Test: Nový VW Taigo - bude z neho bestseller?

Nový Volkswagen Taigo príjemne prekvapil jazdným komfortom aj veľkým kufrom. Vyzerá dobre a cenovo je pritom na úrovni Škody Kamiq. Najväčším konkurentom však pre neho bude jeho modelový súrodenec T-Cross.

13.03.2022 07:00
Volkswagen Taigo R-Line 1.0 TSI (2022) Foto: ,
Volkswagen Taigo je prvým crossoverom značky s prvkami kupé. Ak teda nerátame elektrický modelový rad ID.
debata (5)

Na náš trh prichádza model, ktorý je zaujímavý hneď z niekoľkých dôvodov. Svojím spôsobom je nové Taigo prvým SUV-kupé značky Volkswagen (vlastne skôr crossover-kupé), ak teda nerátame elektrický modelový rad ID. Zároveň prichádza do segmentu, v ktorom už má na slovenskom trhu Volkswagen „horúce želiezko“ v ohni.

Pár čísiel a faktov

Tým je model T-Cross, z ktorého sa v uplynulom roku predalo na slovenskom trhu vyše 1 500 kusov. Stal sa tak za rok 2021 najpredá­vanejším volkswagenom na našom trhu, predbehol aj Golf a Tiguan, ktorých predaje tiež prekročili 1 000-kusovú hranicu.

Na úvod nezaškodí menšie porovnanie oboch modelov. Jasne ukazuje, že Taigo má pôsobiť dynamickejšie – je nižšie a výraze dlhšie, šírka a aj rázvor sú však pri oboch prakticky rovnaké. Taigo má o niečo menší kufor, rozdiel 15 litrov je však minimálny.

Rozmery, objemy (porovnanie s VW T-Cross)

Model Volkswagen Taigo Volkswagen T-Cross Rozdiel
Dĺžka (mm) 4 258 4 108 + 150
Šírka (mm) 1 757 1 760 – 3
Výška (mm) 1 495 1 559 – 64
Rázvor náprav (mm) 2 566 2 564 + 2
Objem kufra (l) 440 455 – 15
Volkswagen Taigo R-Line 1.0 TSI (2022)
Volkswagen Taigo R-Line 1.0 TSI (2022)
+7Volkswagen Taigo R-Line 1.0 TSI (2022)

Zaujímavé je aj cenové porovnanie s niektorými (nielen koncernovými) konkurentmi:

Model Motor Zákl. cena
VW Taigo 1,0 TSI 81 kW 17 990 eur
VW T-Cross 1,0 TSI 81 kW 18 990 eur
Škoda Kamiq 1,0 TSI 81 kW 17 980 eur
Toyota Yaris-Cross 1.5 Dynamic Force 92 kW 17 490 eur
Ford Puma 1.0 EcoBoost 92 kW 21 890 eur
Citroën C3 Aircross 1,2 PureTech 81 kW 17 690 eur
     

Nové Taigo nie je v skutočnosti celkom „nové“. Ide totiž o premenovaný a súčasne modernizovaný a technologicky lepšie vybavený Volkswagen Nivus, ktorý sa už dlhší čas celkom dobre predáva v Brazílii.

Taigo prichádza na náš trh s tromi stupňami výbavy. Nižší je označený ako Life a dva vyššie, cenovo prakticky identické, ako Style a R-Line. Už v základe má Taigo pomerne slušnú výbavu. Patria do nej napríklad 16-palcové disky z ľahkých zliatin, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, LED svetlá vpredu aj vzadu, digitálny kokpit, klimatizácia Climatic, rádio Composition Colour so 6,5-palcovým farebným dotykovým displejom a centrálny airbag medzi vodičom a spolujazdcom.

