Ford Focus do testu zapožičala spoločnosť AAA AUTO. Ide o automobil, ktorý je v nižšej strednej triedy známym už dlhé roky. Prvá generácia prišla na trh v roku 1998. Testované vozidlo patrí do generácie tretej, ktorá sa na trhu objavovala v rokoch 2011 až 2018.
Oplatí sa kúpa Fordu Focus tretej generácie?
V roku 2012 tento model dokonca získal titul najlepšie predávaného automobilu na celom svete. Americká automobilka ho produkovala v továrňach v Nemecku, USA, Thajsku, Číne, Taiwane, Argentíne a v Rusku.
Nárazové testy EuroNCAP vozidlo absolvovalo v roku 2012 so ziskom plného počtu piatich hviezdičiek.
Nadčasový dizajn
Focus tretej generácie sa vyznačuje nadčasovým dizajnom. Platí to najmä pre modely, ktoré boli vyrobené po facelifte v roku 2014. Vtedy Focus dostal novú masku chladiča, ktorá nápadne pripomína vozidlá značky Aston Martin.
Rovnako aj interiér sa posunul správnym smerom. Kým druhá generácia bola za svoje vnútro a jeho rozvrhnutie často kritizovaná, v tretej to už neplatí. Staršie verzie s nižšou výbavou sa vyznačujú vyšším počtom tlačidiel na palubnej doske, čo dnes pôsobí zastaralým dojmom. Naopak, najnovšie kusy bez problémov nájdete s veľkou dotykovou obrazovkou.
Interiér je vyrobený z kvalitných materiálov. Problematické sú jedine tlačidlá umiestnené na volante. Tie sa môžu ošúchať aj v prípade, že automobil nemá vysoký počet najazdených kilometrov.
Široká ponuka motorov
Focus tretej generácie pochádza z čias, kedy naftový motor ešte nebol označovaný za nadávku a elektrifikácia bola vyhradená len pre úzku skupinu áut. To znamená, že v ponuke bazárov nájdete tento model s viacerými benzínovými aj naftovými agregátmi.
Najjednoduchším agregátom je 1,6 litrový štvorvalec bez turba Duratec, ktorý za nova poskytoval výkon od 85 do 125 koní. Dôležité je, aby motor absolvoval všetky predpísané výmeny. Odporúčame najmä dbať na výmenu rozvodov, ktorá by mala nastať po najazdení 160-tisíc kilometrov.
Rozšíreným agregátom je aj 1,0 litrový trojvalec EcoBoost. Ten produkuje od 100 do 125 koní a nahradil práve vyššie zmienený štvorvalec. Odporúčame zobrať jeho silnejší variant. Pri kúpe tohto agregátu by ste zároveň mali skontrolovať spojku a jej funkčnosť. Pri vyššom počte najazdených kilometrov zvykne zlyhávať vodná pumpa. Kusy vyrobené medzi rokmi 2012 a 2013 mali problémy s únikom chladiacej kvapaliny.
Najväčším a najvýkonnejším benzínovým motorom je 1,6 litrový štvorvalec EcoBoost. Okrem toho tento motor považujeme aj za najsmädnejší a najmenej spoľahlivý. Jeho kúpu odporúčame dobre zvážiť. Motor je napríklad citlivý na kvalitu paliva a má problémy s karbónovými usadeninami.
Omnoho lepšou voľbou je 1,5 litrový štvorvalec EcoBoost, ktorý staršiu jednašestku nahradil. Agregát poskytuje takmer identické výkonnostné parametre, je o niečo úspornejší aj spoľahlivejší. Vozidlá vybavené týmto motorom sú však v porovnaní s jednašestkou aj drahšie.
Hlavnú úlohu medzi naftovými motormi hral dvojlitrový štvorvalec TDCI. Motor bol v ponuke v rôznych výkonnostných verziách. Ide o spoľahlivý agregát, ktorý trpí klasickými neduhmi naftových motorov. Pozor si treba dávať na stav filtra pevných častíc, vstrekovačov a kvalitu nafty.
Menšie naftové štvorvalce mali objem 1,6 a po modernizácii 1,5 litra. Obom agregátom spôsobuje problém tvar olejovej vane, ktorý pri výmene neumožní vypustenie celého objemu použitého oleja. Oba motory sú taktiež vybavené filtrom pevných častíc, ktorý v prípade jazdených vozidiel môže byť na konci životnosti.
O čom by ste mali vedieť
Servisné náklady prichádzajú až so stúpajúcim počtom najazdených kilometrov. V prípade podvozkov sa ako prvé na večnosť odoberajú stiahla stabilizátorov a silentbloky. Pričom po nich ich spravidla nasledujú spodné čapy priečneho ramena.
Focus s príchodom tejto generácie prepracoval zadné nezávislé zavesenie kolies, ktoré po novom dostalo robustnejšiu konštrukciu. Výsledkom toho je zachovanie vynikajúcich jazdných vlastností a zvýšenie životnosti tejto nápravy a jej častí.
V niektorých prípadoch majú Focusy problém s elektronikou, kedy prestane fungovať ABS, alebo podsvietenie prístrojovej dosky. Majitelia týchto áut zároveň hlásia aj problémy s infotainmentov, ktoré sa dajú vyriešiť softvérovou aktualizáciou.
Odporúčame sa vyhnúť kusom v automatickými prevodovkami. Najmä tým zo začiatku výroby, kedy Ford do Focusu montoval verzie so suchou spojkou. Tú prestal používať v roku 2015.
Záver
Ford Focus tretej generácia odporúčame tým šoférom, ktorí majú záujem o auto s nadštandardným podvozkom a odpustia mu pomerne fádny dizajn (najmä pred faceliftom).
Vozidlo môžeme označiť za spoľahlivé, no pri jeho kúpe je dôležité si dať pozor na stav spojky, prípadne automatickej prevodovky. Ak kupujete litrový EcoBoost treba si nechať skontrolovať aj vodnú pumpu a úniky chladiacej kvapaliny. Benzínovému štvorvalcu s objemom 1,6 litra sa odporúčame vyhnúť.
Ceny v autobazároch sú priaznivé. Focus tejto generácie kúpite už od 4 500 eur. Tieto kusy toho majú najviac za sebou. Na zachovalý kus si pripravte aspoň 7 500 eur. Ponuka je široká, Focus totiž často slúži ako flotilové vozidlo vo firmách po celej Európe. V ponuke je tento model s rôznymi motormi a výbavami, čo umožní pri kúpe zohľadniť osobné preferencie kupujúceho.
Benzínový motor | Roky výroby | Výkon (kW/k) | Krútiaci moment (Nm) | Emisná norma |
---|---|---|---|---|
1,6 Duratec | 08/2011–08/2018 | 63/85 | 141 | Euro 5/Euro 6 |
1,6 Duratec | 12/2010–09/2014 | 77/105 | 150 | Euro 5 |
1,6 Duratec | 12/2010–09/2014 | 92/125 | 159 | Euro 5 |
1,6 Duratec FlexiFuel | 01/2011–12/2012 | 88/120 | 159 | Euro 5 |
1,0 EcoBoost | 03/2012–08/2018 | 74/100 | 170 | Euro 5/Euro 6 |
1,0 EcoBoost | 03/2012–08/2018 | 92/125 | 200 | Euro 5/Euro 6 |
1,0 EcoBoost | 08/2017–08/2018 | 103/140 | 180 | Euro 6 |
1,6 EcoBoost | 12/2010–09/2014 | 110/150 | 240 | Euro 5 |
1,6 EcoBoost | 12/2010–09/2014 | 134/182 | 240 | Euro 5 |
1,5 EcoBoost | 09/2014–08/2018 | 110/150 | 240 | Euro 6 |
1,5 EcoBoost | 09/2014–08/2018 | 134/182 | 240 | Euro 6 |
Naftový motor | Roky výroby | Výkon (kW/k) | Krútiaci moment (Nm) | Emisná norma |
---|---|---|---|---|
1,6 TDCI | 12/2010–05/2015 | 70/95 | 230 | Euro 5 |
1,6 TDCI | 12/2010–05/2015 | 85/115 | 270 | Euro 5 |
1,6 TDCI ECOnetic | 04/2012–05/2015 | 77/105 | 270 | Euro 5 |
1,5 TDCI | 09/2014–08/2018 | 70/95 | 250 | Euro 6 |
1,5 TDCI | 09/2014–08/2018 | 70/95 | 250 | Euro 6 |
1,5 TDCI | 09/2014–08/2018 | 88/120 | 270 | Euro 6 |
1,5 TDCI ECOnetic | 09/2014–08/2018 | 77/105 | 270 | Euro 6 |
2,0 TDCI | 12/2010–09/2014 | 85/115 | 300 | Euro 5 |
2,0 TDCI | 12/2010–09/2014 | 103/140 | 320 | Euro 5 |
2,0 TDCI | 12/2010–09/2014 | 120/163 | 340 | Euro 5 |
2,0 TDCI | 09/2014–08/2018 | 110/150 | 370 | Euro 6 |