Z praktického hľadiska určite nikto nepotrebuje veľké SUV, ktoré váži 2,5 tony a pod kapotou má 625-koňový osemvalec, s ktorým dokáže zrýchliť na stovku za menej ako štyri sekundy. To sú hodnoty, aké dosahujú superšporty. Niekto si možno povie, že takéto autá sú zbytočné. A zrejme bude mať pravdu.
Takýchto už veľa nie je
To, že sú zbytočné ale neznamená, že sú nezmyselné. Práve v čase, keď sa na autá dívame už iba utilitaristicky a sledujeme ich spotrebu, emisie a porovnáme veľkosti uhlopriečok ich displejov, sú takéto modely pripomienkou toho, že ešte stále sú tu tí, ktorí hľadajú autentickú radosť z jazdy, majú chuť užiť si zrýchlenie, ktoré vás zatlačí do sedadiel a skôr než tichý komfort elektromobilov ocenia dunivý zvuk osemvalca.
Nie je ich už veľa, ale ešte stále sú a spolu s nimi aj automobilky, ktoré na svoje korene nezabudli. BMW X5 M Competition je presne takým autom a my, pri všetkom rešpekte k elektrine a ekológii sme radi, že ešte stále môžeme na takýchto autách aspoň občas jazdiť. Tak sa naň pozrime podrobnejšie.
Testované auto bolo v modernej modro -čiernej farebnej kombinácii, takmer s úplnou absenciou chrómu. Špeciálny modrý lak sa volá Tanzanite Blue II a už len zaň si priplatíte takmer 1 500 eur. Na druhú stranu, ak celková cena auta atakuje hranicu 170 000 eur (základná je 127 500 eur), je to len položka, ktorú zaradíte do kategórie „drobné cenové príplatky“.
Keď sme už pri doplnkoch – najviac stál v rámci príplatkovej výbavy balík M Competition, takmer 14 000 eur. Asi tou najzásadnejšou vecou pre mnohých bude pri ňom zvýšenie výkonu na 460 kW, respektíve 625 koní. Spolu s ním získate aj rozdielne kolesá vpredu a vzadu. Zatiaľčo vpredu budete mať 21-palcové kolesá a rozmerom pneumatík 295/35, vzadu budú širšie a väčšie kolesá s 22-palcovými diskami a pneumatikami s rozmerom 315/30. Dôvodom je, ako inak, snaha o lepšiu trakciu.
Popri tom je súčasťou balíka M Competition aj špeciálny športový výfukový systém, môžete na ňom ovládať aj klapky. A samozrejme aj množstvo dizajnových vylepšení v exteriéri aj interiéri, ktoré v kabíne dopĺňa exkluzívna koža, strecha je tiež z alcantary.
Druhým najdrahším príplatkovým prvkom vo výbave testovaného auta bolo high-endové audio Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System, za ktoré si priplatíte vyše 4 600 eur. A to je ešte zvýhodnená cena pri tomto modeli, inak vás môže vyjsť takmer šesťtisíc. Jeho súčasťou je 20 reproduktorov s podsvietením a 10-kanálový digitálny zosilňovač s výkonom 1 508 wattov.
Zvonku auto zaujme zozadu určite novým difúzorom, v ktorom sú štyri koncovky výfukov a strecha je ukončená spojlerom. Spredu upúta výraznou a naozaj masívnou lesklou čiernou maskou chladiča a nárazník má v spodnej časti otvory pre chladenie bŕzd. Samozrejme nechýba množstvo čiernych M-doplnkov, vrátane spätných zrkadiel s neprehliadnuteľným špecifickým tvarom. A „neprehliadnuteľný“ je vďaka špeciálnym výfukom aj zvuk auto – nielen zvonku, ale naozaj hutný a dunivý je aj v kabíne. Niekedy, s ohľadom k okoliu, príde ovládanie klapiek pri ňom rozhodne vhod.
