Volkswagen Polo je auto, ktoré je na trhu už temer polstoročie. Počas neho prišlo na trh v šiestich celkom nových generáciách a niekoľkých faceliftoch, pričom žiaden nebol nikdy „krokom vedľa“. Svedčia o tom aj predaje, ktoré celkovo už presiahli 18-miliónovú hranicu. Dlhá história modelu a veľké množstvo predaných kusov pomohli vychytať na tomto modeli prakticky akékoľvek zásadné nedostatky.
Naozaj vyladené
Polo sa navyše vždy snažilo vyjsť v ústrety zákazníkom, hľadajúcim kvalitný malý hatchback, na ktorý sa dá spoľahnúť a netúžiacim po žiadnych divokých dizajnových kreáciách a technologických experimentoch. A presne také je aj najnovšie modernizované Polo, ktoré sme získali na test. Neznamená to však, že je nudné, sterilné a nemá čo ponúknuť. Práve naopak, jeho modernizácia priniesla niekoľko zaujímavých riešení pri zachovaní stále dostupnej ceny.
Autá všeobecne zdraželi – a pri menších to asi cítiť najviac. Takže aj Polo začína, pravda, ak si odmyslíme dopredaj skladových áut, na základnej cene mierne pod hranicou 17-tisíc eur. Nedávno sme testovali novú Fabiu a keď sa pozriete do cenníkov a porovnáte podrobnejšie výbavy a výkony motorov, obe autá sú na tom približne rovnako. Fabia síce Polo mierne cenovo podlieza, ale rozdiely nie sú také, aby Polo diskvalifikovali aj v očiach tých, ktorí musia a priori rozmýšľať čisto ekonomicky a zvažujú každé euro.
Takže čo je na Pole nové? Napríklad celá predná časť, kde už v základe máte predné a denné svetlá s technológiou LED. Od výbavy Style – a práve tá bola súčasťou aj testovaného auta, ktoré vidíte na fotografiách, máte v základe svetlá IQ.Light s matrixovou technológiou a tie sú navyše prepojené decentnou svietiacou lištou, tiahnucou sa cez celú masku auta. V tejto výbave sú už v cene, inak príplatkové, zadné LED svetlá aj s dynamickými smerovkami. Modelové označenie sa teraz, v súlade s novou módou, posunulo do stredu zadnej časti priamo pod logo automobilky.
Polo z niektorých uhlov tak trochu vyzerá ako malý Golf a keď sa pozrieme na vnútorné a aj vonkajšie rozmery, tak pár rokov dozadu by bolo v tomto smere s Golfom aj porovnateľné. Medzičasom však oba modely pomerne výrazne podrástli a vnútorný priestor patrí k niekoľkým podstatným devízam tohto malého auta.
Koľko a čo za to
Vo všetkých verziách Pola je teraz digitálny kokpit a pribudli aj digitálne ovládače klimatizácie. Upozornili by sme na výbavu Style. Pri nami testovanom jednolitrovom motore s výkonom 70 kW a automatickou DSG prevodovkou je rozdiel medzi ňou a nižšou výbavou Family len 1 800 eur. To „len“ je teraz namieste a určite odporúčame si túto sumu pri Pole priplatiť.
Dostanete totiž za ňu nielen už spomínané IQ.LED svetlá s matrixovou technológiou a zadné LED svetlá s dynamickými smerovkami, ale aj adaptívny tempomat, predné a zadné parkovacie senzory, infotainment s 8-palcovým dotykovým displejom a možnosťou dodatočnej aktivácie navigácie cez funkciu We Upgrade, možnosť bezdrôtového pripojenia smartfónu cez AndroidAuto alebo Apple CarPlay, kompletné ambietné podsvietenie a množstvo ďalších dizajnových doplnkov. Vo voliteľnej výbave je aj hlasové ovládane, ktoré uľahčuje ovládanie infotainmentu a navigácie.
Inak, menu infotainmentu je prehľadné a rýchle, veľmi dobre sa s ním pracuje, no na dotykové ovládanie klimatizácie si treba zvyknúť, nie je to však neprekonateľný problém a z hľadiska dizajnu vyzerá naozaj dobre. Vnímaná kvalita a aj celkový vnútorný priestor patria k silným stránkam auta. Navyše ponúka na svoju triedu pomerne slušných 351 litrov objemu v batožinovom priestore. V tomto smere je na tom o niečo – presnejšie cca o 30 litrov – lepšie nová Fabia.
Pokiaľ ide o dostupné motorizácie, tak štandardne je Polo dostupné len s litrovými motormi. Konkrétne 1.0 TSI s výkonom 70 alebo 81 kW, slabší z nich sa kombinuje aj s 5-stupňovým manuálom a litrákom TGI s výkonom 66 kW a 6-stupňovým manuálom. Čerešničkou na torte je výkonná verzia GTI, ktorý má pod kapotou dvojlitrový vyše 200-koňový (152 kW) benzínový motor TSI. Len pre zaujímavosť – táto verzia cenovo rozhodne nikam „neulieta“.
Oproti nami testovanej verzii Style s litrovým 70 kW motorom, ktorá stojí bez príplatkov 20 290 eur je výrazne silnejšie, ale aj lepšie vybavené GTI drahšie len o rovné štyri tisícky. Ak niekto hľadá výkonné malé auto za rozumnú cenu, tak VW Polo GTI je určite jednou z tých najzaujímavejších možností.