Honda HR-V sa po deväťročnej pauze vrátila na trh v roku 2014. A bola vcelku úspešná. Ročne si dokázala nájsť v Európe aj viac ako 33 000 zákazníkov. Odvtedy sa ale mnohé zmenilo. Najmä v oblasti emisií. Honde tak neostávalo nič iné, ako zmeniť tretiu generáciu, aspoň v Európe, na hybrid. Novinka tak nemá so svojím predchodcom prakticky nič spoločné. Bohužiaľ, ekológia sa nezaobišla bez kompromisov. No sú prijateľné. Najmä ak nová HR-V prináša do triedy kompaktných crossoverov prémiový punc. Jej základom je nový Jazz, no to by ste na HR-V asi nepovedali. Dizajnéri totiž posunuli novinku na vyšší „level“. A menil sa aj formát.
Jazz na nepoznanie
V porovnaní s Jazzom došlo k výraznému nárastu. HR-V je až o 250 mm dlhšie a má aj o 90 mm dlhší rázvor náprav. Novinka je dlhá 4 340, široká 1 866 a vysoká 1 582 mm. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou je zas o šesť milimetrov kratšia a o 23 mm nižšia, ale až o 76 mm širšia. Rázvor náprav 2 610 mm sa nemenil. Keď sme videli HR-V na prvých oficiálnych snímkach, jeho tvary nás trošku zaskočili. Má totiž zvláštne proporcie. Napríklad vysoký pontón, takmer kolmé čelo, horizontálnu kapotu a nezvyčajne nízku a plochú kabínu. Naživo ale vyzerá k svetu. Predná maska s lakovanými lamelami mu dáva jemne futuristický nádych a zadná skosená časť zas strih kupé.
Do sveta crossoverov sa HR-V hlási svetlou výškou až 188 mm, priam obrými spätnými zrkadlami ale aj obrovskými oblúkmi blatníkov. Tie sú také veľké, že aj 18-palcové disky, ktoré HR-V používa ako štandard, sa zdajú byť akési „utopené“. Možno za to ale môže ich dizajn. Na druhej strane sa nám páčil tvar svetiel vrátane tých zadných, ktoré sú vzájomne prepojené. A ešte sme mali exemplár vyšperkovaný perleťovým lakom. Dvojfarebné lakovanie je k dispozícii tiež, ale len ako súčasť najvyššej úrovne vybavenia Advance Style. My sme mali stredný stupeň Advance, no aj ten robí z HR-V „dospelácke" auto. Stačí nahliadnuť do interiéru, ktorý vás prekvapí priam prémiovým spracovaním.
Na spojitosť s Jazzom zabudnite. HR-V prináša fantastické materiály a robustný dizajn. Za predné sedadlá by sa nemuseli hanbiť ani podstatne väčšie SUV. Sú naozaj perfektné. Poteší aj čalúnená lakťová opierka a masívny veniec multifunkčného volantu. Na rozdiel od Jazzu má HR-V plnohodnotný prístrojový panel. Dokonca s analógovým rýchlomerom. A analógovú grafiku môže mať aj ukazovateľ využitia výkonu a rekuperácie. Takže tu máte dve ručičky – hardvérovú aj virtuálnu. A keď už spomíname hardvér, oceňujeme samostatný panel klimatizácie, klasický volič prevodovky aj zopár analógových ovládačov nového infotainmentu Connect 2 s 9-palcovou obrazovkou, ktorý posúva HR-V konečne do súčasnosti.
Veľa miesta aj zázračné sedadlá
Konektivuitu zabezpečuje bezdrôtová platforma Apple CarPlay . Android Auto vyžaduje stále cez USB port. Digitalizácia prináša možnosť priplatiť si za služby MyHondy+ ako on-line navigáciu, digitálny kľúč či diaľkové odomykanie vozidla a jeho štartovanie cez smartfón. Infotainment má konečne peknú grafiku a rýchle reakcie. Takto nejako má vyzerať moderné kompaktné auto. Poteší aj dizajnom. Palubná doska má horizontálne prieduchy klimatizácie a je mäkko čalúnená. Prémiový duch sála z použitých chrómových prvkov, či klavírneho laku. Spokojní budete aj s priestorom. Miesta je tu dosť, len v šírke HR-V celkom neutají svoj pôvod v mestskom hatchbacku. Nechýba ani dostatok odkladacích priestorov vo dverách, na stredovom tuneli či v stredovej konzole.
K výhľadu spoza volantu však máme výhrady. Plochá strecha „krčiacej sa“ kabíny trošku sťažuje pohľad na semafory, ak ste prvý v rade, okná majú malú plochu a veľké spätné zrkadlá vám síce doprajú dokonalý prehľad o situácii za vami, ale zároveň tvoria prekážku. Aj vzadu vás HR-V dostane nadštandardným priestorom. Najmä tým na kolená. Sedadlá zas prekvapia plnohodnotnými rozmermi. Majú dlhé sedáky aj vysoké operadlá. To naozaj nebýva zvykom. A k tomu lakťovú opierku. Opäť je tu len limit šírky, ale dvaja cestujúci sa tu budú mať kráľovsky. Napokon, už Jazz v tomto smere poriadne vytŕča z radu a HR-V k tomu pridáva deväť centimetrov na rázvore. A teda aj plusové centimetre v kabíne.
Komfort pritom nejde na úkor variability. HR-V si zachovalo geniálne sedadlá „Magic Seats“, keďže nádrž je pod tými prednými. Možno ich ľahko vyklopiť nahor ako v kine. Potom za prednými sedadlami vznikne obrovský priestor. Druhou možnosťou je sklopiť operadlá delené v pomere 40 : 60. Spolu s nimi putujú k podlahe aj „sedáky“, takže tu máme ďalší bonus. Podlaha sa zníži na maximum. K tomu pridáva HR-V sklopné dosky, ktoré prekryjú štrbinu medzi kufrom a sedadlami. Perfektné. Bohužiaľ, objem batožinového priestoru sa medzigeneračne zmenšil.
Hoci je tých 319 litrov je na auto s dĺžkou 4,3 metra stále slušná hodnota, zároveň je to až o 129 litrov menej ako predtým. A po sklopení sedadiel sa strata vyšplhá až na 168 litrov. Toto je najväčšia daň za ekológiu, pretože len pod podlahou kufra mohla nájsť Honda miesto na li-ion akumulátor, nevyhnutný pre funkčnosť hybridného systému. Inak kufor poteší súmerným tvarom, elektricky ovládaným vekom, schránkou pod podlahou hneď za nakladacou hranou aj bočnými „vybratiami“ za blatníkmi, ktoré umožňujú umiestniť dlhšie predmety na šírku. Napríklad turistické palice alebo lyže. Plató, ktoré tvorí len ľahká sieťka, sa rýchlo prispôsobí batožine ak jej máte viac, než sa patrí.