Test: Hyundai i30 1,5 DPi má motor, ktorý vydrží ‘večnosť‘

V testovanom aute nás po všetkých stránkach príjemne prekvapil atmosférický motor bez turba. Je to typicky rodinné auto, ktoré nenadchne iba naozaj dynamicky orientovaných šoférov.

08.08.2021 07:00
Hyundai i30 1,5 DPi (2021) Foto: ,
Z hľadiska dizajnu sa najväčšie zmeny dotkli prednej masky a svetiel.
debata (27)

Z hľadiska dizajnových zmien by sme mohli tie najzásadnejšie zhrnúť haškovským „mierny pokrok v medziach zákona“. Nemyslíme to nijak ironicky, Hyundai i30 je z hľadiska dizajnu nadčasovým autom, podobne, ako napríklad VW Golf, a preto k jeho zmenám netreba pristupovať nijako dramaticky.

Dobre netreba meniť radikálne

Modernizácia ho naozaj osviežila, vidno to najmä na zmenenej prednej maske, vrátane svetiel, vzadu sa nezmenilo takmer nič. Predné full LED svetlá sú k dispozícii až v najvyššej výbave, v testovanej „Family“ si ich možno priplatiť za rozumných 900 eur. Svojim tvarom zaujmú najmä denné LED-ky, pozrite si fotografie, a tie sú už v základnej výbave.

Vnútri môžete mať na želanie až 10,25-palcový... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Hyundai i30 1,5 DPi (2021) Vnútri môžete mať na želanie až 10,25-palcový infotainmentový displej s navigáciu a digitálny prístrojový štít.

V kabíne máte už v testovanej výbave stredový infotainmentový displej s uhlopriečkou 8 palcov a s integráciou Apple CarPlay/Android Auto. Za tisícku môžete mať väčší 10,25 palcový displej aj s navigáciou. Z hľadiska výbavy je jediným obmedzením, že testovaný motor nie je možné kombinovať s najvyššou výbavou Style, ide však o základný motor, takže je to celkom pochopiteľné. V aute môžete mať aj digitálny prístrojový štít.

Navyše v testovanej výbave Family začína na cene 16 290 eur (v základe stojí 14 090 eur) a už v nej je zahrnutá celkom slušná výbava, vrátane 16-palcových diskov z ľahkých zliatin, vyhrievaných predných sedadiel a volantu, predných aj zadných parkovacích senzorov, vzadu doplnených kamerou, 8-palcového farebného infotainmentového displeja a niekoľkých dizajnových vylepšení.

Hyundai i30 1,5 DPi (2021)
2. miesto: Hyundai i30
+8Hyundai i30 1,5 DPi (2021)

Bezpečnostná výbava je vo všetkých verziách takmer identická, len v najvyššej výbave (nedostupnej s testovaným modelom) si môžete priplatiť za 1 200 eur balík s pokročilými bezpečnostnými systémami, kam patria napríklad vylepšený systém autonómneho núdzového brzdenia s ochranou cyklistov, asistent na rozšírené monitorovanie mŕtveho uhla, asistent na upozornenie na vozidlá približujúce sa v priečnom smere pri cúvaní a adaptívny tempomat s funkciou „auto stop a štart“. Z hľadiska kvality použitých materiálov auto príjemne prekvapilo, priestorovo je to vo svojej triede veľmi slušný štandard vpredu a aj vzadu.

Bez turba

To, na čo sme sa naozaj tešili a čo sa z ponuky jednotlivých automobiliek postupne stráca, je poctivý a (v dobrom) jednoduchý atmosférický motor s absenciou turba, ktorý svojou konštrukciou dáva záruku, že dlho vydrží, mal by byť úsporný a nie až tak citlivý na jazdný štýl konkrétneho vodiča, ako je tomu pri nízkoobjemových downsizingových motoroch.

