Pokračovanie článku: Test: Nový Duster jazdí na plyn aj benzín, prekvapil najmä s LPG

Plyn „poráža“ benzín

Ak sa však pozriete na technické dáta nového Dusteru, situácia je opačná. Pri jazde s plynom má Duster o 7 kW vyšší výkon a o 10 Nm vyšší maximálny krútiaci moment, ktorý je dokonca dostupný v o niečo nižších otáčkach, než pri benzíne. V praxi to znamená, že s plynom má Duster o 1,3 sekundy lepšie zrýchlenie na stovku, než s benzínom. Podotýkame ale, že sa bavíme o hodnotách 13,8, resp. 15,1 sekundy, z čoho vidieť, že Duster rozhodne nie je žiadnym trhačom asfaltu. To ale od SUV s litrovým motorom s výkonom 67, resp. 74 kW nikto ani nemôže chcieť.

Interiér je jednoduchý, prehľadný a aj keď... Foto: Pravda, Martin Domček
Dacia Duster TCe 100 LPG Interiér je jednoduchý, prehľadný a aj keď vidno, že sú v ňom použité lacnejšie materiály, vôbec nevyzerá zle.

Úprimne povedané, aj napriek „papierovým“ hodnotám sa nám subjektívne zdalo, že po prepnutí na benzín (to má pod kontrolou vodič, slúžia na to dve samostatné tlačidlá naľavo pod volantom), auto predsa len o niečo ochotnejšie reaguje na stlačenie plynového pedálu. Nemerali sme rozdiel a ak niekto povie, že je to subjektívny pocit, daný očakávaním „že to tak bude“, založeným na minulých skúsenostiach, nebudeme namietať.

Reálne to totiž vôbec nie je podľa nás dôležité. Zdôraznili by sme inú vec, rozdiel v dynamike auta pri jazde na plyn a benzín je naozaj minimálny. Oba pohony považujeme za rovnocenné a pre tento typ auta aj za dostatočné. Z ich synergie vyplýva jeden obrovský benefit – s plne dotankovaným Dusterom prejdete v pohode vyše 1 000 kilometrov.

Aj vďaka tomu, že jednou zo zmien pri facelifte je výrazné zväčšenie objemu plynovej nádrže. Tá má teraz takmer 50 litrov, teda toľko, ako aj nádrž na benzín. Oproti minulej verzii to je zväčšenie jej objemu o 15 litrov, čo by malo znamenať ďalších 200 kilometrov k celkovému dojazdu auta. Z nášho pohľadu však skôr 150. K deklaro­vanému priemeru, ktorý výrobca udáva na úrovni 7 litrov sa nám nepodarilo priblížiť.

Zadné svetlá, rovnako ako aj predné, využívajú... Foto: Pravda, Martin Domček
Dacia Duster TCe 100 LPG Zadné svetlá, rovnako ako aj predné, využívajú vzor "ležiaceho" písmena Y.

Pri jazde, rovnomerne rozdelenej medzi okresky, diaľnice a mesto, sme sa s priemerom pri LPG pohybovali okolo 9,3 až 9,5 litra. Čiže sto kilometrov vás vyjde približne 6,8 eura. Ak by ste hypoteticky jazdili s úsporným dieslom so spotrebou 5 litrov, tak pri aktuálnych cenách na úrovni 1,42 eura za liter nafty budete s LPG jazdiť stále o niečo lacnejšie, ale za „polovicu“ určite nie. Ak porovnáme cenu s benzínom, tak pri spotrebe 7 litrov na 100 kilometrov a cene vás v Dusteri 100 benzínových kilometrov vyjde 10,6 eura, takže v Dusteri budete na plyn jazdiť približne o tretinu lacnejšie, než na benzín.

Čiže, ak to zaokrúhlime, na plyn prejdete približne 500 kilometrov a ešte máte k dispozícii plnú 50-litrovú nádrž benzínu. Pri ňom sme skončili na rovnakých trasách so spotrebou 6,9 litra. Čiže máte dojazd ďalších 500 kilometrov. Nám sa kombinácia benzínového motoru s LPG v Dusteri páči, aj keď auto by si možno zaslúžilo predsa len o niečo silnejší základ, celkom by nám v tejto úlohe sedel 1,33-litrový motor TCe s maximálnym výkonom 110 kW.

Po jazdnej stránke je Duster naladený viac-menej komfortne, aj keď by si mohol s priečnymi nerovnosťami poradiť o niečo lepšie. Z hľadiska jazdnej dynamiky je to skôr rodinné auto, pri ostrejšej jazde už cítite v zákrutách náklony karosérie aj vyššie ťažisko a auto to cez prednú nápravu trochu ťahá von zo zákrut.

Duster však na tento typ jazdy nie je stavaný. Je to skôr rodinné alebo pracovné SUV a v tomto smere má výborný pomer cena/hodnota. Testovanú kombináciu benzín/LPG môžeme jednoznačne odporučiť, pri jazde medzi nimi takmer nebudete cítiť rozdiel. Decentný facelift mu prospel tiež, rovnako ako aj modernizácia infotainmentu.

Nasledujú technické údaje, rozmery auta a ceny:

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #SUV #Dacia Duster #LPG #test auta #autotest
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek