Z hľadiska dizajnových zmien by sme mohli tie najzásadnejšie zhrnúť haškovským „mierny pokrok v medziach zákona“. Nemyslíme to nijak ironicky, Hyundai i30 je z hľadiska dizajnu nadčasovým autom, podobne, ako napríklad VW Golf, a preto k jeho zmenám netreba pristupovať nijako dramaticky.
Dobre netreba meniť radikálne
Modernizácia ho naozaj osviežila, vidno to najmä na zmenenej prednej maske, vrátane svetiel, vzadu sa nezmenilo takmer nič. Predné full LED svetlá sú k dispozícii až v najvyššej výbave, v testovanej „Family“ si ich možno priplatiť za rozumných 900 eur. Svojim tvarom zaujmú najmä denné LED-ky, pozrite si fotografie, a tie sú už v základnej výbave.
V kabíne máte už v testovanej výbave stredový infotainmentový displej s uhlopriečkou 8 palcov a s integráciou Apple CarPlay/Android Auto. Za tisícku môžete mať väčší 10,25 palcový displej aj s navigáciou. Z hľadiska výbavy je jediným obmedzením, že testovaný motor nie je možné kombinovať s najvyššou výbavou Style, ide však o základný motor, takže je to celkom pochopiteľné. V aute môžete mať aj digitálny prístrojový štít.
Navyše v testovanej výbave Family začína na cene 16 290 eur (v základe stojí 14 090 eur) a už v nej je zahrnutá celkom slušná výbava, vrátane 16-palcových diskov z ľahkých zliatin, vyhrievaných predných sedadiel a volantu, predných aj zadných parkovacích senzorov, vzadu doplnených kamerou, 8-palcového farebného infotainmentového displeja a niekoľkých dizajnových vylepšení.
Bezpečnostná výbava je vo všetkých verziách takmer identická, len v najvyššej výbave (nedostupnej s testovaným modelom) si môžete priplatiť za 1 200 eur balík s pokročilými bezpečnostnými systémami, kam patria napríklad vylepšený systém autonómneho núdzového brzdenia s ochranou cyklistov, asistent na rozšírené monitorovanie mŕtveho uhla, asistent na upozornenie na vozidlá približujúce sa v priečnom smere pri cúvaní a adaptívny tempomat s funkciou „auto stop a štart“. Z hľadiska kvality použitých materiálov auto príjemne prekvapilo, priestorovo je to vo svojej triede veľmi slušný štandard vpredu a aj vzadu.
Bez turba
To, na čo sme sa naozaj tešili a čo sa z ponuky jednotlivých automobiliek postupne stráca, je poctivý a (v dobrom) jednoduchý atmosférický motor s absenciou turba, ktorý svojou konštrukciou dáva záruku, že dlho vydrží, mal by byť úsporný a nie až tak citlivý na jazdný štýl konkrétneho vodiča, ako je tomu pri nízkoobjemových downsizingových motoroch.
Ten, ktorý sme mali pod kapotou, mal objem 1,5 litra, bol vybavený nepriamym vstrekovaním a jedinou možnosťou je pri ňom 6-stupňová manuálna prevodovka. Ide o motor, ktorý nemá turbo, nepotrebuje časticový filter, nie je extrémne citlivý na kvalitu paliva, na to, akým štýlom s ním vodič jazdí, ako dlhé trasy a mal by naozaj vydržať dlho a fungovať relatívne bez porúch.
Na auto s hmotnosťou a rozmermi i30-ky má motor s výkonom 81 kW/110 koní dosť sily, aj keď krútiaci moment 140 Nm veľmi neohúri, no v praxi je dynamika z pohľadu rodinného auta dostatočná, auto dobre zaberá už od nižších otáčok. Motor je navyše kultivovaný a tichý, v kabíne ho prakticky nepočujete.
A zaujímavá je spotreba, v kombinovanom režime sme sa dostali s priemerom dokonca tesne pod šesť litrov, na prázdnych okreskách sme dokonca atakovali päťlitrovú hranicu, na diaľnici pri jazde na hranici povolených limitov to už bolo trošku viac, spotreba atakovala 7-litrovú hranicu. Súvisí to aj s tým, že pri šiestom stupni si auto držalo relatívne vysoké otáčky. Inak ale k radeniu manuálu nemáme žiadne výhrady ani z hľadiska sprevodovania a ani kulisy radenia.
Fakt dobré rodinné auto
K tomu treba prirátať veľmi slušný jazdný komfort, podvozok je naladený „tak akurát“, nie je ani príliš tvrdý a ani príliš mäkký, auto sa správa aj pri rýchlejšej jazde po okreskách čitateľne, pri prejazde nerovností sa neozývajú žiadne pazvuky, dobre si poradí aj s rôznymi „rozbitými“ cestami, no rozhodne nie je stavané na nejakú extra dynamickú jazdu.
Z nášho hľadiska je testovaný Hyundai i30 1,5 DPi úplne ideálnym rodinným autom. Má dobrý pomer cena/hodnota, veľmi slušné jazdné vlastnosti a ponúka dostatočný vnútorný aj batožinový priestor. A to najdôležitejšie – testovaný motor dáva svojou konštrukciou predpoklad, že vydrží so základnou údržbou pomerne dlho a servis vďaka absencii turba a časticového filtru nebude drahý. Tento motor navyše príjemne prekvapil spotrebou, vyhovieť by mal najmä tým, hľadajúcim „rodinné auto“ so všetkým, čo k tomu patrí. Milovníkov dynamickej jazdy určite nenadchne, ale na to ani nie je stavané.
Rozmery, objemy, hmotnosti | Hyundai i30 1,5 DPi |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 340 |
Šírka (mm) | 1 795 |
Výška (mm) | 1 455 |
Rázvor (mm) | 2 650 |
Objem batožinového priestoru(l) | 395 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 176 – 1 325 |
Technické údaje | Hyundai i30 1,5 DPi |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 498 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot. za min.) | 81/110 pri 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 144/3 500 |
Prevodovka | manuál, 6 st. |
Poháňaná náprava | predná |
Max. rýchlosť (km/h) | 187 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 12,3 |
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) | 6,1 – 6,2 |
Spotreba (test) (l/100km) | 5,9 |
Ceny (vrátane DPH) |
Základná cena Hyundai i30 1,5 DPi | 14 090 eur |
Cena test. auta Hyundai i30 1,5 DPi Family | od 16 290 eur |