
BMW iX nemá v modelovom označení číslo, ktoré by napovedalo, do ktorej triedy patrí. Má byť totiž predobrazom všetkých ostatných elektrických SUV. Z hľadiska rozmerov má asi najbližšie k BMW X5. Je však celkom iné a môžeme konečne povedať, že po rôznych dizajnových eskapádach v rámci populárnej kategórie SUV a crossoverov, ktoré však vždy boli variáciami na tú istú pesničku bavorská automobilka konečne prekročila svoj tieň a postavila celkom nové auto. Je skutočne iné navonok a aj zvnútra.

Hodnotenie vzhľadu je vždy subjektívnou záležitosťou, z nášho pohľadu však automobilka odviedla pri BMW iX naozaj prvotriednu prácu. V interiéri ešte viac, než v exteriéri. Pri tomto modeli naozaj stojí za to pozrieť si fotogalérie, ktoré sú súčasťou nášho článku.
Iná liga
Nás okamžite zaujali napríklad extrémne úzke (najštíhlejšie, aké kedy BMW použilo) zatmavené horizontálne orientované zadné svetlá, ostro rezané predné (laserové) svetlá, zapustené kľučky a dizajn predných „ľadviniek“, ktoré nie sú v tomto prípade len dekoračné a majú samoopraviteľný lak. V skutočnosti majú špeciálny povrch, kde možno takmer neviditeľne umiestniť rôzne senzory, od kamier, cez radary a rôzne iné snímače.
Zaujímavosťou auta je strecha, ktorú možno stlačením ovládača pri vnútornom zrkadle zatmaviť alebo spriehľadniť. Nie však mechanicky, nemá žiadnu zaťahovaciu roletku. V skutočnosti sa všetko deje elektronicky, je totiž elektrochromatická.
Zvláštne proporcie autá vyniknú viac na živo, než na fotkách, určite sa BMW iX oplatí pozrieť na vlastné oči. Nám sa napríklad vyššie zmienené „dekoračné“ ľadvinky na fotografiách pôvodne absolútne nepáčili, pripadali nám gýčovo samoúčelné. Ale keď sa v skutočnosti pozeráte na auto spredu, tak tá maska je podľa nás fakt dobrá. A to sme pri obsedantnej potrebe BMW neustále „ľadvinky“ zväčšovať nenapísali už dlho.
Interiér testovaného auta patrí z hľadiska dizajnu určite k najkrajším – a to autor tohto textu počas svojej kariéry motoristického novinára vystriedal už približne 1 600 áut, takže je naozaj s čím porovnávať. Nájdete v ňom drevo, ktoré nemá na sebe „dvesto vrstiev klavírneho laku“, takže skutočne vyzerá ako drevo. A priehľadný ovládač systému iDrive pôsobí na bledom dreve veľmi elegantne.
Báli sme sa, ako bude vyzerať obrovský prehnutý displej, ale dá sa jednoducho obsiahnuť pohľadom. Tvorí ho infodisplej s uhlopriečkou 12,3 palca a displej infotainmentu s uhlopriečkou takmer 15 palcov. Celý iDrive prešiel revolučnými zmenami, je intuitívny a mimoriadne rýchly, viac sa mu budeme venovať v podrobnejšom teste.
Väčšina reproduktorov je skrytá, priestorový zvuk s príplatkovým audiosystémom je jednoducho prvotriedny. Príplatkový high-endový Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System síce nie je najlacnejší, vyjde vás približne 5-tisíc eur, avšak pri tomto aute, samozrejme ak máte aspoň trochu radi hudbu, je to príplatok, nad ktorým vôbec netreba váhať. Pri testovacej jazde si v ňom pustite vlastnú hudbu v nejakom rozumnom formáte (myslíme z hľadiska kvality) a uvidíte sami o čom píšeme.

Ak budete vpredu na vnútornej strane dverí hľadať kľučky, pri troche šťastia ich aj naozaj nájdete v ich spodnej časti. Nie je to veľmi praktické, ale v skutočnosti ich nepotrebujete, bežne sa totiž dvere otvárajú tlačidlom. A keď sme už pri rôznych neštandardných tlačidlách, ďalším je logo na prednej kapote. Ak ho stlačíte, znak sa otvorí a pod ním je otvor na dolievanie kvapaliny do ostrekovačov. Ten však nie je úplne praktický, aspoň podľa skúseností tých, čo ho boli nútení už použiť. Toto riešenie bolo zvolené preto, lebo na BMW iX už prednú kapotu vôbec neotvoríte, vraj na to nie je žiaden praktický dôvod a je to aj bezpečnejšie.