Pozrite si videotest
Vozidlo do testu zapožičala spoločnosť AAA AUTO. Jednou zo zaujímavých ponúk je jazdený Hyundai Ioniq. Automobil, ktorý bol na trh uvedený v roku 2016 je tak nenápadný, že mnoho ľudí ho ani nepozná. Na trhu boli (a stále sú) tri verzie. Prvým je hybrid. Ten má malú 1,56 kWh batériu, ktorú nie je možné nabíjať a elektromotor s výkonom 44 koní. Manažment batérie je čisto v réžii samotného auta, spaľovacieho motora a rekuperácie.
Plug-in hybrid už dobíjať možné je. Jeho batéria má kapacitu 8,9 kWh. Výkon elektrického motora dosahuje 61 koní. Obe verzie spolupracujú s 1,6 litrovým benzínovým štvorvalcom s výkonom 105 koní. Systémový výkon dosahujú 141 koní.
Komu toľko elektriny nestačí, na trhu s jazdenými autami môže naraziť aj na elektromobil. Jeho výkon má hodnotu 120 a od roku 2019 136 koní. Kapacita batérie dosahuje 28 kWh. Od roku 2019 ju výrobca zvýšil na 38,3 kWh.
Ioniq tejto generácie patrí do segmentu C. Teda do veľkostnej kategórie ako Hyundai i30 alebo VW Golf. Automobilka daný model stále produkuje v továrňach v Južnej Kórei a v Malajzii.
Nevyrazný dizajn
Hyundai Ioniq sa vyznačuje málo výrazným dizajnom. Auto pôsobí doslova nenápadne. Nič na tom nemení ani fakt, že ide o liftback a jeho dvere batožinového priestoru majú delené zadné sklo.
Vo vnútri Hyundai stavil na kvalitné materiály a dobré vypracovanie. Problematický je len výhľad smerom dozadu. Ten narúša práve delené zadné okno. Majiteľov tohto auto dokáže potrápiť aj vŕzganie vychádzajúce z oblasti dverí. Výrobca tento problém riešil zvolávacou akciou.
Naopak majiteľa okrem kvalitných materiálov poteší aj dobrý priestor spolu s bohatou výbavou. Mnoho kusov modelu Ioniq má na palube sedačky, ktoré nie sú len vyhrievané, ale aj ventilované. Vyhrievaný je aj volant. Okrem toho bežnou súčasťou výbavy tohto modelu je systém na udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu, ktorý dokáže aktívne zasiahnuť do riadenia.
Na palube môžete taktiež nájsť bezdrôtovú nabíjačku mobilných zariadení, dotykový displej informačno-zábavného systému s navigáciou, bezkľúčové štartovanie a iné. Batožinový priestor ponúka 443 litrov. Po sklopení zadných sedadiel objem narastá na 1 505 litrov.
Tá správna prevodovka
Mnoho hybridov v minulosti prišlo na trh s bezstupňovou CVT prevodovkou. Táto technika je rozšírená najmä v Ázii, pričom v Európe nemá dlhú históriu. CVT prevodovku výrobcovia používajú, aby udržali hmotnosť a cenu vozidla čo najnižšie.
Hyundai išiel na to inak a do Ioniqu namontoval dvojspojkový automat so 6 prevodovými stupňami. Tento krok hodnotíme mimoriadne pozitívne, pretože aj vďaka dobrej prevodovke dokážu hybridné verzie držať svoju spotrebu relatívne nízko a vodičovi poskytujú štandardnú kvalitu radenia rýchlostných stupňov.
Niektorí majitelia týchto vozidiel zriedkavo hlásia problémy s radením spiatočky. Nejde však o rozšírený problém, ktorý postihuje veľký počet týchto vozidiel.
Spoľahlivý model
Aj napriek tomu, že hybridné automobily majú na svojej palube komplikovanejšiu techniku ako bežné spaľovacie autá, Ioniq môžeme označiť za spoľahlivé auto. Spaľovací motor si vyžaduje dodržiavanie predpísaných výmen náplní a filtrov. Agregát často štartuje a často nepracuje v ideálnych podmienkach. Pravidelné výmeny sú pre udržanie jeho technického stavu kľúčové.
Všetky závažnejšie nedostatky Hyundai riešil v rámci záruky. V prípade elektromobilu dochádzalo k výmene hlavného relé v Power Relay Assembly (PRA). V začiatkoch produkcie taktiež výrobca pristupoval k výmene chybného olejového tesnenia na vnútornom kryte hydraulického pohonu spojky.
Odporúčame hybrid
Ak sa rozhodnete pre kúpu modelu Ioniq, odporúčame vám zadovážiť verziu hybrid, ktorú nie je možné nabíjať. Vďaka tomu hybridnú technológiu využijete aj keď nemáte garáž a žijete na sídlisku. Spaľovací motor sa o batériu postará sám.
Navyše ak dôjde k výraznému poklesu kapacity batérie, jej výmena nebude stáť tisíce eur. Ide o pomerne malú batériu. Napriek tomu hybridný systém funguje. V meste je možné s týmto autom jazdiť so spotrebou 4,5 až 5 litrov. Čím viac kolón, tým lepšie. Hybridný Ioniq dokáže v elektrickom režime plachtiť mestskou rýchlosťou, parkovať alebo posúvať sa kolóne.
Najväčším problémom môže byť nízky počet kusov tohto modelu bazároch. Kvôli tomu, že Ioniq nie je najrozšírenejším modelom značky Hyundai, ponuka v bazároch je pomerne striedma. Na druhej strane, tento model dokážete kúpiť za približne 16-tisíc eur. V takom prípade hybrid nebude mať najazdených viac ako 100-tisíc. V mnohých prípadoch dokonca len polovicu.
Hybrid | Plug-in hybrid | Elektromobil | Elektromobil | |
---|---|---|---|---|
Výroba | od 10/2016 | od 07/2017 | 11/2016–08/2019 | od 09/2019 |
Typ pohonu | elektrina + spaľovací motor | elektrina + spaľovací motor | elektrina | elektrina |
Spaľovací motor | 1,6 litra (105 koní) | 1,6 litra (105 koní) | – | – |
Elektrický motor | 44 koní | 61 koní | 120 koní | 136 koní |
Systémový výkon | 141 koní | 141 koní | 120 koní | 136 koní |
Kapacita batérie | 1,56 kWh | 8,9 kWh | 28 kWh | 38,3 kWh |