Test: Toyota Yaris 1,5 Dynamic Force - bez hybridu a proti prúdu

, 17.01.2021 07:00

Nový Yaris sa medzigeneračne skrátil, rázvor sa však predĺžil. Auto má silnú bezpečnostnú výbavu, nechýba stredový airbag. Spotrebou potešil 1,5-litrový benzínový trojvalec.

Yaris je postavený na novej platforme GA-B.
Yaris je postavený na novej platforme GA-B. Autor: Pravda, Martin Domček

Väčšinou sa v takýchto testoch zvykne písať o takmer každom aute, ako je „nové, jedinečné a iné ako všetky ostatné“. Pri novom Yarise – a vlastne všeobecne pri Yarise, to však nie sú iba frázy.

Malý historický exkurz

Niekomu môže pripadať iba ako ďalšie z množstva malých áut, ktoré zaplavili náš trh. Nie je to však celkom tak. Yaris je skutočne výnimočný. V roku dvetisíc sa stal napríklad historicky vôbec prvou Toyotou, ktorá získala titul európskeho Auta roku.

V roku 2005 sa stal prvým autom zo segmentu B, ktoré si v bezpečnostných testoch Euro NCAP odnieslo najvyššie 5-hviezdičkové hodnotenie. Na jeseň minulého roku sa Yaris najnovšej generácie, teda ten, ktorého test práve čítate, stal vôbec prvým autom, ktoré absolvovalo nové podstatne prísnejšie bezpečnostné testy Euro NCAP a opäť v nich excelovalo.

Silnou stránkou autá je maximálna bezpečnostná...
Silnou stránkou autá je maximálna bezpečnostná výbava už v základe. Autor: Pravda, Martin Domček

Navyše si toto auto vo veľmi krátkom čase získalo u Európanov obrovskú obľubu. Dokonca tak veľkú, že v novembri sa Yaris stal druhým najpredávanejším autom v Európe.

Pokiaľ ide o Slovensko, tak aj keď ide o model, ktorý je kratšie v predaji, podarilo sa mu za minulý rok dostať do prvej dvadsiatky najpredávanejších áut, obsadil celkovo 14. miesto. Zároveň sa stal druhou najúspešnejšou Toyotou, len úplne tesne ho predbehla Corolla.

Vlastnou cestou

Nová generácia nie je evolučným vývojom krokom, ale skutočne ide o úplne nové auto, navyše postavené na novej platforme GA-B. Aj vďaka nej má podstatne tuhšiu karosériu a nižšie ťažisko, čo sa podpisuje na lepších jazdných vlastnostiach. A nielen to. Ak sme napísali, že ide proti prúdu, vidieť to aj na rozmeroch.

Interiér je jednoduchý, prehľadný, rýchlo si...
Interiér je jednoduchý, prehľadný, rýchlo si naň zvyknete. Na vnímanej kvalite mohli dizajnéri trochu viac popracovať. Autor: Pravda, Martin Domček

Na rozdiel od svojich konkurentov sa medzigeneračne auto skrátilo, s celkovou dĺžkou je pod štvormetrovou hranicou. Popri tom sa však zväčšil rázvor a aj šírka auta. A na malé auto pomerne výrazne – v oboch prípadoch o 50 mm. Nárast vnútorného priestoru naozaj cítiť vpredu, kde je na pomery tejto triedy naozaj veľa miesta, vzadu v oblasti kolien to však až taká sláva nie je a objem kufra na úrovni 258 litrov je pre túto triedu priemerný.

Možno na vnímanej kvalite by japonskí dizajnéri mohli ešte trochu popracovať, no chválime ergonómiu aj rozmiestnenie prístrojov a predovšetkým skutočne praktickú a premyslenú kombináciu hardvérových a dotykových ovládačov. K väčšine základných funkcií sa dostanete v jednom, maximálne dvoch krokoch a pre základnú orientáciu sa s autom prakticky netreba vôbec zoznamovať.

Táto kombinácia hardvérových tlačidiel a...
Táto kombinácia hardvérových tlačidiel a dotykového displeja je navrhnutá naozaj premyslene, môžeme len chváliť. Autor: Pravda, Martin Domček

Jediné, na čo sme si chvíľku museli zvykať, sú vnútorné kľučky, zapustené pomerne hlboko v dverových opierkach. V aute je aj nový multifunkčný volant, ktorý je menší. Aby sa zlepšil výhľad vpred, v Yarise mierne dolu posunuli prístrojový štít.

Je to opačný prístup, než aký zvolili napríklad v Peugeote, kde ho v rámci koncepcie i-Cockpit posúvajú naopak vyššie, viac do zorného poľa vodiča. V Yarise však v zornom poli môžete mať head-up displej, čo v tejto kategórii áut nie je vôbec zvykom. V štandarde je iba v najvyššej Premiere edition.

Naozaj bezpečné

Naopak, už v základe máte zaujímavú a zatiaľ nie príliš rozšírenú bezpečnostnú novinku. Je ňou stredový airbag medzi vodičom a spolujazdcom, ktorý bráni pri bočnom náraze aby sa navzájom o seba nezranili. Celkovo je bezpečnostná výbava auta veľmi silná, vo svoje triede je aktuálne z nášho pohľadu asi vôbec najbezpečnejším autom. A nedokazujú to len nárazové testy Euro NCAP, ale aj pohľad do cenníku.

