Test: Renault Clio E-Tech 140 - iný pohľad na hybrid

, 07.02.2021 07:00

Renault Clio v hybridnej verzii kombinuje hladký spaľovací motor s hlavným a prídavným elektromotorom a navyše technologicky unikátne riešenou prevodovkou. Na spotrebu však táto kombinácia nemala až tak priaznivý vplyv, ako sme očakávali.

Renault Clio v hybridnej verzii zaujal...
Renault Clio v hybridnej verzii zaujal výbornými jazdnými vlastnosťami, no spotrebou trochu zaostal za našimi očakávaniami. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Clio E-Tech je technicky pomerne zaujímavo riešené vozidlo. Je to priamy konkurent hybridnej Toyoty Yaris, je však od nej o niečo väčší, na prvý pohľad pôsobí konzervatívnejšie a používa trochu inak riešenú hybridnú technológiu.

Atypická kombinácia

Po technickej stránke sa radí k full-hybridom, čo značí, že má elektromotor a batériu s kapacitou, ktorá mu umožní čisto elektrický dojazd rádovo v jednotkách kilometrov. Na druhú stranu – takúto batériu s kapacitou 1,2 kWh netreba externe nabíjať, Clio to zvládne samo aj vďaka rekuperácii, ktorá je navyše pri tomto aute naozaj efektívna.

Hybridné Clio poháňa hladký benzínový motor SCe s objemom 1,6 litra a výkonom 67 kW (91 koní), ktorý je doplnený elektromotorom s výkonom 36 kW (49 koní) a ešte štartér-generátorom s výkonom 15 kW, resp. 20 koní. Systémový výkon auta je 103 kW, čo je rovných 140 koní.

Unikátne riešená prevodovka ponúka dva stupne...
Unikátne riešená prevodovka ponúka dva stupne pre elektromotor a štyri pre spaľovací motor. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Originálne je riešená sekvenčná multi-mode prevodovka. Tá totiž vôbec nemá klasickú spojku, synchronizáciu namiesto nej zabezpečuje elektromotor. Má štyri rýchlosti pre spaľovací motor a dve pre elektromotor. Takže v čisto elektrickom režime (auto sa vďaka tejto spojke vždy rozbieha v elektrickom režime) sú k dispozícii dva stupne, v čisto spaľovacom štyri a v hybridnom celkovo osem.

Spotreba nenadchla

Radenie je navyše hladšie, komfortnejšie a rýchlejšie. Taktiež by jej využitie malo znížiť spotrebu. Z pohľadu užívateľa táto inovatívna prevodovka naozaj smerom hore radí plynulo a rýchlo, v meste pri rozbiehaní sa z križovatky budete mať pocit, akoby ste sedeli skôr v elektromobile, dynamika je v meste jeho silnou stránkou. Smerom dolu po uvoľnení plynu je však trochu spomalená, charakterom pripomína asi najviac klasickú CVT prevodovku.

Ak by sme ju mali subjektívne hodnotiť – nijako extra nás nenadchla, no nijako extra nám ani neprekážala. Naozaj dobre a efektívne je riešená rekuperácia, čo je režim, označený na voliči radiacich stupňov písmenom B. Je pomerne intenzívna, rýchlo dokáže dobiť batériu a keď si tento režim zvyknete používať (a to by ste pri hybride mali), môžete na brzdový pedál temer zabudnúť.

Interiér je vydarený, slušne spracovaný, zaujme...
Interiér je vydarený, slušne spracovaný, zaujme vertikálny stredový displej. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

My sme v meste odjazdili o niečo menej než polovicu testovaných kilometrov, takže priemer sa nám pohyboval okolo 5,4 až 5,6 litra. To bolo o niečo viac, než sme čakali.

Keď sa pozrieme do cenníku, tak pri výbave Intense je rozdiel medzi motormi TCe 90 a E-Tech 140 je rozdiel takmer 7-tisíc eur, z nášho pohľadu benefity použitej hybridnej technológie pri tomto konkrétnom modeli za uvedený cenový rozdiel nestoja.

Jazdné dojmy

Tým nechceme povedať, že Clio je zlé auto. Práve naopak, s benzínovým motorom má veľmi dobrý pomer cena/hodnota a pochváliť môžeme aj jazdné vlastnosti. Na ceste je určite komfortnejšie, než už niekoľkokrát spomínaný Yaris, za prejazd nerovností si rozhodne zaslúži veľké plus.

Kabína by mohla byť o niečo lepšie odhlučnená, pretože prevodovka má občas tendenciu motor udržiavať vo vyšších otáčkach a v kabíne to celkom počuť.

Na druhú stranu – stačí si pridať zvuk, za príplatok môžete mať v aute naozaj výborné ozvučenie. Audiosystém Bose s deviatimi reproduktormi vrátane subwooferu za tých 670 eur z nášho pohľadu stojí.

V hybride je kufor (vo verzii bez rezervy)...
V hybride je kufor (vo verzii bez rezervy) takmer o sto litrov menší, než pri benzínovej. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Navyše vo výbave Intense máte už v cene napríklad automatickú klímu, hands-free prístupovú kartu, full LED svetlá, zadné parkovacie senzory a aj navigáciu. A to bez ohľadu na to, či si zvolíte benzínovú alebo hybridnú verziu.

Clio na svoju triedu ponúka naozaj slušný vnútorný priestor. Jediné obmedzenie môžu cítiť vyšší cestujúci vpredu v oblasti kolien, ktorý z jednej strany obmedzuje rozširujúca sa stredová konzola, plynulo prechádzajúca do stredového tunelu a z druhej z dverí vystupujúca kľučka, respektíve lakťová opierka. Ak sa o konzolu opriete kolenom, jemne občas zavŕzga, niekomu to môže pripadať rušivé.

Kufor má objem pri hybridnej verzii 299 litrov, čo je takmer o stovku menej, než pri čisto benzínovej – to je ďalší argument, ktorý pri rozhodovaní sa medzi nimi stojí za zváženie.

V kabíne

V interiéri zaujme najmä vertikálne orientovaný stredový displej. Menu infotainmentu je pomerne prehľadné, reakcie však nepatria k najrýchlejším.

Trochu sme mali problém s parkovacou kamerou, ktorá je v zadnej časti umiestnená tak, že sa naozaj veľmi rýchlo zašpiní, takže na displeji prakticky nič nevidíte, treba ho – najmä v tomto čase – opakovane čistiť.

Pri pohľade zo zadu auto zaujme výraznými...
Pri pohľade zo zadu auto zaujme výraznými horizontálne orientovanými svetlometmi. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Nové Clio je na svoju triedu naozaj priestranné auto s veľmi slušnými jazdnými vlastnosťami, páči sa nám aj o niečo konzervatívnejšie poňatie exteriéru. No vzhľadom na pomer cena a výbava by sme však v jeho prípade uprednostnili pred testovanou hybridnou verziou skôr čisto benzínovú v kombinácii s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Naftové motory v ponuke nie sú.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 050
Šírka (mm) 1 798 (bez zrkadiel)
Výška (mm) 1 440
Rázvor náprav (mm) 2 583
Objem kufra (l) 299 (243 s rezervou)
Objem nádrže (l) 39
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 313

Technické údaje

Model Renault Clio E-Tech 140
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem motora (ccm) 1 598
Výkon spaľovacieho motora(kW/k pri ot.) 67/91 pri 5 600
Výkon elektromotora (kW/k) 36/49
Výkon štaartér-generátoru (kW/k) 15/20
Krútiaci moment spaľovacieho motora (Nm/ot.) 131
Krútiaci moment elektromotora (Nm) 253
Systémový výkon (kW/k) 103/140
Prevodovka: automat. multimódová e-tech  
0 – 100 km/h (s) 9,9
Maximálna rýchlosť (km/h) 180
Normovaná spotreba na 100 km (l) 4,3 – 4,4
Spotreba počas testu (l) 5,7

Ceny

Základná cena Renault Clio E-Tech od 18 250 €
Cena verzie Intens 20 650 €
Cena testovanej verzie 24 390 €
Renault
		Clio E-Tech 140 (2021)
Renault
		Clio E-Tech 140 (2021)
+28Renault Clio E-Tech 140
		(2021)

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#test auta #Renault Clio #Renault #multi-mode #hybrid #Clio
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek