Slovo “len” je pri výkone zámerne. 435 koní vychádza z trojlitrového benzínového šesťvalca. Vo verzii AMG 63 S výkon stúpa na 612 koňové stádo, ktoré zabezpečuje benzínový osemvalec. Testovaná verzia s označením 53 je v prípade modelu GLE vstupnou bránou do sveta AMG.
Súčasná podoba Mercedesu GLE je na trhu od roku 2019. Ide o automobil, ktorý sa vyvinul z bývalej triedy M. Vozidlo bolo predstavené na autosalóne v Paríži v roku 2018. AMG GLE 53 verejnosť po prvýkrát spoznala na autosalóne v Ženeve v roku 2019.
Mercedes vyrába tento SUV model v továrňach v USA, v Thajsku a v Indonézii. Automobil absolvoval nárazové testy EuroNCAP v roku 2019. Nárazy o pevné prekážky mu priniesli zisk plného počtu piatich hviezdičiek.
Delikátny šesťvalec
Pod kapotou základného modelu GLE vo verzii AMG je trojlitrový benzínový šesťvalec s dvojitým preplňovaním. Jeho výkon je 435 koní. Maximálny krútiaci moment dosahuje 520 Nm. Testovaný Mercedes je vybavený aj systémom EQ Boost. Ide o 48 voltový elektrický okruh s malou batériou a elektromotorom. Ten do systému pridáva 22 koní a 250 Nm. Vďaka tomu môžeme GLE 53 AMG označiť za mild-hybrid.
Elektrická sila má skôr kozmetický charakter a vodič ju spoza volantu vôbec necíti. Hlavné slovo má spaľovací agregát. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 5,1 sekundy. Automobil pritom váži 2 305 kg.
Osemvalec nám pod kapotou takmer vôbec nechýbal. GLE aj s nabrúseným šesťvalcom zrýchľuje podmanivo. Výkonný agregát sprevádza veľmi dobrý soundtrack. Vodič môže navyše stlačením jedného tlačidla uzavrieť klapky vo výfuku a vytvoriť ešte hlbšie tóny.
Na volante sa nachádza kruhový ovládač, ktorého otočením sa aktivuje jeden z dvoch športových režimov. V takom prípade sa absolútne zostrí reakcia na plynový pedál, stuhne riadenie, automat začne motor držať vo vyšších otáčkach a v režime “Sport+” sa utlmí stabilizačný systém.
Motor je však mimoriadne kultivovaný. Do kabíny prenáša len minimum vibrácií a hluku. Hluk prichádza najmä od výfuku. V športových režimoch, prípadne v špeciálnom režime výfukového potrubia, dokáže GLE z výfuku strieľať ako z dela.
Spotreba sa pohybuje vo väčšine prípadov nad hranicou 10 litrov. Nám sa darilo jazdiť s priemerom 11 litrov benzínu na 100 km. Mimo mesta sa teoreticky pri defenzívnej jazde dá podliezť hranica 10 litrov. V meste si pripravte 13 až 15 litrov. Všetko prebieha, samozrejme, pri splnení najnovších emisných limitov.
Ekonomický jazdný režim na palube nehľadajte. Okrem komfortného a športových režimov sú k dispozícii možnosti: Klzká vozovka (Slippery), Cestička (Trail), Piesok (Sand) a Individual.
Skvelá ľahkosť jazdy
Mercedes GLE vôbec nie je malé auto. Na dĺžku meria takmer 5 metrov. Rovnako to nie je ľahké auto. Jeho hmotnosť presahuje 2,3 tony. Napriek tomu jazdí s neuveriteľnou ľahkosťou. Vodič má za volantom pocit, že šoféruje minimálne o 500 kg ľahší automobil.
Nemecká automobilka vytvorila skvelý podvozok a aj riadenie. Napriek tomu, že ide o AMG verziu, každodenná jazda s týmto autom nie je vôbec nepríjemná. V komfortnom režime je podvozok pohodlný ako v bežných verziách modelu GLE. Je síce mierne tuhší, no nerovnosti filtruje taktiež úplne bezproblémovo.
Rozdiel prichádza v športových režimoch, kedy GLE stvrdne a spevní svoj postoj. V takom prípade je takmer pripravené na okruhovú jazdu. Vodič navyše v systéme informačno-zábavnom systéme MBUX môže sledovať aktuálne preťaženie a podrobné informácie o aktuálnom výkone a stave motora.
Riadenie vozidla je prekvapivo presné. Ani v športovom režime volant nejde nepríjemne ťažko. Máloktoré SUV vyčarí pri jazde takýto úsmev na tvári, aký dokáže testovaný Mercedes.
Komu by nestačil podvozok pre každodenné a športové zvezenie, GLE vo verzii AMG si trúfa aj na terén. Vzduchový podvozok ho dokáže zdvihnúť o 55 mm v porovnaní s komfortným režimom. V športových režimoch sa automobil automaticky priblíži k zemi o 15 mm.
GLE je vybavené systémom “Active Ride Control”, ktorý pracuje s náklonom karosérie počas jazdy. Vďaka tomu Mercedes takmer úplne eliminoval nakláňanie vozidla v zákrutách. Na druhej strane, vodič najmä na začiatku používania tohto auta bude cítiť zvláštne pohyby. Karoséria sa na podvozku nebude pohybovať úplne tak, ako v iných autách. Po prejazde niekoľkých zákrut si na to vodič zvykne a bude využívať benefity daného systému.
Prekvapivo nenápadný
Verzia AMG nie je len o výkone, ale aj o výzore. V tomto prípade je GLE však pomerne nenápadné. Svoj výkon nedáva okázalo najavo. Len človek všímajúci si na autách detaily spozoruje, že v útrobách tohto SUV bude výnimočná technika.
O výkone napovedajú čierne časti nárazníkov, čierna štvoritá koncovka výfukového potrubia a brzdy. Za 21-palcovými diskami sú dierované brzdové kotúče a strmene s nápisom “AMG”.
Vo vnútri je to takmer obyčajné GLE. Pribudlo síce niekoľko nápisov “AMG”, niektoré dokonca aj svietia, no základ je ten istý. Posádka nesedí v žiadnych tvrdých športových sedadlách. V interiéri čakajú pohodlné kožené sedadlá, ktoré sú vyhrievané aj ventilované.
Zmeny sa udiali na volante. Vo vnútri jeho venca pribudol jeden spomínaný kruhový ovládač na zmenu jazdných režimov a dvojica tlačidiel, ktorých funkcia sa dá v rámci systému prispôsobiť. Súvisia však s výkonom a prejavom auta.
Systém MBUX ponúka hlasové ovládanie. Vďaka povelom si viete nastaviť klimatizáciu, navigáciu alebo iné časti vozidla. Centrom interiéru je dvojica veľkých displejov. Dotykové ovládanie je umiestnené na volante, prípadne v stredovom tuneli.
V zornom poli vodiča sa nachádza skutočne veľký head-up displej. Zobrazované informácie si šofér môže prispôsobiť svojim potrebám.
Verzia AMG síce na palubu pridáva výkon, no neuberá z praktickosti. Do batožinového priestoru sa zmestí 630 litrov. Po sklopení zadných sedadiel priestor narastá na 2 055 litrov. Zadné sedadlá sa sklápajú do roviny elektronicky prostredníctvom tlačidiel umiestnených v kufri.
Na zadné sedadlá sa bez problémov zmestí trojčlenná posádka. Miesta je dostatok vo všetkých smeroch. Vďaka karosérii typu SUV nebudú mať pasažieri ani problém s miestom nad hlavou.
Zhodnotenie a záver
Mercedes-AMG GLE 53 je prekvapivo univerzálne auto, ktoré je zamerané na výkon a jazdné vlastnosti. Táto verzia nepatrí na vrchol ponuky, no aj napriek tomu dokáže s prehľadom predbiehať štandardné verzie.
Na tomto aute sa nám najviac páči podvozok a riadenie. Tie potešia šoférsku dušu aj napriek tomu, že ide o pomerne ťažké SUV. Testované GLE nepoháňa nekompromisná sila. Aj šesťvalec dokáže vyčarovať široký úsmev na tvári. Najmä ak je doplnený príjemným zvukom z výfukového systému.
Základná cena Mercedesu GLE je s daňou 60-tisíc eur. Testovaná AMG verzia začína na sume 88 884 eur. S príplatkovou výbavou s ľahkosťou preskočíte hranicu 100-tisíc eur. Presne ako v tomto prípade. Konečná cena testovaného auta je 117-tisíc eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 924 |
Šírka (mm) | 1 947 |
Výška (mm) | 1 797 |
Rázvor (mm) | 2 995 |
Objem batožinového priestoru (l) | 630/2 055 |
Objem palivovej nádrže (l) | 85 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2 305 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 2 999 |
Počet valcov | 6 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 320/435 pri 6 100 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 520 pri 1 800 – 5 800 |
Prevodovka | automatická 9-stupňová |
Poháňaná náprava | obe |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,3 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 9,3 |
Spotreba (test) (l/100km) | 11 |
Ceny (vrátane DPH) | |
Základná cena Mercedesu GLE | 68 070 eur |
Základná cena Mercedesu_AMG GLE 53 | 88 884 eur |
Konečná cena testovaného auta | 117 018 eur |