Videotest
Test vznikol v spolupráci so spoločnosťou AAA AUTO. VW Passat sa prvýkrát na trhu objavil v roku 1972. Svoju zlatú éru zažil koncom deväťdesiatych rokov minulého storočia a v prvých dekádach nového milénia. Z postu kráľa manažérov ho postupne začali vytláčať vozidlá kategórie SUV. Keďže jeho najrozšírenejším motorom je dvojlitrový naftový štvorvalec TDI, jeho predajom nepomohla ani kauza Dieselgate z roku 2015, aj keď testovanej generácie sa už priamo nedotkla.
Práve v tom čase v predaji štartovala aktuálna generácia VW Passat s interným označením B8. Na prvý pohľad je veľmi podobná so svojou predchodkyňou, no technika prešla výrazným posunom vpred.
Prečo je Passat obľúbený?
VW Passat sa pravidelne umiestňuje v prvej päťke najpredávanejších jazdených áut. Dôvodov je niekoľko. V prvom rade ide o praktické auto. Na dĺžku meria takmer 4,8 metra, pričom rázvor kolies má hodnotu necelých 2,8 metra. To znamená, že vo vnútri sa nachádza obrovská dávka priestoru. Dovolíme si tvrdiť, že v interiéri je viac miesta ako vo väčšie “esúvéčiek”.
Do batožinového priestoru sa zmestí 650 litrov. Po sklopení zadných sedadiel sa Passat mení na malú dodávku s objemom až 1 780 litrov. Po skončení manažérskych služieb teda tento model nachádza vynikajúce uplatnenie v rodinách.
Passat je vlajkovou loďou značky VW. To znamená, že vo vnútri nájdete pomerne bohatú výbavu. Na trhu s jazdenými vozidlami bez problémov nájdete kusy s adaptívnym tempomatov, trojzónovou klimatizáciou, koženým interiérom, dažďovým a svetelným senzorom spolu s dotykovým displejom a navigáciou. Výnimkou nie sú ani kusy s panoramatickými strechami, vyhrievanými a odvetrávanými sedadlami, či vyhrievaným volantom.
Keďže ide o manažérske auto, Passat zvládne vysoký počet kilometrov. Je to odolné auto, ktoré pri správnej údržbe a používaní zvládne najazdiť stovky tisíc kilometrov. Navyše v autobazároch sa VW Passat predáva za priaznivé ceny. Aj zachovalé kusy s nízkym počtom najazdených kilometrov za štyri roky používania stoja približne polovicu toho, čo stáli ako nové.
Passat poslednej generácie s nájazdom do 100-tisíc km s 1,6 litrovým naftovým motorom je možné kúpiť už od 12-tisíc eur. Ak chcete väčší a silnejší dvojliter, pripravte si 15-tisíc eur.
Aké sú jeho riziká?
Dôvodov na obozretnosť pri kúpe tohto vozidla je taktiež niekoľko. Keďže ide o odolné vozidlo, ktoré veľa vydrží, je častým cieľom podvodníkov s autami. Podľa štúdie spoločnosti CarVertical, ktorá sa zaoberala “stáčaním” kilometrov vozidiel na viacerých trhoch vrátane Slovenska, je Passat na desiatej priečke vozidiel s najčastejšie pozmeňovaným počtom najazdených kilometrov.
V tomto prípade odporúčame byť mimoriadne opatrný, nakupovať u overených predajcov a pred kúpou si vozidlo overiť. Či už v servise, alebo prostredníctvom overovačov VIN čísiel. Ak kúpite vozidlo s výrazne zníženým počtom najazdených kilometrov, môže vás čakať nemilé prekvapenie v podobe neočakávaných servisných výdavkov.
Ako už bolo spomenuté, Passat je odolné auto. Ak teda mu na odometri nesvieti číslo výrazne prevyšujúce sumu 250-tisíc km a predchádzajúci majiteľ auto netýral, vážne problémy sa vám pravdepodobne budú vyhýbať.
Podstatné je sústrediť sa na kvalitný servis. Servisné intervaly výmeny oleja odporúčame skrátiť na polovicu. Zabúdať netreba ani na automatickú prevodovku. Je nutné, aby radila hladko, bez trhania. V opačnom prípade hrozí výmena spojkových lamiel. Ak kupujete kus, ktorý má najazdených viac ako 160-tisíc km, počítajte s výmenou vodnej pumpy. Spolu s ňou sa odporúča vymeniť aj rozvody. S pribúdajúcim počtom najazdených kilometrov si prirodzene začne vyžadovať pozornosť aj podvozok. Asi najkratšou životnosťou sa vyznačujú silentbloky predných ramien, ktorých výmena nie je finančne náročná.
