Test: Škoda Octavia 2,0 TDI Evo - 640 litrov za 4,9 l na 100 kilometrov!

25.07.2020 07:00

Škoda Octavia štvrtej generácie bola nepochybne najočakávanejšou tohtoročnou novinkou. My sme si ju vyskúšali v tej najžiadanejšej verzii. Filozofiu ideálneho rodinného auta nezradila. Očarí kufrom aj spotrebou. Bez chýb však nie je.

Dizajn novej Octavie sa vybral evolučnou...
Dizajn novej Octavie sa vybral evolučnou cestou, no priniesol nové prvky zo Scaly či Superbu. Maska je situovaná nižšie a v našom prípade lemovaná reflektormi Matrix LED, ktoré si zamilujete. Autor: Ľuboš Pilc

Octavia patrí k bestsellerom slovenského trhu a celosvetovo je vôbec najpredávanejším modelom značky. Z tejto pozície nemieni ustúpiť ani jej štvrtá generácia. To napriek tomu, že v niektorých oblastiach je skôr evolúciou. Postavili ju totiž na mierne modifikovanej platforme MQB, čo je jasné, keď sa pozriete na rázvor náprav. Má hodnotou 2 686 mm, identickú s predchádzajúcou generáciou. Aj zmeny celkového formátu sú v podstate nepatrné. Kombi je dlhé 4 689 a široké 1 829 mm. V prvom parametri teda pribudlo len 19 mm a v šírke 15. Aj dizajnom nadväzuje na svoju predchodkyňu, no prináša nové prvky inšpirované novšou Scalou či Superbom.

Rozmery sa menili len nepatrne. Rázvor náprav 2...
Rozmery sa menili len nepatrne. Rázvor náprav 2 686 mm je dokonca identický. Octavia má ale lepšiu aerodynamiku. V sérii obúva línie Style 17-palcové disky. My sme mali príplatkové osemnástky. Autor: Ľuboš Pilc

Predná maska je umiestnená podstatne nižšie, čo zlepšuje aerodynamiku, mimochodom, koeficient odporu vzduchu klesol na Cd 0,26, čo je na kombi naozaj excelentná hodnota. Nadväzujú na ňu úzke svetlá, ktoré odkazujú na kontroverzné delené reflektory tretej generácie už len svojou grafikou. Nechýba ani typický prelis, ktorý sa tiahne vo výške kľučiek dverí. Verzia Style obúva štandardne 17-palcové disky kolies, no v našom prípade to boli príplatkové osemnástky. Za zmienku stojí aj rozmerná predná kapota, ktorá zasahuje hlboko do blatníkov, podobne ako pri Superbe. V sérii Style zvýrazňuje profil chrómový paket s lesklou lištou okolo okien, ale aj strieborné strešné lyžiny.

Vzadu sú najväčšou novinkou delené horizontálne...
Vzadu sú najväčšou novinkou delené horizontálne svetlá. Octavii svedčia. Najmä ak s úrovňou Style dostanete dynamickú funkciu „smeroviek“. Autor: Ľuboš Pilc

Nám sa Octavia páčila najmä zozadu, pretože po prvý raz dostala delené zadné svetlá, ktoré jej naozaj svedčia. A keď sme už pri reflektoroch, spomeňme, že Style je vybavené matrixovou LED technológiou. Stretávacie a diaľkové moduly obsahujú spolu až 23 diód. Pracujú naozaj perfektne, osvetľujú zákruty, dopravné značky a čo je najpodstatnejšie, neoslňujú protiidúcich vodičov. Nik z nich sa nesťažoval, čo rozhodne nebýva pravidlom. Zadné svetlá sa zas môžu pochváliť dynamickou funkciou „smeroviek“. Jednoducho, Octavia ostala verná odkazu predchádzajúcej generácie, ale v detailoch sa jej exteriér posunul vpred. Dizajnom možno neohúri, ale ani mu niet čo vyčítať. Je to „bezkonfliktné“ rodinné auto, ktoré len tak ľahko nezostarne.

