Tiguan sa stal v minulom roku s veľkým náskokom najpredávanejším SUV v Európe a v rebríčku najpredávanejších áut bez ohľadu na typ sa umiestnil na piatom mieste. Nemci sa rozhodli jeho pozíciu posilniť faceliftom, ktorý však rozhodne nemožno nazvať kozmetickým. Je totiž pomerne rozsiahly a týka sa ako vonkajšieho vzhľadu, tak aj motorov a použitých technológií.
Ako posilniť pozíciu najúspešnejšieho auta? V zásade najjednoduchšie tak, že sa ho budete opticky snažiť posunúť o level vyššie. Aj preto by sa vonkajšie zmeny, týkajúce sa hlavne prednej masky, dali zhrnúť do tvrdenia, že Volkswagen z Tiguanu chce urobiť menší Touareg. A nielen vzhľadovo, ale aj komfortom a výbavou. Už v základe má Tiguan LED svetlá vpredu aj vzadu, multifunkčný volant, klimatizáciu, pokročilý infotainment s 8-palcovým dotykovým displejom a 8 reproduktormi a predovšetkým naozaj silnú bezpečnostnú výbavu.
Plug-in hybrid aj vysokovýkonná verzia
Novinky sa skrývajú aj pod kapotou. Prvou je príchod plug-in hybridu s elektrickým dojazdom 60 km a 13 kWh batériou. Systémový maximálny výkon má 180 kW (245 koní) – a to vďaka kombinácii 110-kilowattového motoru 1,4 TSI s elektromotorom s výkonom 85 kW. Druhou je silný agregát 2,0 TSI s výkonom 235 kW (320 koní), vyhradený pre vlajkovú loď s označením Tiguan R, ktorá sa v cenníkoch objavuje po prvýkrát. Ak vás osloví, budete musieť siahnuť do peňaženky o niečo hlbšie, jeho cena totiž začína nad hranicou 50 tisíc eur.
Ani jeden sme zatiaľ netestovali. Mali sme možnosť zajazdiť si na naftovom dvojlitri s výkonom 110 kW a pohonom 4Motion a následne viac na jeho silnejšej 147 kW verzii, taktiež s oboma poháňanými nápravami. V cene je medzi nimi približne 7-tisícový rozdiel, daný však aj tým, že silnejší začína aj vo vyššom stupni výbavy. Nám sa javí ako ideálna voľba, v teste sa preto budeme venovať hlavne tomuto agregátu. Tiguan s ním a pohonom 4Motion začína v druhej najvyššej výbave Elegance na cene 42 tisíc eur.
Kým sa však k nemu dostaneme, treba pri naftových motoroch Tiguanu spomenúť jednu dôležitú technologickú inováciu. Volá sa Twindosing a ide o zdvojený katalyzátor, umožňujúci im produkovať menej emisií oxidov dusíku (NOx). Je to aj tým, že jeden je umiestnený blízko motora a druhý vo výfukovom potrubí. Prvý dosiahne vďaka tomu, že do neho vstupujú podstatne horúcejšie plyny rýchlejšie optimálnu prevádzkovú teplotu, druhý je zas efektívnejší pri vyššom zaťažení motora.
Dobre nastavený automat
Pokiaľ ide o motor, tentokrát môžeme s čistým svedomím pochváliť spoluprácu 7-stupňovej DSG prevodovky s 200-koňovým agregátom. Ak vďaka nej sme sa dostali na priemernú spotrebu 6,3 litra, na okreskách sme s ľahšou nohou na plyne len mierne prekročili 5-litrovú hranicu a na diaľnici aj pri jazde mierne nad povoleným diaľničným limitom sme sa stále pohybovali okolo siedmych litrov. Spotreba patrí, spolu s pružným zrýchlením, k silným stránkam tohto agregátu.
Ale aby sme sa vrátili k tomu, čím sme začali. Vo vynovenom Tiguane sa nám naozaj ani raz nestalo, aby sme pri rozjazde stúpili na plyn a prevodovka si to najprv ani nevšimla a až po chvíli sa spamätala a rozhodla sa oneskorenie vyvážiť radikálnym podradením.
S modernizovaným Tiguanom sme sa rozbiehali úplne plynule, prevodovka nemala žiadny problém s radením ani pri zrýchľovaní a v stúpaniach. Využiť môžete aj adaptívny tempomat, zohľadňujúci nielen premávku, ale na základe navigácie aj profil trasy a blížiace sa obmedzenia. Lepšie sa však jazdí bez neho ako s ním, je z nášho pohľadu „až príliš predvídavý“ a zasahujúci priskoro. K dispozícii máte aj volič jazdných režimov, prispôsobujúci správanie sa auta konkrétnemu povrchu.
Vylepšený 4Motion
Vylepšením prešiel aj pohon 4×4, označovaný ako 4Motion, doplnený funkciou R-Performance Torque Vectoring. Krútiaci moment sa pri ňom podľa potreby nerozdeľuje variabilne len medzi prednú a zadnú nápravu ale aj medzi ľavé a pravé zadné koleso. Možné je to vďaka nahradeniu zadného diferenciálu lamelovými spojkami, napojenými na hnacie hriadele zadných kolies. Vďaka tomu sa výrazne podarilo potlačiť nedotáčavosť, no hmotnosť a relatívne vyššie ťažisko sa celkom nedajú oklamať. Pri dynamickej jazde sa pre zmenu tlačí Tiguan predkom von.
To je však kozmetická výhrada, pri bežnej jazde je auto v zákrutách nadštandardne stabilné, v zákrutách sa nakláňa len minimálna a to aj napriek tomu, že podvozok je naladený komfortne. A keď sme už pri komforte. K ďalším silným stránkam auta patrí priestranná kabína, v ktorej je navyše vzadu posuvné sedadlo a naozaj dosť miesta aj pre vyššiu postavu. Priestranný je aj kufor, jeho objem je 615 litrov.
Novinkou v interiéri je zmenený digitálny ovládač klimatizácie, nachádzajúci sa v dolnej časti stredového panela. Tiguan má už od druhého výbavového stupňa trojzónovú klimatizáciu. Otočného ovládače v nej nahradili dotykové posuvné a zmenenú má celú ergonómiu tak, aby boli všetky funkcie spolu a intuitívnejšie dostupné. A prehľadnosť mu naozaj nemožno uprieť, najmä vďaka radu tlačidiel v jeho hornej časti.
Silná výbava, vysoká cena
Vo výbave Elegance, v ktorej je testované auto dostupné sú v cene aj predné svetlá LED s automatickou reguláciou tvaru svetelného kužeľu (LED Matrix), digitálny kokpit, bezkľúčový prístup, parkovací asistent a aj ambientné podsvietenie. Muziku môžete počúvať aj cez kvalitný príplatkový Harman/Kardon audiosystém a muziku môžete po novom počúvať cez Apple Car Play a aj Android auto aj bez toho, aby ste museli smartfón pripojiť káblom. Keď si k tomu prirátate ešte možnosť bezkáblového dobíjania, integrácia telefónu je naozaj maximálne komfortná.
Tiguan je z nášho pohľadu naozaj jedno z najvydarenejších SUV, ktoré dobre vyzerá, ale je aj technologicky na špičke a ani po jazdnej stránke nemá žiadnu vážnejšiu slabinu. Materská automobilka veľmi dobre vie, že sa jej podarilo vytvoriť výborné auto, čo sa premietlo aj do pomerne ambiciózne nastavených cien. Ale treba povedať, že pri tomto aute za vyššiu cenu dostávate naozaj adekvátnu protihodnotu.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 509 |
Šírka (mm) | 1 839 |
Výška (mm) | 1 635 |
Rázvor (mm) | 2 679 |
Objem batožinového priestoru (l) | 615/1655 |
Objem palivovej nádrže (l) | 58 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 640 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 968 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k) | 147/200 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 400 pri 1 750 – 3 500 |
Prevodovka | automatická 7 DSG |
Poháňaná náprava | predná a zadná |
Max. rýchlosť (km/h) | 216 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,5 |
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) | 6,4 |
Spotreba (test) (l/100km) | 6,3 |
Ceny (vrátane DPH) | |
Základná cena VW Tiguan (1,5 TSI EVO) | 23 990 eur |
Základná cena VW Tiguan 4Motion (2,0 TSI EVO) | 34 740 eur |
Základná cena verzie 2,0 TDI 147 kW 4Motion | 42 000 eur |