Vkus zákazníkov sa mení. Trh tvoria najmä kompakty a SUV. Tradičné triedy vymierajú. A je to škoda. Dostať sa za volant klasiky v podobe BMW 330d xDrive Touring je preto dnes pomaly vzácnosťou. Aj tu záujemcovia často uprednostnia X-trojku, ktorá je možno univerzálnejšia, ale rozhodne vám neposkytne takú radosť z jazdy ako prémiové kombi. Zvlášť ak máte pod kapotou radový šesťvalec tankujúci naftu – ďalší vymierajúci druh. O to viac sme sa za volant testovacieho „bavoráka“ tešili. A bol tu ešte jeden dôvod. Kým pri niektorých nových BMW, najmä kompaktoch s priečne uloženými motormi, sa musíte často pýtať, či sa vám vlastne páčia, nová trojka vám hneď padne do oka. Je to proste klasika s proporciami, aké má mať pravé prémiové kombi.
Vydarená evolúcia
Dlhá kapota, krátky predný previs, elegantná silueta strechy a široký postoj, to všetko si môže nový Touring dovoliť nielen vďaka overenej koncepcii s pozdĺžne uloženým motorom, ale aj rozmerom, ktoré medzigeneračné narástli vo všetkých smeroch. Je o 76 mm dlhší, o 16 širší a o 11 vyšší. Rázvor náprav sa natiahol až o 41 mm na veľkorysých 2 851. Takže tu máme čosi ako „malú“ päťku. Napokon, obe vozidlá využívajú platformu CLAR. To je pre trojku len a len dobré, pretože môže ťažiť z technológií vyšších modelových radov. Zachováva si aj elementárne prednosti, ktoré dnes mnohí výrobcovia opomínajú. Ako nízke ťažisko alebo optimálne rozloženie hmotnosti medzi nápravy v pomere 50 : 50. To všetko jasne hovorí v prospech tradičného kombi pred SUV.
Odklon od tradície tu však predsa len je. Aj trojka dostala spojené ľadvinky, ktoré nemusia každému „sadnúť“. Našťastie sa ich dizajn drží v porovnaní s extrémnymi maskami vynovenej sedmičky či SUV X7 pri zemi. Márne by ste tu tiež hľadali tradičný oblúk „Hofmeister kink“. Tretie bočné okno sa dvíha už od zadných dverí, ale pravdupovediac Touringu to neublížilo. Vyzerá naozaj dynamicky, zvlášť v kombinácii s M Paketom, ktorý okorenil dizajn agresívnejšími nárazníkmi, čiernymi akcentmi, žiarivo modrými strmeňmi „emkových“ bŕzd či dvojicou funkčných chrómových koncoviek výfukov. Len 17-palcové disky so zimnými gumami sa v takejto „tuningovej náloži“ trochu strácajú. Lenže pre komfort je to výhoda.
Viac miesta v kabíne
Zväčšenie formátu prinieslo Touringu radu 3 jednoznačne viac miesta pre posádku. Čakať však veľkorysosť SUV nemožno. Trojka je stále viac „útulná“ ako rozšafná. Ale práve preto ju môžte aj milovať. Ak chcete priestorové rekordy, poobzerajte sa niekde inde. V každom prípade sa s kokpitom zžijete v prvej sekunde. Nízky posed, mohutný veniec „emkového“ volantu či vynikajúce športové sedadlá s nastaviteľnou kolennou podpoerou vo vás rýchlo prebudia utajené okruhové ambície. Základná mníchovská ergonómia je jednoducho perfektná. Vrátane skvelého výhľadu cez úzke predné stĺpiky. Dokonca aj lakťová opierka, ktorú nie je možné nastavovať, má ideálnu polohu. A to trojka prekvapí ešte praktickými odkladacími priestormi, napríklad vo dverách či v stredovej konzole.
Aj vzadu si nová generácia polepšila, i keď s troma pasažiermi radšej nerátajte. Dvaja tu však nájdu dostatok pohodlia, zvlášť ak sa v Mníchove nešetrilo na rozmeroch sedadiel ani operadiel, čo je dnes pomaly vzácnosťou. Zadní pasažieri majú k dispozícii USB porty, nastavenie klimatizácie, lakťovú opierku a opäť prekvapivo veľké schránky vo dverách. Od športovo orientovanej značky by ste to asi nečakali. No trojka sa nevyhla ani chybám. Tie súvisia najmä s jej infotainmentom. Búrlivá digitalizácia a „ťah“ na dizajn prinášajú totiž obete. Nový virtuálny prístrojový panel Live Cockpit má byť pýchou radu 3, lenže menej býva niekedy viac.
Grafický chaos
BMW stavilo na grafiku, ktorá má vyvolať asociáciu s dizajnom predných ľadviniek. Otáčkomer a rýchlomer tak tvoria zakrivené stupnice na okrajoch prístrojového panela s protismernými ručičkami. S prepnutím režimov sa mení len farebná schéma, nie usporiadanie údajov. Analógové zobrazenie klasických stupníc chýba. Stred displeja môže patriť rôznym informáciám, napríklad navigácii či údajom palubného počítača. Vychytávkou je zobrazenie vozidiel pred vami pri zapnutom tempomate, ktoré rozlišuje osobné a nákladné vozidlá. Prehľadnosť bežných informácií však sťažuje príliš výrazná grafika pozadia. Dizajn tu ide jednoznačne proti funkcii. Niektoré údaje sa prekrývajú a ich pozícia je tak trochu chaotická.
Ako radi by sme pred sebou videli ručičky, aspoň virtuálne. No nič také vám BMW v trojke nedopraje. Lepším zdrojom informácií je tak head-up displej, ktorý si na rozdiel od kokpitu zaslúži pochvalu – za veľkosť aj rozlíšenie. No je za príplatok. Rozpačitý dojem sme mali aj zo systému iDrive, teda systému, ktorým BMW na prelome tisícročí urobilo doslova revolúciu v komunikácii medzi autom a vodičom a nad konkurenciou získalo obrovský náskok. Najnovšia generácia, ktorá umožňuje ovládanie otočným „controllerom“, dotykom, hlasom aj gestami, nám ale i tak prišla málo intuitívna. Možno na to treba podstatne viac času. Ťažko však ospravedlniť málo profilované tlačidlá v oblasti voliča prevodovky. Ak sa ich rozhodnete použiť počas jazdy, musíte sklopiť zrak.
Zmizol dokonca kolískový ovládač jazdných režimov, nahradili ho opäť ploché tlačidlá mimo zorného poľa. To isté platí o odstránení tradičných otočných ovládačov teploty klimatizácie. Tie nové sú malé a vyžadujú väčšie sústredenie. O ovládacom paneli svetiel nehovoriac. Klasický hardvér opäť zmizol. BMW však môže argumentovať automatickým režimom reflektorov, takže strácať čas s ich prepínaním vlastne nemá zmysel. Ale aj tak je to škoda. K ergonomickým novinkám musíme pripočítať málo intuitívnu polohu tlačidla funkcie "P“ na elektronickom voliči prevodovky, ktorá je mimo prirodzeného dosahu prstov či palca, alebo zvláštnu polohu tlačidla vyhrievania venca na spodnom ramene volantu.
Praktickejšie než sa zdá
V kufri nečakajte zázraky v štýle Superbu. Hoci nový Touring podrástol, všetky plusové centimetre venovalo BMW posádke. A tak pod zadným vekom pribudlo medzigeneračne len päť litrov. Spolu je ich 500. Lenže objem nie je všetko. Mníchovskí konštruktéri predviedli invenciu, ktorú od športového kombi nečakáte. Výklopné sú nielen piate dvere, ale tradične aj samotné okno, čo príde vhod na stiesnených parkovacích miestach. Roletku netreba nutne zrolovať do kazety, stačí ju vysnuť nahor v drážkach stĺpikov. Prekvapí aj súmernosť, dvojité, i keď plytké dno, ako aj možnosť automatického sklápania operadiel elektrickými poistkami priamo z kufra.
Potom ponúkne Touring až 1 510 litrov a úplne vodorovnú a dokonale čalúnenú podlahu. No najväčšou vychytávkou sú protišmykové lišty, ktoré sa vysunú až po naštartovaní, aby eliminovali voľný pohyb nákladu. Samozrejme, veko je ovládané elektricky aj pomocou nožného senzora. Rezervné koleso tu nehľadajte. Mníchov už roky preferuje pneumatiky run-flat, ktoré vám aj po strate tlaku umožnia dostatočný dojazd do pneuservisu.
Zamatová dynamika
Po stlačení tlačidla štart zaleje kabínu sýty, ale dobre tlmený zvuk vzácneho radového 6-valca. Evokuje časy, keď ešte veľkoobjemové motory, zvlášť tie naftové, neboli na bruselskej čiernej listine. Z troch litrov objemu dáva toto dieselové srdce s pomocou dvoch turbodúchadiel zamatových 195 kW a 580 Nm krútiaceho momentu. Správa sa rovnako kultivovane a bez vibrácií pri nízkych aj pri vysokých otáčkach. Tie má zväčša „na uzde“ 8-stupňový automat ZF s jemnučkým radením. Spolu s ním a so štvorkolkou xDrive nemá Touring najmenšie problémy preniesť svoju silu na asfalt. Výsledkom je presvedčivé zrýchlenie na stovku za 5,4 sekundy. To je disciplína, v ktorej dá 330d z Mníchova zabrať aj pravoverným športovým kupé.