„Aktuálna generácia Passatu sa teraz teší veľkej obľube. Spolu s Octaviou tretej generácie a rovnako starým Superbom ide o najžiadanejšie modely vo svojej vekovej a cenovej kategórii. Preto môže prekvapiť, že predajné ceny tohto bestselleru pomerne rýchlo padajú. Na trh sa totiž v súčasnosti dostáva pomerne veľa áut po ukončenom lízingu, takže ponuka na trhu mierne prevažuje nad dopytom. To je pre kupujúceho priaznivá situácia, keďže si na trhu môže vyberať z veľkej ponuky, veľakrát aj u jedného predajcu na jednom mieste. V žiadnom prípade teda nezľavujte z nárokov na kvalitu ojazdeného auta – kupujte u predajcu, ktorý Vám na voz poskytne doživotnú záruku na legálny pôvod vozidla. Zároveň trvajte na servisnej knižke, hoci je často v elektronickej podobe. Z výbavy určite chcite automatickú klimatizáciu – občas sa objaví vozidlo bez nej a je veľmi zle predajné. Určite chcite vyhrievané sedačky a skvelý je adaptívny tempomat,“ Jindřich Topol, regionálny manažér výkupu siete autocentier AAA AUTO.
Ideálny motor?
Ani jeden z motorov, ktoré VW v tomto modeli ponúka nemá problémy so spoľahlivosťou. Výber je teda na preferenciách samotného budúceho majiteľa. Ak s Passatom plánujete jazdiť na dlhé trasy, často využívať diaľnice, tak dvojlitrovým TDI nič nepokazíte. Pre fajnšmekrov VW ponúka aj bi-turbo naftový dvojliter, ktorého jazdný prejav bol rozhodne najlepší. Ceny áut s týmto motorom sa však aktuálne držia najvyššie.
Ak vám ide o čo najnižšie náklady na pohonné látky, odporučiť môžeme menší 1,6 litrový štvorvalec TDI. Jeho výkon 120 koní na bežné jazdenie bohato stačí. Pri častom používaní auta v meste a na krátke trasy je možné uvažovať o benzínových agregátoch. Základná “jednaštvorka” TSI pokryje v tomto smere drvivú väčšinu potrieb.
Problémom môže byť fakt, že ponuka benzínových motorov je výrazne nižšia ako tých naftových. Na druhej strane v prospech benzínových agregátov hrá počet najazdených kilometrov. Ten je výrazne nižší ako v prípade ich naftových kolegov.
Benzínové motory
Motor | Roky výroby | Výkon (kW/k) | Krútiaci moment (Nm) | Emisná trieda |
---|---|---|---|---|
1,4 TSI | 07/2014–08/2018 | 92/125 | 200 | Euro 6 |
1,4 TSI | 07/2014–08/2018 | 110/150 | 150 | Euro 6 |
1,5 TSI* | 10/2018–06/2019 | 110/150 | 150 | Euro 6d-TEMP |
1,8 TSI | 02/2015–08/2018 | 132/180 | 250 | Euro 6 |
2,0 TSI | 02/2015–08/2018 | 162/220 | 350 | Euro 6 |
2,0 TSI | 06/2015–08/2018 | 206/280 | 350 | Euro 6 |
2,0 TSI* | 11/2018–03/2019 | 200/272 | 350 | Euro 6d-TEMP |
1,5 TSI* (facelift) | od 09/2019 | 110/150 | 250 | Euro 6d-ISC-FCM |
2,0 TSI* (facelift) | od 06/2019 | 140/190 | 320 | Euro 6d-ISC-FCM |
2,0 TSI* (facelitt) | 06/2019–09/2020 | 200/272 | 350 | Euro 6d-TEMP-EVAP-ISC |
2,0 TSI* (facelift) | od 11/2020 | 206/280 | 400 | Euro 6d-ISC-FCM |
*motory vybavené filtrom pevných častíc
Naftové motory
Motor | Roky výroby | Výkon (kW/k) | Krútiaci moment (Nm) | Emisná trieda |
---|---|---|---|---|
1,6 TDI | 07/2014–06/2019 | 88/120 | 250 | Euro 6 |
2,0 TDI | 07/2014–06/2019 | 110/150 | 340 | Euro 6 |
2,0 TDI SCR | 07/2014–03/2019 | 140/190 | 400 | Euro 6 |
2,0 TDI SCR (biturbo) | 07/2014–06/2019 | 176/240 | 500 | Euro 6 |
1,6 TDI SCR (facelift) | 06/2019–08/2020 | 88/120 | 250 | Euro 6d-TEMP |
2,0 TDI SCR (facelift) | od 08/2020 | 90/122 | 250 | Euro 6d-ISC-FCM |
2,0 TDI SCR (facelift) | od 08/2019 | 110/150 | 360 | Euro 6d-ISC-FCM |
2,0 TDI SCR (facelift) | 06/2019–08/2020 | 140/190 | 400 | Euro 6d-TEMP |
2,0 TDI SCR (facelift) | od 09/2020 | 147/200 | 400 | Euro 6d-ISC-FCM |
2,0 TDI SCR (facelift – biturbo) | 06/2019–08/2020 | 176/240 | 500 | Euro 6d-TEMP |
Ceny
Ceny tejto generácie Passatov začínajú približne na 9-tisíc eurách. Ide o najmenej vybavené a najviac opotrebované kusy. Na dobre vybavený kus s nízkym počtom najazdených kilometrov a s dvojlitrovým TDI si pripravte aspoň 15-tisíc eur.
Ponuka benzínových verzií netvorí ani jednu desatinu z celkového množstva inzerovaných áut. Výber je tak citeľne chudobnejší a ceny sa držia pomerne vysoko. Aktuálne za najlacnejší benzínový Passat tejto generácie zaplatíte približne 12-tisíc eur.