Na náš trh prichádza model, ktorý je zaujímavý hneď z niekoľkých dôvodov. Svojím spôsobom je nové Taigo prvým SUV-kupé značky Volkswagen (vlastne skôr crossover-kupé), ak teda nerátame elektrický modelový rad ID. Zároveň prichádza do segmentu, v ktorom už má na slovenskom trhu Volkswagen „horúce želiezko“ v ohni.
Pár čísiel a faktov
Tým je model T-Cross, z ktorého sa v uplynulom roku predalo na slovenskom trhu vyše 1 500 kusov. Stal sa tak za rok 2021 najpredávanejším volkswagenom na našom trhu, predbehol aj Golf a Tiguan, ktorých predaje tiež prekročili 1 000-kusovú hranicu.
Na úvod nezaškodí menšie porovnanie oboch modelov. Jasne ukazuje, že Taigo má pôsobiť dynamickejšie – je nižšie a výraze dlhšie, šírka a aj rázvor sú však pri oboch prakticky rovnaké. Taigo má o niečo menší kufor, rozdiel 15 litrov je však minimálny.
Rozmery, objemy (porovnanie s VW T-Cross)
Model | Volkswagen Taigo | Volkswagen T-Cross | Rozdiel |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 258 | 4 108 | + 150 |
Šírka (mm) | 1 757 | 1 760 | – 3 |
Výška (mm) | 1 495 | 1 559 | – 64 |
Rázvor náprav (mm) | 2 566 | 2 564 | + 2 |
Objem kufra (l) | 440 | 455 | – 15 |
Zaujímavé je aj cenové porovnanie s niektorými (nielen koncernovými) konkurentmi:
Model | Motor | Zákl. cena |
VW Taigo | 1,0 TSI 81 kW | 17 990 eur |
---|---|---|
VW T-Cross | 1,0 TSI 81 kW | 18 990 eur |
Škoda Kamiq | 1,0 TSI 81 kW | 17 980 eur |
Toyota Yaris-Cross | 1.5 Dynamic Force 92 kW | 17 490 eur |
Ford Puma | 1.0 EcoBoost 92 kW | 21 890 eur |
Citroën C3 Aircross | 1,2 PureTech 81 kW | 17 690 eur |
Nové Taigo nie je v skutočnosti celkom „nové“. Ide totiž o premenovaný a súčasne modernizovaný a technologicky lepšie vybavený Volkswagen Nivus, ktorý sa už dlhší čas celkom dobre predáva v Brazílii.
Taigo prichádza na náš trh s tromi stupňami výbavy. Nižší je označený ako Life a dva vyššie, cenovo prakticky identické, ako Style a R-Line. Už v základe má Taigo pomerne slušnú výbavu. Patria do nej napríklad 16-palcové disky z ľahkých zliatin, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, LED svetlá vpredu aj vzadu, digitálny kokpit, klimatizácia Climatic, rádio Composition Colour so 6,5-palcovým farebným dotykovým displejom a centrálny airbag medzi vodičom a spolujazdcom.
Porovnanie výbav
Vyššie výbavy Style a R-Line sú podobné, R-Line je viac imidžová a obsahuje napríklad športové sedadlá a inak tvarované nárazníky, Style zas má pokročilé svetlá IQ Light s technológiou Matrix Led, teda s premenlivým tvarom svetelného kužeľu.
V oboch je však posilnená technologická výbava v podobe balíku IQ.Drive. Ten obsahuje asistent pre aktívne vedenie v jazdnom pruhu, asistent pre jazdu v dopravnej zápche a adaptívny tempomat ACC. Súčasťou oboch je možnosť bezdrôtového pripojenia smartfónov prostredníctvom protokolov Apple Car Play a Android Auto a tiež v oboch auto obúva väčšie kolesá so 17-palcovými diskami.
„Naše“ testované auto bolo práve v imidžovej výbave R-Line, ktorá bola navyše doplnená o balík „IQ Light“. Jeho základom sú svetlomety LED Matrix s premenlivou dĺžkou a tvarom svetelného kužeľa, ale patrí k nemu aj osvetlená mriežka chladiča a hmlovky s prisvecovaním do zákrut. Tento balík stojí 900 eur a najmä ak jazdíte častejšie v noci, svetlá LED Matrix sa určite oplatia.
K príplatkovej výbave patril aj balík pokročilých asistenčných systémov, vrátane asistentu pre sledovanie jazdy vo vymedzenom pruhu a monitoring okolia pri cúvaní dopĺňajúci predné a zadné parkovacie senzory. Za príplatok 320 eur bol aj väčší digitálny kokpit s uhlopriečkou 10,25 palca.
Ak k tomu prirátame cúvaciu kameru, dažďový senzor, 2-zónovú automatickú klimatizáciu a pár ďalších drobností, tak cena testovaného auta sa vyšplhala až na takmer 28-tisíc eur. Jeho základná cena vo výbave R-Line je pritom 22 490 eur.
Pohľad do interiéru po ergonomickej stránke neprekvapí. Podobnosť s T-Crossom nie je náhodná. Digitálny kokpit je už v základe, ale menší než ten v testovanom aute. Kombinácia hardvérových a softvérových ovládačov je vyvážená, všetky dôležité nájdete a nastavíte v jednom, nanajvýš v dvoch krokoch. V aute je aj dosť tvrdších plastov, no tam, kde s nimi najviac prichádzate do styku, sú prevažne mäkčené a príjemné na dotyk. Celkovo je vnímaná kvalita na túto triedu áut na veľmi slušnej úrovni.
Za nadštandardný považujeme 440-litrový kufor, a to v ňom máte aj dojazdovú rezervu. Naopak, privítali by sme o niečo viac miesta na zadných sedadlách. Nad hlavou to však vzadu, aj napriek zvažujúcej sa streche, vôbec nie je s priestorom zlé. Len pre zaujímavosť, navonok to tak možno nevyzerá, ale rozdiel v priestore nad hlavou cestujúcich vzadu medzi Taigom a T-Crossom je len dva milimetre.
Na ceste
Pod kapotou sme mali litrový motor s výkonom 81 kW kombinovaný so 7-stupňovým dvojspojkovým automatom. Zvolený agregát pre toto auto, vážiace niečo cez 1,3 tony, bohato po dynamickej stránke stačí a automatická DSG prevodovka radí plynule a temer nepostrehnuteľne. Je o niečo citlivejšia na zaobchádzanie a občas na prudšie stlačenie plynu reaguje oneskorene. To sa vzápätí snaží dohnať výraznejším podradením, takže niekedy sa, napríklad pri štarte z križovatky, nevyhnete miernejšiemu trhnutiu.
Naopak, podvozok nás príjemne prekvapil. Priznávame, čakali sme, že Taigo bude o niečo viac „uskákané“, podobne ako T-Cross. No subjektívne sa nám zdalo, že si s priečnymi aj pozdĺžnymi nerovnosťami vie poradiť lepšie, jazda v ňom bola komfortnejšia. Zhodou okolností sme mali možnosť hneď po sebe otestovať Taigo, T-Cross a aj väčší vynovený T-Roc. Posledný z nich bol na ceste najkomfortnejší, no Taigo naozaj nad očakávanie dobre zvládalo aj jazdu po starých „panelkách“.
A aby sme nezabudli na spotrebu. Deklarovaný oficiálny priemer tesne pod šesťlitrovou hranicou sme síce nedosiahli, po približne 600 najazdených kilometroch, z ktorých polovicu tvorili okresky, štvrtinu diaľnice a štvrtinu cesty v meste, sme skončili s priemerom 6,7 litra. Na to, že sme jazdili v úplne novom a nezabehnutom auto, na zimných pneumatikách a v relatívne chladnom počasí, to je z nášho pohľadu veľmi slušná hodnota.
Sme naozaj zvedaví, ako sa slovenskí zákazníci postavia k dileme T-Cross verzus Taigo. Taigo určite vyzerá dynamickejšie, no aj masívnejšia konštrukcia T-Crossu, viac pripomínajúca SUV, má niečo do seba. V každom prípade, Taigo nás veľmi príjemne prekvapilo jazdným komfortom, je celkom „chic“ aj vo vnútri a ponúka naozaj slušný vnútorný priestor, najmä pokiaľ ide o kufor.
Obe autá sú cenovo postavené takmer rovnako, rozhodovať budú takmer výhradne individuálne preferencie a v tejto nešťastnej dobe aj reálna dostupnosť modelov. Oba však zdieľajú veľmi podobnú techniku a majú aj podobne postavené výbavy, takže tu asi veľký rozdiel nebude. Karty v tomto nabitom segmente však môže zamiešať aj úplne nová Toyota Yaris Cross, ktorá prichádza na náš trh v prakticky rovnakom čase ako Taigo.
Technické údaje, rozmery a ceny
Rozmery, objemy, hmotnosti
Volkswagen Taigo R-Line 1.0 TSI 7DSG | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 269 |
Šírka (mm) | 1 757 |
Výška (mm) | 1 497 |
Rázvor náprav (mm) | 2 554 |
Objem kufra (l) | 440 |
Objem pal. nádrže (l) | 40 |
Skutočná hmotnosť | 1296 |
Technické údaje
Motor | 1,0 TSI |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 3/12 |
Zdvihový objem (ccm) | 999 |
Max. výkon (kW/k) | 81/110 |
Max. krút. moment (Nm pri ot. za min.) | 200 pri 2 000 – 3 000 |
Prevodovka | automat 7 st., DSG |
0 – 100 km/h (s) | 10,9 |
Max. rýchlosť (km/h) | 191 |
Komb. spotreba na 100 km WLTP (l) | 5,9 |
Komb. spotreba na 100 km, test (l) | 6,7 |
Ceny (vrátane DPH) | |
---|---|
Základná cena Volkswagen Taigo (1.0 TSI 110 kW. man.6) | 17 990 eur |
Základná cena Volkswagen Taigo (1.0 TSI 110 kW. AT7 DSG) | 20 190 eur |
Cena testovaného auta | 26 870 eur |