Čas sa nedá zastaviť. Land Rover Freelander má za sebou už päť rokov kariéry, a ďalšie tri ho ešte čakajú. Britská automobilka sa preto snaží spestriť ponuku zvýšeným počtom koní. Koncom minulého roka sa pod jeho kapotou objavil výkonný diesel SD4, ktorý si to môže naplno rozdať s renomovanou nemeckou konkurenciou. My sme si ho vyskúšali v kombinácii s výbavou SE.
Freelander síce disponuje aristokratickými génmi svojich väčších súrodencov, no napriek tomu už nedokáže celkom zaprieť svoj vek. Vo vynovenej ponuke Land Roveru, korunovanej štýlovým Evoque, patrí totiž tak trochu k „veteránom“. To nie je ostrá výčitka, keďže jeho kubistické tvary odolávajú zubu času vcelku úspešne.
Stále dokáže zaujať odvetrávacími otvormi na predných blatníkoch v štýle Range Roveru Sport, prednou maskou „a la“ Discovery až po prísne geometrické línie luxusného Range Roveru. Chýbajú mu však napríklad módne denné LED-svetlá. Podstatnejšie je, že Freelander nezabúda na svoje off-roadové korene. Vidno to na nadštandardnej svetlej výške a obrovských výrezoch blatníkov, schopných zvládať prepruženie kolies v ťažkom teréne. Patrí stále tiež k najväčším v triede. Popri civilných SUV ako Kii Sportage či Toyote RAV4 pôsobí naozaj ako nefalšovaný off-road.
Dobrý dojem kazia plasty
Pocit nadvlády nad veľkým autom umocňuje vysoký posed a nerušený výhľad na mohutnú prednú kapotu, ale aj enormne široká stredová konzola. Sedadlá sú veľmi pohodlné, azda s výnimkou zbytočne krátkych sedačiek, a vpredu nechýbajú ani lakťové opierky. O miesto nie je núdza ani vzadu a k tomu sa pripája pohodlné nastupovanie cez široké a vysoké dvere.
Bohužiaľ, na spracovaní interiéru, ktoré bolo na hrane akceptovateľnosti už v čase vzniku nového Freelanderu, sa nič nezmenilo. Na prémiovú značku tu stále vládnu lacné a nudné plasty, záplava tlačidiel a zeleno podfarbených úzkych displejov, ktorých grafika pripomína začiatky deväťdesiatych rokov. Ak si nepriplatíte za najvyššiu úroveň HSE, vzdať sa musíte aj dotykového centrálneho displeja, na ktorého mieste „tróni“ lacná plastová schránka. To isté platí o zastaranej grafike prístrojového panela s veľmi slabým podsvietením analógových stupníc.
Nie práve najprístupnejšie miesto našiel Land Rover pre zásuvku elektronického kľúča. Z užívateľského hľadiska by mu určite viac svedčal systém bezkľúčového odomykania a štartovania. Na nových konkurentov typu BMW X3, Volvo XC60 alebo Audi Q5 to jednoducho už dávno nestačí. Oceníte však dobrý výhľad všetkými smermi a najmä obrovské spätné zrkadlá, ktoré vám v spojení s parkovacími senzormi uľahčujú manévre.
Skromnejší vo výbave
Vybavením sa stredná úroveň SE síce koženým čalúnením, tempomatom, automatickou prevodovkou či dvojzónovou klimatizáciou snaží navodiť prémiový dojem, ale, bohužiaľ, stále je veľa toho, za čo si musíte priplácať. Napríklad za vyhrievané čelné sklo, vyhrievané sedadlá, xenónové svetlá, kvalitnejšie audio, ale aj za také maličkosti, ako je napríklad zadná lakťová opierka s držiakom na nápoje. Land Rover by mohol byť teda štedrejší, najmä ak v ponuke úplne absentujú dnes už bežné elektronické systémy ako radarový tempomat, kontrola jazdy v pruhu, detekcia únavy vodiča alebo kontrola slepého uhla v spätných zrkadlách.
S variabilitou je na tom Freelander celkom dobre. Delené sklopné zadné operadlá dopĺňa výklopná lavica, takže dokáže vytvoriť úplne vodorovnú ložnú plochu. Objemom batožinového priestoru 405 litrov a vysoko situovanou nakladacou hranou však nijako zvlášť neočarí. Výsuvnú podlahu, dvojdielne veko či samostatne výklopné zadné okno tu tiež nenájdete.
Pomôže vám však obrovský priestor pod podlahou kufra, no len vtedy, ak sa rozhodnete nepriplatiť si za rezervné koleso a spoľahnúť sa na lepiacu sadu. To je však pri triede SUV riskantné. Zato je Freelander štedrý v množstve a objeme interiérových odkladacích priestorov.
Jazdí ako šesťvalec
Štvorvalcový diesel 2.2 SD4 (140 kW) je najväčšou novinkou Freelanderu. Nahradil starší a slabší motor Td4 s výkonom 118 kW. A má čo ponúknuť. Jeho 140 kW a krútiaci moment 420 Nm sú hodnoty, ktoré boli ešte donedávna výsadou 6-valcových naftových motorov. A za volantom to cítiť. V spojení so 6-stupňovým automatom dokáže robustný Freelander očariť dynamikou a chuťou po svižnej jazde.
Z plných síl ťahá už od 1500 otáčok a problémy nemá ani na diaľnici či pri predbiehacích manévroch vo vyšších rýchlostiach. Napokon na stovku šprintuje pod desať sekúnd. Motor s francúzskymi génmi má pritom vďaka vyvažovaciemu hriadeľu ukážkovo hladký chod a vysoký akustický komfort. Pri akcelerácii síce posádku jemne upozorní na typ paliva v nádrži, no táto hlbšia kulisa Freelanderu vyslovene svedčí. Najmä ak nie je sprevádzaná vibráciami. Chybičkou krásy je len malá turbodiera, ktorú cítiť, najmä ak chcete prudko vyraziť z križovatky. Kým sa motor a prevodovka „zobudia“, trvá to nejakú tu sekundu, s ktorou jednoducho musíte počítať.
Výrobcom udávaná spotreba siedmich litrov nafty je trochu prikrášlená. V ceste jej stojí odpor vzduchu masívnej karosérie a vysoká pohotovostná hmotnosť presahujúca 1900 kg. A tak nerátajte s priemernou spotrebou nižšou ako deväť litrov. V meste to môže byť pokojne nad desať. Sú to však stále akceptovateľné hodnoty.
V teréne má vrch
Za volantom Freelanderu je jasné, že máte v rukách poriadny kus auta. Skvelé odpruženie, nezávislé zavesenie kolies a veľmi dobrá izolácia podvozka sa podieľajú na luxusne plavnej jazde. Riadenie je vďaka výkonnému posilňovaču vyslovene komfortné a brzdy fungujú s okamžitým nábehom. Vyššie situované ťažisko však nemožno oklamať, a tak vám Freelander v zákrutách rýchlo dáva najavo svoje limity. V teréne má však pred konkurenciou jasný náskok. A to nielen z dôvodu permanentného náhonu 4×4.
Systém Terrain Response je viac ako len obyčajná štvorkolka. Ovládačom pri radiacej páke vyberáte jeden zo štyroch režimov pre suchú vozovku, námrazu, drobný štrk a piesok. Tomu sa prispôsobuje rozdelenie hnacieho momentu na nápravy, účinok posilňovača či činnosť stabilizácie. No a je tu aj elektronická asistencie zjazdu a špičková hodnota brodivosti 500 mm, ktorou by Freelander nechal za sebou mnoho prémiových súperov.
Exceluje tiež nábehovými uhlami a svetlou výškou 210 mm, ktorá mu umožňuje zdolávať aj ťažší terén. Jednoducho, napriek komfortu nezabudol Freelander ani na svoje off-roadové korene. K dokonalosti mu chýba azda už len redukčná prevodovka.
Freelander je plnohodnotné moderné SUV s vysokým jazdným komfortom na asfalte a bezkonkurenčnou prejazdnosťou v teréne, blížiacou sa triede off-road. Nová pohonná jednotka mu zabezpečuje veľmi slušnú dynamiku a relatívnu úspornosť. Jasnou nevýhodou je jeho zaostávanie v kvalite spracovania interiéru a absencia moderných bezpečnostných prvkov.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
imidž | kvalita niektorých plastov |
výhľad | grafika displejov |
výkon | absencia niektorých asistenčných systémov |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Land Rover Freelander 2.2 SD4 SE |
Počet valcov/ventilov: | 4/16 DOHC |
Objem motora (cm3): | 2179 |
Výkon (kW/ot.): | 140/3500 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 420/2000 |
Prevodovka: | 6-automat |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4500/1910/1740 |
Rázvor náprav (mm): | 2660 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 405–1670/70 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 190 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 9,5 |
Komb. spotreba (l/100 km): | 7,0 |
Cena: | 37 336 € |
Sériové vybavenie SE (vybrané prvky): | |
7× airbag, DSC (ESP), systém Terrain response 4×4, automatická prevodovka, asistencia zjazdu, dvojzónová klimatizácia, kožené čalúnenie, el. ovládané sedadlá, tempomat, multifunkčný volant, predné hmlové svetlá, audio s CR, 8× repro, komplet. elektrický balík na okná a vyhrievané zrkadlá, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo, predné a zadné parkovacie senzory, svetelný senzor, dažďový senzor, 18-palcové disky. |