
Plug-in hybridov, teda áut s kombináciou spaľovacieho motoru a elektromotoru s batériou, dobíjateľnou zo zásuvky sme už vyskúšali naozaj dosť na to, aby sme mohli uviesť jednu zásadnú vec – ak chcete využiť ich potenciál v meste a jazdiť skutočne s maximálnym využitím elektromotoru, tak si voľte také, ktoré majú elektrický dojazd aspoň 50 km a viac. Inak príliš praktické nie sú.
Batérie zmenšia kufor
Absolútne väčšina z nich totiž disponuje pomalým nabíjaním, takže nechávať auto dvakrát denne v nabíjačke vždy približne dve a pol hodiny a následne odjazdiť 30 elektrických kilometrov príliš zmysel nedáva. Testovaný Ceed v kombi verzii túto našu požiadavku spĺňa bez problémov, elektrický dojazd má niečo cez 50 kilometrov.
Pomáha mu v tom batéria s kapacitou necelých 9 kWh a hmotnosťou mierne pod 120-kilogramovou hranicou, ktorá oproti verzii so spaľovacím motorom čiastočne obmedzuje veľkosť batožinového priestoru. Rozdiel v jeho objeme je takmer 190 litrov. To je fakt dosť, ale ak na druhú stranu – ak sme povedali A, treba povedať aj B.

A to „B“ je, že aj keď medzigeneračne zostal rázvor Ceedu SW v podstate identický, na dĺžku narástol dosť a prejavilo sa to aj na väčšom kufri. Aj napriek tomu, že v ňom veziete aj batérie, stále máte k dispozícii 437 litrov, čo vôbec nie je zlé. Navyše kufor je rovný, praktický a dobre prístupný. A keď sme už pri redukciách, ďalšia sa dotkla benzínovej nádrže, jej objem sa zmenšil na 37 litrov.
Nič moc na kombík nižšej strednej triedy, ale nezabúdajte, máte k dispozícii ešte približne 50 elektrických kilometrov. Batéria si počas jazdy pomocou rekuperácie vždy udržiava minimálnu kapacitu okolo 10 percent, takže benefity hybridnej jazdy máte čiastočne k dispozícii stále.
Žiada si iné šoférske návyky
Samotný elektromotor má maximálny výkon 44 kW, benzínová 1,6-ka, ktorá mu sekunduje, ponúka 77 kW. Úprimne – ani jedna z tých hodnôt príliš neohúri a tomu zodpovedali aj naše pocity po prvých kilometroch jazdy. Auto sa nám zdalo málo agilné, ak už nechceme rovno napísať, že lenivé.
V tomto prípade však nebola chyba v ňom, ale v šoférovi. Štandardne v ňom jazdíte v eko-režime a ak v ňom chcete výraznejšiu akceleráciu, tak aj na plyn treba stúpiť výraznejšie, než je väčšina z nás zvyknutá zo spaľovacích áut. Alebo ho treba na chvíľu prepnúť do športového režimu. V oboch prípadoch už bude dynamika slušná, tento plug-in hybrid chcel len trochu iné šoférske návyky.

Koniec-koncov, kombinovaný maximálny výkon má 104 kW, čo je viac než dosť. Takže, ak sa oň zaujímajte, dajte mu pri testovacej jazde šancu, pracujte s plynom intenzívnejšie a nepodceňujte to auto hneď tak, ako sme to spravili zo začiatku my. Stále by sme však zostali pri tvrdení, že auto je naladené tak, že viac bude vyhovovať rodinne založeným šoférom, ale veď to je aj rodinný kombík.
Toto nastavenie má čiastočne na svedomí aj veľmi dobre pracujúci a skutočne hladko radiaci 6-stupňový automat, patriaci jednoznačne k silným stránkam auta. Spotreba samozrejme závisí od toho kde jazdíte, ako jazdíte a ako často auto dokážete dobíjať.
Slušný dojazd, dobrá spotreba
V meste dokáže naozaj s plne nabitým akumulátorom prejsť 100 kilometrov pod hranicou troch litrov a 50 „dáte“ aj čisto na elektrinu. Ak sa vyberiete na diaľnicu a batéria je nabitá na minimum, budete niekde mierne pod maximálnou povolenou rýchlosťou jazdiť približne so 6-litrovou spotrebou, možno aj trochu vyššie.

