
Nový Citroën C4 je postavený na modernej flexibilnej platforme CMP, ktorú využíva aj európske Auto roku 2020 Peugeot 208, Peugeot 2008, ale aj Opel Corsa a Mokka. Táto platforma navyše umožňuje aj čisto elektrickú zástavbu, takže C4-ka prichádza pod označením ë-C4 aj ako čistý elektromobil.
Elektrická odbočka
Kým prejdeme k testovanej naftovej a benzínovej verzii, zastavme sa aspoň stručne pri elektrickej. Tá totiž prichádza s pomerne zaujímavou cenou. S elektrickým motorom s výkonom 100 kW (136) koní a 50 kWh batériou, zaručujúcou jej dojazd podľa prísnejšej a presnejšej meracej procedúry WLTP 350 kilometrov, totiž začína už tesne pod hranicou 29-tisíc eur.
Len pre porovnanie, elektrický Peugeot e-2008 s rovnakou batériou a motorom začína na 31 390 eurách (taktiež akciová cena). Keby sme tu hypoteticky mali aktuálny nemecký model s 9-tisícovou dotáciou na elektromobily, tak elektrická C4-ka so slušnou výbavou za 20-tisíc eur už vôbec nepôsobí ako nezmysel.
Ku cti Stellantisu slúži, že aj napriek súčasnému ostrakizovaniu naftových áut im dáva stále šancu a šéf tohto koncernu sa k elektromobilom stavia realisticky – nepodceňuje ich, no ani nepreceňuje. A aj preto sme mohli teraz testovať benzínovú aj naftovú C4-ku s takmer rovnakými výkonovými parametrami. A naftový motor nebude chýbať ani pod kapotou úplne nového Peugeotu 308, ktorý sa už chystá na náš trh.
Rôzne palivo, rovnaké parametre
Takže na test sme mali benzínovú verziu novej C4-ky s označením PureTech 130, pod ktorým sa skrýva 1,2-litrový benzínový trojvalec a zároveň s ňou aj verziu BlueHDi 130, čo je označenie naftového štvorvalca s objemom 1,5 litra.
Oba motory mali rovnaký výkon – 96 kW, resp. 131 koní a oba boli doplnené 8-stupňovým automatom. Dokonca aj ich parametre boli veľmi podobné. Benzínový motor mal maximálku 210 km/h a na stovku zrýchli za 9,4 sekundy. V šprinte za ním naftový motor zaostával len o jednu desatinku sekundy a maximálku mal nižšiu o 4 kilometre. Zato však ponúkal o 70 Nm lepší maximálny krútiaci moment, rovných 300 Nm. A samozrejme mal aj nižšiu spotrebu – tabuľkovo a aj v teste. A aby sme nezabudli na to najdôležitejšie – v rovnakej výbave je ale niečo drahší.
Kým sa však k obom agregátom dostaneme, zastavme sa ešte pri dizajne. Nový Citroën C4 je po vzhľadovej stránke naozaj vydarený. Je to crossover, ktorý vsádza na módnu siluetu, kombinujúcu SUV s dynamickými tvarmi kupé. V prípade tohto modelu ale uvedené spojenie nepôsobí násilne, skôr prirodzene, umocňuje dynamický dojem, ktorý z neho máte. Auto vyplní medzeru medzi modelmi C3 Aircross a C5 Aircross.
Vydarený dizajn
Vpredu aj vzadu zaujme novým LED svetelným podpisom, ktorý pôsobí veľmi jednoducho a čisto. Do výbavy auta patria aj tlmiče s progresívnymi hydraulickými dorazmi a ergonomické sedadlá Advanced Comfort s výplňou, ktorá vydrží naozaj dlho a sedadlá sa “nevysedia”.

V interiéri má pred sebou vodič digitálny prístrojový štít a nad ním head-up displej, premietajúci dáta nie na sklo, ale na výsuvnú plochu, čo je riešenie, ktoré už automobilky pomaly opúšťajú, no z hľadiska ceny je efektívne. Digitálny prístrojový štít má relatívne kompaktný rozmer a aj jednotlivé motívy sú pomerne jednoduché, no vidíte všetky potrebné údaje a neprekáža vám ani veniec volantu.
Infotainment využíva 10-palcový dotykový displej. Ako sme už povedali, grafika je prehľadná, ale trochu málo nápaditá, navyše celý systém (aj digitálny kokpit) reagujú na zmeny veľmi pomaly, tu by naozaj prospel technologický upgrade.
Pochvaly a výhrady
Na druhú stranu – Citroën si zaslúži pochvalu aj za to, že pri klimatizácii zostal verný klasickým manuálnym ovládačom. Tie sú pre zmenu ergonomicky dobre umiestnené a aj z pohľadu vnímanej kvality pôsobia naozaj akoby ste sedeli v aute vyššej triedy.
Z hľadiska dizajnu Citroën na interiéri C4-ky odviedol kus dobrej práce, zvnútra auto pôsobí rovnako originálne a zaujímavo ako zvonku a rozmiestnenie ovládačov a aj odkladacích priestorov je výborné.

Nový je páčkový volič automatickej prevodovky v stredovom tuneli. Umiestnený je pomerne nízko, treba si naň chvíľu zvykať. Vedľa je elektrická brzda a volič automatických režimov – šport, eco a komfort. Spolujazdec má pred sebou nielen klasický výklopný odkladací box, ale aj (príplatkovú) výsuvnú zásuvku, viac-menej na odkladanie tabletu, pretože nad ňou je ešte do tretice výsuvný univerzálny držiak na tablet.
V inak veľmi dobre spracovanom interiéri sme však predsa len cítili drobný nekomfort. Ten spočíval v tom, že páčkový ovládač automatickej prevodovky bolo treba podržať o niečo dlhšie, brzdu pri štartovaní bolo nutné stlačiť intenzívnejšie, aby auto zareagovalo, dverami ste museli buchnúť o trošku viac, aby sa zavreli a na reakcie infotaimentu čakať o niečo dlhšie, než vám bolo milé.
Nič z toho nebolo samo osebe hodné nejakej väčšej kritiky, ale keď sa tieto drobnosti zrátali, priznávame, že na nás práve z hľadiska vnímanej kvality pôsobili trochu rušivo. Kufor s objemom 380 litrov radíme v tejto kategórii k slušnému priemeru.
Na ceste dobré
Na druhú stranu – počas jazdy máme k obom autám minimum výhrad. Citroën si zakladá hlavne na tlmičoch s progresívnymi hydraulickými dorazmi. Nepokladáme ich až za taký zázrak, ale fakt je, že nová C4-ka má kompletne dobre vyladený podvozok a v súčasnosti s tlmičmi filtruje nerovnosti veľmi dobre a do kabíny sa neprenášajú žiadne rázy – teda, pokiaľ nenatrafíte na väčšie nerovnosti, tie už cítiť. Odhlučnenie je dostatočné.

Komfortnejšie naladené auto znamená, že pri dynamickej jazde v zákrutách sa o niečo viac nakláňa a treba rátať aj s tým, že je trochu nedotáčavé. Po približne rovnakých trasách s miernou prevahou diaľnic nad okreskami a mestom sme s benzínovou verziou dosiahli priemer 6,7 litra, s naftovým agregátom 5,4 litra.
S oboma verziami sme najazdili približne 700 kilometrov. Aj napriek veľmi podobným parametrom nám naftový agregát pripadal o niečo kultivovanejší, dynamickejší a samozrejme aj úspornejší. Lepšie sa nám s ním predbiehalo, auto veľmi dobre zaberalo odspodu a v spolupráci s dobre radiacim automatom plynulo zrýchľovalo, dobre sa s ním predbiehalo aj mimo športového režimu. V ňom bol tento pocit umocnený, pretože auto po jeho aktivácii udržiavalo vyššie otáčky.
Záverečné zhodnotenie
Podľa nás patrí nový Citroën C4 k najkrajším autám v rámci svojej triedy. Tento pocit nás neopustil ani v interiéri, ktorý je navyše doplnený množstvom praktických vychytávok. Trochu nedotiahnutý je z nášho pohľadu komfort ovládania, no žiadna z uvedených výhrad nie je zásadná. Na niektoré veci si jednoducho budete musieť zvyknúť a po čase ich prestanete vnímať.

Záleží na tom, ako budete auto využívať, no z nášho pohľadu by sme z testovaných variantov volili skôr diesel, aj napriek tomu, že je o niečo drahší. Pocitovo na nás pôsobil lepšie, kultivovanejšie, z hľadiska hluku medzi oboma autami, odmysliac si štart, nie je prakticky žiadny rozdiel, naftová verzia bola jednoducho živšia, agilnejšia a úspornejšia.
Rozmery, objemy, hmotnosti | Citroën C4 |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 360 |
Šírka (mm) | 1 834 |
Výška (mm) | 1 525 |
Rázvor (mm) | 2 670 |
Objem batožinového priestoru(l) | 380 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Prevádzková hmotnosť (kg, s vodičom) | 1 400 (1 440) |
Technické údaje Citroën C4 | 1,2 PureTech 130 | 1,5 BlueHDi 130 |
---|---|---|
Typ motora | zážihový | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 199 | 1 499 |
Počet valcov | 3 | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min.) | 96/131 pri 5500 | 96/131 pri 3 750 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 230 pri 1750 | 300 pri 1750 |
Prevodovka | automatická 8 st. | automatická 8 st. |
Poháňaná náprava | predná | predná |
Max. rýchlosť (km/h) | 210 | 206 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,4 | 9,5 |
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) | 5,7 – 5,9 | 4,5 – 4,7 |
Spotreba (priemerná, test) (l/100km) | 6,7 | 5,4 |
Ceny (vrátane DPH) | |
---|---|
Základná cena Citroën C4 (PureTech 100 S&S) | 14 990 eur |
Základná cena Citroën C4 1,2 PureTech 130 EAT8 | 19 990 eur |
Základná cena Citroën C4 1,5 BlueHDi 130 EAT8 | 21 490 eur |