Crossovery sú dnes v móde a elektrifikované autá tiež. Niet sa preto čo diviť, že Kia vsadila na túto módnu vlnu a ponúkla aj inak veľmi dobre vyzerajúci crossover, odvodený od Ceedu vo verzii „do zásuvky“, teda ako plug-in hybrid.
Populárny
XCeedu sa minulý rok na Slovensku darilo. V nabitej kategórii SUV a crossoverov (bez ohľadu na veľkosť) skončil napokon tesne za prvou desiatkou najpredávanejších modelov. Pokiaľ ide o predaje, XCeed sa predával takmer rovnako dobre ako populárny Renault Captur.
A niet sa čo diviť. XCeed vyzerá naozaj robustne, avšak nie neohrabane, ale skôr dynamicky a módne oplastovanie mu tiež svedčí (a v jeho prípade sme ochotní tolerovať aj tie falošné koncovky výfukov). Bonusom je veľmi slušná svetlá výška na úrovni 184 mm, čo je viac, než ponúkajú niektoré SUV! Daňou za robustnejší dizajn je o niečo horší výhľad dozadu kvôli pomerne masívnym C-stĺpikom a pravdu povediac, ani cez A-stĺpiky sa nepozerá úplne dokonale.
Kia má na Slovensku jednu z najširších ponúk elektrických áut, pred niekoľkými týždňami sme napríklad testovali Ceed SW, taktiež vo verzii plug-in. A naozaj sa nám po technickej stránke páčil. XCeed ako plug-in využíva rovnakú techniku a dojmy sú preto veľmi podobné.
Bez rýchlonabíjania
To znamená, že elektromotor má maximálny výkon 44 kW, benzínová 1,6-ka, ktorá mu sekunduje, ponúka 77 kW. K tomu treba prirátať dvojspojkový 6-stupňový automat a batériu s hmotnosťou 117 kg a kapacitou 8,9 kWh. V súčte to značí kombinovaný maximálny výkon má 104 kW, čo je na auto s rozmermi a hmotnosťou XCeedu dosť.
Batéria si počas jazdy pomocou rekuperácie vždy udržiava minimálnu kapacitu okolo 10 percent, takže benefity hybridnej jazdy máte čiastočne k dispozícii stále. Z toho vyplýva, že v meste dokáže naozaj s plne nabitým akumulátorom prejsť 100 kilometrov pod hranicou troch litrov a 50 „dáte“ aj čisto na elektrinu. To, čo nám na väčšine hybridov prekáža, je absencia rýchlonabíjania, takže aj v prípade XCeedu vám to bude trvať na verejných nabíjačkách okolo 2,5 hodiny a doma z bežnej zásuvky treba rátať s časom výrazne nad 3 hodiny.
Plug-in hybridy, ktoré rýchlonabíjanie aspoň čiastočne podporujú – tých je však minimum, dokážete nabiť aj za menej ako 20 minút, samozrejme, závisí to ako od kapacity batérie, tak aj od miery podpory rýchlonabíjania. Tento údaj uvádzame len na to, aby bolo možné urobiť si názornú predstavu o časovom rozdiele. Batéria sa dobíja aj počas jazdy rekuperáciou, tú však nemožno regulovať a nie je nijak intenzívna.
Ak sa vyberiete na diaľnicu a batéria je nabitá na minimum, budete niekde mierne pod maximálnou povolenou rýchlosťou jazdiť približne so 6-litrovou spotrebou, možno aj trochu vyššie. V kombinovanom režime sa dostanete s priemerom približne na 5,3 až 5,5 litra. Pozitívne hodnotíme elektrickú spotrebu, s týmto crossoverom možno jazdiť v čisto elektrickom móde s priemerom okolo 17 kWh na sto kilometrov.
Menší kufor
XCeed má základný objem kufra 426 litrov, v mild hybrid verzii sa jeho objem zmenší o 38 litrov na rovných 380 litrov a napokon testovaný plug-in hybrid má oproti verzii so spaľovacím motorom kufor menší až o 135 litrov, jeho základný objem je 291 litrov.
A to je aj jedna z mála výhrad k testovanému crossoveru – kufor naozaj mohol byť o niečo väčší. Druhý rozdiel v objeme, ktorý má prítomnosť batérií na svedomí, sa týka palivovej nádrže. Tá má vo verzii so spaľovacím motorom rovných 50 litrov, pri plug-in hybride je to o 13 menej.
Pokiaľ ide o jazdné vlastnosti, stačí sa naučiť o niečo viac stúpať na plynový pedál a spolupráca elektromotoru s benzínovým agregátom sa na dynamike celkom prejaví, zrýchlenie na stovku za 11 sekúnd nadšenie na prvý pohľad nebudí, ale dynamiku má XCeed naozaj slušnú.
Podvozok má naladený smerom k väčšiemu komfortu, s nerovnosťami si dokázal poradiť veľmi dobre, auto na nich neodskakovalo a ani sa dovnútra neprenášali žiadne väčšie rázy. XCeed sa správa naozaj predvídavo a vďaka celej plejáde jazdných asistentov je aj skutočne bezpečný.
A aj vnímaná kvalita je na vysokej úrovni, nemáme najmenší problém napísať, že úroveň spracovania interiéru je prémiová. Rozmiestnenie ovládacích prvkov je logické a intuitívne, na kokpit si zvyknete veľmi rýchlo. Možno by to chcelo o niečo viac nápaditú grafiku infotainmentu a aj digitálneho prístrojového štítu. Na druhú stranu – jednoduchosť znamená, že sú prehľadné.
Záver
XCeed vyzerá výborne a v plug-in hybridnej verzii má aj veľmi slušný elektrický dojazd, 50 kilometrov s ním v meste spravíte v čisto elektrickom režime bez problému. Či sa naozaj oplatí, je otázne, pretože má pomerne ambiciózne nastavenú cenu. A to je druhá výhrada, ktorú k nemu máme.
Jeho základná (neakciová) cena je totiž 34 800 eur. To je napríklad viac, než stojí čisto elektrické malé SUV Peugeot e-2008 s motorom s výkonom 100 kW a 50 kWh batériou, navyše v exkluzívnej výbave GT.
Ak cenu plug-in hybridného XCeedu porovnáme s naftovým, ktorý má tiež automat a podobný výkon, konkrétne s mild-hybridnou verziou 1.6 CRDi MHEV s výkonom 100 kW, tak ten je lacnejší o 11 110 eur, čo je už naozaj dosť.
Kia Ceed SW PHEV: Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 395 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 826 |
Výška (mm) | 1 483 |
Rázvor náprav (mm) | 2 650 |
Objem kufra (l) | 291 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 519 – 1 596 |
Technické údaje
Spaľovací motor | 1,6 GDI |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1580 |
Max. výkon spaľovacieho motora (kW(k)/ot.) | 77 (105)/5700 |
Max. krút. moment spaľovacieho motora (Nm/ot.) | 147/4000 |
Max. výkon elektromotora (kW/k) | 44/60 |
Max. krút. moment elektromotoru (Nm) | 170 |
Max. systémový krút. moment (Nm) | 265 |
Max. systémový výkon (kW/k) | 104/141 |
Kapacita batérií (kWh) | 8,9 |
Prevodovka | AT DCT |
0 – 100 km/h (s) | 11,0 |
Max. rýchlosť (km/h) | 155 – 188 (podľa nabitia batérie) |
Spotreba na 100 km (l) | od 1,4 |
Dojazd v EV režime (km) | 59 (mesto) – 48 (mimo mesto) |
Čas nabíjania
Výkon nabíjačky | Čas |
---|---|
Domáce nabíjanie 3,3 kW (100 %) | 135 min |
Cena
Základná cena verzie PHEV | 33 300 € |
---|---|
Cena testovaného exempláru | 36 600 € |