
Lexus RX štvrtej generácie nie je úplnou novinkou. Na trh prišiel v roku 2015 a vlani prešiel rozsiahlou modernizáciou. Pod kapotou pracuje výlučne hybridná technika s označením 450h. S faceliftom prišla na rad aj predĺžená verzia 450hL. A práve tá sa nám dostala do rúk. Už na prvý pohľad je jasné, že RX si so súpermi nepomýlite. Japonský dizajn sála z každého detailu. Teraz o to viac, že predná vretenová maska dostala nový sofistikovaný výplet inšpirovaný tvarom písmena L namiesto pôvodných horizontálnych líšt. Prepracovaný nárazník má zas nové postranné vložky. Užšie svetlá ešte viac zvýraznili športový „look“ tohto prémiového SUV.Tie zadné majú po retušiach o čosi homogénnejšiu grafiku a chrómová lišta v nárazníku zas auto opticky rozširuje.

Facelift uzatvára nový dizajn 18-, v našom prípade však až 20-palcových diskov kolies. Testovaný exemplár si nedal ujsť ani príležitosť predviesť nový „ľadovcový“ odtieň laku. Je ale pravdou, že dizajn RX nemusí sadnúť každému. Kombinuje aerodynamické línie s extrémne výraznými prvkami či prelismi. Pod spodnou líniou okien je karoséria sprehýbaná takmer ako „orgiami“. Paradoxne, predĺžená verzia ladí oku proporčne lepšie ako tá základná. Má totiž o 110 mm dlhší zadný previs, prudšie sklonené zadné okno a ladnejší tvar stĺpika. Pomerne skromný rázvor náprav 2 790 mm je pre obe verzie zhodný. To je zvláštne, pretože väčšina predĺžených derivátov narastie práve v tejto oblasti. RX nie.
Iný zvonku aj zvnútra
Kabína vás zaplaví vôňou kože a luxusu, ktorý zodpovedá skôr americkým ako európsky nárokom. A to je dobré, pretože RX v tomto smere vytŕča z radu. Nemeckú strohosť nahradili mäkulinké elektricky ovládané, vyhrievané a ventilované sedadlá. Ani s dreveným volantom, mimoriadne príjemným na dotyk, sa dnes tak ľahko nestretnete. RX vás doslova rozmaznáva, tráviť v ňom čas je jednoducho relax. Priestoru je na rozdávanie, no rozhodne si tu nepripadáte stratený. RX obklopuje vodiča a spolujazdca superkvalitnými materiálmi a masívnym spracovaním výplní dverí, palubnej dosky či vysokého stredového tunela. Stredová konzola je naklonená mierne k vodičovi.

Nájsť si ideálnu pozíciu nie je ťažké. Ešte aj stĺpik riadenia sa nastavuje elektricky. Výhľad je vzorový. Vzhľadom na dátum narodenia RX nejde jeho infotainment do digitálnych extrémov, tak ako v novších modeloch LS či ES. Stále je tu analógový prístrojový panel s dvoma ciferníkmi. Ten ľavý sa v závislosti od zvoleného jazdného režimu mení z „ekonomeru“ na otáčkomer. Vyzerá to dobre, a najmä sa údaje skvelo odčítajú. A to máte ešte k dispozícii head-up diplej, konečne s dostatočnými rozmermi a kontrastom. Zmeny si všimnete aj v multimediálnom rozhraní. Voľne stojaci 12,3-palcový displej sa namiesto „myši“ ovláda touchpadom, a čo je podstatné, po prvýkrát aj dotykom. RX vám jednoducho dáva na výber.

Pohyb v menu je jednoduchší ako pri novších systémoch, bohužiaľ, grafika ostáva naďalej na míle vzdialená nemeckej konkurencii. Pochvalu si rozhodne zaslúži samostatný panel klimatizácie aj klasické ovládanie hlasitosti. Americký závan sála z prítomnosti dnes už vymierajúcej CD mechaniky. Pekným detailom sú analógové hodinky medzi prieduchmi ventilácie. Vzhľadom na prémiový charakter RX by sme však očakávali decentne zakryté držiaky nápojov v stredovom tuneli. Tie odkryté trochu kazia dojem z precízneho spracovania, najmä ak sa nachádzajú uprostred priam remeselne pôsobiaceho dreveného obkladu. Niektoré plastové tlačidlá môžu pôsobiť trošku staromódne, no evokujú kokpity lietadiel.
Na palube o dvoch viac
O luxus nie je núdza ani v druhom rade sedadiel. Čalúnené sú opäť vo veľkom štýle, majú dlhé „sedáky“ aj vysoké polohovateľné operadlá. Sklopná opierka obsahuje nielen držiaky nápojov a malú schránku, ale tiež tlačidlá vyhrievania sedadiel. Zvyknúť si však musíte na vysokú pozíciu. Zadný rad je naozaj umiestnený o „poschodie“ vyššie. A nemusel by byť, keďže miesta na nohy je požehnane. Príde to však vhod, ak sa rozhodnete využiť najväčšiu novinku RX – tretí rad sedadiel. Aký taký priestor na nohy tu nájdete len vtedy, ak druhý rad, delený v pomere 2 : 3, posuniete dopredu. Zázraky i tak nečakajte, zadné sedadlá sú tak trochu núdzové, deti sa však sťažovať určite nebudú.

Zato prekvapia opäť precíznym spracovaním, masívnejšou konštrukciou ako býva zvykom a dokonca elektrickým ovládaním. Je to hračka, stlačením tlačidla v kufri či v kabíne sa jednoducho vysunú alebo zasunú. Dôslednosť, s akou Lexus pristupoval k ďalším dvom členom posádky, dokumentujú držiaky na nápoje a dokonca panel klimatizácie! V 5-miestnom usporiadaní má RX L v kufri 652 litrov pre batožiny. Ak používate tretí rad, scvrkne sa na 211. Prístup je však perfekný. Elektrické ovládanie veka doplnilo po modernizácii totiž aj to senzorické. Kufor otvoríte aj s rukami plnými tašiek. Pod podlahou je ešte miesto na náradie a najmä roletku, ktorú musíte demontovať, ak chcete vysunúť zadné podlahové sedadlá.
Tri tiché motory
Ako inak, pod kapotou RX 450hL pracuje hybridná sústava. Objem 6-valca 3,5 litra s výkonom 193 kW budí naozaj rešpekt a možno aj obavy z vysokej spotreby. Lenže nedajte sa zmiasť. Atmosférický agregát pracuje pri nízkom zaťažení v úspornom Atkinsonovom cykle a navyše mu pomáhajú dva elektromotory. S tým predným (123 kW, 335 Nm) je spojený planétovou prevodovkou, tak ako pri väčšine hybridov Toyoty. Druhý (50 kW, 139 Nm) poháňa kolesá zadnej nápravy, takže tu máme elektrickú štvorkolku. Celá sústava je naladená na 230 kW, čo znie naozaj dobre. Lenže predĺžené RX má na váhe cez 2 200 kg. Na stovku zrýchľuje za rovných osem sekúnd, čo nie je omračujúci údaj, ale ani zlý výsledok.

Presvedčivá je však reakcia na plyn, o ktorú sa stará expresná dodávka krútiaceho momentu z elektromotorov. Predbiehanie vám robiť problémy nebude. Prudšiu akceleráciu síce sprevádza opäť typický „mixér“ efekt daný kontinuálnou zmenou prevodu, lenže motor je v tomto prípade skvelo odhlučnený a navyše – ide o 6-valec. Takže ak nie je v kabíne ticho, tak potom v nej dominuje zamatový prejav motora. Hybridná sústava si žije tak trochu vlastným životom. Spaľovací motor vypína pri každej možnej príležitosti a priestor dáva tým elektrickým. Buď poháňajú, alebo rekuperujú brzdnú energiu do menšieho akumulátora s kapacitou 2 kWh. Všetko to môžete sledovať na displeji. A je to zábava, pretože RX vás namiesto dynamickej jazdy zvádza skôr k rekordom v úspore paliva.

Spotreba je milým prekvapením. My sme jazdili priemerne za 8,9 až 9,1 litra, ale v chladnom počasí. Na také silné a luxusné auto je to dobrý výsledok. Ani porovnateľne výkonné diesle to nezvládnu za oveľa menej. Ako to už býva pri hybridoch, najskromnejšie je RX v meste a najviacpaliva si pýta pri diaľničnom tempe. V prvom prípade je to okolo ôsmich litrov a v tom druhom si RX potiahne z nádrže okolo 9,5. Jazda je relaxačným zážitkom. Podvozok RX vás doslova rozmaznáva. V našom prípade aj vďaka adaptívnemu odpruženiu AVS, ktoré upravuje tuhosť odpruženia okamžitým podmienkam zvolenému jazdnému režimu. Aj na 20-palcových diskoch dokáže pohltiť väčšinu rázov. Nízke vibrácie na nekvalitných povrchoch zas zachytáva systém regulácie trenia, integrovaný v každom z tlmičov.
Aktívne tlmiče v sérii
AVS sa tiež stará o redukciu náklonov v zákrutách. Pomáha mu aj hrubší stabilizátor zadnej nápravy s dvojitým lichobežníkovým zavesením. Lexusu zvýšil tuhosť karosérie, upravil riadenie a trakčnú elektroniku doplnil o systém VSC, potláčajúci nedotáčavosť. Na to, že máte v rukách 2,2-tonový kolos s vysokým ťažiskom, sa RX naozaj prepletá zákrutami bez veľkého reptania, ale športovec to nie je a ani nebude. Už len kvôli jemnému strhávaniu riadenia pri prudkej akcelerácii. Jednoducho cítiť, že predné kolesá majú problém zabezpečiť trakciu a súčasne aj zmenu smeru jazdy. Absolútna väčšina výkonu totiž putuje práve dopredu a zadný elektromotor s výkonom skromných 50 kW na tom veľa nezmení.

Elektrická štvorkolka nebude jednoducho nikdy plnohodnotnou náhradou za klasický mechanický rozvod, ktorý môže v prípade potreby poslať k zadnej náprave 90 či dokonca 100 % hnacej sily. Aj preto RX nemôže súťažiť so súpermi mimo asfaltu. Toto ale nie je off-road ani športové kupé. Toto je wellness na kolesách. Pred agresívnym jazdným štýlom vás zvádza ku komfortnej a pohodovej jazde odmenenej nízkou spotrebou. Lexus si za svoje najluxusnejšie SUV konkurujúce Mercedesu-Benz GLE, BMW X5 či Aud Q7 pýta najmenej 75 500 eur vo verzii Executive. V nami testovane verzii Luxury je to 85 900 eur. Znie to ako veľmi sebavedomá cena, ale za tieto peniaze, ako je to japonských značiek typické, dostanete kompletnú výbavu. Prakticky niet čo dokúpiť.
V sérii je kožené čalúnenie, aparatúra Mark Levinson s 15 reproduktomi, head-up displej, tretí rad sedadiel, 20-palcové disky aj komplexný balík Lexus Safety System+ 2, ktorý obsahuje unikátne adaptívne LED svetlá Blade Scan. Diódy reflektorov premietajú svetlo na zrkadlá v tvar čepele, rotujúce rýchlosťou 6 000 otáčok za minútu. To umožňuje plynulé rozloženie svetla, navyše v širšom pásme, takže lepšie osvetlení sú napríklad chodci. Rýchlosť rotácie lúča je taká vysoká, že vodič vníma svetlo ako homogénne. Funguje to naozaj fantasticky. Jediné za čo si možno v RX L priplatiť je metalický lak (1 200 €) a strešné okno (1 400 €). Ak sa pozriete do cenníkov konkurencie, rýchlo zistíte, že ponuka Lexusu je vysoko konkurenčná.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 5 000 mm |
---|---|
Šírka (mm) | 1 895 |
Výška (mm) | 1 685 |
Rázvor náprav (mm) | 2 790 |
Objem kufra (l) | 211 – 652 – 1 656 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2 205 – 2 275 |
Technické údaje
Model | Lexus RX 450hL Luxury |
---|---|
Počet valcov/ventilov | V6/24 + 2 x elektromotor |
Zdvihový objem motora (ccm) | 3 456 |
Max. výkon spaľovacieho (kW) | 196 |
Krútiaci moment spaľovacieho motora (Nm) | 335 |
Max. výkon elektromotora predný/zadný(kW) | 123/50 |
Krútiaci moment elektromotora predný/zadný(Nm/ot.) | 335/139 |
Maximálny systémový výkon (kW) | 230 |
Prevodovka | planétová |
0 – 100 km/h (s) | 8,0 |
Normovaná spotreba na 100 km (l) | 7,9 – 8,2 |
Spotreba počas testu (l) | 8,9 – 9,1 |
Ceny
Základná cena modelu | 75 500 € |
---|---|
Základná cena testovanej verzie | 85 900 € |
Cena testovaného exempláru | 87 100 € |