
Veľkú časť predajov svetových automobiliek tvoria SUV modely. Dopyt po tomto type vozidiel stúpa a ostatné idú do ústrania. Platí to o sedanoch, hatchbackoch a kombíkoch. Všetci chcú veľké, robustné, priestranné autá. Zdá sa, že v tejto atmosfére dvojdverový roadster nemá šancu. Zdanie, našťastie, často klame.
BMW predstavilo novú generáciu modelu Z4 v roku 2018. Na trh sa automobil dostal v roku 2019. V porovnaní s minulou generáciou sa bavorská automobilka odhodlala na veľkú zmenu. Vrátila sa k textilnej streche. Kým v nedávnej minulosti mala Z4 pevnú skladaciu strechu, tú teraz v ponuke nenájdete.

BMW vyrába tento model v rakúskej fabrike, ktorá sa nachádza pri meste Graz. V ponuke je s dvojicou benzínových motorov. Jeden má valce štyri, druhý šesť. Nárazové testy EuroNCAP automobil absolvoval v roku 2019 so ziskom plného počtu piatich hviezdičiek.
Klasický dizajn
Karoséria typu roadster pozostáva z dvoje dverí, dvoch miest na sedenie v interiéri, sťahovacej strechy a často aj z poriadne dlhej kapoty. BMW Z4 nič z toho nechýba. Automobil je dlhý 4 324 mm a na výšku meria len 1 304 mm.
V porovnaní s minulou generáciou má Z4 štíhlejší dizajn. Výrobca sa však nepúšťal do žiadnych experimentov. BMW takisto nenadelilo ani prerastenú mriežku chladiča. Z4 si musí vystačiť s mriežkou s normálnymi rozmermi.

Zadnej časti, naopak, dominujú úzke svetlá, ktoré automobil opticky rozširujú. Zblízka automobil pôsobí širšie, ako to vyzerá na fotkách.
BMW Z4 vyzerá lepšie bez strechy ako s ňou. Je to prekliatie drvivej väčšiny vozidiel kategórie roadster. Ani BMW sa jej v tomto prípade nevyhlo, aj keď so strechou vyzerá Z4 relatívne dobre. Ale to len do chvíle, kým tú strechu zložíte. Od tej chvíle sa na auto s vytiahnutou strechou nechcete ani pozrieť.

Interiér bez stiesneného pocitu
Interiér testovaného auta mal biele kožené sedadlá. Biela koža v tomto aute vyzerá skvelo, no jej údržba bude pomerne náročná. O to viac, že automobil bude najmä v lete často jazdiť so stiahnutou strechou.
Vnútri sa nachádza menej odkladacích priestorov ako ste zvyknutí z bežných áut. Odkladacie priestory vo dverách sú malé. Jediným väčším miestom je priehradka pred spolujazdcom. Ďalšie vnútri takmer nenájdete.

Od začiatku sa snažíme vyhýbať porovnávaniu Z4 s Mazdou MX-5, pretože ide o drahšie a väčšie auto, no teraz sa tomu neubránime. Posádka sa v interiéri necíti tak stiesnene ako v MX-5. Osoba s výškou 186 cm má nad hlavou približne 3-centimetrový voľný priestor.
Centrom interiéru je obrazovka, ktorá má ovládač na stredovom tuneli. Pred vodičom sa nachádza digitálny prístrojový štít. Od ostatných modelov BMW tento interiér odlišuje len tlačidlo na otváranie strechy.

Strecha sa rozloží (alebo zloží) za desať sekúnd. Operovať s ňou sa dá do rýchlosti 50 km/h. Vodič (alebo spolujazdec) musí počas celých desať sekúnd tlačidlo na otváranie strechy držať.
Zložená strecha neuberá z kapacity batožinového priestoru. Doň sa zmestí 281 litrov. Nákup alebo dve menšie cestovné tašky v tomto aute bez problémov odveziete.

Štvorvalec s barytónom
Testovaný automobil bol vybavený štvorvalcovým benzínovým motorom s výkonom 258 koní a maximálnym krútiacim momentom 400 Nm. Minulá generácia za označením 30i ukrývala šesťvalec. V novom pokračovaní to už neplatí.
Na štvorvalec sa však vôbec netreba pozerať cez prsty. V prvom rade treba uviesť, že automobil má s týmto motorom veľmi dobrý zvuk, o ktorý sa stará výfukové potrubie. Hlboké tóny neobťažujú ani pri dlhšej jazde. Zvuk motora je ešte výraznejší v športovom režime.

Vpredu uložený štvorvalec je so zadnými kolesami spojený prostredníctvom 8-stupňovej automatickej prevodovky. Z 0 na 100 km/h roadster zrýchľuje za 5,4 sekundy. Maximálna rýchlosť je 250 km/h.
Majiteľ tejto Z4 sa za štvorvalec rozhodne nemusí hanbiť. Výkon autu nechýba. Automobil váži 1 415 kg. Štvorvalec s ním dokáže bez problémov pohnúť takmer vo všetkých jazdných situáciách. Navyše sa dokáže odmeniť nízkou spotrebou.

Výrobca tvrdí, že takto vybavené auto má spotrebúvať 7,5 litra benzínu na 100 km. Nám sa priemerne darilo s autom jazdiť so spotrebou 7,3 litra. Z4 dokáže vďaka dobrej aerodynamike udržať spotrebu na uzde aj na diaľnici.
Radosť z jazdy
Z máloktorého auta máte pocit, že „chce“ jazdiť ako z BMW Z4. Roadster to svojím jazdným prejavom vodičovi jasne hovorí. Auto je špecialistom na vychutnávanie si jazdy. Najmä so stiahnutou strechou. Nejde o okruhové náradie.
Z4 sa najlepšie cíti mimo mesta na kľukatých cestách. Riadenie je komunikatívne a presné. Automobil na všetky pokyny reaguje takmer okamžite. Podvozok je naladený síce tuhšie, no nie športovo. Ak sa pokúsite ísť s autom na limit, zistíte, že sa mu to nepáči.

Vďaka vpredu uloženému motoru a pohonu zadnej nápravy je Z4 veľmi dobre vyvážená. So stiahnutou strechou vás auto ani nenúti ísť rýchlo. Plátennej strechy sa netreba báť ani na diaľnici. Kvalita tohto typu striech ide výrazne smerom nahor. Automobil je prekvapujúco dobre odhlučnený a ani pri vyšších rýchlostiach posádku neotravuje veľký aerodynamický hluk.
So stiahnutou strechou sa dá bez väčších obmedzení jazdiť rýchlosťami do 100 km/h. Ak vám neprekáža hluk, zvládnete aj diaľničné rýchlosti. Ideál pre jazdu bez strechy je pohodové tempo do 80 km/h.
Záver a zhodnotenie
Mohli by sme povedať, že BMW Z4 je nepraktické auto. Zmestia sa doň len dvaja ľudia. Ale Z4 nikdy nebolo myslené ako praktické auto. Ide o auto, ktorého hlavnou devízou sú jazdné vlastnosti a najmä pocity, ktoré pri jazde vodičovi poskytuje. A v tom je skutočne dobré.
Štvorvalcový motor jazdí dobre a nemá vysokú spotrebu. Navyše je ľahší ako šesťvalec. Šesťvalec sme v tejto generácii ešte nevyskúšali, no testovaný štvorvalec hodnotíme veľmi dobre.

Základná cena BMW Z4 je 41 800 eur vrátane dane. V takom prípade dostanete slabší benzínový motor s manuálnou prevodovkou. Silnejšia verzia agregátu s automatom stojí 49 600 eur. Šesťvalec je výrazne drahší. S výkonom 340 koní má cenu 62 850 eur.
Konečná cena testovaného auta sa vyšplhala na 70 231 eur. Súčasťou príplatkovej výbavy je napríklad dizajnový balík Model M Sport (7 550 eur), špeciálny lak Misano Blue (930 eur), M Sport diferenciál (1 447 eur), 19-palcové zliatinové disky (982 eur) a iné.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 324 |
Šírka (mm) | 1 864 |
Výška (mm) | 1 304 |
Rázvor (mm) | 2 470 |
Objem batožinového priestoru (l) | 281 |
Objem palivovej nádrže (l) | 52 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 415 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 998 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 190/258 pri 5 000 – 6 500 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 400 pri 1 550 – 4 400 |
Prevodovka | automatická 8-stupňová |
Poháňaná náprava | zadná |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,4 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 7,5 |
Spotreba (test) (l/100km) | 7,3 |
Ceny (vrátane DPH) a záruka | |
Základná cena BMW Z4 | 41 800 eur |
Základná cena BMW Z4 30i | 49 600 eur |
Konečná cena testovaného auta | 70 231 eur |
Záruka | 2 roky bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov |