Dostávame kľúče od čierneho benzínového DS-ka a prvé myšlienky venujeme dizajnu tohto auta. Dizajnéri mali evidentne voľnú ruku a pripravili model, ktorý sa v tomto segmente len tak často nevidí. Francúzska avantgarda opäť šokuje.
Po prvotnom vizuálnom šoku prichádza ďalšie prekvapenie. Kľučky sú zasunuté do karosérie. Vysunú sa až po priblížení sa k autu vybavenému bezkľúčovým odomykaním s kľúčom vo vrecku.
Na karosérii auta nájdete asi všetky línie, len nie tie dynamické. Z diaľky automobil pôsobí robustne. Môžu za to najmä veľké kolesá, ktorých disky majú priemer 18 palcov. Kým predná časť auta pôsobí ešte viac menej konvenčne, bočná silueta je úplne unikátna.
Síce dnes “letia” karosérie typu shooting-brake, zvažujúce sa strechy a stúpajúce spodné línie okien, DS po ničom takom nesiahlo. Spodná línia okna modelu 3 Crossback takmer pôsobí ako horná časť EKG krivky. V prednej časti zadného okna je výrazný skok smerom nahor. Zadnej časti dominuje veľký nárazník a pomerne úzke a vysoko posadené svetlá.
Produkt PSA Group
Testovaný automobil pochádza od značky DS Automobiles, ktorá je súčasťou koncernu PSA. Od roku 2021 tak bude spadať pod Stellantis. Testovaný automobil bol predstavený na autosalóne v Paríži v roku 2018.
Vozidlo stojí na modulárnej platforme PSA EMP1. Rovnaký základ používa napríklad aj na Slovensku vyrábaný Peugeot 208. Sesterský Citroën C3 stojí na inej platforme.
Automobil je dlhý 4 118 mm, široký 1 802 mm a vysoký 1 534 mm. Vozidlo je na trhu s jedným benzínovým motorom v troch výkonnostných verziách a s naftovým motorom s dvoma výkonmi. Francúzska automobilka vyrába tento automobil aj ako elektromobil. Na Slovensku sa v tejto verzii nepredáva.
Nárazové testy EuroNCAP DS 3 Crossback absolvoval v roku 2019, kedy získal štyri hviezdičky z piatich možných. V testoch s vylepšenou výbavou dosiahol päťhviezdičkový výsledok.
Dizajnový interiér
DS Automobiles chce byť luxusnou značkou koncernu PSA a tomu prispôsobuje aj interiér. V prípade najmenšieho modelu to nie je inak. Dovnútra sa nastupuje prostredníctvom vysúvateľných kľučiek.
Posádka vo vnútri nájde kožu, mäkké plasty, štvorce, kosoštvorce a ostré línie. Práve geometrické útvary a ostré línie sú ústredným dizajnovým motívom interiéru. Na palube okrem toho nájdeme aj známe ovládače, ktoré koncern PSA používa aj v iných modeloch a značkách. Pred vodičom sa rozprestiera digitálny prístrojový štít, ktorý v rámci konkurencie patrí k tým menším.
Ergonómia rozmiestnenia ovládačov nie je dobrá. Ovládače elektrického otvárania okien sú umiestnené na stredovej konzole, na čo si treba chvíľu zvykať. Na vrchu palubnej dosky sa nachádza 10,3-palcový dotykový displej.
Pod ním sú umiestnené výduchy ventilácie a dotykové tlačidlá, ktorými prebieha základná navigácia v infotainmente. Ich rozmiestnenie je chaotické a treba si na neho zvykať poriadne dlho. Vodič intuitívne správne tlačidlo nenájde.
Z vonkajšej strany pôsobí automobil robustnejšie, ako v skutočnosti je. Kým posádka na predných sedadlách má dostatok miesta, vzadu je porcia priestoru menšia. Do batožinového priestoru sa zmestí 350 litrov. Po sklopení zadných sedadiel priestor narastá na 1 050 litrov. Sklopenie sedadiel rovnú plochu v aute nevytvorí. Na podlahe ostáva výrazný schod.
Motor má veľa práce s kolesami
Veľké 18-palcové kolesá sú zodpovedné za robustný zjav auta, no ovplyvňujú jazdu a trápia motor. Testovaný automobil je vybavený 1,2 litrovým benzínovým trojvalcom PureTech s výkonom 130 koní. Výkon prechádza na prednú nápravu prostredníctvom známej osemstupňovej automatickej prevodovky.
Kým v iných vozidlách koncernu sme s týmto motorom boli spokojní, v DS 3 sa trápi. Ak o ňom uvažujete, odporúčame silnejšiu verziu s výkonom 155 koní. Slabšiu neodporúčame.
DS 3 Crossback s testovaným motorom podľa oficiálnych údajov zrýchli na 100 km/h za 9,2 sekundy. Maximálna rýchlosť je 200 km/h. Údaje vyzerajú byť viac ako dostatočné. Problémy sú však s pružnosťou. Najmä mimo mesta pri vyšších rýchlostiach. Ak chce vodič prudko zrýchliť, napríklad kvôli predbiehaniu, motor má s autom veľa práce.
Crossover pritom nie je ani nadmerne ťažký. Váži 1 310 kg. Proti nemu však hrá vysoký odpor vzduchu z vyššej karosérie a obrovské kolesá, ktoré musí malý trojvalec roztáčať. To sa podpisuje aj na spotrebe. Pri pokojnej jazde dosahuje známy motor aj v tomto modeli priaznivé údaje. V priemere je možné s týmto autom jazdiť so spotrebou 6,2 litra benzínu na 100 km.
Ak sa však rozhodnete auto popreháňať, spotreba pôjde výrazne smerom nahor. Automat radí spoľahlivo a rýchlo. Najmä v meste si s motorom rozumie tak, ako v každom inom takto vybavenom modeli koncernu PSA. Problém prichádza mimo mesta, keď pri zrýchľovaní musí často a výrazne podraďovať.
Jazdné vlastnosti do mesta
DS 3 Crossback nie je svojím zameraním vozidlo, ktorým sa majú zdolávať dlhé trasy. A tak sa aj správa. Vyššie rýchlosti sa okrem zvýšenej spotreby podpisujú aj pod výrazný hluk v kabíne. Na vine sú opäť kolesá.
Na druhej strane ich rozmery využijete práve v meste. Nekvalitné cesty, obrubníky alebo iné nástrahy takto vybavený automobil zdoláva bez väčších problémov. Každá verzia testovaného vozidla má vzadu viacprvkovú nápravu, čo zlepšuje jazdné vlastnosti práve na miestach, ktoré nemajú bezchybnú vozovku.
Riadenie DS3 Crossback s vodičom príliš nekomunikuje. Účinok posilňovača je vysoký, čo ho taktiež predurčuje na život v meste. Cúvacia kamera je súčasťou až najvyššej výbavy. Vo výbavách nižších sa za ňu pripláca minimálne 350 eur.
V najvyššej výbave je bez príplatku aj výsuvný head-up displej a bezkľúčové odomykanie spolu so štartovaním.
Zhodnotenie a záver
Mestských malých crossoverov je na trhu veľa, ale ani jeden nevyzerá ako DS 3 Crossback. Automobil vystupuje z davu a v meste odvádza dobrú robotu. Mimo mesta so 130-koňovým benzínovým motorom vozidlo spokojné nie je. Nie každému sa navyše páči jeho dizajn a ergonómia v interiéri má medzery.
Základná cena modelu je 20 990 eur. 130-koňový benzínový motor je párovaný výhradne s automatom a jeho cena je minimálne 24 490 eur. V najvyššej výbave testovaná konfigurácia stojí 29 990 eur. DS Automobiles pre tento model ponúka aj pomerne širokú príplatkovú výbavu.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 118 |
Šírka (mm) | 1 802 |
Výška (mm) | 1 534 |
Rázvor (mm) | 2 558 |
Objem batožinového priestoru (l) | 350/1 050 |
Objem palivovej nádrže (l) | 44 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 310 |
Rozmery pneumatík | 215/55 R18 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 199 |
Počet valcov | 3 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 96 (130) pri 5 500 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 230 pri 1 750 |
Prevodovka | automatická 8-stupňová |
Poháňaná náprava | predná |
Max. rýchlosť (km/h) | 200 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,2 |
Spotreba (kombinovaná-NEDC) (l/100km) | 4,8 |
Spotreba (test) (l/100km) | 6,2 |
Ceny (vrátane DPH) a záruka | |
---|---|
Základná cena DS 3 Crossback | 20 990 eur |
Základná cena verzie PureTech 130 | 24 490 eur |
Cena testovaného auta | 33 840 eur |
Záruka | 5 rokov/100 000 km |