Test: Citroën DS4 2.0 HDi - ide hlavne o štýl

Najnovším členom ušľachtilej rodiny s dvojicou šípov je model DS4. Práve ten sme si vyskúšali v najvyššom stupni vybavenia Sport.

19.09.2011 11:53
Citroën DS4 Foto:
Dizajn nového DS4 je bezpochyby jeho najsilnejším argumentom.
debata

Nový Citroën DS4 si už stihol odniesť viacero cien za dizajn, ale zaradiť ho do niektorej z bežných kategórii nie je vôbec jednoduché. Ide síce o 5-dverový hatchback, postavený na platforme Citroënu C4, no už na prvý pohľad je zrejmé, že chce byť čímsi viac – imidžovým modelom, kde hrá prvé husle štýl a individualita.

Citroën dostal chuť zasúťažiť si v prémiovom... Foto: Václav Lipavský
Citroën DS4 Citroën dostal chuť zasúťažiť si v prémiovom segmente.

Aj preto má na rozdiel od bežnej céštvorky úplne novú karosériu evokujúcu športové kupé s klesajúcou líniou strechy a utajeným párom zadných dverí. Tie skrývajú kľučky v ráme okna, podobne ako talianska Alfa Romeo Giulietta. A je tu tiež rafinovaný tvar svetiel a množstvo precíznych detailov spolu s nádherným chrómovým lemom bočných okien a výfukmi zapustenými do horizontálnej hliníkovej lišty. Ale, priznajme si, na kupé je DS4 predsa len príliš robustné a s výškou 1535 mm aj príliš vysoké. Obrovské oblúky blatníkov, v ktorých sa zdajú malé aj 18-palcové disky, vyvolávajú dokonca dojem, akoby DS4 chcela zablúdiť kdesi do segmentu módnych crosoverov.

Rázvor náprav je 2607 mm. Foto: Václav Lipavský
Citroën DS4 Rázvor náprav je 2607 mm.

Za krásu sa platí

Vyzerá to skvele, ale ako to už býva, za krásu sa platí a pri tomto aute zvlášť. Profil zadného okna totiž neumožňuje jeho stiahnutie. DS4 je tak asi jedným 5-dverovým hatchbackom súčasnosti s pevnými zadnými sklami. V Citroëne tvrdia, že klimatizácia v sérii to ospravedlňuje. Ľudia so sklonom ku klaustrofóbii budú mať však na celú vec asi iný názor.

Pri nastupovaní si treba dávať pozor na... Foto: Václav Lipavský
Citroën DS4 Pri nastupovaní si treba dávať pozor na vyčnievajúci roh otvorených zadných dverí.

V dobrom nebudete na konštruktérov spomínať ani pri vystupovaní a nastupovaní do zadnej časti interiéru. Dvere sú síce v hornej časti nesmierne široké, ale to len z dôvodu trojuholníkového výbežku okna. V skutočnosti je vstupný otvor extrémne malý, takže dostať sa dozadu vyžaduje cvik takmer ako v Mazde RX7. A spomínaný výbežok? Ten zas zavadzia pri otváraní v stiesnených pomeroch, napríklad pri parkovaní.

V interiéri vládne prémiová atmosféra. Foto: Václav Lipavský
Citroën DS4 V interiéri vládne prémiová atmosféra.

Interiér stavia tiež na luxusnej atmosfére. No celkom nový nie je. Palubná doska vyrobená z kvalitných mäkkých plastov, ako aj prístrojový panel a stredová konzola pochádzajú z bežného Citroënu C4. Nové sú však výplne dverí s exkluzívnymi dekoráciami, čierne čalúnenie stropu, a najmä komfortné široké sedadlá s dvojfarebným koženým čalúnením. Zvlášť dobrú bočnú oporu však neponúkajú, čo opäť naznačuje, že DS4 má byť skôr luxusným než športovo orientovaným modelom. Podobne ako šokujúco veľký volant či vyššia poloha sedenia v porovnaní s Citroënom C4.

Predným sedadlám nechýba masážna funkcia. Foto: Václav Lipavský
Citroën DS4 Predným sedadlám nechýba masážna funkcia.