Na diaľnici by možno siedmy stupeň nebol úplne na škodu, ale nejako zásadne nám určite nechýbal. Podvozok je logicky tiež naladený smerom k väčšiemu komfortu, s nerovnosťami si dokázal poradiť veľmi dobre, auto na nich neodskakovalo a ani sa dovnútra neprenášali žiadne väčšie rázy. Ceed sa správa naozaj predvídavo a vďaka celej plejáde jazdných asistentov je aj skutočne bezpečný. A to je ďalšia dôležitá vec, ktorú od rodinného auta očakávame.
A keďže sme už spomenuli komfort, treba napísať aj pár slov o interiéri, ktorý je naozaj priestranný vpredu a aj vzadu. A aj vnímaná kvalita je na vysokej úrovni, nemáme najmenší problém napísať, že úroveň spracovania interiéru je prémiová. A čo je ešte dôležitejšie – rozmiestnenie ovládacích prvkov je logické a intuitívne, na kokpit si zvyknete veľmi rýchlo. Rýchlo si zvyknete aj na grafiku infotainmentu, pretože tá je, slušne povedané, až priveľmi jednoduchá, ale ako sme už napísali, aspoň je tým pádom prehľadná. Ale to je k interiéru asi jediná výhrada.
Cena a výbava
Kombík v plug-in hybridnej verzii dostanete len v dvoch stupňoch výbavy – Gold a Platinum. Iste, ak chcete Ceed v prevedení kombi s čo najnižšou cenou, tak s benzínovýml litrákom a manuálom ho dostanete už za necelých 14-tisíc eur. Náš testovaný začína nad hranicou 30-tisíc eur. Diesel s objemom 1,6 litra, vo výbave Gold a s podobným výkonom, aký má v kombinovanom režime testovaný plug-in hybrid, kúpite za necelých 21 500 eur.

Takže cenový rozdiel je pri plug-in hybridnej verzii pomerne výrazný, aj keď výbava je naozaj silná, Už v základe máte pri plug-in hybride napríklad full LED svetlá vpredu aj vzadu, tempomat, zadné parkovacie senzory aj s kamerou, vyhrievané sedadlá aj volant, navigačný systém aj so 7-ročnou bezplatnou aktualizáciou máp, tempomat, bezkľúčový prístup a štartovanie, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, 16-palcové disky z ľahkých zliatin, bluetooth a nesmieme zabudnúť zdôrazniť naozaj veľmi slušnú bezpečnostnú výbavu.
Kultivované auto
Celkovo na nás Ceed v kombi verzii zapôsobil veľmi kultivovaným dojmom. Vonkajší dizajn je neutrálny, bez nejakých výraznejších extravagancií, no elegantný a rozhodne sa rýchlo neopozerá. Vnútorný priestor a spracovanie interiéru sú naozaj silnou stránkou auta, tu si jednoznačne zaslúži veľkú pochvalu. Dojazd na elektrinu je výborný, čas dobíjania priemerný, spotreba závisí na vašom jazdnom štýle a možnostiach dobíjania. Pri jazdnom štýle, aký si podvedome spájame s „rodinným autom“ sa na ňu určite nebudete môcť sťažovať.

Pokiaľ ide o cenu, myslíme si, že plug-in hybridy by mali byť predsa len o niečo konkurenčnejšie naftovým modelom s porovnateľným výkonom a výbavou. Takže z nášho pohľadu by asi mala byť o niečo nižšia.
Ale, aby si to niekto nevysvetlil zle, treba na cenu pozrieť aj z iného uhla pohľadu. Napríklad za plug-in hybridný kombík Renault Megane dáte takmer 30-tisíc eur, má pritom približne len polovičný elektrický dojazd a spracovanie tiež nie je až na tak vysokej úrovni, ako pri Ceede.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Kia Ceed SW PHEV | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 605 |
Šírka (mm) | 1 800 |
Výška (mm) | 1 465 |
Rázvor náprav (mm) | 2 650 |
Objem kufra (l) | 437 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 533 – 1 561 |
Technické údaje
Spaľovací motor | 1,6 GDI |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1580 |
Max. výkon spaľovacieho motora (kW/ot.) | 77/5700 |
Max. krút. moment spaľovacieho motora (Nm/ot.) | 147/4000 |
Max. výkon elektromotora (kW) | 44 |
Max. krút. moment elektromotoru (Nm) | 170 |
Max. systémový krút. moment (Nm) | 265 |
Max. systémový výkon (kW) | 104 |
Kapacita batérií (kWh) | 8,9 |
Prevodovka | AT DCT |
0 – 100 km/h (s) | 10,8 |
Max. rýchlosť (km/h) | 168 – 195 (podľa nabitia batérie) |
Spotreba na 100 km (l) | od 1,3 |
Dojazd v EV režime (km) | 57 |
Čas nabíjania
Výkon nabíjačky | Čas |
---|---|
Domáce nabíjanie 3,3 kW (100 %) | 135 min |
Cena
Základná cena verzie PHEV | 31 990 € |
---|---|
Cena testovaného exempláru | 35 440 € |