V kabíne všetko po novom

To v kabíne sa odohrala priam revolúcia. Nehoríme pritom o priestore. Pri zachovaní pôvodného rázvoru aj rozchodu kolies nemôžete očakávať nejaké zásadné rozdiely. Napriek tomu sa podarilo Škode vyčarovať 20 plusových milimetrov pre nohy zadných cestujúcich. Ani Octavia III na tom nebola zle, takže ak ju poznáte, môžete si byť istí, že tá nová je ešte štedrejšia. Cítiť to práve vzadu. Vpredu zas novinka ťaží zo subtílnejšej konštrukcie stredového tunela, navyše s malým „joystickom“ prevodovky, a tiež výplní dverí, ktoré vytvárajú viac miesta na lakte. Na priestor sa jednoducho sťažovať nebudete. A to ani nad hlavou, keďže výška karosérie 1 465 mm ostala zachovaná.

Najväčšie zmeny sa odohrali v interiéri. Úplne...
Najväčšie zmeny sa odohrali v interiéri. Úplne nová palubná doska nesie virtuálny prístrojový panel a tiež veľký dotykový displej infotainmentu. Ten je umiestnený o čosi nižšie, než býva zvykom. To ale zlepšuje výhľad vpred. Bohužiaľ tu už neostalo miesto na samostatný panel klimatizácie. 2020 Autor: Ľuboš Pilc

Chválime tradične veľký rozsah nastavenia volantu, dostatočne dimenzované a pohodlné sedadlá a tiež veľkorysý rozsah nastavenia volantu či lakťovej opierky, ktorú môžete regulovať vo dvoch smeroch. Po usadnutí do „kokpitu“ si však na tretiu generáciu ani nespomeniete. Stojí za tým úplne nová, členitejšia palubná doska, ktorá pôsobí podstatne hodnotnejšie. Jej časť je čalúnená látkou, čo vytvára útulnú atmosféru. Vyzbrojená je navyše ambientným podsvietením, no najmä infotainmentom novej generácie, s čím súvisí príchod úplne nového dvojramenného volantu. K digitálnej prístrojovej doske nemáme výhrady. Umožňuje štyri druhy zobrazenia, našťastie aj s grafikou analógových prístrojov.

Digitálna aj praktická

Rozsiahla personalizácia znamená, že si vyberiete okrem vami preferovanej grafiky aj údaje, ktoré sú pre vás prioritné. A to pomocou valčekových ovládačov na volante. Pracovať s nimi sa naučíte rýchlo. Jediná výhrada smeruje k „riedkemu“ ciachovaniu stupnice paliva, no na druhej strane je tu údaj o dojazde. Za čo však zákazníci Škodu určite nepochvália, je zrušenie panela klimatizácie. Digitalizácia totiž viedla k ovládaniu tohto systému cez dotykovú obrazovku infotainmentu. V úrovni Style máte k dispozícii naozaj „parádny“ displej s uhlopriečkou 10 palcov, s vynikajúcou grafikou a rýchlymi reakciami, to ale nemení nič na skutočnosti, že zmena niektorých elementárnych parametrov, napríklad rýchlosti ventilátora, si vyžaduje viac úkonov ako v minulosti.

Napriek zachovaniu rázvoru náprav sa podarilo...
Napriek zachovaniu rázvoru náprav sa podarilo vzadu vytvoriť o 20 mm väčšiu priestorovú rezervu na kolená. Takže miesta je tu naozaj dosť. Oceňujeme aj slušné rozmery sedadiel. Autor: Ľuboš Pilc

Chýbali nám aj kapacitné ovládače pre vstup do najdôležitejších vetiev menu. Pod displejom je síce klávesnica, no napríklad na nej nenájdete tlačidlo pre rýchly vstup do navigácie alebo k nastaveniam vozidla. K týmto funkciám sa musíte opäť dopracovať viacerými dotykmi cez plochu obrazovky. Ak sa sústredíte na jazdu, nie je to ideálne. Aspoň že hlasitosť rádia sa dá ovládať jednoduchým pohybom prsta na samostatnej dotykovej lište. Tá nahrádza otočný ovládač a slúži aj na zmenu mierky mapy. Prekvapia málo využívané USB-C porty. Klasiku v Octavii už nenájdete. V tomto smere zbytočne predbehla dobu. Chýbala nám aj klasická 12 V zásuvka. V našej verzii sa nachádzala výlučne v kufri. Na druhej strane chválime schopnosť infotainmentu zobrazovať mapu súčasne na oboch obrazovkách. Octavia si tiež zaslúži dobré body za perfektný výhľad všetkými smermi a tiež za to, že nezabudla na odkladacie priestory.

