Test: Mercedes GLE 350 de – naftový plug-in hybrid s najrýchlejším dobíjaním

27.09.2020 07:00
Mercedes GLE 350 de 4Matic - 2020
Mercedes GLE 350 de 4Matic nabijete za polhodinku z nuly na sto percent. Autor: ,

Dieslový plug-in hybrid môže byť z hľadiska úspornosti veľmi zaujímavou alternatívou. Dokonca aj v prípade, ak váži približne 2,6 tony – ako ten, ktorý sme podrobili redakčnému testu. Okrem paliva a hmotnosti ešte zaujal technológiami, naozaj rýchlym dobíjaním, veľmi peknou modrou farbou, dobre pracujúcim 9-stupňovým automatom a šesťcifernou cenovkou.

Mercedes GLE 350 de 4Matic vyzerá naozaj...
Mercedes GLE 350 de 4Matic vyzerá naozaj impozantne - a nielen vyzerá, váži totiž približne 2,6 tony. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc, Lubos Pilc

Najprv si testované auto predstavme – jeho plné meno je Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic. Základná cena tohto modelu je niečo nad 64-tisíc eur, ten „náš“ mal doplnkovú výbavu za ďalších 40-tisíc. V nej bol napríklad kožený interiér, dizajnový balík AMG, high-endové audio Burmester, navigácia s rozšírenou realitou, elektricky nastaviteľné zadné sedadlá a predovšetkým plná paleta asistenčných systémov, o ktorých bude ešte reč.

Na ceste

Ale pozrime sa najprv na to najdôležitejšie – ako tento dieslový plug-in hybrid jazdí a čo má vlastne pod kapotou. Spaľovací motor reprezentuje štvorvalcový naftový dvojliter s výkonom 143 kW, čo je – s prižmúrením oka – takmer dvesto koní. Sekunduje mu elektromotor s výkonom 100 kW (136 koní), čo spolu dáva systémový výkon 235 kW, teda 320 koní. Čo je však ešte dôležitejšie – batéria má kapacitu 31,2 kWh.

To v praxi značí teoretický dojazd na úrovni 100 kilometrov. Prakticky sme s týmto 2,6-tonovým autom bez problémov prešli v meste a na okreskách vyše 90 kilometrov, čo je na plug-in hybrid vynikajúce. Reálna spotreba elektrickej energie nám kolísala niekde medzi 25 až 27 kWh. Ak teda zaokrúhlime cenu jednej kWh na 0,2 eura, sto elektrických kilometrov s týmto obrovským SUV prejdete za menej ako šesť eur.

Interiér je spracovaný s veľkým dôrazom na...
Interiér je spracovaný s veľkým dôrazom na vnímanú kvalitu - ale to by malo byť pri aute so šesťcifernou cenou samozrejmosťou. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc, Lubos Pilc

A musíme pridať ešte jednu dôležitú informáciu – ide o jeden z najrýchlejšie sa dobíjajúcich plug-in hybridov na našom trhu. S podporou rýchlonabíjania totiž zvládne až 60 kW. To v praxi znamená, že ak ho nabíjate pomocou konektoru CCS II (combo) tak z nuly na sto percent to auto zvládne ani nie za polhodinku. Len pre zaujímavosť – týždeň predtým sme na tej istej verejnej nabíjacej stanici dobíjali plug-in hybrid s kapacitou batérie niečo cez 13 kWh striedavým prúdom takmer dve a tri štvrte hodiny. Problémom v jeho prípade bola, samozrejme, absencia rýchlonabíjania, Achillova päta väčšiny dobíjateľných hybridov.

Úsporný aj bez elektriny

Keďže ide o plug-in hybrid, vyskúšali sme, ako to vyzerá so spotrebou tohto veľkého SUV pri jazde v hybridnom režime a s vybitou batériou. Prekvapivo podobne, v oboch prípadoch bola spotreba takmer identická, pohybovala sa niekde na úrovni šiestich litrov. Dané je to tým, že aj keď je batéria vybitá, pri rekuperácii generuje dosť energie na to, aby motoru dokázala pomáhať, aj keď je batéria takmer na nule.

A keď sme už pri rekuperácii – jedna z reakcií ľudí, ktorým sme toto auto dali vyskúšať, smerovala k slabým brzdám. Pravdou je, že sa tak javiť môžu, dôvodom je práve rekuperácia, aktivovaná pri slabšom stlačení pedálu, až pri silnejšom prídu k slovu mechanické brzdy. No aj tak 2,6 tony jednoducho cítiť a cítiť ju aj pri prejazdoch zákrut, keď sa auto správa trochu nervózne. Z nášho pohľadu je tento veľký Mercedes ideálny pre šoférov, preferujúcich kľudnú a komfortnú jazdu s dôrazom na bezpečnosť.

Auto možno dobíjať aj prostredníctvom Comba,...
Auto možno dobíjať aj prostredníctvom Comba, respr. CCS II konektoru, palubná nabíjačka zvláda aj 60 kW, Autor: Pravda, Ľuboš Pilc, Lubos Pilc

Pokiaľ ide o komfort, zaň vďačí auto najmä vzduchovému pruženiu Airmatic. Komfort samozrejme umocňuje aj množstvo technológií a jazdných asistentov. Z nich by sme vyzdvihli svetlá MultiBeam LED. To je technológia pri ktorej môžete mať napríklad pri jazde na okreskách trvalo zapnuté diaľkové svetlá, pretože v rámci nej sa selektívne rozsvecujú jednotlivé svetelné diódy, čím sa flexibilne mení tvar a veľkosť svetelného kužeľu tak, aby mal vodič čo najlepší výhľad bez toho, aby oslňoval protiidúce autá. Funguje to veľmi rýchlo a naozaj efektívne.

Možno až príliš hi-tech

Ďalej máte k dispozícii veľký head-up displej, ktorý je naozaj konfigurovateľný tak, že na ňom môžete mať zobrazené takmer čokoľvek v troch zónach. Keď na ňom necháte „bežať“ viac údajov, zaberá vám tak veľkú časť okna, až to miestami pôsobí rušivo. A konfigurovať môžete možno až priveľa vecí – displej pred vodičom, stredový displej, podvozok, jazdný režim, vnútornú pohodu, charakteristiku auta, svetlú výšku a mnoho ďalších vecí – je ich toľko, že niekedy sa v menu stratíte a pokiaľ sa s autom zžijete, mnoho funkcií budete prácne hľadať – a obávame sa, že aj potom…

Head-up  displej dokáže zobrazovať naozaj...
Head-up displej dokáže zobrazovať naozaj takmer akékoľvek údaje. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc, Lubos Pilc

Ide už o tak technologicky pokročilé auto, že ak si do neho sadnete a nezačítate sa do manuálnu, je veľmi pravdepodobné, že veľa jeho funkcií budete objavovať dlho, prípadne ich ani neobjavíte a potenciál auta tak nedokážete využiť naplno. Aby ste ho naozaj ocenili, musíte mať vzťah k technológiám a chuť objavovať ich. A keď si už neviete rady, môžete auto hlasom a aktivačným príkazom „Můj Mercedesi“ v češtine požiadať o pomoc, predpoveď počasia, alebo ďalšie informácie. Z nášho pohľadu patrí testovaný Mercedes 350 de k najpraktickejším plug-in hybridom na trhu.

V aute tejto veľkosti nie je núdza o priestor...
V aute tejto veľkosti nie je núdza o priestor vpredu a ani vzadu. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc, Lubos Pilc

Vďačí za to kombinácii rýchleho dobíjania a dostatočného dojazdu. Jazdíte s ním úsporne nielen v meste na elektrinu, ale aj mimo mesto a rozhodne nie je smädný ani v hybridnom režime a dokonca ani s vybitou batériou. Vďačí za to úspornému dieslu v kombinácii s veľmi dobre radiacim 9-stupňovým automatom a dobrou rekuperáciou. Z hľadiska jazdných vlastností asi príliš neosloví dynamicky jazdiacich šoférov, no je ideálnym (rodinným) autom pre tých, čo preferujú komfort a bezpečnosť. A samozrejme, netreba zabúdať ani na to, že so svojou šesťcifernou cenovkou svedčí aj o určitom sociálnom statuse svojho majiteľa. Robí to však decentne a so vkusom.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 924
Šírka (mm) 1 9480
Výška (mm) 1 796
Rázvor náprav (mm) 2 995
Svetlá výška (mm) 205
Objem kufra (l) 490 – 1915
Objem nádrže (l) 65
Prevádzková hmotnosť (kg) 2 665  

Technické údaje

Model Mercedes-Benz GLE 350 de 4MATIC
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem motora (ccm) 1 950
Výkon spaľovacieho motora(kW/ot.) 143/3 800
Výkon elektromotora (kW) 100 kW
Krútiaci moment spaľovacieho motora (Nm/ot.) 400/1600
Krútiaci moment elektromotora (Nm) 440
Systémový krútiaci moment (Nm) 700
Kapacita batérie (kW) 31,2
Systémový výkon (kW) 235
Prevodovka AT 9 stupňov
0 – 100 km/h (s) 6,8
Maximálna rýchlosť (km/h) 210
Normovaná spotreba na 100 km, diesel (mesto/mimo/kom­b.) (l) 8,5/5,6/6,8
Normovaná spotreba na 100 km (l) 1,1 – 1,3
Spotreba elektriny (kWh) 27 – 31,4

Ceny

Základná cena 68 070 €
Cena verzie GLE 350 de 4MATIC 77 286 €
Cena test. auta 104 598 €
Mercedes GLE 350 de - naftový plug-in hybrid

Mercedes GLE 350 de - naftový plug-in hybrid

Fotogaléria
Mercedes
		GLE 350 de 4Matic - 2020
Mercedes
		GLE 350 de 4Matic - 2020
+20Mercedes GLE 350 de
		4Matic - 2020

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

0 debata debata
Viac na túto tému: #plug-in #Mercedes GLE #Mercedes #GLE 350 de #dieslový plug-in
Články podľa značiek