Nové je aj čelné sklo zasahujúce hlboko do strechy. Odsunutím slnečných clôn vzad tak vzniká fantastický výhľad smerom nahor a pocit vzdušnosti aj bez panoramatickej strechy. Kvôli tejto vymoženosti však prišiel DS4, tak ako Citroën C3 s oknom Zenit, o vnútorné rukoväte nad dverami. V porovnaní s ním však treba DS4 pripočítať k dobru, že slnečné clony možno otáčať na strany.

Výhľad cez veľké čelné sklo poteší najmä v meste. Foto: Václav Lipavský
Citroën DS4 Výhľad cez veľké čelné sklo poteší najmä v meste.

Kým výhľad vpred je bezproblémový o pohľade dozadu to už neplatí. Zo zorného uhla uberá malé zadné okno aj široké zadné stĺpiky. Parkovacie senzory tak prídu iste vhod.

Vzadu málo miesta

Nevyváženosť DS4 dokladuje aj málo miesta na zadných sedadlách. Kým vpredu vládnu kráľovské pomery, cestujúci vzadu si budú iste sťažovať na malú priestorovú rezervu na nohy a veľmi obmedzený výhľad.

Dozadu sa nastupuje trochu ťažšie. Foto: Václav Lipavský
Citroën DS4 Dozadu sa nastupuje trochu ťažšie.

K ergonomickým chybám musíme pripočítať aj málo intuitívne ovládanie audiosústavy. Zaskočí vás tiež prístrojový panel. Citroën sa chváli možnosťou zmeny podsvietenia troch tubusov a ich centrálnych displejov až v ôsmich farbách. Skutočnosť je však taká, že nejde o osem farieb, ale len o osem odtieňov modrej.

Vybavením sa snaží DS4 tiež navodiť duch luxusu, ale že by išlo o veľkorysosť, sa povedať nedá. Zvlášť preto, že necítiť s výnimkou koženého čalúnenia a exkluzívnych dekorácií zásadný odstup od bežného Citroënu C4. Dokonca ani v nami testovanej najvyššej úrovni Sport. Aj tu sú výlučne za príplatok xenónové natáčacie svetlá, detektor podhustenia pneumatík či systém kontroly slepého uhla a nechceného opustenia jazdného pruhu. Podobne je to s parkovacím asistentom a masážnymi sedadlami, s ktorými Citroën tak trochu zavádza. Parkovací asistent dokáže totiž len zmerať parkovacie miesto, nie sám parkovať, ako to zvláda množstvo konkurentov, napríklad nový Ford Focus alebo Škoda Yeti.

Masážna funkcia sedadiel sa v skutočnosti obmedzuje len na pohyb elektricky nastaviteľnej bedrovej opierky vpred a vzad. Nič viac, čo by robilo z DS4 prémiový model. Sériový tempomat síce možno prednastaviť na tri rýchlosti, ale systém radaru a aktívneho pribrzďovania nenájdete ani na zozname príplatkov. S motorom 2.0 HDi navyše vôbec nemáte možnosť získať automatickú prevodovku.

Základný objem kufra 385 l zväčšíte sklopením... Foto: Václav Lipavský
Citroën DS4 Základný objem kufra 385 l zväčšíte sklopením deleného operadla.

S objemom kufra 385 litrov budete spokojní, zvlášť ak pod podlahou nájdete aspoň dojazdovú rezervu. Škoda len vysokej nakladacej hrany a schodu na podlahe, ktorý vzniká po sklopení zadných operadiel.

Pod podlahou je dojazdová rezerva. Foto: Václav Lipavský
Citroën DS4 Pod podlahou je dojazdová rezerva.

Silný aj úsporný

So službami 120 kW (163 k) naftového dvojlitra, ktorý nie je v ponuke pre klasický modelový rad C4, budete určite spokojní. Nielen kvôli vynikajúcej dynamike, ale aj hospodárnosti. Aj bez stop-štart systému sa dokážete v kombinácii so 6-stupňovým manuálom dostať v meste hlboko pod sedemlitrovú hranicu a mimo mesta aj k piatim. Nie je tak ďaleko od oficiálnych hodnôt výrobcu. Motor je navyše veľmi kultivovaný a tichý. Nie náhodou Citroën priznáva, že po prvý raz použil v DS4 viac a nových tlmiacich materiálov, ktoré využívala doteraz nemecká konkurencia. Aj prevodovka má po rokoch konečne konkurencieschopnú presnosť radenia.