Kufor s objemom 640 litrov je nedostižný....
Kufor s objemom 640 litrov je nedostižný. Octavia je priam stvorená na rodinnú dovolenku. Škoda, že operadlá sa nedajú sklopiť priamo z batožinového priestoru. Za tento prvok si priplatíte. Zato kufor poteší praktickými háčikmi a dvojitou aretáciou roletky. Autor: Ľuboš Pilc

Na stredovej konzole sú kryté držiaky nápojov, nechýba miesto na mobil ani veľké schránky vo dverách, ktoré si poradia s 1,5-litrovými fľašami. Vychytávkou je dáždnik či metlička vo dverách. Ešte viac vás poteší kufor. Tu nedáva Octavia konkurentom šancu. Napriek takmer identickým rozmerom je teraz pod zadným vekom ohromujúcich 640 litrov, o 30 viac ako predtým. Pod dnom je ešte stále miesto na plnohodnotnú alebo dojazdovú rezervu. Vstup uľahčuje elektricky ovládané veko a tiež roletka s dvojitou aretáciou. Trochu nás prekvapilo, že operadlá zadných sedadiel nemožno odistiť priamo z kufra. Za tento prvok si priplatíte, podobne ako za dvojitú podlahu. Po sklopení však Octavia zvládne až 1 700 litrov nákladu, čo je opäť viac ako v minulosti.

Načo sú nám hybridy?

Pod kapotou Octavie debutuje nový naftový 4-valec 2,0 TDI Evo s hliníkovým blokom a oceľovými vložkami. V slabšej verzii s výkonom 85 kW nahrádza pôvodný menší diesel 1,6 TDI. My sme však mali výkonnejšiu verziu, ktorá ponúka 110 kW a krútiaci moment 340 Nm, navyše spojený so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Manuál nie je zatiaľ k dispozícii. Motor je vybavený dvojitou selektívnou katalytickou redukciou, ktorá zredukovala emisie oxidov dusíka NOx o viac ako 90 %. Tankovať teda musíte prísadu AdBlue. Čo je však podstatné, novinka vás prekvapí mimoriadne tichým a hladkým chodom. Pri ustálenej rýchlosti by ste snáď ani netipovali, že toto auto tankuje naftu.

Motor 2,0 TDI Evo je mimoriadne tichý a...
Motor 2,0 TDI Evo je mimoriadne tichý a kultivovaný. Výkonom 110 kW a krútiacim momentom 340 Nm vás nesklame ani pri predbiehacích manévroch či pri rýchlom diaľničnom tempe. Prekvapí ľahkým prístupom. Kapota dostala dve plynové vzpery. Golf ich nemá. Autor: Ľuboš Pilc

A netreba sa báť ani o dynamiku. Octavia 2,0 TDI Evo zrýchľuje na stovku za 8,8 sekundy a s prehľadom zvláda rýchle diaľničné tempo. Charakteristika výkonovej krivky je plynulá, takže motor ťahá už od 1 500 otáčok, v podstate nemá slabé miesta, a nebráni sa ani tým vyšším. Hoci tie redukuje 7-stupňová dvojspojka na minimum. Pri rýchlosti 130 km/h točí motor len okolo 1 800 otáčok, čo je naozaj extrémne málo. Ak vám to nevyhovuje, k dispozícii je režim Sport, ktorý radí prevodové stupne pri vyšších otáčkach. Čím vás však dostane dieselové srdce Octavie najviac, je jeho hospodárnosť. My sme s ním absolvovali viac ako 3 000 kilometrov – a nie ľahkých. Naložená Octavia Combi musela zvládnuť cestu k Čiernemu moru a späť. Takže o nejakom ekonomickom jazdnom štýle sa hovoriť nedá. I tak skončil celkový priemer s údajom 4,9 litra na 100 km.

Najviac nás nový agregát prekvapil svojou...
Najviac nás nový agregát prekvapil svojou spotrebou. Škoda udáva priemer 4,3 až 5,4 litra na 100 km a my sme sa doň zmestili aj s rezervou. Autor: Ľuboš Pilc

Pri jazde na kratších úsekoch, napríklad na okreskách, nebolo zriedkavé vidieť na palubnom počítači údaj 3,9 alebo 4,3 l/100km. Ani v meste si Octavia nepýta oveľa viac. Náš najvyšší priemer sa priblížil k 5,2 litrom, ale to pri diaľničnom tempe so silným protivetrom. Až je na mieste otázka, načo sú nám dnes drahé hybridné technológie. Tento motor ukazuje neuveriteľnú účinnosť bez akejkoľvek elektrifikácie. Pochybujeme, že by bolo možné s hybridmi dosiahnuť lepšie hodnoty, najmä na diaľnici. Sťažovať sa nebudete ani na prevodovku. Tá dokáže po novom „plachtiť“ aj mimo režimu Eco.

Tichšia ako v minulosti

Prekážalo nám len to, že ak joystickom omylom zopakujete voľbu do polohy D, prevodovka sa prepne do športového režimu, na čo vás upozorňuje len nenápadný znak na prístrojovom paneli. Kým si to všimnete, jazdíte s vyššou spotrebou. A keď sme už pri jazdných módoch, režim Eco, Sport či Individual musíte zadať vždy po naštartovaní. Octavia totiž preferuje „fabrický“ mód Normal. A ako jazdí? Hoci nová generácia ponúka niekoľko druhov podvozkov, ako znížený športový či naopak, mierne zvýšený s paketom pre zlé cesty, my sme mali ten štandardný. A musíme povedať, že konštruktéri odviedli dobrú prácu. Aj bez adaptívnych tlmičov a nezávislého zavesenia zadných kolies, ponúkalo pruženie a tlmenie slušný komfort aj stabilitu.

Zadné nezávislé zavesenie kolies nedostanete už...
Zadné nezávislé zavesenie kolies nedostanete už ani pri motore s výkonom 110 kW. Napriek tomu odviedli konštruktéri veľmi slušnú prácu. Octavia je komfortná aj stabilná. Autor: Ľuboš Pilc

So zadnou vlečnou nápravou nebude síce Octavia nikdy šoférskym autom, s ktorým by ste chceli „vymetať“ zákruty, ale pri prudších zmenách smeru jazdy rozhodne nesklame. Riadenie je presné a poddajnejšie pruženie v porovnaní s minulou generáciu zas umožňuje kolesám ostať v dobrom kontakte s vozovkou. Väčší priemer kolies, čo znamená vyšší profil pneumatík, sa zas stará o lepšiu absorpciu nerovností. A to aj v našom prípade, keď boli na aute príplatkové 18-palcové disky. Podvozok je tiež lepšie odhlučnený. Od zadných kolies kombi už nepreniká do kabíny toľko decibelov ako v minulosti. Pozornejší pohľad odhalí textilné obloženie v podblatníkoch. Ďalšie zníženie hluku vyplýva z lepšej aerodynamiky.

Octavia je jednoducho skvelým spoločníkom na dlhých cestách. Nie je etalónom triedy, na to si necháva koncern VW rezervu, ale rozhodne patrí k najlepším. Asi takto nejako má vyzerať vydarená evolúcia. Novinka sa posunula o krok vpred bez toho, aby zradila filozofiu rodinného auta. Cena je síce v porovnaní s minulosťou vyššia, ale vyplýva z podstatne bohatšej výbavy. Každá nová Octavia má napríklad systém udržiavania v jazdnom prúde, sedem airbagov alebo klimatizáciu. Náš dieselový exemplár vo výbave Style nájdete v cenníku za 30 300 eur, za čím stojí napríklad prevodovka DSG, najväčší infotainment Colombus, virtuálny kokpit, dvojzónová klimatizácia, bezkľúčový prístup a štartovanie, reflektory Matrix LED a mnoho ďalších prvkov.

Rozmery, objemy

Dĺžka (mm) 4 689
Šírka (mm) 1 829
Výška (mm) 1 490
Rázvor náprav (mm) 2 686
Objem kufra (l) 640 – 1 700
Objem nádrže (l) 45 (+ 12 AdBlue)

Technické údaje

Model Škoda Octavia Combi 2,0 TDI Evo DSG Style
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem motora (ccm) 1 968
Max. výkon (kW/ot.) 110/3 000 – 4 200
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) 340/1 700 – 2 750
Prevodovka 7 DSG
0 – 100 km/h (s) 8,8
Maximálna rýchlosť (km/h) 222
Spotreba na 100 km (l) 4,3 – 5,4
Spotreba počas testu (l) 4,9
Cena verzie 30 300 €
Škoda
		Octavia Combi 2,0 TDI Evo - test
		2020
Škoda
		Octavia Combi 2,0 TDI Evo - test
		2020
+34Škoda Octavia Combi 2,0
		TDI Evo - test
		2020

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#test #Škoda-Auto #Škoda Octavia #Škoda
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek