sila absolútne nekompromisná. Naftová verzia však umožní udržať spotrebu na uzde.
V priemere dokáže 2,5 tony vážiace SUV s trojlitrovým šesťvalcom fungovať so spotrebou približne 9 litrov. V meste sa odber šplhá cez hranicu 10 litrov. Mimo mesta je možné na palubnom počítači vidieť aj číslicu “7”, no v takom prípade sa treba snažiť a šoférovať maximálne defenzívne.
Vzducholoď
Mercedes GLS nie je žiaden vrcholový športovec. Teda, ak neberieme do úvahy verziu AMG. Tomu je v štandardných verziách aj prispôsobený podvozok, ktorý je vzduchový. Jeho hlavnou devízou je tlmenie nerovností. Mercedes ho vyslal na misiu udržania posádky v pohodlí.
Kým GLE sme označili ako obláčik, toto je vzducholoď. Automobil je pohodlný. Vodič však za volantom cíti jeho kilogramy. Ak sa odviaže a trochu sa chce s autom zabaviť, k slovu prídu veľké madlá v stredovom tuneli. Jednoducho bude lepšie, keď sa ich vpredu sediaca posádka bude držať.
Športový režim postoj tohto kolosu, samozrejme, spevní, no ani tak sa z neho nestane rýchly a obratný športiak. V meste sa GLS vyznačuje najmä plavnou jazdou. Spomaľovacie prahy sa menia na maličké nerovnosti. Rozhodne ide o najpohodlnejšie 7-miestne SUV na trhu.
GLS sa najlepšie cíti na diaľnici. Dlhý rázvor mu zaisťuje stabilitu. Na palube sa nachádza aj offroadový režim, ktorý zvýši svetlú výšku vozidla. Vďaka tomu sa eliminuje hrozba poškodenia spodnej časti auta mimo spevneného terénu, no zníži sa komfort pruženia.
Zhodnotenie a ceny
Mercedes GLS je rozhodne jedným z najväčších SUV na trhu. Dovnútra sa relatívne plnohodnotne zmestí 7 cestujúcich. Podvozok navyše patrí k tomu najkomfortnejšiemu, čo aktuálny trh ponúka.
Pod kapotou stále pracujú motory s dostatočne veľkým výkonom. Najvýkonnejší naftový šesťvalec je, podľa nás, pre toto auto najvhodnejší. Benzínový osemvalec má síce vyšší výkon, no jeho spotreba bude taktiež vyššia.
GLS však nie je model, ktorý si môžu dovoliť kúpiť masy. Jeho základná cena je 87 480 eur s 286 koňovým naftovým šesťvalcom. Konečná cena testovaného vozidla s príplatkovou výbavou a najvýkonnejšou verziou naftového šesťvalca je 110 520 eur s DPH.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 5 207 |
Šírka (mm) | 1 956 |
Výška (mm) | 1 850 |
Rázvor (mm) | 3 135 |
Rozmery pneumatík | vpredu 275/45 R 21, vzadu 314/40 R 21 |
Objem batožinového priestoru (l) | 355 – 2 400 |
Objem palivovej nádrže (l) | 90 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 490 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 2 926 |
Počet valcov | 6 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 243/330 pri 3 600 – 4 200 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 700 pri 1 200 – 3 200 |
Prevodovka | automatická 9-stupňová |
Poháňaná náprava | obe |
Max. rýchlosť (km/h) | 238 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,3 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 7,6 – 7,9 |
Spotreba (test) (l/100km) | 8,9 |
Ceny (vrátane DPH) a záruka | |
Základná cena Mercedesu triedy V | 87 480 eur |
Cena testovaného vozidla | 110 520 eur |
Záruka a bezplatný servis | 6 rokov/160 000 km |