Na druhej strane, prítlak do operadla nesprevádzajú nijak extra veľké porcie adrenalínu. Môže za to vyvážená charakteristika bez zjavných špičiek a ticho na palube. Jednoducho, BMW 3 Touring si stále potrpí na svoju prémiovú povahu. Za svoje služby pritom nepožaduje veľké dávky paliva. S mníchovským naftovým kombi sme najazdili približne 700 kilometrov v zmiešanej premávke s priemerom 7,1 litra paliva na 100 km. Na okreskách je to asi o liter menej a na diaľnici približne 7,5. Napokon pri diaľničnom tempe odčítate z otáčkomera len 1 700 otáčok za minútu. Len v meste nedokáže luxusný 6-valec utajiť svoj smäd nad hranicou ôsmich litrov. Stále však ide o údaje, ktorým môžu len ťažko konkurovať podobne výkonné benzínové motory, nehovoriac o tých vo vybitých plug-in hybridoch.
Kvalitné základy cítiť
Za volantom so dosýta užijete nielen výkon, ale aj sebavedomé jazdné vlastnosti. Pohon xDrive prenáša viac výkonu dozadu, aby si Touring zachoval charakter „zadokolky“. To umožňuje radostné vjazdy zo zákrut skôr s pretáčavou tendenciou. Toto auto ide vďaka dokonalému rozloženiu hmotnosti, nízkemu ťažisku, dvojitým lichobežníkovým závesom a zadnou viacprvkovu nápravou vždy tam, kde natočíte volant. A je mu vcelku jedno, akú máte práve rýchlosť. Trakčná a stabilizačná kontrola nemá veľa práce, trojkový „bavorák“ sa vie aj v náročných situáciách oprieť o svoje poctivé základy. V našom prípade bol ešte k tomu „nabitý“ príplatkovými M technológiami – športovým podvozkom zníženým o 10 mm, športovým M diferenciálom, adaptívnymi tlmičmi, ale aj výkonnejšou brzdovou M sústavou so štvorpiestikovými strmeňmi.
To však neznamená, že mníchovské kombi nevie byť komfortné. Systém jazdných režimov dokáže v móde Comfort dopriať posádke mäkšie naladenie a po prepnutí do módu Sport pritvrdiť. Vždy však v akceptovateľnej miere. Prekvapil nás len hluk pneumatík prenikajúci do kabíny. Pripisujeme ho však zimnému obutiu. „Vynikal“ o to viac, o čo lepšie je izolovaný aerodynamický šum či zvuk motora. Samozrejme, takéto služby aj niečo stoja. BMW 3 Touring síce štartuje na cene 37 550 eur, ale ak si doprajete luxusný naftový 6-valec so štvorkolkou xDrive, razom ste na 52 550 eurách. Stále však bez príplatkov, ktorých je priam nekonečné množstvo.
Takže náš testovaný exemplár s plejádou emkových doplnkov a technológií, úžasnými laserovými svetlami s dosahom 530 metrov, so špičkovým audiom Harman/Kardon, koženými sedadlami a rozšíreným balíkom asistentov sa nakoniec vyšplhal na 79 627 eur. Podstatné však je, že aj bez tejto príplatkovej „nálože“ si 330d Touring zachováva to podstatné – presvedčivý jazdný prejav, ktorý vám jednoducho mainstreamové značky neponúknu. Po príchode novej generácie kompaktov vrátane MPV radu 2, ale aj celej plejády SUV, nad ktorými mnohí ohŕňajú nos, je 330d xDrive dôkazom, že BMW vie ešte stále postaviť perfektné šoférske auto ladiace s tými najlepšími mníchovskými tradíciami.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 709 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 827 |
Výška (mm) | 1 440 |
Rázvor náprav (mm) | 2 851 |
Objem kufra (l) | 500 – 1 510 |
Objem nádrže (l) | 59 |
Technické údaje
Model | BMW 330d xDrive Touring |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 6/24 |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 993 |
Max. výkon (kW/ot.) | 195/4 000 |
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) | 580/1 725 |
Prevodovka | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 5,4 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 |
Normovaná spotreba na 100 km (l) | 5,6 |
Spotreba počas testu (l) | 7,1 |
Ceny
Cena modelu | 37 550 € |
---|---|
Cena verzie | 52 550 € |
Cena testovaného modelu | 79 627 € |