Pokračovanie článku: Test: Cupra Formentor 2,0 TSI 4Drive – keď netreba 300 koní

Príjemná dynamika, ale vyššia spotreba

Od štvorvalca 2,0 TSI naladeného na 140 kW a 320 Nm nemôžte očakávať adrenalínové zážitky, ale nuda za volantom vás tiež rozhodne nečaká. Zvlášť preto, že potenciál motora dokáže Formentor vďaka pohonu 4Drive preniesť na asfalt vždy bez zaváhania. V kombinácii so 7-stupňovou prevodovkou DSG, ktorá je v tejto verzii štandardom, akceleruje na stovku za 7,1 sekundy. To je dosť na to, aby ste zvládali pružné predbiehacie manévre aj pri vyšších rýchlostiach. Čo vás však nepoteší, je spotreba paliva. To napriek tomu, že prevodovka s dvojicou spojok v olejovom kúpeli drží otáčky možno až príliš na uzde a s chuťou po palive šetrí agregát aj vďaka takzvanému Budackovému cyklu.

Štvorvalec 2,0 TSI dáva Formentoru solídnu, ale... Foto: Lubos Pilc
Cupra Formentor 2,0 TSI 4Drive - test 2021 Štvorvalec 2,0 TSI dáva Formentoru solídnu, ale nie adrenalínovú dynamiku. Má hutný zvuk a dostatočnú výkonovú rezervu na predbiehacie manévre.
Cupra Leon Sportstourer - 2020 Čítajte viac Cupra Leon: Španielsky ‘Golf R‘ má 228 kW, 4x4 aj verziu do zásuvky!

Tak či tak, deklarovaný priemer 6,9 litra benzínu na 100 km je fikciou. Rátajte radšej s dvoma navyše, a to bez toho, aby ste si Formentor extra užívali. Ak sa odtrhnete z reťaze, spotreba nad desať litrov vás neminie. Krátke mestské úseky so studeným motorom tiež nevyznejú pre Formentor 2,0 TSI 4Drive priaznivo. My sme dosiahli priemer za 9,2 litra na 100 km a dlhodobý priemer sa po 1 850 km ustálil presne na desiatich. K úspornej jazde vás napokon tento crossover ani nevyzýva, na rozdiel od Seatov tu totiž nenájdete jazdný mód Eco. Možno že diesel 2,0 TDI by stál z tohto pohľadu za úvahu. Má takmer identickú cenu, i keď na výkone budete strácať 30 kW.

Podvozok na úrovni

I keď Fomentor 2,0 TSI 4Drive nedokáže sprostredkovať dynamické zážitky, ktoré ponúkajú „plnotučné“ verzie Veloz s výkonom 180 či dokonca 228 kW, je skvelé, že jazdí rovnako suverénne. Podvozkom vás doslova nadchne. Jeho schopnosti prevyšujú výkon motora a tak to má byť. V zákrutách sa správa neutrálne a takmer sa nenakláňa. Priame riadenie má rýchle a presné reakcie. Nechýba ani spätná väzba. Pritom z vás nevytrasie dušu. Pruženie má síce tuhší charakter, zodpovedajúci športovému naturelu tohto auta, no ide o skvelý kompromis. No a ak máte vo výzbroji adaptívne tlmiče DCC, tak ako my, vie byť španielsky crossover prekvapujúco komfortný. To napriek veľkým 19-palcovým diskom.

Cupra Formentor 2,0 TSI 4Drive - test 2021
Cupra Formentor 2,0 TSI 4Drive - test 2021
+32Cupra Formentor 2,0 TSI 4Drive - test 2021
Cupra UrbanRebel Concept - 2021 Čítajte viac Cupra UrbanRebel Concept: Z tejto brutality bude neškodný mestský elektromobil

Prekvapil nás len pomerne vysoký aerodynamický hluk pri vyšších rýchlostiach, už pri diaľničnom tempe. Jeho zdrojom sú najmä spätné zrkadlá. Tu mohla Cupra zapracovať viac, najmä ak široké pneumatiky s profilom 245/40 pridávajú ďalšie decibely. Inak nás Formentor veľmi prekvapil. Je to nepochybne to najinvenčnejšie SUV, či skôr crossover, naprieč celým koncernom Volkswagen. A pre Cupru ranou priamo do čierneho. Ak budete uvažovať nad touto kategóriou, nedajte sa odradiť krátkou tradíciou tejto odčlenenej značky. Formentor stojí za úvahu. A báť sa nemusíte ani ceny. Na to, aký status vámtoto auto dáva, aké je všestranné a ako dobre jazdí, pohľad do cenníka náladu nepokazí.

Stojí za úvahu

Základná verzia 1,5 TSI štartuje už na 27 390 eurách a náš dvojliter s automatom a štvorkolkou na 35 250 eurách. Pritom môžete počítať s pomerne bohatou výbavou, ktorá stavia Formentor nad tradičné Seaty. V sérii je trojzónová klimatizácia, vyhrievaný kožený volant, udržiavanie v jazdnom prúde, adaptívny tempomat, full LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkového režimu, digitálny kokpit, bezkľúčový prístup a štartovanie, 10-palcové rozhranie či efektné modré čalúnenie. Priplácať viac hádam ani nemá zmysel. V našom prípade však Formentor predvádzal svoje maximá, a tak sa jeho cena nakoniec vyšplhala na 42 046 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 450
Šírka (mm) 1 839
Výška (mm) 1 528
Rázvor náprav (mm) 2 679
Objem kufra 420
Objem nádrže (l) 55
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 622

Technické údaje

Model Cupra Formentor 2,0 TSI 4Drive
Počet valcov/ventilov 4/16 DOHC Turbo
Zdvihový objem (ccm) 1 984
Max. výkon (kW/ot.) 140/-
Max. krút. moment (Nm/ot.) 320/1 500
Prevodovka 7 DSG (dvojspojková)
0 – 100 km/h (s) 7,1
Max. rýchlosť (km/h) 220
Spotreba na 100 km (l) 6,9
Spotreba počas testu (l) 9,2

Ceny

Základná cena 27 390 €
Cena verzia 2,0 TSI 4Drive 7DSG 35 250 €
Cena testovaného vozidla 42 046 €  

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #test #Cupra #Cupra Formentor
Články podľa značiek