Vpredu je miesta dosť, vzadu je to však už o...
Vpredu je miesta dosť, vzadu je to však už o niečo skromnejšie. Autor: Pravda, Martin Domček

Toyota má u nás pri Yarise veľký rešpekt za to, že maximálna bezpečnostná výbava je rovnaká od základnej až po najvyššiu výbavu, sú v nej všetky pokročilé bezpečnostné systémy, pravda s jednou výnimkou. V základe nemáte automatické stierače.

Máte v ňom však iné a oveľa dôležitejšie veci – predkolízny systém s podporou núdzového brzdenia, rozšírený o podporu pri prejazde križovatiek, adaptívny tempomat, asistent pre udržiavanie v jazdnom pruhu, monitoring pozornosti, rozpoznávanie značiek, svetelný senzor a množstvo ďalších asistentov.

Úsporný trojvalec

Pod kapotou sme mali benzínový trojvalec s objem až 1,5 litra a výkonom 92 kW, respektíve 125 koní, doplnený CVT prevodovkou. Je to výborná kombinácia, naladená hlavne na optimalizáciu spotreby – aj pri jazde v meste sa nám darilo udržiavať priemer len tesne nad šiestimi litrami, pri kombinovanej jazde s približne rovnakým rozvrhnutím trasy medzi mesto, okresky a diaľnice, sme pri dodržiavaní rýchlostných limitov skončili s priemerom 5,6 litra. A pri jazde po okreskách sme sa dostali dokonca na päťlitrovú hranicu. A to sa bavíme o jazde v zime, s kúrením a na zimných pneumatikách.

Pravdou je, že čo získalo auto na ekonomike jazdy, to čiastočne stráca na dynamike. A keď predsa len trochu zvýšite otáčky, cítiť to aj na o niečo vyššom hluku v kabíne, než by sa patrilo. Ale na druhú stranu pri rovnomerných otáčkach bežnej jazde je auto tiché. Ale to autu pri jeho jazdnej kultivovanosti a nízkej spotrebe radi odpustíte.

Kufor s objemom 258 litrov je v tejto kategórii...
Kufor s objemom 258 litrov je v tejto kategórii priemerom. Autor: Pravda, Martin Domček

Chválime spoluprácu s automatom, auto radí temer neznateľne a citlivo, ak chcete ísť dynamickejšie, dá sa to, samozrejme v rámci možností auta, ktoré sú v tomto smere trochu obmedzené. Ale ak chcete, môžete zaradenie prevziať zodpovednosť, páčkami pod volantom sa dá radiť manuálne, môžete využiť 10 predvolených stupňov.

Ale pravdou je, že motor s prevodovkou spolupracujú tak dobre, že nám manuálne radenie absolútne nechýbalo. Podvozok je naladený o niečo tuhšie, na cestovnom komforte to cítiť len minimálne. Chválime naozaj výborný polomer otáčania, len 4,9 metra, čo je v meste veľkou výhodou.

Stojí za vyskúšanie

Nový Yaris je v kategórii malých áut podľa nášho názoru aktuálne jednou z najlepších volieb. Ak o tejto kategórii uvažujete, oplatí sa ho zaradiť aspoň do užšieho výberu a nájsť si čas na testovaciu jazdu. Tá vám určite o možnostiach auta napovie viac, než test, ktorý práve čítate.

Zadné svetlá sú tvarované naozaj zaujímavo a...
Zadné svetlá sú tvarované naozaj zaujímavo a citlivo dotvárajú celú zadnú časť auta. Autor: Pravda, Martin Domček

Yaris nie je pri tom ani veľmi drahý, v základe stojí len 12 490 eur a pripomíname – s plnou bezpečnostnou výbavou. Má popritom veľmi dobré jazdné vlastnosti, nízku spotrebu s benzínovým motorom, nepotrebuje pritom dokonca ani štart-stop alebo asistenciu elektromotoru. Treba sa len zmieriť s o niečo skromnejším priestorom vzadu a, s prižmúrením oka, priemerným kufrom.

Rozmery, objemy, hmotnosti Toyota Yaris 1,5 Dynamic Force
Dĺžka (mm) 3 940
Šírka (mm) 1 745 (so zrkadlami)
Výška (mm) 1 500
Rázvor (mm) 2 560
Objem batožinového priestoru (l) 286
Objem palivovej nádrže (l) 40
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 040 – 1 100
Technické údaje  
Typ motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 490
Počet valcov 3
Výkon (kW/k pri ot./min) 92/125 pri 6 600
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 153 pri 4 800
Prevodovka automatická Multidrive S
Poháňaná náprava predná
Max. rýchlosť (km/h) 180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10,2
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) 5,1 – 5,5
Spotreba (test) (l/100km) 5,9
Ceny (vrátane DPH) a záruka  
Základná cena Toyota Yaris 1,0 VVT 5 MT 12 490 eur
Základná cena Toyota Yaris 1,5 Dynamic Force Multidrive S 15 490 eur
Cena testovaného auta 18 440 eur
Toyota
		Yaris 1,5 benzín
		(2021)
Toyota
		Yaris 1,5 benzín
		(2021)
+32Toyota Yaris 1,5 benzín
		(2021)

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Toyota Yaris #Toyota #test auta #malé auto
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek