V prípade špeciálnej verzie L200 Mountain Sherpa je dôležité, že nejde len o sólo kus, jeho dvojča si môžete bez problému objednať a doladiť podľa vlastných preferencií. Volá sa Mountain Sherpa a je tu už naozaj expedičný špeciál, dokonca vybavený strešným stanom.
Dôsledne vylepšený
V jeho prípade rozhodne nejde iba o kozmetické úpravy. Ak si odmyslíme motor, tak s trochou nadsázky možno povedať, že ak by ste naložili všetky pôvodné diely, ktoré boli vo verzii Mountain Sherpa nahradené odolnejšími a vhodnejšími pre terénnu jazdu, tak z tých pôvodných by ste si v garáži mohli poskladať ešte jednu, temer kompletnú, L200-ku.
A pri úpravách technici v slovenskom Mitsubishu zašli ďaleko nad rámec tých štandardných. Pustili sa totiž aj do motoru. Štandardne má L200-ka pod kapotou prepracovaný 16-ventilový radový štvorvalec s označením 2.2 DI-D s maximálnym výkonom 110 kW, resp. 150 koní. Jeho objem je 2 268 kubických centimetrov, takže je to skôr 2,3-ka. Dôležitejšie, než desatinné číslo je však fakt, že aj vďaka využitiu AdBlue má naozaj nízke emisie a spĺňa normu EURO 6d-TEMP. Parametrovo je inak porovnateľný s predchodcom s objemom 2,4 litra.
Po úpravách je to však inak. Motor môže mať maximálny výkon až 173 koní a maximálny krútiaci moment 502 Nm. To predstavuje v porovnaní so štandardným motorom zvýšenie maximálneho výkonu o 23 koní a maximálneho krútiaceho momentu o viac než 100 Nm. V tomto parametri teraz patrí L200-ka vo svojej triede k tomu najlepšiemu.
Na úpravu maximálneho výkonu a krútiaceho momentu bola využitá patentovaná špičková technológia od spoločnosti Steinbauer a celá úprava je certifikovaná prostredníctvom TÜV Austria. Tým pádom nemá žiadny vplyv na dĺžku a ani rozsah záruky. A keď sme už pri nej, dokonca sa predĺžila – a to na 7 rokov, respektíve do 150-tisíc kilometrov.
To je pri terénnom pickupe, u ktorého je predpoklad, že s ním nikto nebude jednať „v rukavičkách“ naozaj dôkaz toho, že automobilka tomuto modelu z hľadiska spoľahlivosti mimoriadne verí. A kompletná úprava motora dokonca ani nie je drahá, vyjde vás v podobe príplatkovej výbavy, nazvanej Paket L200 Plus necelých 1 200 eur.
Jazda s výkonnejším motorom
Niekto môže byť k takýmto úpravám motora skeptický aj pokiaľ ide o spotrebu. Mali sme možnosť testovať „Sherpu“ bez zvýšeného výkonu a strešného stanu a následne o pár týždňov aj s nimi. Rozdiely v spotrebe sú minimálne, cítite ich hlavne na diaľnici. Na okreskách sme so stanom na streche, ktorý, pravdupovediac, aerodynamikou príliš neoplýva, najazdili vyše 300 kilometrov, ďalších približne 200 sme absolvovali po diaľniciach.
Na cestách mimo mesta sme pri bežných rýchlostiach okolo 80 km/h ani s takouto extra výbavou na streche nemali problém držať spotrebu mierne pod hranicou 9 litrov. Na diaľnici sme jazdili rýchlosťou okolo 110 km/h a spotreba nám mierne vystúpila nad 11 litrovú hranicu. Vzhľadom na veľkosť a výbavu auta, sú to veľmi dobré hodnoty.
Najvýraznejšie sa tento fabrický „chip-tunning“ prejavil na dynamike – pri zrýchľovaní a predbiehaní reaguje na plyn auto s takou ľahkosťou a samozrejmosťou, že absolútne nemáte pocit, že sedíte v offroadovom špeciále. Samozrejme, L200-ka nie je trhač asfaltu a po stlačení plynu autu chvíľku trvá, kým na pokyn zareaguje, s tým treba rátať. No následne vás tá reakcia naozaj príjemne prekvapí.
Pravdu povediac – že auto prudko zrýchľuje aj počujete, no akonáhle sa dostane ručička otáčkomeru do štandardného „cestovného pásma“ auto vás hlukom príliš rušiť nebude a dokonca aj napriek jeho drsnému vzhľadu a tuhej zadnej náprave je pomerne komfortné aj pri prejazde nerovností.
Samozrejme, nie je to žiadna loď, ktorá vás s plavným a sotva badateľným prehúpnutím prenesie cez väčšie aj menšie nerovnosti. Ich prejazd cítite, ale nie tak, aby z vás L200-ka už po pár kilometroch vytriasla dušu. Je to expedičný špeciál a ako taký vám umožní aj dlhé niekoľko stokilometrové jazdy – na tento typ auta – naozaj celkom pohodlne.
Ešte terénnejší
Špeciálnych úprav je v tejto verzii toľko, že by vydali na samostatný článok. Jednou z pomerne zaujímavých a praktických je na koľajniciach umiestnená výsuvná plošina na korbe. Každý, kto už z korby pick-upu lovil nejaké drobnosti, to určite potvrdí. My by sme možno nechali primontovať na túto lavicu ešte box s absorpčnou chladničkou, schopnou fungovať aj na elektrinu, aj na bežnú plynovú kartušu a pritom prakticky nehlučnú. Ale to je vec subjektívnych preferencií.
Úpravy na testovanom aute sú aj bez toho rozsiahle a čo je ešte dôležitejšie – majú hlavu aj pätu. Safari šnorchel je klasika. Mnohí ho síce berú ako imidžovú záležitosť, no po pár stovkách kilometrov, najazdených po prašných cestách, sa vám filtre zaň naozaj poďakujú. Ten na L200-ke má navyše zaujímavý zvuk, pri bežnej jazde nás vyložene bavilo počúvať „ako sa nadychuje“.
Auto toho v teréne znesie naozaj veľa. Jednak má oproti štandardnej verzii o 50 mm lepšiu svetlú výšku a ak by nestačilo ani to, celý podvozok je zakrytovaný a všetky jeho dôležité časti, ktoré môžu byť pri prejazde terénnych nerovností poškodené, teda motor, prevodovka aj nádrž sú naozaj masívne chránené.
A v komplikovanejšom teréne sa môžete hrať aj s tlakom pneumatík. Pri problematickej trakcii ho môžete výrazne znížiť, následne kolesá opätovne dofúknete kompresorom, ktorý je súčasťou výbavy tohto auta. A keď ani to nestačí, máte vpredu navijak Predator 12000 so syntetickým lanom a s ťažnou silou 5 450 kg. Syntetické laná sú vyrobené z polyetylénových vlákien, ktoré sú 14 krát pevnejšie ako oceľ a osemkrát ľahšie (presnejšie – majú menšiu hustotu). Ak budete riešiť navijak, tak s takýmto lanom.
Aby ste sa, pokiaľ možno, do problémov nedostali, máte v aute volič, ktorý aktivuje program „Off-road“. V rámci neho si možno voliť z jazdných režimov Gravel (štrk), Mud / Snow (bahno / sneh), Sand (piesok) a Rock (kamene, iba v režime 4LLc). Integrované riadenie výkonu motora, automatickej prevodovky a brzdenia je pri ňom zladené so systémom aktívneho riadenia stability a trakcie, kedy vozidlo reguluje mieru preklzu kolies v závislosti od rýchlosti vozidla s cieľom čo najviac zlepšiť schopnosti v teréne.
Aj pre jazdenie v náročnejšom teréne zväčša úplne stačí uzávierka medzinápravového a zadného diferenciálu a k tomu redukčná prevodovka. Mountain Sherpa má ako čerešničku na torte vzduchovú uzávierku predného diferenciálu. Tej prídete na chuť napríklad pri prejazde väčších bubnov, kde sa občas nevyhnete situáciám, keď budú v kontakte s podkladom len dve kolesá.
Výborný strešný stan
A aby sme nezabudli na to, bez čoho sa na výletoch za hranice všedných dní a aj civilizácie nezaobídete – strešný stan. Nie je to úplne lacná vec, ale je na nezaplatenie. Stačí vám nájsť rovnú plochu a je jedno, že pod autom sú kamene alebo skaly, je mokro, alebo je tam veľa hmyzu, prípadne niečoho horšieho. Takýto stan rozložíte v ráde jednotiek minút a spíte v suchu a aj v bezpečí.
Na testovanom aute bol výklopný stan Yakima SunRise. Manipuláciu s ním v pohode zvládne jeden človek, dvom to ale pôjde lepšie. Postaviť sa dá približne za 5 minút. Vyspia sa v ňom traja a super je, že má veľké okná, vstupy aj svetlíky – jednak kvôli výhľadu, ale aj vetraniu. Stan samotný má vodný stĺpec 3 000 mm, čo nie je extra závratná hodnota pre outdoor, má však k tomu aj nepremokavú striešku nad celou svojou plochou, takže sa netreba báť ani pár daždivých dní.
Vnútri sú sieťky na odloženie veci a kopec háčikov, v tomto smere je výbava postačujúca, navyše celá podlaha je vyplnená penovým matracom s odnímateľným a prateľným poťahom. Tento stan nepatrí k najlacnejším, ak ho využijete, oplatí sa kúpiť priamo s autom, cena je v jeho prípade naozaj veľmi dobrá
Na terénnych pickupoch je skvelé, že si ich môžete vyskladať temer ako lego. Mountain Sherpa je však vyskladaný profesionálmi, úprava, pre ktorú sa rozhodli v Mitsubishi, je naozaj veľmi dobre premyslená a funkčná. Oceňujeme pri nej špeciálne aj úpravu motoru, navýšenie krútiaceho motoru je naozaj citeľné, na spotrebu pritom nemá žiaden negatívny vplyv. Jedinou vecou, ktorú by sme do tohto auta privítali navyše, je už spomenutá absorpčná chladnička.
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 5 305 |
Šírka (mm) | 1 815 |
Výška (mm) | 1 775 |
Rázvor (mm) | 3 000 |
Rozmery nákladného priestoru (mm) | 1 520×1 470 |
Objem palivovej nádrže (l) | 75 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 110 |
Najväčšia prípustná hmotnosť (kg) | 3 110 |
Technické údaje | |
---|---|
Typ Motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 2 268 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 127/173 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 502 |
Prevodovka | 6-stupňová automatická |
Poháňaná náprava | obe |
Max rýchlosť (km/h) | 171 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 9,7 |
Ceny a záruka | |
Základná cena modelu L200 | 31 690 Eur |
Cena testovanej verzie Instyle s Paket Off-road plus | 40 899 Eur |
Cena testovaného auta | 58 540 Eur |