Pokiaľ ide o techniku, je podobná ako v iných nových vyskovýkonných modeloch BMW, napríklad v BMW M 8 Competition. Základom je benzínový 8-valec s objemom 4,4 litra, maximálnym výkonom 625 koní a krútiacim momentom 750 Nm. Je posilnený dvomi turbodúchadlami a po vypnutí motoru vám ešte chvíľku bude „hučať“. Môže za to elektrické vodné čerpadlo, ktoré turbá dochladzuje po jeho vypnutí.
Je to najsilnejší sériový motor, aký v BMW môžete mať, výkonovo ste na tom prakticky rovnako, ako keby ste mali Lamborghini Urus. Spolupracuje s 8-stupňovým športovým automatom M Steptronic. Poháňané sú obe nápravy, čím športovejší jazdný režim zvolíte, tým viac bude krútiaci moment prenášaný na zadnú nápravu, ale jazdiť len s pohonom zadnej nápravy nejde. Auto je naozaj tuhé, týka sa to nielen podvozku, ale prakticky všade sú výstuhy.
Účel svätí prostriedky
Treba rátať s tým, že komfort v prípade tohto auta nie je jeho najsilnejšou stránkou, za to však v zákrutách sedí ako prilepené. Z hľadiska jazdnej stability je toto SUV určite schopné ostrej okruhovej jazdy, navyše s tým, že na konci môžete mať na stopkách lepší čas, než v niektorých naozaj ostrých športiakoch. Spotreba je adekvátna výkonu – pri bežnom jazdení treba rátať s priemerom niekde okolo 15 – 16 litrov, ak budete o niečo viac využívať jeho dynamický potenciál, dostanete sa aj na 19.
Navyše si auto môžete naozaj dokonale prispôsobiť. Stačí použiť na prepnutie do športového režimu jedno z dvoch červených tlačidiel na volante. Nielenže sa vypne stabilizácia, ale podľa vlastných preferencií si môžete upraviť nastavenie motoru, podvozku, riadenia a dokonca aj bŕzd. Technologická výbava je presne taká, akú od auta za takmer 170-tisíc eur očakávate. Má všetky pokročilé jazdné a bezpečnostné asistenty, digitálny kokpit, samo zaparkuje, samo vyparkuje a možno si ho absolútne individualizovať.
BMW X5 M Competition je auto pre skutočných individualistov s vyhraneným vkusom. Rozhodne neklame telom, jeho jazdné vlastnosti sú rovnako extrémne ako deklarovaný výkon. Možno nie je najkomfortnejšie, ale v pohodne v ňom znesiete aj dlhšie jazdy.
Možnosti absolútneho technologického prispôsobenia sa individuálnemu jazdnému štýlu vás neprestanú fascinovať, budete mať chuť sa s nimi neustále „hrať“. A pocit, daný obrovským prebytkom výkonu, je naozaj fascinujúci. Môžete ísť rýchlosťou, blížiacou sa dvojstovke, zošliapnete plynový pedál a auto začne akcelerovať s takou intenzitou a chuťou, akoby ste išli osemdesiatkou, je na nezaplatenie.
Rozmery, objemy, hmotnosti | BMW X5 M Competition |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 938 |
Šírka (mm) | 2 015 |
Výška (mm) | 1 748 |
Rázvor (mm) | 2 972 |
Objem batožinového priestoru(l) | 650 |
Objem palivovej nádrže (l) | 83 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2 385 |
Technické údaje | BMW X5 M Competition |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 4 395 |
Počet valcov | 8 |
Výkon (kW/k) | 460/625 pri 6 000 ot. za min. |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 750/1 800 |
Prevodovka | automatická 8 st. |
Poháňaná náprava | predná a zadná |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 3,8 |
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) | 13,2 – 13,7 |
Spotreba (test) (l/100km) | 15,1 |
Ceny (vrátane DPH) | |
Základná cena BMW X5 (xDrive 40i) | 70 350 eur |
Základná cena BMW X5 M Competition | 127 500 eur |
Cena testovaného auta | 164 581 eur |