Test: Mercedes E 220d 4Matic - decentný elegán so skromným apetítom

, 28.02.2021 07:00
Mercedes E 220 d 4MATIC (2021)
Po tomto sedane vám možno na prvý pohľad trochu skĺzne zrak - jeho karoséria totiž temer úplne postráda ostré uhly a výrazné prelisy. Na elegancii mu to však určite neuberá. Autor: ,

Naftový dvojliter je aj pre takto veľké auto dostatočne silný agregát. Veľmi dobre spolupracuje s 9-stupňovým automatom a aj vďaka tomu s ním možno jazdiť s priemerom výrazne pod šiestimi litrami.

Trieda E patrí nielen k bestsellerom vyššej strednej triedy, ale historicky je to vlastne aj najpredávanejší model Mercedesu vôbec. Na trhu je už od roku 1946 a jej predaj už výrazne prekročil hranicu 14 miliónov kusov. Na svete je aktuálne jej desiata generácia, ktorú sme vyskúšali v modernizovanom prevedení.

Zmeny najmä vzadu

Konkrétne zaujímavú kombináciu dvojlitrového naftového motora s 9-stupňovým automatom a pohonom 4×4. Zastavme sa však najprv pri dizajne. Pri aktuálnom facelifte sa asi najvýraznejšia zmena týka zadných svetiel, kde miesto výrazných kosodĺžnikových svetiel po novom nájdete podstatne užšie horizontálne delené svetlá a zjemnené boli aj ostré hrany veka batožinového priestoru.

Spredu je zmenená maska chladiča, prepracovaný je tvar predných svetlometov a pozmenený je aj svetelný podpis, tvorený dennými LED svetlami. V aktuálnej podobe sa z auta temer úplne vytratili výrazné prelisy a ostré hrany. Na prvý pohľad vám možno po ňom skĺzne zrak, môže pôsobiť trochu všedne. Aspoň tak pôsobilo aj na nás.

Ak si však potom – a nielen zvonku, ale predovšetkým v interiéri (pozrite si galériu, toto auto zvnútra za to naozaj stojí) budete viac všímať ako sa dizajnéri s jednotlivými časťami auta pohrali, ako na seba krásne nadväzujú bez akéhokoľvek zdôrazňovania agresivity, začnete mu prichádzať na chuť.

Mercedes
		E 220 d 4MATIC (2021)
Mercedes E
		220 d 4MATIC (2021)
+8Mercedes-Benz E 220 d
		4MATIC (2021)

Iste, vkus je čisto subjektívna záležitosť. Tento Mercedes možno zaujme až na druhý pohľad, ale toto zaujatie vám potom vydrží. Dizajnérom sa v tomto prípade podarilo vytvoriť elegantné auto bez toho, aby bola nejako potlačená jeho dynamika.

Jazdenie alebo vozenie sa?

Pokiaľ ide o dynamiku, testovaná verzia asi nie je tou najreprezenta­tívnejšou, pod kapotou sme totiž mali dvojlitrový naftový štvorvalec s 9-stupňovým automatom a pohonom 4×4, ktorý v Mercedese prekrstili na 4Matic. Naftový dvojliter nájdete aj pod kapotou menších aut, ešte pred pár rokmi jazdila napríklad aj Fabia s motorom 1,9 TDI. Ale časy sa menia, Fabia má dnes litrové motory a Mercedes dvojlitrové. Ale na rozdiel od Fabie – aspoň ten diesel pod kapotou im stále zostal.

A ono to totiž vôbec nie je nejaký slabý „podvyživený“ agregát. Jeho maximálny výkon je 143 kW, respektíve 194 koní a ako správny diesel má slušný krútiaci moment s maximom 400 Nm, dostupným už od 1 600 otáčok za minútu. Aj vďaka nemu auto zrýchli na stovku za 7,5 sekundy a maximálku má 239 km/h.

Napriek tomu toto auto nie je žiaden trhač asfaltu a i keď máte k dispozícii aj športový režim, nijako vás k vyložene dynamickej jazde nebude lákať. Dovolíme si možno jedno nie celkom korektné zovšeobecnenie, ktoré má samozrejme svoje výnimky.

Testovaný Mercedes takmer úplne postráda ostré...
Testovaný Mercedes takmer úplne postráda ostré uhly a výrazné prelisy. Aj bez nich pôsobí elegantne a zároveň dynamicky. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Z nášho pohľadu, ak by sme mali povedať, v čom sa odlišujú BMW a Mercedes, tak potom v tom, že BMW sa viac sústreďuje na autá orientované na šoféra a aktívny zážitok z jazdy, Mercedes sa pre zmenu viac zameriava na cestovný komfort, estetiku a maximálnu bezpečnosť svojich modelov. Samozrejme, obe značky vedia vyrobiť ako ultimátne športové auto, tak aj maximálne komfortnú limuzínu.

A pokiaľ ide o jazdné vlastnosti – práve testovaný Mercedes je ideálnym príkladom vyššie spomenutého zamerania. Dovezie vás ultrakomfortne a bezpečne kamkoľvek, veľmi dobre si poradí s nerovnosťami, kabína je výborne odhlučnená.

Motor má dostatok sily aj dynamiky a veľmi dobre spolupracuje s 9-stupňovým automatom. Ten má rýchle reakcie, po kickdowne, alebo razantnejšom stlačení plynu rýchlo podradí a aj dostatočne dlho podrží vyššie otáčky, takže predbiehanie nie je najmenší problém, no nečakajte od neho – a v žiadnom jazdnom režime – že by sa vás nejako extra snažil vtiahnuť do deja.

Ale zas, aby sme autu nekrivdili, aj keď ide o štvorkolku, schopnú preniesť sto percent výkonu podľa potreby ako na prednú, tak aj na zadnú nápravu, inžinieri mysleli aj na zábavu, pretože k jazdným režimom pridali aj „driftovací mód“. V ňom sa výkon prenáša výlučne na zadnú nápravu a ESP sa správa, dajme tomu, „oveľa tolerantnejšie“.

Elegantný interiér

O vnútornej estetike a dôrazne na vnímanú kvalitu sme už hovorili, toto vedia nemeckí dizajnéri dotiahnuť k dokonalosti. Pri infotainmente sme v akomsi medziobdobí, naozaj ideálnu dotykovú architektúru nevymyslel zatiaľ nikto, všetky značky viac menej experimentujú a navyše sa čaká aj na príchod OLED displejov (táto technológia umožní, aby boli zakrivené), ktoré dizajn prístrojoviek zmenia možno tak výrazne, ako nástup LED technológie zmenil na autách svetlá.

Interiér má ladné línie, ktoré na seba veľmi...
Interiér má ladné línie, ktoré na seba veľmi prirodzene nadväzujú. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Experimentuje sa s rôznymi kapacitnými ovládačmi, gestami, hlasom, slajdrami a podobne. Mercedes so svojím progresívnym dizajnom infotainmentu patrí k automobilkám, ktoré pokročili v tomto smere asi najďalej – a preto sa aj architektúra ich infotainmentu začína čoraz viac odlišovať od toho, na čo sme v autách boli doteraz zvyknutí.

Inak povedané – prestup z iného staršieho modelu do moderného Mercedesu znamená, že vodič si na jeho ovládanie bude musieť zvykať dlhšie a spočiatku mu to možno ani nebude príjemné. Má to však svoju logiku, len ju budete objavovať postupne. Aj vďaka množstvu funkcií to jednoducho nie je auto, kam si sadnete a okamžite sa v ňom budete cítiť ako doma a vedieť, kde čo je. A toto konštatovanie nemyslíme vôbec ako kritiku, je to, svojím spôsobom, daň za high-tech. Ak si do neho presadnete, budete, či chcete alebo nie, v pozícii „early adopters“.

Mercedes-Benz E 220 d 4MATIC (2021)
Mercedes-Benz E 220 d 4MATIC (2021)
+9Mercedes-Benz E 220 d
		4MATIC (2021)

Treba si zvyknúť napríklad na to, že všetko, čo sa týka vodiča, sa nastavuje cez digitálny kokpit a preto majú aj dotykové tlačidlá na volante viac funkcií a všetko, čo sa týka auta sa nastavuje pre zmenu na stredovom displeji. A samozrejme, mnohé funkcie, napríklad ovládanie asistenčných systémov možno nastaviť aj na jednom, aj na druhom.

V aute tejto triedy (a tejto ceny) sme očakávali už v základe čisto elektricky nastaviteľné sedadlá, naše očakávania v tomto smere ale neboli celkom naplnené. Na druhú stranu – potešila aj taká drobnosť, ako na pohyb citlivé podsvietenie priestoru spolujazdca. Ak ste si na jeho sedadlo dali napríklad mobil a natiahli sa po ňom, auto si to „všimlo“ a sedák vám osvetlilo. Ambietné podsvietenie je v tomto aute dotiahnuté do dokonalosti, ani nemá zmysel sa o tom rozpisovať. Podsvietené môžete mať temer čokoľvek a akýmkoľvek štýlom, intenzitou a jasom, dokonca aj viacfarebne.

Navigácia čiastočne využívala aj rozšírenú realitu, takže v centrách miest a v križovatkách vám namiesto mapy premietla z kamier snímanú situáciu priamo pred vami a do nej vám dokresľovala navigačné šípky. Zatiaľ nás však toto riešenie skôr vyrušovalo, ako pomáhalo. Napríklad aj preto lebo odpútavalo pozornosť od sledovania okolia a nechávalo vám často veľmi krátky reakčný čas.

Popri komforte je ďalšou silnou stránkou tohto auta veľký dôraz na bezpečnosť – a to naprieč všetkými výbavami, už v základe sú v cene všetky bežné asistenčné systémy. Za príplatok boli aktívne iba niektoré asistenčné systémy. Napríklad auto bolo schopné čiastočne autonómnej jazdy, dokázalo sa udržať vo zvolenom jazdnom pruhu a dokázalo udržiavať predvolenú vzdialenosť od vpredu idúceho auta.

Najväčšou dizajnovou zmenou sú zadné svetlá, po...
Najväčšou dizajnovou zmenou sú zadné svetlá, po novom sú užšie, delené a hlavne horizontálne umiestnené. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Malo aj jednu nie úplne bežnú vec – volá sa bočný impulz Pre-Safe. Ten slúži na ochranu spolujazdca. Ak snímače vo vozidle ohlásia, že bočná kolízia je neodvrátiteľná, v bočnici sedadla spolujazdca sa nafúknu vankúše, ktoré ho posunú viac do stredu vozidla, čim čiastočne zmiernia jej následky.

Mercedes
		E 220 d 4MATIC (2021)
Mercedes E
		220 d 4MATIC (2021)
+9Mercedes E 220 d 4MATIC
		(2021)

Záver

Testovaný Mercedes je z nášho pohľadu výborné rodinné auto, samozrejme, ak z praktických dôvodov nepreferujete kombi. Je tiché, aj vďaka podvozku Agility Control so selektívnym tlmením naozaj komfortné, bezpečné, dostatočne dynamické a pritom úsporné. Dostať sa nad šesť litrov bude fakt problém, skôr budete jazdiť s dlhodobým priemerom niekde okolo 5,5 až 5,7 litra na sto kilometrov.

Jediné výhrady smerujú k tomu, že ak preferujete aktívnu jazdu, zrejme táto motorizácia nebude úplne ideálnou voľbou. A niekomu možno bude prekážať aj to, čo my pokladáme skôr za výhodu – dizajn je relatívne nenápadný, takže prvoplánovo možno „neohúri“ tak ako jeho priami konkurenti. Ale z nášho pohľadu je naozaj elegantné, navyše spôsobom, ktorý sa určite rýchlo neopozerá a nezostarne.

Rozmery, objemy, hmotnosti Mercedes E 220d 4Matic
Dĺžka (mm) 4 935
Šírka (mm) 1 852 (bez zrkadiel)
Výška (mm) 1 460
Rázvor (mm) 2 939
Objem batožinového priestoru(l) 540
Objem palivovej nádrže (l) 50
Prevádzková hmotnosť (kg) 1 810
Technické údaje Mercedes E 220d 4Matic
Typ motora vznetový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 950
Počet valcov 4
Výkon (kW/k) 143/194
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 400/1 600 – 2 800
Prevodovka automatická 9 st.
Poháňaná náprava predná a zadná
Max. rýchlosť (km/h) 239
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 7,5
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) 5,1 – 5,4
Spotreba (test) (l/100km) 5,9
Ceny (vrátane DPH)  
Základná cena Mercedes E 220d 55 410 eur
Základná cena Mercedes E 220d 4Matic 58 170 eur
Cena testovaného auta 75 696 eur
0 debata debata
Články podľa značiek