Test: Škoda Superb Scout 2,0 TSI – lepšia ako Kodiaq?

18.04.2020 07:00

Je to dilema. Vybrať si zvýšené kombi či radšej plnohodnotné SUV? Superb sa totiž svojmu „medvediemu“ súrodencovi priblížil tak ako nikdy predtým. Po prvýkrát prichádza vo verzii Scout. Môže to byť výhoda, no zároveň aj jeho slabosť. My sme si vyskúšali najvýkonnejšiu benzínovú verziu. Napokon, pod kapotou Scoutu pracuje len to najlepšie.

Superb Scout má v modelovej ponuke Superbu...
Superb Scout má v modelovej ponuke Superbu premiéru. Spoznáte ho vďaka dvojitým čiernym lamelám masky inšpirovanými modelmi SUV aj nárazníkom so striebornými ochrannými prvkami. Tie ale pôsobia viac dekoratívne ako funkčne. Autor: Ľuboš Pilc

Superb má už nejaký ten rôčik za sebou. Tretia generácia prišla na svet v roku 2015 a predajmi doslova prevalcovala všetky predošlé. Podarilo sa jej dokonca zvládnuť aj krízu klasických modelov strednej a vyššej strednej triedy. Tam, kde mainstreamová konkurencia zápasí s poklesom odbytu, alebo to už dokonca nadobro vzdala, Superb pokračuje vo víťaznom ťažení a spolu s Passatom či Insigniou patrí k najpredávanejším modelom svojej triedy. Vlani ho v dobrej kondícii udržala modernizácia. Okrem jemného faceliftu dostal napríklad virtuálny kokpit, nový diesel 2,0 TDI Evo, diódové svetlá, ale aj plug-in hybridnú verziu iV. No najväčšou novinkou je nepochybne premiéra out-doorovej verzie Scout.

Po prvýkrát v „gumákoch“

Toto označenie sa nám doteraz spájalo s Fabiou, Octaviou, Karoqom, Kodiaqom a v minulosti sa objavilo tiež na atypickom Roomsteri, lenže Superb ostával dlho mimo „prašnej módy“. Až doteraz. O to viac sme naň boli zvedaví. Testovací exemplár s príplatkovým oranžovým lakom Tangerine a postavený na 18-palcových diskoch Braga s pneumatikami s vyššou nosnosťou pôsobí naozaj majestátne. K dispozícii sú aj príplatkové devätnástky, tie ale neodporúčame. Nižší profil „gúm“ totiž neladí s out-doorovou povahou Scoutu, ktorý má ukázať svoje prednosti práve mimo asfaltu. Na podvozku pribudlo vďaka paketu RoughRoad užitočných 15 mm a k tomu bohatá plastová ochrana spodných partií karosérie.

Svetlá výška Superbu Scout narástla vďaka...
Svetlá výška Superbu Scout narástla vďaka balíku Rough Road o 15 mm. Ten si môžete dopriať aj pri bežných verziách Superbu. Plastové „brnenie“ prahov, blatníkov a nárazníkov je však výsadou Scoutu. Autor: Ľuboš Pilc

Vidíme to na podbehoch či blatníkoch. Strieborný chránič na prednom nárazníku je však tvarovaný pomerne krehko. Scout sa tiež môže pochváliť dvojitými lamelami prednej masky, čím odkazuje na „škodovácke“ SUV. Chróm alebo hliník nájdeme na sériových strešných nosičoch, lemoch okien či na spätných zrkadlách. Vzadu je opäť prepracovaný nárazník so striebornou vložkou a podľa vzoru ostatných modernizovaných Superbov aj svetlá spojené chrómovou lištou či nápis Škoda namiesto loga. Predné reflektory sa môžu po prvýkrát pochváliť technológiou Matrix LED, ktorá umožňuje ponechať diaľkové svetlá v akcii bez oslepovania iných vodičov. Funguje to naozaj perfektne. Zadné svetlá zas pridali efektnú signálnu funkciu „smeroviek“.

Väčší ako konkurenti

Sympatické je, že všetky dizajnové úpravy ladia bez toho, aby Superb Scout prišiel o prestíž veľkého kombi. A veľké naozaj je. Dĺžkou 4 856 mm aj rázvorom náprav 2 841 mm vytŕča poriadne z davu a prekonáva Passat či Audi A4. Jeho najbližším súrodencom je totiž VW Arteon. To je aj dôvod, prečo Superb, Scout nevynímajúc, ponúka vskutku extrémne priestranný interiér. Cítiť to najmä na zadných sedadlách, s kráľovskou ponukou miesta na nohy. V tomto smere mu ťažko hľadať súpera. Navyše Škoda nešetrila na rozmeroch samotných sedadiel, vpredu ani vzadu. Ale to sú známe fakty. Pozrime sa skôr na špecifiká Scoutu. Nie je ich málo. Sedadlá sú čalúnené kombináciou kože a Alcantary. Nechýba na nich nápis Scout.

Kabína sa líši špecifickým čiernym čalúnením, a...
Kabína sa líši špecifickým čiernym čalúnením, a najmä dekoráciami s imitáciou dreva. Dizajn palubnej dosky je ale dosť strohý a konzervatívny. Autor: Ľuboš Pilc

Atmosféru menia drevené dekorácie na palubnej doske, dverách či na stredovom tuneli. Nielenže to dobre vyzerá, ale v porovnaní s klavírnou čerňou nevznikajú na plochách odtlačky. Plakety Scout sú prítomné aj na prahoch a pred spolujazdcom. Ergonómia je už tradične bezchybná. Rozsah nastavenia sedadiel a volantu je príkladný. Navyše Superb ponúka širokú lakťovú opierku nastaviteľnú vertikálne aj horizontálne, čo sa dnes len tak ľahko nevidí, podobne ako robustné držadlá dverí. Volant sa po facelifte nemenil. A to je dobré, pretože jeho valčekové ovládače na ramenách sú veľmi praktické. Rovnako ako samostatná páčka tempomatu. Čo je ale nové, to je digitálny prístrojový panel Virtual Cockpit. V Scoute vás privíta špecifickou grafikou. Aj tu to Škoda zvládla bez straty bodu, najmä preto, že ponúka veľmi dobré rozlíšenie aj klasické analógové zobrazenie. Prekvapí len nahrubo ciachovaná stupnica paliva a teploty motora.

Infotainment s chybičkami

Vek Superbu cítiť jedine z príliš strohého dizajnu palubnej dosky, ktorý nie je vzdialený predchádzajúcej generácii Octavie a tiež z nižšieho umiestnenia 9,2-palcového rozhrania Colombus, ktoré je na úrovni stredovej konzoly. Nová Octavia, Scala či Kamiq majú obrazovky umiestnené v lepšom dosahu. Grafika infotainmentu je vynikajúca. Displej reaguje už na priblíženie ruky. Škoda len, že prišiel o analógový ovládač hlasitosti audiosústavy. Ovládanie dotykom nie je počas jazdy práve ideálne. Najmä ak sa bez neho nezaobídete ani pri pohybe v menu. Pôvodné tlačidlá po stranách displeja sú „fuč“. Našťastie, klimatizácii ostal samostatný panel. Výbavou Superb konkuruje najlepším v triede, no koncern VW si nechal predsa len „poistku“, aby neliezol príliš do kapusty Passatu. Superb nemôže mať ventilované sedadlá ani nastaviteľnú stehennú podperu.

Novinkou je digitálny prístrojový panel....
Novinkou je digitálny prístrojový panel. Infotainment zas v Scoute obsahuje off-roadovú funkciu displeja, ktorá vás informuje napríklad o náklonoch. Autor: Ľuboš Pilc

Zato vás rozmaznáva neuveriteľne praktickými prvkami – dáždnikom vo dverách, vyberateľným odpadkovým košom, množstvom odkladacích priestorov, indukčným boxom na nabíjanie telefónov a podobne. Prvky Simply Clever nájdete aj v kufri s nedostižným objemom 660 litrov. Ak sa vám máli, priamo z kufra sklopíte operadlá a vznikne priestor s objemom 1 950 litrov. Pod dvojitou podlahou z troch sekcií je ešte miesto na kazetu s roletkou, ktorá má dvojitú aretáciu, ale aj na dojazdovú rezervu. Nájdete tu tiež vyberateľnú baterku a fixačný systém. Aby sa v tejto „jaskyni“ nepovaľovali predmety počas jazdy. Jednoducho, Superb v kufri exceluje. Máme len jednu pripomienku. Elektricky ovládanému veku s nožným senzorom chýba tlačidlo pre súčasné zavretie kufra a uzamknutie celého vozidla.

Štyri valce s výkonom 6-valca

Škoda nasadila Superb Scout do boja s najvýkonnejšími motormi. Vybrať si tak môžete buď diesel 2,0 TDI (140 kW), alebo nami testovaný benzínový 4-valec 2,0 TSI s výkonom 200 kW a krútiacim momentom 350 Nm. Už tieto čísla naznačujú, že Scout má sily naozaj dosť. Zvláda úlohu diaľničného expresu na dlhé trate s príjemnou rezervou pri potrebe akcelerácie, napríklad pri predbiehaní. A je mu jedno, či v ňom sedí iba vodič, alebo celá rodina s batožinou až po strechu. Napokon, stovku má na tachometri za 5,6 sekundy. Aj vďaka 7-stupňovej prevodovke DSG a pohonu 4×4, ktorý vždy spoľahlivo prenesie výkon na asfalt či šotolinu.

Štvorvalec 2,0 TSI posiela k obom nápravám 200...
Štvorvalec 2,0 TSI posiela k obom nápravám 200 kW a 350 Nm krútiaceho momentu. Zo Scoutu robí poriadne dynamické kombi. Autor: Ľuboš Pilc

Na rozdiel od menšieho motora 1,5 TSI má síce jeho väčší súrodenec o čosi drsnejší prejav, ale o hluku hovoriť nemožno. Navyše sa o potlačenie frekvencií stará audiosústava. To najlepšie zo seba ukáže benzínové srdce Scoutu, už keď sa ručička otáčkomera prehupne cez údaj 2 000 a potom neúnavne ťahá až takmer do 6 000 otáčok za minútu. Čo je ale naozaj prekvapujúce, benzínový Scout nezruinuje váš rodinný rozpočet. V režime ECO, ktorý ale rozhodne nie je komótnym módom, dokáže predvádzať skvelé hodnoty spotreby. Zapája totiž do akcie voľnobežku. „Plachtí“ bez rýchlostného obmedzenia, teda aj pri úplne nízkych rýchlostiach. Pri tých vysokých sa zas prevodovka stará o redukciu otáčok. Pri stovke je to len 1 900 za minútu a pri diaľničnom tempe necelých 2 500.

Spotreba na uzde

S ľahšou nohou na plyne sme za vyše 800 km jázd v meste aj mimo neho dosiahli priemer 7,7 litra na 100 km. Na okreskách sa ale vedel Scout uspokojiť aj so 6,5 litrami. Najsmädnejší je na diaľnici, kde si potiahne čosi vyše osem litrov, ale aj to je skvelá hodnota, ak uvážime, že pod prednou kapotou je 272 koní. Ak vyznávate dynamickejší jazdný štýl, rátajte s priemerom medzi ôsmimi a deviatimi litrami. Dynamickým schopnostiam je veľmi dobre prispôsobený podvozok. Vďaka sériovo dodávaným adaptívnym tlmičom DCC vie v závislosti od jazdného režimu meniť svoj charakter od športového až po vyslovene komfortný. V móde Comfort sa vie Scout pri prejazde nerovností „zavlniť“ v štýle prémiových limuzín a v móde Sport poriadne pritvrdiť.

Kufor Superbu so základným objemom 660 litrov...
Kufor Superbu so základným objemom 660 litrov nemá v strednej triede konkurenciu. A po sklopení sedadiel je to až 1 950. Navyše obsahuje množstvo vychytávok, ako vyberateľnú baterku, trojdielne dno či fixačný systém. Autor: Ľuboš Pilc

V zákrutách prekvapuje pomerne vysokou odolnosťou voči nedotáčavosti, to napriek vyššiemu ťažisku, a jeho „zadok“ sa zas správa absolútne čitateľne. Takže presne viete, kde sú limity. Mimo asfaltu zas pomôže trakčný terénny od off-road. Otravný je len fakt, že zvolený jazdný režim sa po každom vypnutí motora deaktivuje a vráti do módu Normal. Po štarte neostáva nič iné, ako ho opäť zapnúť, buď tlačidlom pri radiacej páke, alebo na dotykovej obrazovke. Na cestách vám Scout pomáha záplavou asistenčných systémov, napríklad adaptívnym tempomatom, výstrahou pred vybočením z jazdného prúdu, výbornými matricovými svetlami alebo udržiavaním v jazdnom prúde, ktoré funguje citlivejšie ako pri mnohých konkurentoch.

Drahší ako Kodiaq

Práve s týmto asistentom však súvisí nepríjemná skúsenosť a síce časté falošné poplachy. Scout vás vie poriadne vystrašiť prudkým výstražný pribrzdením, keď nadobudne dojem, že nedržíte volant. Elektronika totiž detekuje prítomnosť rúk na základe sily vyvíjanej na volant a nie senzormi priamo na venci. Na diaľnici ale nemáte veľa dôvodov meniť smer. A koľko si za Superb Scout Škoda pýta? Nie je to rozhodne málo. Základ štartuje na 46 250 eurách. Za túto cenu máte však výkon 200 kW, automatickú prevodovku, pohon oboch náprav, adaptívne tlmiče a najmä veľké pohodlné kombi. V sérii sú tiež svetlá Matrix LED, navigácia, dvojzónová klimatizácia, vyhrievané predné a zadné sedadlá, parkovacia kamera, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, jednoducho niet dôvodu priplácať.

To ale nebol prípad nášho Scoutu. Ten mal predviesť, čo všetko si budúci majitelia môžu dopriať. A tak sme mali na palube digitálny prístrojový štít, vyhrievaný volant a čelné okno, k tomu nezávislé kúrenie a elektricky ovládanú panoramatickú strechu či výsuvné ťažné zariadenie. Takže výsledná cenovka putovala nad hranicu 50 000 eur. Otázkou ostáva, či nedať za takýchto okolností prednosť Kodiaqu Scout. Ten s dieselovým motorom 2,0 TDI (140 kW) stojí od 41 990 eur, takže vám ostane rezerva ešte na tretí rad sedadiel a množstvo výbavy. Kodiaq tiež ponúka viac priestoru a na prašných cestách ťaží z väčšej svetlej výšky. Lenže Superb Scout zas ponúkne lepšiu dynamiku, vyššiu stabilitu v zákrutách a nepochybne aj imidž vlajkovej lode.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 863
Šírka (mm) 1 864
Výška (mm) 1 496
Rázvor náprav (mm) 2 841
Objem kufra (l) 660 – 1 950
Obje nádrže 66
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 667 – 1 870

Technické údaje

Model Škoda Superb Scout 2,0 TSI 4×4
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem motora (ccm) 1 984
Max. výkon (kW/ot.) 200/5 500 – 6 500
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) 35/2 000 – 5 400
Prevodovka 7-DSG/4×4
0 – 100 km/h (s) 5,7
Maximálna rýchlosť (km/h) 250
Normovaná spotreba na 100 km (l) 8,0 – 9,3
Spotreba počas testu (l) 7,7

Ceny

Základná cena verzie Scout 45 640 €
Základná cena testovanej verzie 46 250 €
Cena testovaného exemplára cca 52 000 €
Škoda
		Superb Scout 2,0 TSI - test
		2020
Škoda
		Superb Scout 2,0 TSI - test
		2020
+50Škoda Superb Scout 2,0
		TSI - test
		2020

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#test #Škoda-Auto #Škoda Superb Scout #Škoda Superb #Škoda
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek