Test: Volkswagen ID.4 – rodinné elektrické SUV, ktoré dáva zmysel

ID.4 je priestranný elektromobil s reálnym dojazdom okolo 450 kilometrov a pomerne zaujímavo nastavenou cenou. Aj keď ju "zráža" len pomerne štedrá, avšak dočasná dotácia.

24.04.2021 14:00
debata (15)
Volkswagen ID.4 má výborný dojazd aj vďaka... Foto: Pravda, Martin Domček
Volkswagen ID.4 First Edition (2021) Volkswagen ID.4 má výborný dojazd aj vďaka aerodynamickému, temer prúdnicovému, tvaru.

Volkswagen patrí k automobilkám, ktoré prakticky všetko vsadili na elektrinu a svoju budúcnosť spájajú už len s ňou. Dokonca pred niekoľkými týždňami vyhlásil, že úplne končí s vývojom spaľovacích motorov. Na prelome tejto a nasledujúcej dekády by už podľa vedenia automobilky malo byť z každých desiatich predaných volkswagenov až sedem čisto elektrických.

A preto treba začať výrazne rozširovať ich portfólio. Uplynulý rok sa niesol v znamení veľkého komerčného úspechu modelu ID.3. Ten sa s celkovým počtom vyše 56-tisíc kusov v roku 2020 stal tretím najpredávanejším elektromobilom v Európe. S novým ID.4, ktoré je vôbec prvým čisto elektrickým SUV značky VW, automobilka na trh vstupuje s maximálnou razanciou. Je to prvý elektrický volkswagen, ktorý je uvádzaný globálne a navyše mieri priamo do v súčasnosti najpopulárnejšieho a najpredávanejšieho segmentu, ktorým sú kompaktné SUV.

Deväť výbav, tri maximálne výkony

Uvádzacími modelmi sú edície ID.4 1a ID.4 1 Max, ide o limitovanú sériu, vyrobených bolo 26 tisíc kusov. Po nich príde rovno deväť predkonfigurovaných modelov, respektíve výbavových stupňov, ktoré budú niesť označenie Pure, City, Style, Pro, Life, Business, Family, Tech a Max. Medzi nimi by si mal každý z hľadiska výbavy a technických špecifikácií dokázať nájsť optimálny model, takže sa o niečo zredukujú možnosti príplatkovej individualizácie, no celý proces výroby sa zrýchli a zefektívni.

Interiér pôsobí minimalisticky, ale prehľadne.... Foto: Pravda, Martin Domček
Volkswagen ID.4 First Edition (2021) Interiér pôsobí minimalisticky, ale prehľadne. Displej pred vodičom má uhlopriečku len 5,3 palca.

Pokiaľ ide o technické špecifikácie, pri nich patrí jednoznačne k najdôležitejším kapacita batérie a maximálny výkon motoru, ktoré determinujú základný dojazd. Verzie Pure, City a Style budú mať batériu s využiteľnou kapacitou 52 kWh a vybrať si pri nich bude možné medzi elektromotormi s výkonom 109 kW (148 koní) alebo 125 kW (170 koní), dojazd sa bude pohybovať mierne pod hranicou 350 kilometrov. Zvyšných šesť verzií sa môže pochváliť väčšou batériou s využiteľnou kapacitou 77 kW, ktorá váži takmer 500 kilogramov. Pri nej má elektromotor výkon 150 kW (204 koní).

V rámci uvádzacej edície First sme mali možnosť otestovať práve tento výkonnejší variant. Ten, v závislosti od výbavy sľubuje elektrický dojazd až 522 kilometrov. Model ID.4 je ako v poradí druhý model volkswagenu postavený na novej modulárnej architektúre MEB (Modularer E-Antriebs-Baukasten), určenej pre elektromobily.

Volkswagen ID.4 First Edition (2021)
Volkswagen ID.4 First Edition (2021)
+19Volkswagen ID.4 First Edition (2021)

Jej základom je veľký hliníkový rám, v ktorom sú uložené batérie, tvoriace takmer celú podlahu vozidiel, ten je spojený s batériou a hlavným elektromotorom, umiestneným pri zadnej náprave, kde sa nachádza aj prevodovka a väčšina riadiacej elektroniky. V prípade modelov s pohonom 4×4 bude samozrejme použitý aj druhý menší elektromotor pre pohon prednej nápravy.

Na tejto platforme je postavený aj model ID.3, ale tiež napríklad aj Škoda Enyaq iV, ktorá prichádza na náš trh prakticky v rovnakom čase ako ID.4. Na tejto platforme bude postavené aj elektrické Audi Q4 e-tron a využije ju aj Cupra. Jednou z výhodou tejto platformy je aj to, že prakticky nijako neobmedzuje veľkosť priestoru pre posádku.