Volkswagen Taigo R-Line 1.0 TSI (2022)
Volkswagen Taigo R-Line 1.0 TSI (2022)
+13Volkswagen Taigo R-Line 1.0 TSI (2022)

Porovnanie výbav

Vyššie výbavy Style a R-Line sú podobné, R-Line je viac imidžová a obsahuje napríklad športové sedadlá a inak tvarované nárazníky, Style zas má pokročilé svetlá IQ Light s technológiou Matrix Led, teda s premenlivým tvarom svetelného kužeľu.

V oboch je však posilnená technologická výbava v podobe balíku IQ.Drive. Ten obsahuje asistent pre aktívne vedenie v jazdnom pruhu, asistent pre jazdu v dopravnej zápche a adaptívny tempomat ACC. Súčasťou oboch je možnosť bezdrôtového pripojenia smartfónov prostredníctvom protokolov Apple Car Play a Android Auto a tiež v oboch auto obúva väčšie kolesá so 17-palcovými diskami.

„Naše“ testované auto bolo práve v imidžovej výbave R-Line, ktorá bola navyše doplnená o balík „IQ Light“. Jeho základom sú svetlomety LED Matrix s premenlivou dĺžkou a tvarom svetelného kužeľa, ale patrí k nemu aj osvetlená mriežka chladiča a hmlovky s prisvecovaním do zákrut. Tento balík stojí 900 eur a najmä ak jazdíte častejšie v noci, svetlá LED Matrix sa určite oplatia.

K príplatkovej výbave patril aj balík pokročilých asistenčných systémov, vrátane asistentu pre sledovanie jazdy vo vymedzenom pruhu a monitoring okolia pri cúvaní dopĺňajúci predné a zadné parkovacie senzory. Za príplatok 320 eur bol aj väčší digitálny kokpit s uhlopriečkou 10,25 palca.

Ak k tomu prirátame cúvaciu kameru, dažďový senzor, 2-zónovú automatickú klimatizáciu a pár ďalších drobností, tak cena testovaného auta sa vyšplhala až na takmer 28-tisíc eur. Jeho základná cena vo výbave R-Line je pritom 22 490 eur.

Interiér je jednoduchý a prehľadný, digitálny... Foto: Martin Domček, Pravda
Volkswagen Taigo R-Line 1.0 TSI (2022) Interiér je jednoduchý a prehľadný, digitálny kokpit je už v základe.

Pohľad do interiéru po ergonomickej stránke neprekvapí. Podobnosť s T-Crossom nie je náhodná. Digitálny kokpit je už v základe, ale menší než ten v testovanom aute. Kombinácia hardvérových a softvérových ovládačov je vyvážená, všetky dôležité nájdete a nastavíte v jednom, nanajvýš v dvoch krokoch. V aute je aj dosť tvrdších plastov, no tam, kde s nimi najviac prichádzate do styku, sú prevažne mäkčené a príjemné na dotyk. Celkovo je vnímaná kvalita na túto triedu áut na veľmi slušnej úrovni.

Za nadštandardný považujeme 440-litrový kufor, a to v ňom máte aj dojazdovú rezervu. Naopak, privítali by sme o niečo viac miesta na zadných sedadlách. Nad hlavou to však vzadu, aj napriek zvažujúcej sa streche, vôbec nie je s priestorom zlé. Len pre zaujímavosť, navonok to tak možno nevyzerá, ale rozdiel v priestore nad hlavou cestujúcich vzadu medzi Taigom a T-Crossom je len dva milimetre.

Na ceste

Pod kapotou sme mali litrový motor s výkonom 81 kW kombinovaný so 7-stupňovým dvojspojkovým automatom. Zvolený agregát pre toto auto, vážiace niečo cez 1,3 tony, bohato po dynamickej stránke stačí a automatická DSG prevodovka radí plynule a temer nepostrehnuteľne. Je o niečo citlivejšia na zaobchádzanie a občas na prudšie stlačenie plynu reaguje oneskorene. To sa vzápätí snaží dohnať výraznejším podradením, takže niekedy sa, napríklad pri štarte z križovatky, nevyhnete miernejšiemu trhnutiu.

Kufor s objemom 440 litrov je na túto triedu... Foto: Martin Domček, Pravda
Volkswagen Taigo R-Line 1.0 TSI (2022) Kufor s objemom 440 litrov je na túto triedu naozaj nadštandardný.

Naopak, podvozok nás príjemne prekvapil. Priznávame, čakali sme, že Taigo bude o niečo viac „uskákané“, podobne ako T-Cross. No subjektívne sa nám zdalo, že si s priečnymi aj pozdĺžnymi nerovnosťami vie poradiť lepšie, jazda v ňom bola komfortnejšia. Zhodou okolností sme mali možnosť hneď po sebe otestovať Taigo, T-Cross a aj väčší vynovený T-Roc. Posledný z nich bol na ceste najkomfortnejší, no Taigo naozaj nad očakávanie dobre zvládalo aj jazdu po starých „panelkách“.

A aby sme nezabudli na spotrebu. Deklarovaný oficiálny priemer tesne pod šesťlitrovou hranicou sme síce nedosiahli, po približne 600 najazdených kilometroch, z ktorých polovicu tvorili okresky, štvrtinu diaľnice a štvrtinu cesty v meste, sme skončili s priemerom 6,7 litra. Na to, že sme jazdili v úplne novom a nezabehnutom auto, na zimných pneumatikách a v relatívne chladnom počasí, to je z nášho pohľadu veľmi slušná hodnota.

Taigo má už v základe vpredu aj vzadu LED svetlá. Foto: Martin Domček, Pravda
Volkswagen Taigo R-Line 1.0 TSI (2022) Taigo má už v základe vpredu aj vzadu LED svetlá.

Sme naozaj zvedaví, ako sa slovenskí zákazníci postavia k dileme T-Cross verzus Taigo. Taigo určite vyzerá dynamickejšie, no aj masívnejšia konštrukcia T-Crossu, viac pripomínajúca SUV, má niečo do seba. V každom prípade, Taigo nás veľmi príjemne prekvapilo jazdným komfortom, je celkom „chic“ aj vo vnútri a ponúka naozaj slušný vnútorný priestor, najmä pokiaľ ide o kufor.

Obe autá sú cenovo postavené takmer rovnako, rozhodovať budú takmer výhradne individuálne preferencie a v tejto nešťastnej dobe aj reálna dostupnosť modelov. Oba však zdieľajú veľmi podobnú techniku a majú aj podobne postavené výbavy, takže tu asi veľký rozdiel nebude. Karty v tomto nabitom segmente však môže zamiešať aj úplne nová Toyota Yaris Cross, ktorá prichádza na náš trh v prakticky rovnakom čase ako Taigo.

Technické údaje, rozmery a ceny

Rozmery, objemy, hmotnosti

Volkswagen Taigo R-Line 1.0 TSI 7DSG
Dĺžka (mm) 4 269
Šírka (mm) 1 757
Výška (mm) 1 497
Rázvor náprav (mm) 2 554
Objem kufra (l) 440
Objem pal. nádrže (l) 40
Skutočná hmotnosť 1296

Technické údaje

Motor 1,0 TSI
Počet valcov/ventilov 3/12
Zdvihový objem (ccm) 999
Max. výkon (kW/k) 81/110
Max. krút. moment (Nm pri ot. za min.) 200 pri 2 000 – 3 000
Prevodovka automat 7 st., DSG
0 – 100 km/h (s) 10,9
Max. rýchlosť (km/h) 191
Komb. spotreba na 100 km WLTP (l) 5,9
Komb. spotreba na 100 km, test (l) 6,7
Ceny (vrátane DPH)  
Základná cena Volkswagen Taigo (1.0 TSI 110 kW. man.6) 17 990 eur
Základná cena Volkswagen Taigo (1.0 TSI 110 kW. AT7 DSG) 20 190 eur
Cena testovaného auta 26 870 eur

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #crossover #test auta #VW Taigo #autotest
Články podľa značiek