Test: Citroën C4 – iný za každú cenu, ale sympaťák

Nový Citroën C4 sme „prevetrali" hneď s dvoma motormi. Najvýkonnejším benzínovým trojvalcom 1,2 PureTech 155 aj so zamatovým dieslom 1,5 BlueHDi. Oba spája komfort, ktorý sa dnes len tak nevidí.

18.12.2021 07:00
debata (4)
Originalita novému Citroënu C4 naozaj nechýba.... Foto: Ľuboš Pilc
Citroën C4 1,5 BlueHDi 130 - test 2021 Originalita novému Citroënu C4 naozaj nechýba. Na formáte hatchbacku triedy C kombinuje prvky liftbacku , kupé aj SUV. Nechýbajú ani typické štylistické znaky súčasných modelov, čo vidieť na úzkej maske a delených svetlách. Od výbavy Feel sú full-LED.

Citroën C4 bol ešte donedávna jasným predstaviteľom hatchbackov nižšej strednej triedy. Lenže z ponuky vypadol v roku 2018. V konku­renčnom boji so súpermi typu VW Golf, Opel Astra, Ford Focus či Peugeot 308 i tak vždy ťahal za kratší koniec. Medzeru sa snažila francúzska automobilka vyplniť modernizovaným C4 Cactusom, ktorý sa po facelifte, prakticky zo dňa na deň, zmenil z hravého a cenovo orientovaného crossoveru na „vážený“ hatchback. No ani to nebol zásah do čierneho. A tak Citroën vlani opäť vrátil na scénu značku C4. Lenže zmenil filozofiu. Súperiť s konvenčným autom nemalo význam, a tak céštvorka podstúpila radikálnu transformáciu. Využila pritom platformu CMP, ktorú používajú v koncerne Stellantis menšie autá – ako Peugeot 208, nová Corsa alebo Mokka. Napokon, Podobne to urobila Škoda so Scalou, ktorá je takpovediac „natiahnutou“ Fabiou alebo skôr Polom.

Trieda sama pre seba

Ani nová C4 tak nie je úplne jasným protivníkom v segmente nižšej strednej triedy. Ale príliš to neprekáža, pretože Citroën využil modulárne základy na maximum, čo znamená, že C4 nakoniec dĺžkou 4 360 mm prerástol aj VW Golf – referenčný model v triede. K tomu pridal slušný rázvor 2 670 mm. A nielen to. Už prvý pohľad dáva jasne najavo, že C4 je crossoverom v tom najlepšom zmysle slova. Krížia sa v ňom gény SUV aj kupé. Ak vám teda nevyhovuje nemecká strohosť, je tu auto, ktoré doslova rúca segmenty. Odvážne premeny nedopadnú vždy dobre, ale Citroënu sa podaril husársky kúsok. Ak sa vám aj kombinácia robustného pontónu, delených predných reflektorov (od výbavy Feel Full-LED), futuristických zadných svetiel v tvare X či splývavá silueta kabíny nepáči, C4 nemožno uprieť invenciu. Je hravý aj sympatický a najmä – neprehliadnuteľný.

Väčšia svetlá výška 156 mm, vyšší profil... Foto: Ľuboš Pilc
Citroën C4 1,5 BlueHDi 130 - test 2021 Väčšia svetlá výška 156 mm, vyšší profil pneumatík a robustná ochrana podvozka dávajú tušiť, že tento crossover si ľahko poradí s nástrahami mestskej džungle aj mimo asfaltu. A je to naozaj tak.

Väčšia svetlá výška (156 mm), 18-palcové disky obuté vyšším profilom pneumatík 195/60, ako aj masívna ochrana podvozka či dvere, ktoré dôsledne kryjú prahy, dávajú jasne na známosť, že toto auto bude odolné nielen v mestskej džugli, ale aj mimo asfaltu, i keď o pohone oboch náprav môže iba snívať. K tomu si môžete dopriať individualizačné prvky, ako farebné rámiky hmloviek v prednom nárazníku alebo na masívnej plastovej ochrane dverí. Za zmienku stoja aj dva výfuky, ktoré mala naša verzia s benzínovým motorom PureTech. V kombinácii s 3-valcom sa čosi podobné len tak ľahko nevidí. Dotvára to nevšednú auru C4, ako modelu, ktorému je ťažké hľadať priameho rivala. Je iný, a to je jeho zbraňou. Na nudnú C4 a príliš hravý Cactus zabudnite.

Citroën C4 1,5 BlueHDi 130 - test 2021
Citroën C4 1,5 BlueHDi 130 - test 2021
+14Citroën C4 1,5 BlueHDi 130 - test 2021

Kvalitu nahrádza invenciou

Rovnakú mieru invencie vám C4 dopraje v kabíne, hoci celkom neutají, že automobilka sa snažila mať náklady na uzde. Vidieť to najmä na materiáloch, ktoré ťažko porovnávať s precízne spracovaným Golfom alebo Peugeotom 308. Doháňa to však štruktúrovanými povrchmi, na dotyk príjemným povrchom plastov a najmä nápaditým dizajnom. Vyššia pozícia za volantom prináša výhodu lepšieho výhľadu. Týka sa to ale len toho vpred, pretože vzadu má C4 delené zadné okno a len márne by ste hľadali stierač. Tu išiel dizajn na úkor funkčnosti. Kokpit sa v porovnaní s minulosťou zmenil na nepoznanie. Vodič má pred sebou len malý 5-palcový displej so základnými digitálnymi údajmi, najmä rýchlosťou. Otáčky sa tu síce môžu zobrazovať na analógovej stupnici, no je taká malá, že vlastne stráca zmysel. Aj grafika pôsobí dosť lacno. Čo-to doháňa C4 head-up displejom, i keď len formou malého výklopného štítka.

Interiér nezaprie snahu o šetrenie nákladov.... Foto: Ľuboš Pilc
Citroën C4 1,5 BlueHDi 130 - test 2021 Interiér nezaprie snahu o šetrenie nákladov. Pocit vnímanej kvality nie je taký ako pri precíznom Golfe či Peugeote 308. Mnohé ale C4 opäť doháňa invenciou.

Úplne nový je aj mierne sploštený volant s novým ovládaním tempomatu, ktorý sa sem presťahoval z pôvodnej páčky stĺpiku riadenia. Má príjemnú hrúbku a od výbavy Feel aj kožený povrch. Ďalšou dobrou správou je, že Citroën upustil od radikálnej integrácie funkcií do multimediálneho rozhrania. Takže na scénu sa vracia samostatný panel klimatizácie s analógovými ovládačmi aj analógový ovládač hlasitosti, i keď situovaný skôr pred spolujazdcom ako pred vodičom. Ten má ale funkcie rádia na volante. Dotyková obrazovka s uhlopriečkou 10 palcov má výrazne rýchlejšie reakcie a precíznejšiu grafiku ako v minulosti. Aj tu je vidieť jasný pokrok v porovnaní s C4 Cactusom. Sťažovať sa nebudete ani na priestor, aspoň nie vpredu. Hoci C4 je v porovnaní s plnohodnotnými konkurentmi nižšej strednej triedy predsa len užší.

Kufor s veľkým tajomstvom

Potešia aj odkladacie priestory, vo dverách, ale aj na stredovej konzole, kde je schránka s prestaviteľnou priečkou, bohužiaľ bez možnosti indukčného nabíjania telefónov. Zato s dvoma USB portmi, kde Citroën myslel aj na tých, ktorí používajú bežný konektor aj konektor typu C. To nebýva zvykom. Spolujazdec má pred sebou nielen klasickú schránku, ale tiež výsuvný box a ešte k tomu výsuvný box na tablet. Klobúk dole. Oceňujeme tiež detail v podobe držiakov nápojov, ktoré možno zakryť roletkou. Takéto riešenie niekedy nenájdete ani v nemeckých prémiovkách. Sedadlá sú orientované na komfort. Sú mäkké a efektne prešívané, ale veľkú oporu v zákrutách od nich nečakajte. Lenže C4 sa na hothatch ani nehrá. Vzadu je miesta výrazne menej. Nenadchne veľkosť vstupného otvoru, rozmery sedadiel ani šírka. Pre troch je C4 vzadu úzky. Navyše, nad hlavou ostáva minimálna rezerva, sedí sa totiž vyššie. S nohami je to lepšie, keďže chodidlá si zasuniete pod predné sedadlá.

V kufri je 380 litrov pre batožiny, čo je... Foto: Ľuboš Pilc
Citroën C4 1,5 BlueHDi 130 - test 2021 V kufri je 380 litrov pre batožiny, čo je priemer v triede, ale ak odklopíte dvojitú podlahu aj dno a nemáte rezervné koleso, nájdete ďalšie užitočné litre.

Objemom kufra patrí C4 k priemeru. Nájdete tu 380 litrov., čo možno stačí na Golf, ale nie na Škodu Scala. O časť využiteľných litrov prichádza pre zvažujúcu sa strechu. No batožinový priestor má jedno tajomstvo. Okrem dvojitej podlahy nájdete totiž ešte pod dnom ďalšie litre využiteľného objemu, ktoré sa do „techničáku“ nedostali. Ak je totiž C4 vybavené len lepiacou súpravou, zmestí sa na plechové dno ešte množstvo nákladu. Po sklopení operadiel delených v pomere 40 : 60 vznikne takmer vodorovná podlaha, ale tam sa variabilita C4 končí. Dopriať si nemôžete ani elektricky ovládané veko, nie je v ponuke ani za príplatok. Na druhej strane, ovláda sa ľahko. Po jeho otvorení vzniká vskutku veľký vstupný otvor, typický pre liftabcky.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Citroen #Citroën C4
Články podľa značiek