Ten, ktorý sme mali pod kapotou, mal objem 1,5 litra, bol vybavený nepriamym vstrekovaním a jedinou možnosťou je pri ňom 6-stupňová manuálna prevodovka. Ide o motor, ktorý nemá turbo, nepotrebuje časticový filter, nie je extrémne citlivý na kvalitu paliva, na to, akým štýlom s ním vodič jazdí, ako dlhé trasy a mal by naozaj vydržať dlho a fungovať relatívne bez porúch.

Hyundai i30 1,5 DPi (2021)
Hyundai i30 1,5 DPi (2021)
+11Hyundai i30 1,5 DPi (2021)

Na auto s hmotnosťou a rozmermi i30-ky má motor s výkonom 81 kW/110 koní dosť sily, aj keď krútiaci moment 140 Nm veľmi neohúri, no v praxi je dynamika z pohľadu rodinného auta dostatočná, auto dobre zaberá už od nižších otáčok. Motor je navyše kultivovaný a tichý, v kabíne ho prakticky nepočujete.

A zaujímavá je spotreba, v kombinovanom režime sme sa dostali s priemerom dokonca tesne pod šesť litrov, na prázdnych okreskách sme dokonca atakovali päťlitrovú hranicu, na diaľnici pri jazde na hranici povolených limitov to už bolo trošku viac, spotreba atakovala 7-litrovú hranicu. Súvisí to aj s tým, že pri šiestom stupni si auto držalo relatívne vysoké otáčky. Inak ale k radeniu manuálu nemáme žiadne výhrady ani z hľadiska sprevodovania a ani kulisy radenia.

Fakt dobré rodinné auto

K tomu treba prirátať veľmi slušný jazdný komfort, podvozok je naladený „tak akurát“, nie je ani príliš tvrdý a ani príliš mäkký, auto sa správa aj pri rýchlejšej jazde po okreskách čitateľne, pri prejazde nerovností sa neozývajú žiadne pazvuky, dobre si poradí aj s rôznymi „rozbitými“ cestami, no rozhodne nie je stavané na nejakú extra dynamickú jazdu.

Vzadu sa toho veľa nezmenilo, zaujímavé je, že... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Hyundai i30 1,5 DPi (2021) Vzadu sa toho veľa nezmenilo, zaujímavé je, že zadné svetlá využívajú technológiu LED až v najvyššej výbave Style.

Z nášho hľadiska je testovaný Hyundai i30 1,5 DPi úplne ideálnym rodinným autom. Má dobrý pomer cena/hodnota, veľmi slušné jazdné vlastnosti a ponúka dostatočný vnútorný aj batožinový priestor. A to najdôležitejšie – testovaný motor dáva svojou konštrukciou predpoklad, že vydrží so základnou údržbou pomerne dlho a servis vďaka absencii turba a časticového filtru nebude drahý. Tento motor navyše príjemne prekvapil spotrebou, vyhovieť by mal najmä tým, hľadajúcim „rodinné auto“ so všetkým, čo k tomu patrí. Milovníkov dynamickej jazdy určite nenadchne, ale na to ani nie je stavané.

Rozmery, objemy, hmotnosti Hyundai i30 1,5 DPi
Dĺžka (mm) 4 340
Šírka (mm) 1 795
Výška (mm) 1 455
Rázvor (mm) 2 650
Objem batožinového priestoru(l) 395
Objem palivovej nádrže (l) 50
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 176 – 1 325
Technické údaje Hyundai i30 1,5 DPi
Typ motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 498
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot. za min.) 81/110 pri 6 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 144/3 500
Prevodovka manuál, 6 st.
Poháňaná náprava predná
Max. rýchlosť (km/h) 187
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 12,3
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) 6,1 – 6,2
Spotreba (test) (l/100km) 5,9
Ceny (vrátane DPH)  
Základná cena Hyundai i30 1,5 DPi 14 090 eur
Cena test. auta Hyundai i30 1,5 DPi Family od 16 290 eur

© Autorské práva vyhradené

27 debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #Hyundai i30 #test auta #atmosférický motor #Hyundai i30 1 #5 DPi
Články podľa značiek