Aj pre má ID.4 základný objem batožinového priestoru 543 litrov a maximálny až 1 575 litrov. To sú na auto s dĺžkou 4,58 metra a rázvorom 2 766 mm, rovnakým ako pri modeli ID.3, veľmi slušné hodnoty a výrazne to cítiť to na priestore pre posádku nielen vpredu, ale najmä vzadu. Tam majú pasažieri temer rovnaký priestor ako v Tiguane Allspace, nad hlavou dokonca väčší.

Medzi pasažiermi vpredu nechýba ani stredový airbag, znižujúci riziko ich zranenia pri bočnom náraze. Ten je zároveň dôležitým bezpečnostným prvkom v prípade, ak chce auto získať maximálnych 5 hviezdičiek v nových prísnejších nárazových testoch Euro NCAP.

Naozaj priestorné

V testovanej verzii sme mali klasický tmavý interiér, na výber je však aj variant s krémovo bielym volantom, stĺpikom riadenia a aj displejom infotainmentu. Tá vyzerá naozaj zaujímavo, aj keď je otázne, ako to bude s jej údržbou. Keďže ide o kompaktné SUV, sedenie je zvýšené a z kabíny je vo všetkých smeroch bezproblémový výhľad.

Auto je postavené na modulárnej platforme MEB... Foto: Pravda, Martin Domček
Volkswagen ID.4 First Edition (2021) Auto je postavené na modulárnej platforme MEB určenej pre elektromobily, preto má batérie kompletne v ráme pod podlahou a nijeko nezasahujú do batožinového priestoru.

Použité plasty a aj celková kvalita spracovania je príkladná. V kabíne prekvapí naozaj výborné odhlučnenie. Teda, pri elektromobile samozrejme nejaký hluk od motoru neočakávame, myslíme tým skôr absolútnu minimalizáciu hluku, prenikajúceho do kabíny od podvozku a kolies a tiež aj aerodynamické­ho hluku.

Zaujímavé na tomto aute je aj to, že ho netreba štartovať. Jednoducho ho odomknete, nastúpite, aktivujete režim jazdy radiacou pákou, umiestnenou pod volantom a môžete vyraziť na cestu. Pozitívom radiacej páky je veľmi jednoduché prepínanie medzi jazdou vpred a rekuperačným režimom, označením písmenom B, takže ID.4 skutočne možno ovládať de facto pomocou jedného pedálu.

Volkswagen ID.4 First Edition (2021)
Volkswagen ID.4 First Edition (2021)
+18Volkswagen ID.4 First Edition (2021)

Digitálny prístrojový štít pred vodičom je kompaktný a má uhlopriečku typickú skôr pre smartfóny – len 5,3 palca, respektíve 13,5 centimetra. Zobrazuje len naozaj základné údaje a umožňuje minimálnu individualizáciu. Vedľa máte voľne stojaci displej infotainmentu so všetkými štandardnými funkciami. Pod ním sú slajdre (dotykové digitálne ovládače po ktorých sa posúvate prstom) pre nastavovanie teploty a ovládanie hlasitost. K nim máme rovnakú výhradu ako pri nových volkswagenoch so spaľovacími motormi – sú neosvetlené.

V menu infotainmentového displeju sa pohybujete podobne ako v menu smartfónu, týka sa to aj rozloženia grafiky ikon. K niektorým funkciám sa však treba preklikávať pomerne hlbšie do menu. Dôležitejšia je však iná vec – použitý softvér. ID.4 totiž už štandardne prichádza s ID.software 2.1, čo je finálna verzia multimediálneho systému, ktorú postupne dostávajú aj iž jazdiace ID.3. Tá už umožní „over-the-air“ aktualizácie, bez nutnosti navštíviť servis. Bude to podobné ako pri smartfónoch, drobné (prípadne kritické) aktualizácie budú chodiť priebežne, raz ročne sa systém „updatne“ no novú verziu.

Vo výbave môžete mať aj head-up displej s rozšírenou realitou, ten premieta údaje tak, že sa vám javia, akoby boli vo veľkom okne približne 10 metrov pred vozidlom a zobrazuje všetky potrebné jazdné údaje, údaje o asistentoch a navigačné pokyny, vďaka rozšírenej realite premietané akoby „priamo na cestu“.

Tvrdšie, ale v norme

Pokiaľ ide o jazdu, väčšina volkswagenov je nastavená mierne tvrdšie, platí to aj pre tento model. Napriek tomu si auto dokáže veľmi dobre poradiť s prejazdom väčších aj menších nerovností a do kabíny sa neprenášajú prakticky žiadne rázy a ani pazvuky, ale treba povedať, že prejazd nimi vcelku pocítite aj na 20-palcových kolesách. Batérie máte pod podlahou, čo znižuje ťažisko, rozloženie hmotnosti sa blíži pomeru 50:50, takže auto sa správa naozaj kultivovane.

Výhradu máme jedine k brzdám, ktoré mohli byť účinnejšie a citlivejšie. Inak sa auto správa ako typický elektromobil, maximálny krútiaci moment 310 Nm máte k dispozícii prakticky od nulovej rýchlosti, takže s agilitou a predbiehaním v meste nie je žiadny problém. Na stovku zrýchli toto elektrické SUV za 8,8 sekundy.

Kabína je naozaj mimoriadne priestranná - a to... Foto: Pravda, Martin Domček
Volkswagen ID.4 First Edition (2021) Kabína je naozaj mimoriadne priestranná - a to nielen vpredu, ale nadštandardný priestor majú aj cestujúci vzadu.

Zatiaľ sme s týmto modelom so 150 kW motorom a 77 kWh batériou najazdili len prvé stovky kilometrov a v teste budeme ešte pokračovať, takže údaje o spotrebe berte skôr ako prvé dojmy. Vyzerá to tak, že v meste sa s ID.4 bude dať jazdiť naozaj so spotrebou pod hranicou 20 kWh, pri ekonomickej jazde možno aj okolo 17 – 18 kWh.

Takže reálny dojazd, samozrejme v závislosti od štýlu jazdy, profilu trasy a obsadenia vozidla by naozaj mohol byť s batériou s využiteľnou kapacitou 77 kWh niekde okolo 420 až 460 kilometrov, čo je super. Stihli sme už s ním absolvovať aj približne 150 kilometrov po diaľnici, tu sme sa s priemerom pri rýchlostiach medzi 120 až 140 km/h pohybovali niekde medzi 30 až 35 kWh.

Pokiaľ ide o nabíjanie, tak modely s väčšou kapacitou môžete štandardne nabíjať z wall-boxu bežným striedavým prúdom s výkonom 11 kW, pri modeloch s nižšou kapacitou má palubná nabíjačka výkon 7,2 kW. Pokiaľ ide o rýchlonabíjanie jednosmerným prúdom, to závisí od zvolenej verzie auta, maximálny nabíjací výkon môže byť od 50 až do 125 kW. Pri maximálnom nabíjacom výkone, ktorý je však v praxi na Slovensku len málokde možné dosiahnuť, dokážete teoreticky auto za polhodinu nabiť na ďalších viac než 300 kilometrov jaz­dy.

Vzadu nechýbajú módne prepojené svetlá,... Foto: Pravda, Martin Domček
Volkswagen ID.4 First Edition (2021) Vzadu nechýbajú módne prepojené svetlá, samozrejme s technológiou LED.

Volkswagen ID.4 nás oslovil svojím moderným jednoduchým dizajnom a priestranným interiérom, čo je pri kompaktnom SUV, ašpirujúcom na úlohu rodinného auta dôležité. Ponúka taktiež dobrý jazdný komfort v temer úplnom tichu a dojazd, ktorý z neho už naozaj robí všestranne použiteľné auto.

A tomu zodpovedá aj základná cena 31 990 eur pri verzii so slabšou batériou, respektíve tesne 40 040 eur pri silnejšej batérii. Z hľadiska praktickej využiteľnosti auta a pomeru ceny k výbave by sme sa asi klonili skôr k silnejšej a drahšej verzii. Treba však poznamenať, že uvedené ceny obsahujú bonus 3-tisíc eur, ktorý bude platný do konca júna tohto roku.

Rozmery, objemy, hmotnosti VW ID.4 First Edition
Dĺžka (mm) 4 584
Šírka (mm) 1 852
Výška (mm) 1 612
Rázvor náprav (mm) 2 766
Objem kufra (l) 543 – 1 575
Pohotovostná hmotnosť (min., kg) 2 124
Technické údaje, spotreba adoajzd VW ID.4 First Edition
Max. výkon (kW/k) 150/204
Max. krút. moment (Nm) 310
Prevodovka jednostupňová, automatická
Kapacita batérií (využiteľná, kWh) 77
0 – 100 km/h (s) 8,5
Maximálna rýchlosť km/h 160
Spotreba na 100 km (kWh) 18,2
Spotreba počas testu (l) 19 20 (apríl)
Dojazd (km) 522
Dojazd počas testu (km) cca 420 – 460 (apríl)
Čas nabíjania VW ID.4 First Edition
DC 125 kW 5% – 80% (min) 38
AC 11 kW 0% – 100% (h) 7,5 h
Ceny a výbavy Volkswagen ID.4
Zákl. cena VW ID.4 (€) 31 990
Zákl. cena VW ID.4 First ed., (€) 43 120
Cena test. auta (€) 46 120

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #VW #VW ID.4 #test auta #elektrické SUV #Volkswagen ID.4
Články podľa značiek