Test: Excentrický Mercedes-Benz EQA zaujal priestorom aj spotrebou

Crossover EQA príjemne prekvapil vnútorným priestorom a cestovným komfortom. Má však menší kufor a je mimoriadne citlivý na jazdný štýl.

27.03.2022 07:00
debata
Matný strieborno-sivý lak modelu EQA naozaj... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mercedes EQA 250 (2021) Matný strieborno-sivý lak modelu EQA naozaj svedčal.

Mercedes EQA má blízkeho súrodenca v podobe malého crossoveru GLA. Na dizajne nového elektromobilu si však Nemci dali záležať tak, že podobnosť je naozaj len vzdialená. Dokonale zaoblené auto má futuristické tvary a svetlomety prepojené svietiacou lištou vpredu aj vzadu.

Koľko a čo za to

Predná svetelná lišta je teraz módnou záležitosťou, má ju už pomerne veľa áut, ale na testovanom Mercedes-Benz EQA pôsobí naozaj nápadne a atraktívne. Spolu s „retro-futuristickým“ modelom Hyundai Ioniq 5 patril k autám, za ktorými sa obzeralo naozaj veľa ľudí. Prirodzene aj vďaka matnému sivo-striebornému laku, ktorý autu naozaj svedčal. Zaň si však treba priplatiť približne 1 900 eur.

Testované auto aj so všetkými príplatkami stálo necelých 64-tisíc, v základe zaň vo verzii EQA 250 zaplatíte 52 902 eur. To z neho robí aktuálne najlacnejší čisto elektrický mercedes. Ak sa na to pozrieme tak, že za elektrický Volkswagen ID.4 dáte v základe, aj keď s väčšiu batériou, takmer 46-tisíc eur, tak na pomery elektromobilov a vzhľadom na to, že ide o prémiovú značku, EQA nemá zle nastavenú cenu.

Mercedes EQA 250 (2021)
Mercedes EQA 250 (2021)
+8Mercedes EQA 250 (2021)

A keď sme už pri príplatkoch, cenu testovaného auta najviac zdvihli „prvotriedny balík“ a panoramatická posuvná presklená strecha. Za „balík" zaplatíte takmer 3 900 eur a okrem iného obsahuje bezkľúčový prístup a štartovanie, kvalitnejšie audio, digitálny kokpit, parkovací asistent aj so zadnou kamerou, rozšírenú realitu pre navigáciu a niekoľko pridaných bezpečnostných asistentov.

Tu si asi neodpustíme poznámku, že Mercedes-Benz patrí k automobilkám, ktoré zatiaľ v mene zefektívnenia nákladov nesiahli po zjednodušovaní a sprehľadňovaní výbav a obmedzeniu voliteľných prvkov. Slovenský cenník k tomuto autu má napríklad rovných 40 strán, čo už považujeme naozaj za trochu prehnané.

Malé veľké auto

Ale vráťme sa k samotnému autu. Napísali sme, že je to najlacnejší elektrický Mercedes-Benz a je odvodený od najmenšieho SUV v ponuke. Trochu to evokuje, akoby EQA bolo malým autom. Opak je však pravdou. Zvonku tak nepôsobí, ale jednou z najsilnejších stránok tohto modelu je prekvapivo veľký vnútorný priestor.

Z hľadiska vnímanej kvality si interiér plným... Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
Mercedes EQA 250 (2021) Z hľadiska vnímanej kvality si interiér plným právom zaslúži označenie "prémiový".

Zástavba elektrického pohonu nie je tak priestorov náročná, ako zástavba spaľovacieho motoru a to, čo inžinieri získali z hľadiska priestoru „navyše“, dokázali naozaj efektívne premietnuť do vnútorného komfortu. Aj s výškou nad 180 centimetrov sa pohodlne odveziete aj vzadu. Vpredu je to jednoznačne komfortné, prakticky s akoukoľvek postavou si za volantom dokážete nájsť pohodlnú polohu. Jediné, čo by sme tomu autu z hľadiska priestoru vytkli, je menší batožinový priestor, 340 litrov skutočne nie je žiadna sláva.

Na čom si Mercedes dáva naozaj záležať, je vnímaná kvalita. V tomto smere EQA nie je žiadnou výnimkou, použité materiály a aj kvalita spracovania zodpovedajú prémiovej značke. Kabína a usporiadanie prístrojov nepôsobia tak futuristicky ako exteriér, no ergonómia je naozaj dobrá, nehovoriac už o tom, že základné funkcie môžete zväčša ovládať dvomi až tromi rôznymi spôsobmi – napríklad cez multifunkčný volant, infotainment alebo hlasom. Stačí si vybrať – z hľadiska obsluhy sa v tomto aute zorientuje pomerne rýchlo.

Mercedes EQA 250 (2021)
Mercedes EQA 250 (2021)
+12Mercedes EQA 250 (2021)

Testovali sme najslabšiu verziu, ktorá zároveň ako jediná nie je štvorkolka, ale elektromotor poháňa len prednú nápravu. To „najslabšiu“ však treba brať s rezervou, jej výkon je 140 kW, resp. 190 koní a krútiaci moment 375 Nm má k dispozícii prakticky od nulových otáčok. Inak povedané, elektromotor toto cez dve tony vážiace auto dokáže rozbehnúť na stovku za necelých 9 sekúnd. Zvyšné dve verzie s pohonom 4×4 ponúkajú 168 resp. 215 kW, čo je 228 alebo 292 koní.

Pomerne vysoký výkon prenášaný na predné kolesá a k tomu maximálny krútiaci moment, dostupný hneď po štarte trochu cítiť najmä ak sa razantnejšie rozbiehate v športovom režime, auto vie značne „znervóznieť“.

Ale s ľahšou nohou na plyne jazdí parádne, podvozok viem veľmi dobre odfiltrovať aj väčšie nerovnosti a keď k tomu pridáte výborné odhlučnenie ako od podvozku, tak aj aerodynamické, možno si v tomto aute vychutnávať naozaj pohodovú jazdu.

Na tú je aj stavané. Je to SUV, takže v zákrutách pri dynamickejšej jazde celkom cítiť náklony, ale museli by ste naozaj jazdiť agresívne na to, aby sa prejavila určitá nedotáčavosť tohto pomerne ťažkého auta. Ale pri bežnej jazde to necítite, ťažisko je vďaka batériám pod podvozkom naozaj nízko, čo výrazne zlepšuje jazdnú stabilitu.

Spotreba, dojazd a nabíjanie

A keď sme už pri batériách – ich využiteľná kapacita je 66,5 kWh, podľa technickej špecifikácie má EQA kombinovaný dojazd cca 400 až 430 kilometrov. Počas testu sme zistili, že toto auto je podstatne citlivejšie na zmenu jazdného štýlu, než väčšina iných elektromobilov, ktoré sme už odjazdili. Pri striedmejšej jazde s prevahou okresiek a mesta sme sa s priemerom dokázali dostať na hranicu 18 kWh, pri ostrejšej na podobnej trase sme dosiahli priemer výrazne nad 25 kWh.

Na druhú strane – EQA dokážete pomerne rýchlo nabiť, maximálny nabíjací výkon je 100 kW a pokiaľ ho „vymačkáte“ z nabíjačky, auto s ním vie relatívne efektívne pracovať a umožňuje nabitie auta z 10 na 80 percent za niečo viac ako polhodinku. Doma z wall-boxu ho doplna nabijete približne za 6,5 hodiny.

Jednou z mála slabín auta je menší kufor. Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
Mercedes EQA 250 (2021) Jednou z mála slabín auta je menší kufor.

Pochváliť musíme vyspelý infotainment MBUX so sériovo dodávanou navigáciou s takzvanou „elektrickou inteligenciou“. V podstate ide o pokročilý plánovač trasy pre čo najrýchlejšie dosiahnutie cieľa, ktorý berie do úvahy potrebné zastávky na nabíjacích staniciach, ale aj topografické údaje a množstvo ďalších faktorov vrátane počasia či jazdného štýlu. Stres z nabíjania uľahčí aplikácia Mercedes me Charge, ktorá sprístupňuje takmer 200 000 verejných dobíjacích staníc.

Z nášho pohľadu je EQA pomerne zaujímavou voľbou. Pravdou je, že za cenu testovaného auta dostanete už aj elektrický Enyaq Coupé v exkluzívnej výkonnej verzii RS, ale aj toto auto má svoje čaro. Z hľadiska rozmerov sa s ním veľmi dobre jazdí v meste, pritom ponúka až nečakane veľký vnútorný priestor a veľmi slušný cestovný komfort, zmieriť sa treba len s malým kufrom.

Vzadu nechýbajú módne prepojené svetlá.... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mercedes EQA 250 (2021) Vzadu nechýbajú módne prepojené svetlá. Svietiacou lištou sú prepojené aj tie vpredu.

V meste, respektíve v nižších rýchlostiach má výbornú dynamiku. Ak sa ju však rozhodnete využívať aktívnejšie, inak veľmi slušná priemerná spotreba dokáže stúpnuť pomerne vysoko. Ak budete jazdiť rozvážnejšie, tak dojazd výrazne nad 300 kilometrov je realitou aj v chladnejšom počasí.

A netreba zabúdať aj na to, že Mercedes EQA z nášho pohľadu vyzerá výborne. Už na prvý pohľad z neho cítiť dynamiku a aj určitú expresivitu, ale bez akéhokoľvek prehnaného zvýrazňovania agresivity. A to naozaj oceňujeme.

Optikou spaľovacích áut je to samozrejme drahý model, rovnako ako všetky elektromobily. Ak sa však pozrieme na jeho elektrickú konkurenciu a porovnáme aj výbavu, tak z pohľadu ceny je určite konkurencieschopný aj svojim „neprémiovým“ kolegom.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #Mercedes-Benz EQA #test auta #autotest #Mercedes - Benz
Články podľa značiek