Motor je silný a úsporný zároveň. Foto: Václav Lipavský
Citroen DS4 Motor je silný a úsporný zároveň.

Za volantom rýchlo pochopíte, že DS4 nie je celkom bežná céštvorka. Citroën totiž popracoval na podvozku, aj keď je pravda, že vyspelým nezávislým zavesením zadných kolies sa pochváliť nemôže. Tajomstvo vyššej kultivovanosti sa skrýva v odlišnom naladení. To je prekvapujúco tuhšie, čo zlepšuje správanie auta v náročnejších jazdných situáciách, zlepšuje smerovú stabilitu a znižuje náklony v zákrutách. Sympatické je, že tým nijako neutrpel komfort. Práve naopak. V porovnaní s nemeckou konkurenciou je DS4 stále „mäkším“ autom a to, čo potenciálne stráca na tuhosti, kompenzuje veľmi dobrou izoláciou. Aj na 18-palcových diskoch si tak posádka môže užiť pohodlie takmer porovnateľné s vlajkovou loďou C5.

Šesťstupňová prevodovka má dobré odstupňovanie. Foto: Václav Lipavský
Citroën DS4 Šesťstupňová prevodovka má dobré odstupňovanie.

Miernej nedotáčavosti sa však DS4 s ťažkým dieselom vpredu celkom zbaviť nedokázala. Všetko je však v norme. Riadenie prekvapuje komfortným naladením, ale aj prenosom negatívnych síl na volant pri prudkých akceleráciách. To spolu s elektrickou parkovacou brzdou asi neulahodí športovo založeným náturám.

Napriek väčšej svetlej výške je auto v... Foto: Václav Lipavský
Citroën DS4 Napriek väčšej svetlej výške je auto v zákrutách stabilné.

Možno sme boli pri teste na túto francúzsku novinku trochu prísni, ale ak sama automobilka tvrdí, že ide o prémiový model a od zákazníkov si v porovnaní s podobne vybaveným Citroënom C4 pýta približne o 4000 eur viac, možno očakávať, že vyššie budú aj nároky zákazníkov. S prémiovosťou DS4 to však nie je až také jednoznačné. Za viac peňazí nedostávate totiž prémiovú techniku ani extra prémiovú výbavu. Najväčším rozdielom medzi C4 a DS4 tak ostáva štýl. Ten vás však stojí nielen viac peňazí, ale aj výrazné ústupky v komforte na zadných sedadlách.

Nádych prémiovosti modelu DS4 si Citroën cení... Foto: Václav Lipavský
Citroën DS4 Nádych prémiovosti modelu DS4 si Citroën cení zhruba na 4000 eur.
Výhody Nevýhody
dizajn nastupovanie dozadu
jazdný komfort málo miesta vzadu
výkonný motor nesťahovateľné zadné okná
Technické údaje
Model: Citroën DS4 2.0 HDi Sport
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC Turbo
Objem motora (cm3): 1997
Výkon (kW/ot.): 120/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 340/2000
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4275/1810/1522
Rázvor náprav (mm): 2607
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 385/60
Maximálna rýchlosť (km/h): 212
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 9,3
Komb. spotreba (l/100 km): 5,1
Cena: 25 790 €
Sériové vybavenie Sport (vybrané prvky):
ESP, 6× airbag, predné hmlové svetlá, denné LED-svetlá, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo, dvojosová regulácia volantu, výšková regulácia predných sedadiel, 18-palcové disky, programovateľný tempomat s obmedzovačom, el. ovládané predné okná, parkovací asistent s meraním miesta, dažďový a svetelný senzor, stredová lakťová opierka, kožené čalúnenie, masážne predné sedadlá, audio s CD + USB-port, dvojzónová klimatizácia, palubný počítač.
Autozor: Citroën DS4 – aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi
debata chyba
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek